Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dankzij @Lakigigar te weten gekomen dat Locke op Amazon Prime zat, dus gisteren eens gekeken
Ben vorig jaar naar de Vlaamse theaterversie van deze film gaan kijken, waardoor de filmversie net iets minder intens was dan mocht ik het in omgekeerde volgorde gezien hebben
Blijft wel een sterke film die (ondanks de simpele setting) de aandacht goed vast kan houden, met sterke prestatie van Tom Hardy en leuke stemcameo's)

7/10

ter info: de theaterversie, begeleid door straffe live muziek, beslissen Koen de Graeve en Tom Vermeir elke avond met een muntstuk wie Locke speelt en wie de andere stemmen doet. In mijn geval was de Graeve Locke, en die deed dat briljant. Was ook super intens door de live muziek, des te meer omdat het zowat de enige 'live' ervaring was van 2020 door die verdomde lockdown. Ben gaan kijken net voor de herfst lockdown erdoor kwam
locke is echt :love: . Zo eenvoudig maar perfect in zijn uitwerking.

Florence Piugh killed it, en hella props voor het production design team en The Haxan Cloak. Maar waarom probeert deze film meer te zijn dan een 90-minute fever dream? Ari Aster wou hiervan een break-up movie maken en citeerde films als Modern Romance en Scenes from a Marriage als invloeden. Maar heel het emotionele verhaal over hun relatie op de klippen naam veel te veel tijd in beslag en vond ik niet half zo interessant als de groovy cult shit die we te zien krijgen. Mss werkt het beter in de director's cut?

Goede film, maar vond hem zeker niet op hetzelfde niveau als Asters debuut.
Ik vind het op zich ook op dat niveau nog wel werken, net omdat het een vrij straight forward parabel is. Uiteindelijk zaten Dani en Christian al in een relatie die op sterven staat en is het Dani die de boel gaande probeert te houden. Vandaar ook dat Brits koppel dat wat als spiegel voor de relatie van Dani en Christian dient Op het eind heb je dan een vrij letterlijk loslaten van de relatie door Dani, die in de sekte ook een manier vindt om haar rouw te verwerken. Zo koppelt Aster meteen ook het einde terug naar het andere grote thema. Ik ga wel akkoord dat er op dat vlak wel wat vet van de film af kon, uiteindelijk heb je vrij snel door wat de verhoudingen tussen Dani en Christian zijn.
Nog niet gezien, maar ik zou zelf Malcolm X kiezen als de tweede essentiële Spike Lee, niet? Hij heeft maar een paar meesterwerken gemaakt, maar veel films die verdomd goed zijn maar niet zo bekend zijn geworden, en al zeker niet in Europa. Ik denk aan Clockers (mooie companion piece met The Wire), Summer of Sam, Mo Better Blues, She's Gotta Have It en Crooklyn. Zijn televisiewerk is ook niet zo slecht, met Sucker Free City ,en de topdocumentaire When the Levees Broke (mooie companion piece met Treme).
Yup, Malcolm X was zo voor de hand liggend dat ik de film over het hoofd zag... Van Summer of Sam was ik niet echt wild, herinner me nu jaren later vooral een vreemd gecaste Adrien Brody. She's Gotta Have It staat op Netflix, die ga ik binnenkort eens zien. Van Clockers heb ik vorige maand het boek gelezen waarvan het een verfilming is en dat vond ik alvast echt de moeite.

Do The Right Thing, Malcolm X en 25th Hour vind ik z'n echt goeie films, de meeste films die ik van hem gezien heb waren degelijk tot goed maar er zaten ook een paar echte stinkers tussen (Old Boy, Miracle at St. Anna, She Hate Me).

Iemand de directors cut van Midsommar al gezien?
Ik denk dat ik de director's cut heb gezien, maar ik ben het eigenlijk niet zeker meer. Ik weet alleszins dat ik de film maar 1 keer heb gezien en direct na Hereditary eigenlijk. En het was zeker heel lang, maar boeiend. Je kan de DC wel downloaden (zie ik nu), dus ik ben er vrij zeker van dat ik die zal gezien hebben. Ik heb hem nu wel op BR.

