Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Myazaki ranking:

1. Princess Mononoke
2. My Neighbour Totoro
3. Spirited Away
4. Laputa - Castle in the Sky
5. The Wind Rises
6. Howl's Moving Castle
7. Nausicaa of the Valley of the Wind
8. Lupin III: the Castle of Cagliostro
9. Porco Rosso
10. Ponyo
11. Kiki's Delivery Service

Ghibli

1. Princess Mononoke
2. My Neighbour Totoro
3. Grave of the Fireflies
4. Spirited Away
5. Laputa - Castle in the Sky
6. The Wind Rises
7. Whisper of the Heart
8. From up on Poppy Hill
9. Howl's Moving Castle
10. Nausicaa of the Valley of the Wind
11. Only Yesterday
12. Lupin III: the Castle of Cagliostro
13. Porco Rosso
14. Ponyo
15. Kiki's Delivery Service
16. The Cat Returns
17. Tales from Earth-Sea

Vreemd dat Kiki en Fireflies in sommige lijstjes zo laag staan! Vind ik allebei fantastisch, en stukken beter dan bv The Wind Rises (al moet ik die dan misschien ook een rewatch gunnen). Met Mononoke heb ik overigens hetzelfde, heb nu zelfs moeite om die uit te kijken.
Spirited Away geraak ik daarentegen maar niet beu.

To be fair, 11 van Miyazaki is voor mij nog steeds on par met zowat het grootste deel van het Pixar-aanbod. Die man heeft tot nu toe voor mij nog geen slechte films gemaakt.

Van Pixar heb ik er 20 gezien en moet ik er nog 4 zien: The Incredibles 2 en Toy Story 4 (en in alle eerlijkheid moet ik de eerdere films van die "franchises" ook nog eens zien. Cars 3 boeit me geen reet. En dan is er nog Onward dat ik eens moet zien.

Mijn ranking voor wie geinteresseerd is. 1. Ratatouille 2. Coco en 3. Monsters Inc. . Wallie moet ik ook herzien, die zou bij herziening top 3 kunnen induiken, maar ik weet er iets te weinig nog over.

Van Disney heb ik er 22 gezien. Daarvan nog 40 te gaan. Natuurlijk niet alles moet. Maar er zijn er wel nog een paar die ik eens wil zien. Al denk ik dat ik de belangrijkste wel gezien heb. Frozen II heb ik nog niet gezien en wil Frozen herzien. Encanto ziet er heel mooi uit, dus dat ik wil ik zeker zien. Big Hero 6 en Wreck It Ralphs zal ik ook wel eens zien. Hercules, Robin Hood, The Sword in the Stone, The Aristocats en Peter Pan lijken mij ook nog essentiele om eens te zien. The Black Cauldron is een halve cultfilm door zijn veel donkere toon ivgl met andere Disneys die ik ook eens wil zien.

1. The Lion King 2. Moana 3. Aladdin 4. Snow White and the Seven Dwarfs en 5. Alice in Wonderland. Verder nog aangevuld met The Jungle Book (toffe tekenstijl en Kaa de slang is tof), The Hunchback of Notre Dame, Zootopia, The Little Mermaid (eerste film van een succesvolle Disney-era/revival de nineties, het tijdperk van de films waarme ik ben opgegroeid), en tenslotte Frozen, let it go.

De meeste die ik gezien zijn het wel waard. Alleen van Mulan herinner ik me niets nog. Sleeping Beauty en The Jungle Book hadden voor die tijd ook een redelijk experimentele tekenstijl die devieerde van de rest. Alice in Wonderland is wellicht tof op paddo's. De eerste 5 zijn ook klassiekers en natuurlijk sowieso innoverend, al had Disney ook wel al wat shorts daarvoor. En in een tijd dat het wat moeizamer had, viel het ook terug op een serie shorts of cartoons (golden age of cartoons is de fifties), ook die tijd dat Looney Tunes het toch goed deed, al ben ik niet voor Bug's Bunny maar eerder voor Will. E Coyote en de Roadrunner (allez als kind toch).

In de jaren '50 was er weer meer geld ook, kon men terug de langspeelfilms die gepland waren en opgeborgen waren voor een tijdje terug uit de kast halen, en vanaf de jaren '60 kwamen er dan wat andere regisseurs te pas en moest men vernieuwen. In de jaren '90 kon het productieproces versneld worden en later heb je dan ook de films getekend door de computer of met behulp van. Pixar kwam er na een splits met Disney (en Tim Burton was ook oorsprongelijk een animator), en maakte deel uit van die splits. Nu is Pixar ook wel weer eigendom van Disney.

