Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

lijstjes zijn tof maar moeilijk

There Will Be Blood
The Master
Boogie Nights
Punch-Drunk Love
Inherent Vice
Phantom Thread (deze en IV kunnen van plaats wisselen)
Magnolia
Hard Eight

hot take: Magnolia vind ik een beetje overrated (maar nog altijd goed, 7.5-8/10 ofzo).

Ik vond die film als klein manneke fantastisch toen die uitkwam, maar zo historisch accuraat is die nu ook weer niet. Het is Pearl Harbor door een felrozige Hollywoodbril. Nu goed, je hebt dichterlijke vrijheid (zoals die aanval op het ziekenhuis) maar bij bepaalde scènes zie je onder andere Spruance-class guided missile destroyers uit de jaren '70 in beeld. Als 12-jarige vond ik dat al frappant.

Enfin, de waslijst staat hier: Pearl Harbor factual errors

Ze hebben 150 miljoen dollar gespendeerd aan die film, maar ze zijn een historicus vergeten in te huren. :unsure:

Als het om eye-candy gaat vond ik het recentere Midway nog wel leuk, al heeft die ook wel wat foutjes.
Hogja, elke film heeft zijn foutjes hé, ik ben er zeker van dat er geen enkele bestaat zonder.

Maar uiteindelijk vind ik het al bij al nog goed meevallen als ik die lijst zo bekijk. (dat het label van een Jack Daniels fles er in 1941 iets anders uit ziet dan nu en zo, ja wat boeit dat allemaal....)

Midway in de cinema gezien , net omdat die op Pearl Harbor ging gelijken, en ja die is inderdaad niet erg slecht; minder love story dat wel. Maar Pearl Harbor vond ik toch net iets beter . (wellicht omdat ik niet zo vertrouwd ben met die Midway gebeurtenissen).

Hogja, elke film heeft zijn foutjes hé, ik ben er zeker van dat er geen enkele bestaat zonder.

Maar uiteindelijk vind ik het al bij al nog goed meevallen als ik die lijst zo bekijk. (dat het label van een Jack Daniels fles er in 1941 iets anders uit ziet dan nu en zo, ja wat boeit dat allemaal....)

Midway in de cinema gezien , net omdat die op Pearl Harbor ging gelijken, en ja die is inderdaad niet erg slecht; minder love story dat wel. Maar Pearl Harbor vond ik toch net iets beter . (wellicht omdat ik niet zo vertrouwd ben met die Midway gebeurtenissen).
De love triangle van Pearl Harbor vond ik niet zo interessant, maar dat is er wellicht ingestoken om meer vrouwen naar de cinema te krijgen. Als kind vond ik de aanval het "plezantste", net zoals Titanic plezant begint te worden vanaf die boot begint te zinken. :unsure:

lijstjes zijn tof maar moeilijk

There Will Be Blood
The Master
Boogie Nights
Punch-Drunk Love
Inherent Vice
Phantom Thread (deze en IV kunnen van plaats wisselen)
Magnolia
Hard Eight

hot take: Magnolia vind ik een beetje overrated (maar nog altijd goed, 7.5-8/10 ofzo).
Voor mij is magnolia de ultieme feelgood film. Ja hij is lang maar uiteindelijk loopt het voor iedereen goed af en dat is heel mooi om te zien

Goh ja, hij is wat bloated en nogal een directe Short Cuts replica. Dus ik kan het perfect begrijpen. Maar Magnolia is zeker een van de belangrijkste films geweest voor mij als jonge cinefiel, een van de films die ik op relatief jonge leeftijd zag en me leerde dat film maar kon dan louter entertainen.

EDIT: Ik weet niet precies waar of wanneer, maar ik herinner me een Q&A of een AMA waarin PTA de vraag kreeg welk advies hij zou geven aan zijn jongere zelf, en zijn antwoord was: "Chill the fuck out and cut 30 minutes from Magnolia" :laugh:

Enkel Inherent Vice geraak ik niet echt volledig in mee. Maar ooit zal ik hem wel vatten i guess.
Ik zou die ook nog eens moeten herbekijken. Ik heb hem gezien kort na release maar ik vond hem toen niet zo goed.
Ondertussen de meeste films van PTA al bekeken.

Ik heb heel veel moeite met zijn films. Volgorde maakt weinig uit volgens mij. Phantom Thread staat op Netflix FYI.

Zelf moet ik ze best allemaal nog eens zien behalve TWBB. Hard Eight zou ik nu wel niet mee beginnen. Phantom Thread, The Master en Punch-Drunk-Love nog nooit gezien.

Lijstje, maar het is heel lang geleden dat ik ze allemaal gezien heb (behalve Phantom Thread)

1. There Will Be Blood
2. Punch-Drunk Love
3. Magnolia
4. Boogie Nights
5. Phantom Thread
6. Sydney
7. The Master
8. Inherent Vice