DC is denk ik beter dan de gewone versie. Het is alleszins één van de beste films die ik dit jaar heb gezien, dus ik zal wel niet de verkeerde keuze gemaakt hebben. En ik heb graag wel dat een film zijn tijd neemt om een verhaal te vertellen in plaats van alles af te raffelen en te bombarderen met "er gebeurt dit, dan gebeurt dit, personage wordt geintroduceerd, kennen voorgeschiedenis niet". Ik wil als een verhaal verteld wordt groeien in het verhaal. Veel films die korter dan 2 uur duren of 2 uur zelf duren veel langer op gevoel dan sommige films van 3 uur. Maar als je het dan niet goed vindt, zit je u wel 3 uur te vervelen, wanneer de concentratie weg is, dus het is een grotere gok. Love Exposure duurde 4 uur, dat duurde naar mijn gevoel niet lang omdat het de 4 uur gebruikt om het verhaal te vertellen.

Miami Vice (2006): 7/10

tumblr_inline_npyqgf2Eiz1qgqnvh_1280.jpg

I have strong mixed feelings about this film. I had high expectations for this movie, because of it being an inspiration for later movies, and it being well regarded among users or communities i follow.

The weakest thing about this movie is the storytelling, it felt overly complicated and not explained well enough. Maybe i'm not knowledgeable enough about the crime or drug world in Miami. But in that regard it felt overwhelming as the story wasn't really accessible. Over time, as the movie evolved, i got better in the story but I don't really get the details, and the beginning was very confusing.

The acting performances could have been a bit better. I like Li Gong, and apparently i will have to check the other movies she star in someday, which I already planned on doing so. But I didn't had the feeling the cast was really all that memorable, but it did get a bit better as the movie progressed.

Cinematography, it took a while before i saw why it is so well regarded. It's not consistently well shot, but some scenes or background scenes reminded me of Mulholland Dr. with a similar hazy neon lit cinematography, but still somewhat different from the neon I know. I also saw a strong like with Heat, with similar scenes. The action scene near the end (final) was amazing. Absolutely amazing. But there are a lot of scenes that were kind of generic instead.

Music and score could have been a bit better too. In the beginning, it was almost cringeworthy or bad, but the non-rock song/sound/scores were okay. The rock songs were kind of horrible, but maybe that's because this is a movie from 2006, where it is starting to get obvious that the club scenes are very dated, and date from an age i don't really like in music.

Overall i can see why people like it, but i didn't get the feeling i was watching a masterpiece.

Laatst bewerkt:
John Wick - 6/10
Meh, niet slecht maar bijlange de hype niet waard.

Care to elaborate? Ik had bij de eerste Wick het gevoel een kleine masterclass in efficentie te zien. Iedereen kent die film voor de actie en die zit stilistisch sterk in elkaar ( nightclub scéne is een hoogtepunt op dat vlak), maar het zijn de storybeats tussen de actie door die het meeste indruk maakten. Er wordt gehint naar een diepere mythologie zonder het hard te gaan uitleggen en je weet perfect hoe gevreesd Wick is nog voor er een schot gelost is door een simpele "uhu" van een mafiabaas.

Naar mijn gevoel was John Wick dan ook een erg effectieve actiefilm die de hype wist waar te maken omdat het een geval is van erg veel doen met weinig elementen.

Maar dat is uiteraard wat ik er persoonlijk van maak😄 Ik moet nog eens in de sequels duiken.