Jaren '80 is waar de anime zich ook volop ontwikkelde en eigenlijk qua technieken en verhaalkracht verder stond dan de westerse geanimeerde films, maar zij hebben natuurlijk ook wel gekeken naar andere animaties, en cartoons, soms ook shorts (Frankrijk had er enkele). En Rusland heeft ook redelijk wat animatie uit de jaren '70 en '80.

___

Dat betekent dat 53 animatiefilms die ik gezien heb van Disney, Pixar of Ghibli zijn. Maakt dat er nog 52 andere zijn. Persoonlijk liggen de andere Japanse animes (Shinkai, Hosoda - soms ook na splits met Ghibli of uit de Ghiblistal voorkomend), Satoshi Kon, Mamoru Oshii) me ook. Soms liggen die volwassenen nog wat meer, of is het veel meer science fiction en minder toegankelijk en meer experimenteel. Verder ook fan van de Ierse animaties van de hand van Tomm Moore (en zijn team of anderen).

De andere grote westerse animatiestudio's liggen me een stuk minder. De komedie stoort me soms iets te veel, maar vooral dat hyperkinetische ADHD achtig gedoe met momenten. Maar natuurlijk hebben zij ook hun goede films, maar over het algemeen een stuk minder van gezien. Ice Age, Shrek en misschien How To Train Your Dragon of Despicable Me is wel tof - maar zeker niet alles. Madagascar vind ik bijvoorbeeld absoluut een enorm misbaksel van begin tot eind, en zeggen dat ik als kind altijd naar dat wou kijken maar het nooit gedaan heb. Niet dat andere studio's soms ook in die pitfall kunnen vallen. Pixar komt het ook soms wel tegen (Finding Dory, Cars, etc.). En westerse animatie is met momenten toch iets te veel formulewerk met momenten, met geforceerde grappige momenten. Maar meestal tolereer ik het wel.

___

Niet met anime opgegroeid verder. De eerste 2 animes die ik zag waren ook eigenlijk de 2 minste kijkervaringen op vlak van anime (eerst When Marnie Was There en dan Spirited Away). Nadien was elke film die ik erna zag beter dan de vorige quasi.

Heb wel geregeld pokémon en avatar: the last airbender als kind gezien, en dit jaar het laatste voor het eerst volledig gezien, maar geen idee of dat eigenlijk als anime telt of niet. Ben 10 vond ik ook leuk als kind (serie), maar eigenlijk zijn de sequels daarop nog een stuk beter omdat ze donkerder en meer voor jongvolwassenen zijn. De rest van nickelodeon, cartoon network of ketnet is me minder bijgebleven.

Laatst bewerkt:

Mijn 25 meest favoriete animaties voor wie geïnteresseerd is. In totaal blijkbaar er al minstens 105 gezien.
Nice dat Mary & Max er in staat, een parel.

Mijn Top 10 animaties (willekeurige volgorde):

1. Vampire Hunter D: Bloodlust
2. Berserk: The Golden Age Arc III - The Advent
3. Mary & Max
4. Wall-E
5. Finding Nemo
6. Fantasia
7. The Yellow Submarine
8. Persepolis
9. Lupin lll: The Castle of Cagliostro
10. Spirited Away

En van ghibli moet je ook wel weten wat je kijkt.

Spirited Away en Howl's Moving Castle zijn high fantasy films, dus wellicht ligt me dat ietsje minder. Al is Howl wel echt goed gedaan, en heb ik misschien wat gemist in Spirited Away. Princess Mononoke is verder de film met de meeste actierijke momenten in. Castle in the Sky en Nausicaa zijn ook wel iets in die aard, lijken erg op elkaar maar Princess Mononoke is qua actie wel nog iets epischer, waar Castle en Nausicaa misschien meer rustmomenten hebben. Maar die 5 lijken het meest op elkaar qua spanningsboog.

En dan heb je de "nothing happens but the vibes" films of ook wel de drama animes. De spanningsboog is minder aanwezig in die films, en sommigen zijn echt wel gewend aan die spanningsboog. Kiki's Delivery Service is daar het beste voorbeeld van. Eigenlijk een mooi voorbeeld van een feel good film dat wel werkt, ook soort van coming-of-age. My Neighbor Totoro is hetzelfde en de ultieme kinderlijke fantasiefilm. Eigenlijk gebeurt daar ook niet eens zoveel, maar kinderen en zeker kleuters kijken contemplatief naar film, dus eigenlijk is dat de perfecte film (de nummer 1 mocht er een imdb voor kleuters zijn).

