Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Recent gezien:

Dealer - 3/5
France - 1/5
House of Gucci - 2.5/5
Boiling Point - 3.5/5
The Worst Person in the World - 4/5
Ghostbusters: Afterlife - 2.5/5
The Humans - 3.5/5
Madres Paralelas - 3.5/5
Power of the Dog - 3.5/5
The Unforgivable - 2.5/5
There Is No Evil - 4/5
Don't Look Up - 2/5

En toch noem je dat actie van de bovenste plank? Ik vond het zelf een bagger film, zelfs met hem in twee stukken te zien heb ik het niet kunnen uitzitten tot het einde. Ik heb het afgezet wanneer Mike en de slechterik hun face-to-face momentje hebben. Ik kon het niet meer aan, te belachelijk voor woorden. Dezelfde grappen die heel de film lang terugkeren, Martin Lawrence die die daar maar als een boomstronk staat/ligt te niksen en veel te veel high life showoff. Past wel in de Bayverse, en Adil & Bilal zijn in zekere zin wel geslaagd in hun opzet, maar zelf vond ik er echt niks aan.

Ik waag me deze week eens aan een Kiarostami. Aangezien ik een stuk van mijn hart aan Iran ben verloren, kan ik deze Perzische auteur niet terzijde laten liggen. Jafar Panahi ken ik wel van het schitterende Taxi Tehran en het retecoole No One Know About Persian Cats van Bahman Ghobadi herinner ik me nog héél goed, dus ik ben klaar voor een rondje Iraanse cinema. Kiarostami zou me moeten liggen, als ik de beschrijvingen op Mubi mag geloven.

Nu nog een gepast moment vinden. Ik denk dat ik rond 20u al tegen mijn vrouw ga zeggen dat ze er héél moe uit ziet en best gaat slapen. :unsure:
Welke is het geworden? Close-up lijk me een perfecte plek om te beginnen. Niets minder dan geniale film.

miracle-mile-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg

Miracle Mile (1988): 9/10
Dit is nu eens een prime example van "een cultfilm". Geen cultfilm die 1 miljoen keer is bekeken op filmratingsites, en die in elk lijstje terugkomt. Er zit behoorlijk wat humor in de film, maar vooral de visuals zijn erg goed. En de score is ook fantastisch. De chaos wordt goed weergegeven vind ik. Dit is absoluut een geslaagde film die meer lof verdient dan ze kreeg.

Happy Death Day (2017): 6/10
Best wel oké, maar er had wel een stuk meer ingezeten. Goed dat het zichzelf niet te serieus neemt.

Miracle Mile (1988): 9/10
Dit is nu eens een prime example van "een cultfilm". Geen cultfilm die 1 miljoen keer is bekeken op filmratingsites, en die in elk lijstje terugkomt. Er zit behoorlijk wat humor in de film, maar vooral de visuals zijn erg goed. En de score is ook fantastisch. De chaos wordt goed weergegeven vind ik. Dit is absoluut een geslaagde film die meer lof verdient dan ze kreeg.
Cool, een persoonlijke favoriet!

Dat ging mijn tweede suggestie zijn, ook een fantastische film. Ik zou zeker Close-up bekijken en dan overgaan naar Kiarostami's Koker-trilogie. Ik kan me moeilijk nog andere instanties inbeelden van een trilogie waar ik het derde deel het beste vind.

Rewatch:

The Skin I Live In: Geen fan van Almodovar's kitscherige films en schreeuwerig kleurenpallet maar deze vond ik uitstekend.

Le dossier 51: Hidden gems, je komt ze zelden tegen maar dit is er ene. Een meesterwerk waar geen kat ooit van gehoord heeft. We volgen een Franse diplomaat die bespionneerd wordt door een onbekende organisatie met de bedoeling hem te chanteren. De amorele manier waarbij deze klootzakken zonder scrupules te werk gaan blijft nog lang nazinderen. Dit is trouwens de eerste film die gebruikt maakt van een subjectieve POV camera. Een aanrader.

A Funeral Parade of Roses: De film waar Kubrick de mosterd vandaan heeft gehaald voor A Clockwork Orange. Leuk om eens de gelijknissen te spotten.

Rewatch:

The Skin I Live In: Geen fan van Almodovar's kitscherige films en schreeuwerig kleurenpallet maar deze vond ik uitstekend.

Le dossier 51: Hidden gems, je komt ze zelden tegen maar dit is er ene. Een meesterwerk waar geen kat ooit van gehoord heeft. We volgen een Franse diplomaat die bespionneerd wordt door een onbekende organisatie met de bedoeling hem te chanteren. De amorele manier waarbij deze klootzakken zonder scrupules te werk gaan blijft nog lang nazinderen. Dit is trouwens de eerste film die gebruikt maakt van een subjectieve POV camera. Een aanrader.

A Funeral Parade of Roses: De film waar Kubrick de mosterd vandaan heeft gehaald voor A Clockwork Orange. Leuk om eens de gelijknissen te spotten.
Als je nog obscure films wil waar Kubrick inspiratie haalde voor zijn eigen werk, dan raad ik Ikarie XB1 aan!

Terug
Bovenaan