John wick 1 is een heerlijke actiefilm idd deels omwille van die mythologie maar ook die fantastische choreografiëen. 2 niet gezien en 3 was gewoon schijt voor mij, al dat creatieve werd hier megarepetitief en vermoeiend om naar te kijken. Als ze dan nog eens afsluiten met 'John Wick will return' werd ik gewoon kwaad, met Reeves en Fisburne of zonder voor mij stopt het bij de originele

Hier doet Wick ook niets. Actie scenes zijn te gegrond en echt saai. Ironisch want soms denk ik dat ze een nog meer fantastische "Bourne" serie proberen neer te zetten qua actie scenes, terwijl die films veel meer actief zijn dan Wick. Veels teveel najagen van semi realisme en niet weten wat ze echt willen. Het vloeit nooit echt snel genoeg voor mij :p

Maar ik heb dan ook een grote voorliefde voor Wire Fu en de "Kung Fu" films van ouds. Ook zie ik graag snelle camera cuts om de actie te benadrukken terwijl er een relatief simpele stijl overheerst bij de Wick films. Alsof ze neerkijken op slim camera werk. Deel 2 nog een kans gegeven, yeah het ziet er allemaal wel gelikt uit, maar het doet mij echt niks.

Ot: The Guilty.
Mooie "tour de force" van Jake Gyllenhaal.
Mist wel een noot hier en daar maar al bij al wel demoeite. Wist niet dat het een remake was. Best blind benaderen.

Hier doet Wick ook niets. Actie scenes zijn te gegrond en echt saai. Ironisch want soms denk ik dat ze een nog meer fantastische "Bourne" serie proberen neer te zetten qua actie scenes, terwijl die films veel meer actief zijn dan Wick. Veels teveel najagen van semi realisme en niet weten wat ze echt willen. Het vloeit nooit echt snel genoeg voor mij :p

Maar ik heb dan ook een grote voorliefde voor Wire Fu en de "Kung Fu" films van ouds. Ook zie ik graag snelle camera cuts om de actie te benadrukken terwijl er een relatief simpele stijl overheerst bij de Wick films. Alsof ze neerkijken op slim camera werk. Deel 2 nog een kans gegeven, yeah het ziet er allemaal wel gelikt uit, maar het doet mij echt niks.

Ot: The Guilty.
Mooie "tour de force" van Jake Gyllenhaal.
Mist wel een noot hier en daar maar al bij al wel demoeite. Wist niet dat het een remake was. Best blind benaderen.
John Wick heeft toch nog niet half de diepte van een Bourne-film? De eerste vond ik vermakelijk maar de 2e was gewoon een kopie van de eerste en ik betwijfel of de andere 2 sequels iets anders gaan doen.

Ook zie ik graag snelle camera cuts om de actie te benadrukken terwijl er een relatief simpele stijl overheerst bij de Wick films. Alsof ze neerkijken op slim camera werk. Deel 2 nog een kans gegeven, yeah het ziet er allemaal wel gelikt uit, maar het doet mij echt niks.
Wel grappig, ik ben exact 100% het tegenovergestelde. Ik kan echt niet tegen die snelle cuts omdat je op die manier verbergt dat een acteur geen actie kan ondernemen. Ik ben meer voor long takes, opbouw en dan brute actie. Maar zonder 10.000 cuts erin te steken omdat een iets oudere actieheld over een hekje moet klimmen.

John Wick was ca va volgens mijn herinnering. Maar vervolgen nog niet gezien.

Laatst bewerkt:
Chasing The Moon (2019): 8/10

Met dank aan @shellshock om me attent hierop te maken dat deze te bezichtigen is op VRT NU tot 16/12. Goede documentaire over de race to the moon. Vrij gedetailleerd en specifiek, ook wat meer het politieke aspect uitgelicht. Toch weer een andere kijk dan de vele andere dingen die ik al gezien heb over het thema. Het blijft wel integreren, zeker als je weet dat we eigenlijk nooit nog iets dergelijks hebben ondernomen sindsdien ook al is de technologie veel geavanceerder dan toen. Het is al van '72 of '73 geleden dat er nog een man op de Maan stond. In mijn leven is dat nog niet gebeurd. In het leven van mijn vader ook niet. Eigenlijk zegt dat heel veel over de samenleving van vandaag. Maar de eerste stap op de Maan, heel symbolisch natuurlijk maar misschien het mooiste moment van de 20ste eeuw en één van de mooiste momenten uit de mensheid.