The Wind Rises en When Marnie Was There zijn ook wel drama-animes. The Wind Rises iets serieuzers, en ook over een persoonlijker thema dat Miyazaki interesseert, mocht het niet duidelijk geweest zijn in alle andere films (obsessie met vliegen).

Kaguya is dan een soort epos van een sprookje, prachtig getekend. Grave of the Fireflies is ook weer wat anders, en dan vooral een stuk harder door de weergave van een oorlogssituatie, geen film om vrolijk van te worden en in die zin totaal anders.

Als je nooit een ghibli hebt gezien, dan is het best dat je een van de eerste 5 bekijkt dat ik opnoem denk ik. Maar Mononoke lijkt mij het beste te behappen voor een westerse kijker die niets kent van anime (of bevooroordeeld is), denk ik. Kan ook zijn dat Ghibli je ook niet ligt. Maar anime heeft wel meer te bieden dan enkel Ghibli uiteraard.

Laatst bewerkt:
Ik ben opgegroeid met animatie, ik keek bijna niet anders toen. Ghibli was toen nog niet echt bekend hier en was het vooral Disney en Looney Tunes. Eén film waar ik toen echt zot van was was Jan Zonder Vrees.

Gezien de cinema's weer gaan sluiten daarnet nog snel naar Matrix Resurrections geweest en hij is briljant. Lana is full Wachowski gegaan. Geen film voor wie gewoon meer matrix wil, maar een heerlijk subversieve en verfrissende herinterpretatie van wat een sequel kan zijn. Dat het eigenlijke verhaal niet altijd evenveel steek houdt hoort erbij, who gives a shit. Zowel ode aan het origineel als kritiek op de eindeloze skinner box die een franchise kan worden als ze geen risico's durft nemen. Dat deze tesamen uitkomt met de nieuwe marveltelg die meer dan ooit de gemakkelijke serotonineknopjes lijkt op te zoeken is redelijk grappig.

Grote anime fan al jarenlang, maar standalone anime films pas relatief recent ontdekt.
Top 10:
1. Your Name
2. Night is Short, Walk on Girl (volledig onder de radar gebleven, maar een leuke verrassing)
3. Perfect Blue
4. Spirited Away
5. The Wind Rises
6. Kiki's Delivery Service
7. My Neighbour Totoro
8. Summer Wars
9. Howl's Moving Castle
10. Paprika

Miyazaki is voor mij eigenlijk altijd minstens een 7, nog geen enkele "slechte" of "average" film van gezien.

Paar dagen geleden ook Harry Potter & Philosophers Stone - Chris Columbus (2001) gekeken.
Niet mijn favoriete HP film, maar wel de meest "magische". De soundtrack en de charmante practical effects zijn hier voor een groot deel verantwoordelijk voor. De CGI spreek ik liever niet teveel over... (Trol scene...)
Verveel me nooit met deze film.

Gezien de cinema's weer gaan sluiten daarnet nog snel naar Matrix Resurrections geweest en hij is briljant. Lana is full Wachowski gegaan. Geen film voor wie gewoon meer matrix wil, maar een heerlijk subversieve en verfrissende herinterpretatie van wat een sequel kan zijn. Dat het eigenlijke verhaal niet altijd evenveel steek houdt hoort erbij, who gives a shit. Zowel ode aan het origineel als kritiek op de eindeloze skinner box die een franchise kan worden als ze geen risico's durft nemen. Dat deze tesamen uitkomt met de nieuwe marveltelg die meer dan ooit de gemakkelijke serotonineknopjes lijkt op te zoeken is redelijk grappig.
Nu ik er twee nachten over kunnen slapen heb deel ik uw mening wel grotendeels.
Enkel een paar miscasts die voor mij nog wrang aanvoelen.

The Matrix Resurrections
7,5/10
Je bent precies nog gul geweest met de punten. Buiten het begin, sloeg het ganse verhaal op niets. Best dat Keanu Reeves en Carrie-Ann Moss het nog redelijk hebben kunnen optrekken. Andere acteurs waren inderdaad niet op hun plaats en hun karakters waren niet genoeg uitgediept om er een "band" mee te krijgen. Alhoewel ik Jonathan Groff wel best OK vond als Agent Smith. Niet zo verbitterd als het origineel, maar wel zelfingenomen.

Ik miste de grauwe sfeer. De simulatie was in felle kleuren gehuld ipv de befaamde groene waas. Die schattige robots pasten totaal niet. De vechtscenes leken volledig random en de uitgebreide praatscenes leken volledig random. Zowel qua inhoud als qua plaats in de film. Dat aarbeiengedoe was overbodig. De Merovingian (I'll get my own spin-off) was overbodig. Eigenlijk was gans die film overbodig. Het brengt niets bij aan de verhaallijn. En het geheel is VEEL te meta. Was op een bepaald moment bijna rechtgestaan om naar huis te gaan.

Op een iets positievere noot: leuk om Sati terug te zien. Hier en daar ook kleine leuke details (zoals de gatklap tussen Lexy en Berg net vóór Smith voor het eerste ten tonele komt). En de muziek was eigenlijk ook best te pruimen.

Je bent precies nog gul geweest met de punten. Buiten het begin, sloeg het ganse verhaal op niets. Best dat Keanu Reeves en Carrie-Ann Moss het nog redelijk hebben kunnen optrekken. Andere acteurs waren inderdaad niet op hun plaats en hun karakters waren niet genoeg uitgediept om er een "band" mee te krijgen. Alhoewel ik Jonathan Groff wel best OK vond als Agent Smith. Niet zo verbitterd als het origineel, maar wel zelfingenomen.

Ik miste de grauwe sfeer. De simulatie was in felle kleuren gehuld ipv de befaamde groene waas. Die schattige robots pasten totaal niet. De vechtscenes leken volledig random en de uitgebreide praatscenes leken volledig random. Zowel qua inhoud als qua plaats in de film. Dat aarbeiengedoe was overbodig. De Merovingian (I'll get my own spin-off) was overbodig. Eigenlijk was gans die film overbodig. Het brengt niets bij aan de verhaallijn. En het geheel is VEEL te meta. Was op een bepaald moment bijna rechtgestaan om naar huis te gaan.

Op een iets positievere noot: leuk om Sati terug te zien. Hier en daar ook kleine leuke details (zoals de gatklap tussen Lexy en Berg net vóór Smith voor het eerste ten tonele komt). En de muziek was eigenlijk ook best te pruimen.
Tbh wil ik hem gewoon een tweede keer zien.
Maar hij had wel veel beter kunnen zijn.

Ik ga hem vanavond ook nog snel gaan zien voor ze alles weer dichtsmijten! Kijk er enorm naar uit, gaat idd leuk zijn om Spiderman van vorige week door te spoelen :p (niet dat die echt slecht was, maar gewoon echt zoooo standaard ).
Anyways, zin in vanavond, laat maar komen :cool:

Matrix Resurrections ... moeilijk. Het idee is niet slecht en sequel-waardig, zelfs voor zo een grote franchise. Dat is al een verdienste op zich imo. Ik denk ook dat hier een goede film in verstopt zit. En ik heb me zowaar geamuseerd en zal hem nogmaals bekijken.

Maar ik heb toch wel redelijk wat problemen. En imo kan ik alles herleiden tot ... die Wachowskis kunnen eigenlijk toch echt niet regisseren hé:
  1. De uiteindelijke film is redelijk "muddled" in zijn doel. Een andere en strakkere cut zou het veel goed doen.
  2. De casting is archi-slecht. Niet dat de acteurs het noodzakelijk slecht doen, maar ze passen niet bij hun rollen (Morpheus en Architect op kop).
  3. De actie-scénes zijn slecht, en dat doet echt pijn voor een Matrix film. Lana blies nog hoog van de toren dat ze "geen 2nd unit nodig had". Well ... she clearly does.
  4. Zeer ZEER rare en storende stylistische keuzes (bvb overdreven gebruik van die flashbacks).
  5. De pacing trekt op niks
  6. Sommige zaken zijn echt wel cringy as fuck

Een beter director-editor-producer-writer team had hier echt wel een goede film van kunnen maken ... en dat is eigenlijk het meest jammer van al.

1 ding snap ik wel echt niet. Kan iemand mij uitleggen waarom
Morpheus een programma is? Hoe geraakt die van gewone mens naar programma geconverteerd?

Ook de politieke correctheid die door uw strot geramd wordt stoorde me mateloos.
Viel toch reuze mee? Het viel me zelfs niet speciaal op.

Laatst bewerkt:
Geen Don Bluth fans hier? Land Before Time en Secret of NIMH vind ik beter dan bijna alles wat bij Disney uitgebracht is. Spijtig dat hij zijn niveau niet zo hoog kon houden daarna. Eerste Fievel is ook top, maar o-zo-deprimerend :p

Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008) - 8.5/10
Een diepontroerende film die me persoonlijk erg geraakt heeft. Ik hoop dat Reichardt en Michelle Williams in de toekomst nog vaak samen werken.