Al zijn er veel zaken die ik wel anders had willen zien, zoals meer focus op diversiteit (vrouwen, Afro-Amerikanen, internationaal). Jammer dat de internationale samenwerking er niet gekomen is. Aan JFK en Chroestsjov lag het alleszins niet. Soms toch echt wel facepalmen over bepaalde beslissingen vanuit de politiek. Gelukkig geen referentie van God op dat bordje dat ze daar geplaatst hebben (buiten de 1969 AD), ook al werd dat gevraagd. En dan ook nog eens die vlag. Maar vooral de wens om het volkslied af te spelen. Tja. Gelukkig heeft NASA en de astronauten dat zo veel mogelijk kunnen afweren. Zegt heel veel ook over dat het symbolische aspect en de rivaliteit dit zo snel mogelijk hebben gemaakt. Vandaag is die drive er totaal niet, en zal enige vooruitgang wellicht vanuit de commerciële sector moeten komen, al gaat NASA wel verstandig met hun budget om (en andere space agencies wereldwijd).

Wernher Von Braun moet ook wél één van de grootste wetenschappers aller tijden zijn, ondanks zijn verleden. Maar ik vind over zijn verleden voortdurend beginnen misplaatst, zeker als je de context begrijpt. Daarnaast waren de Amerikanen ook niet zo ethisch correct in die tijd (ze hadden ook nog segregatie tot in de jaren '60). Een persoon kan niet een heel systeem veranderen natuurlijk. Maar goed als dat wel een vereiste is, dan kan je iedereen die geleefd heeft in de 20ste eeuw en de eeuwen daarvoor cancellen, en daar bereik je vandaag echt niets mee. Ik zie Von Braun niet als het brein achter de nazi atrocities, maar wel achter het brein van de raketwetenschap en -technologie die de Maanlanding mogelijk heeft gemaakt.

Laatst bewerkt:
John wick toch ook wel een aangename verrassing geweest voor mij, ik wist niets van die film. de diepe "grieve " gehalte van reeves en revenge die er op volgde vond ik wel goed in beeld gebracht.

ik vond het zeker een topper. deel 2 en 3 een pak minder, omdat je perfect weet wat te verwachten, en het hierdoor wat uitgemolken aanvoelde.
eigenlijk hetzelfde als bij de BOURNE films, daar vond ik 1 ook een masterpiece, terwijl deel 2 en 3 gewoon meer van hetzelfde waren.

pas op, ik ben normaal wel een sequel man, ik kan makkelijk een aantal films noemen waarbij ik de sequel beter vond dan het origineel, maar dan moeten ze meestal het wel over een andere boeg gooien.
(rambo 2 bv, the vietnam POW rescue tegenover de ietwat saaiere veteranen drama ; resident evil 2: meer focussen op de outbreak itself dan het virus onderzoek in de eerste...)

Birds of Paradise (2021): 7/10

Ou-a-ete-filme-Birds-of-Paradise-URufIu73-1.jpg

Toffe film, misschien wat lage rating op IMDb, maar ik had ook wel het gevoel dat de film niet de volledige potentie benut, ook al was de chemie tussen de hoofdpersonages wel aanwezig. Het deed me soms wat denken aan Respire van Melanie Laurent maar dan in een soort Black Swan-setting. Een beetje mix van de twee, maar minder dan de twee die ik noem en ook weer andere verhaallijn/uitkomst enzovoort.

Ik heb weinig met ballet, maar de elegante bewegingen op een scherm zijn eigenlijk leuk om te zien, en ik ben enorm fan van Black Swan of Suspiria (dat ook in een balletschool afspeelt), dus blijkbaar liggen films rond ballet me wel voor één of andere reden. De thema's voor een film rond ballet vertalen zich ook goed naar het scherm voor een heel goede film eigenlijk. Toffe film zeker. Maar geen meesterwerk.

Allemaal first time viewings, de afgelopen maand bekeken.

Soul (2020): 7,5/10
Black (2015): 6/10
Terminator 2 (1991): 8/10
Pan's Labyrinth (2006): 7,5/10
Miller's Crossing (1990): 7/10
The Harder They Fall (2021): 6/10
The Power Of The Dog (2021): 7,5/10
The Last Duel (2021): 8/10

Terug
Bovenaan