Little Women (Greta Gerwig, 2019) - 8/10
Na Lady Bird de tweede film van Gerwig waar ik erg van genoten heb, een hartverwarmende film. Ik kijk al uit naar haar volgende project, dat is blijkbaar... een live action Barbie film met Margot Robbie? Wat...

Peeping Tom (Michael Powell, 1960) - 8/10
Niet al te verouderd eigenlijk, behalve dat de film uiteraard een deel van de originele schokwaarde verloren is. Goeie Britse tegenhanger voor Psycho, meer tongue in cheek en een beetje meta voor daarvan sprake was (cinema als voyeurisme etc.).

The Ipcress File (Sidney J. Furie, 1965) - 7.5/10
Gemaakt als tegenpool voor de Bondfilms, deze bekijkt het spionagegenre meer als een film noir met een traag tempo en veel sfeer. Het is genieten van een arrogante Michael Caine en voor de filmliefhebbers zitten er belachelijk veel coole, apart gekadreerde shots in.

The Post (Steven Spielberg, 2019) - 7/10
Lang links laten liggen omdat ik vreesde dat het meer Lincoln dan Bridge of Spies ging zijn, uiteindelijk viel deze wat tussen die twee in. Al bij al een goeie film met Tom Hanks en Meryl Streep die precies doen waarvoor ze gecast worden. Jammer dat ouwe man Spielberg toch ook hier iets te veel schmaltz in steekt, alsof hij plots een Werther's Original uit z'n zak haalt.

Strange Days (Kathryn Bigelow, 1995) - 6.5/10
Het scenario was een rommeltje en voor een dystopische SF film zat er niet heel erg veel maatschappijkritiek in, maar Bigelow is zo'n competente regisseuse dat ze er nog iets goeds van weet te maken, ik heb hier toch plezier mee gehad. En damn Angela Bassett...

Bad Boys For Life (Adil El Arbi & Bilall Fallah, 2020) - 5/10
Ik ging vrij snel van "hey dit valt nog mee" naar "ugh dit valt tegen" bij deze. In de tweede helft werd het allemaal saai door hoe voorspelbaar en conservatief het verhaal en de actie waren. Ik ging op den duur de full r*tard Bayhem van Bad Boys II wat missen.

Mary Magdalene (Garth Davis, 2018) - 4/10
Eraan begonnen omwille van Joaquin Phoenix en Rooney Mara maar dit was een enorme sof. Gewoon een erg saaie film waar ik totaal niet bij betrokken geraakte en eigenlijk niets bij voelde.

Ik ben opgegroeid met animatie, ik keek bijna niet anders toen. Ghibli was toen nog niet echt bekend hier en was het vooral Disney en Looney Tunes. Eén film waar ik toen echt zot van was was Jan Zonder Vrees.
Ja, ik had nooit gehoord van anime tot eigenlijk als ik volwassene was. Het is alsof men hier veel minder op anime inzet dan elders. Ik weet niet waar anderen die anime als kind leren kennen, maar toch niet hier in België denk ik dan. Ga op het internet, en iedereen houdt van anime of iedereen spreekt erover. Op het concert van yeule ging het ook alweer direct over anime (hier in Brussel), maar ik heb daar geen nederlandstaligen tegengekomen.

Avatar en Pokemon komen wellicht het dichtst bij anime van wat ik gezien heb omdat pokemon japans is en avatar geinspireerd is door anime (maar wel amerikaanse productie).

Ja, ik had nooit gehoord van anime tot eigenlijk als ik volwassene was. Het is alsof men hier veel minder op anime inzet dan elders. Ik weet niet waar anderen die anime als kind leren kennen, maar toch niet hier in België denk ik dan. Ga op het internet, en iedereen houdt van anime of iedereen spreekt erover. Op het concert van yeule ging het ook alweer direct over anime (hier in Brussel), maar ik heb daar geen nederlandstaligen tegengekomen.

Avatar en Pokemon komen wellicht het dichtst bij anime van wat ik gezien heb omdat pokemon japans is en avatar geinspireerd is door anime (maar wel amerikaanse productie).
Idem. Tijdens mijn jeugd komt dat vooral denk ik doordat er nog geen internet was in het gewone huishouden (jaren '80) en anime eerder in het obscure hoekje lag in de videotheek, waarschijnlijk zelf nog zonder Nederlandstalige ondertitels.
In mijn vriendenkring ken ik denk ik niemand die naar anime kijkt en op mijn werk ken ik maar 1 (of eigenlijk 2) collega's die er ook naar kijken.
Nu niet dat ik er ook al veel gezien heb maar ik sta er wel voor open.

Terug
Bovenaan