Verder kleine lijst van wat ik recent (sinds augustus) gezien heb: scores die ik op Imdb gegeven heb, maar je kan scores van verschillende genres eigenlijk niet vergelijken (en ik buis duidelijk niet snel)
The Post, 8/10 niet zo goed als All The President's Men, maar wel een mooie 'voorloper' op dat verhaal en met uitstekende prestaties van Hanks en Streep
Luca, 8/10 Pixar does it again, echte nostalgie naar lange zomervakanties zonder zorgen, ook al heb ik die nooit in Italië met een zeemonster doorgebracht
Deep Impact, 6/10 best genietbaar, ook al is de CGI verouderd
Red Notice, 5/10 een paar keer goed gelachen en als zondagavondsfilm valt hij nog mee, maar niks memorabel
Philadelphia, 8/10 aangrijpend en schitterende vertolkingen door Hanks en Washington. En als jurist is een half rechtbankdrama ook altijd mooi meegenomen
Parasite: 9/10 schitterend
The Suicide Squad: 8/10 beter dan de vorige en wel zeer entertainend
The Green Knight: 8/10 interessante, mystieke vertelling van de middeleeuwse legende. Mooi in beeld gebracht, maar ik denk dat ik andere versies van de legende beter vind (hoewel deze wel de betere film is dan de Sean Connery versie uit de jaren 80). Ook wel niet voor iedereen of om in elke mood te kijken.
Jungle Cruise: 6/10 zondagavondsfilm, wel nog een tikkeltje beter dan Red Notice
Romancing the Stone: 6/10 ook een best entertainende zondagavondsfilm
Free Guy: 8/10 hier heb ik mij echt wel mee geamuseerd. Leuk gedaan
The Straight Story: 9/10 schitterend. Tot nu toe mijn favoriete Lynch (maar zoveel heb ik er niet van gezien)
Greenland: 6/10 Deep Impact maar dan met grotere gevolgen en betere CGI
Twister: 6/10 ja ik had een rampenfilmperiode, nog ok
Dune Part I: 10/10 tweede keer bekeken en het is eigenlijk een quasi-perfecte verfilming van het eerste deel van het boek, tijdsrestricties in acht genomen. Favoriete film van het jaar tot nu toe, maar ik heb dan ook wel wat bias
Lupin III: Farewell to Nostradamus: 7/10 entertainend, maar niet de beste Lupin film die ik al gezien had
The Desert of the Tartars: 9/10 schitterend oorlogsdrama, zonder oorlog en prachtige muziek. Een trage aanrader
The Tomorrow War: 7/10 meer mee geamuseerd dan ik gedacht had
La Double Vie de Véronique: 7/10 niet volledig mijn ding vrees ik, wel mooi gebracht en boeiend verhaal, maar misschien niet op het juiste moment bekeken
War Dogs: 7/10: entertainend verhaal over wapenhandelaars. Haalt wel nooit het niveau van Lord of War
Rurouni Kenshin: Final Chapter II: 7/10 waardig begin/afsluiter als fan van Samurai X
Kate: 6/10: nog leuk als tussendoortje
Black Widow: 7/10 moet zowat de minste marvel-film zijn die ik al gezien heb, maar om Scarjo een laatste keer te zien in haar rol was het wel waard
Executive Decision: 6/10: ook zo'n no-brainer tussendoortje
12 Strong: 7/10: idem
Rocky Balboa: 7/10, ik denk dat ik Rocky IV nooit gezien heb, maar deze was best nog in orde. Is Creed I en II ook de moeite?
Money Train: 6/10, vooral voor J-Lo
The Witcher: the Nightmare of the Wolf: 7/10 als grote fan van de boeken/games kon ik die niet laten liggen
The Sea of Trees: 7/10 droef-mooie film die mij wel kon bekoren
Gemini Man: 6/10: aangenaam tussendoortje
Torpedo: U235: 5/10: begon veelbelovend, maar werd al gauw iets te onrealistisch/ridicuul/overacting, maar als poging tot Vlaamse WOII-film nog net niet gebuisd
Hot Shots: 6/10: grappig, maar vergeetbaar

There Will Be Blood is toch ook wel de beste PTA die ik tot hiertoe heb gezien. Op een of andere manier een heel bezwerende film. The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford zou ik ook nog eens moeten opzetten. Andere regisseur, ander tijdperk en andere thematiek maar toch noem ik die films graag in één adem. Die zijn beide in 2007 uitgebracht als ik me niet vergis? Als je de ene goed vind zal de andere je zeker bevallen. Of zoiets.

The Power of the Dog ben ik in stukjes aan het zien - leve het gezinsleven - maar so far, so good.

Titane - te geforceerd met momenten, maar vond de film/stijl wel modern en fris genoeg om even ook de andere van deze regisseur te bekijken.

Raw (Grave) - Deze vond ik de betere van de 2, coherenter dan Titane. Blijkbaar ook voor een groot stuk in Luik opgenomen, nice.

Crank 1 en 2.

bwah, als 16 jarige had ik die wel tof gevonden (en ok bij eerste kijkbeurt ook al heel wat meer),
maar rewatch value is toch vrij pover. been there , done that, over the top gedoe allemaal, en eigenlijk is het niet eens zo grappig.

A TIME TO KILL

wow, das echt een dijk van een film, en ongelofelijk underrated.
het mag dan wel van joel shumacher zijn (ja diezelfe kerel die stinker: batman & robin maakte), maar ook dezelfde kerel van : phone booth, en falling down (zeer degelijke thrillers !! )

maar deze film over racisme in een redneck state als mississipi , waar Sam L Jackson zijn dochter word verkracht, en hij het recht in eigen handen neemt en die kerels afschiet, en daarna the public trial..., de KKK invloeden die er nog heersen, heel het proces, en een ongelofelijk sterke Samuel L Jackson.... wat een sterrencast ook (charles s dutton, sandra bullock, matthew mcconoughy die trouwens IRL runt for republican governor).... Heerlijk die film eens terug te zien na al die jaren. Nagelbijtend, en dat voor een grotendeels rechtbankdrama.

There Will Be Blood is toch ook wel de beste PTA die ik tot hiertoe heb gezien. Op een of andere manier een heel bezwerende film. The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford zou ik ook nog eens moeten opzetten. Andere regisseur, ander tijdperk en andere thematiek maar toch noem ik die films graag in één adem. Die zijn beide in 2007 uitgebracht als ik me niet vergis? Als je de ene goed vind zal de andere je zeker bevallen. Of zoiets.
Ah, 2007...

Toen werden TWBB en No Country for Old Men vaak in eenzelfde adem genoemd, maar ondanks enkele meesterlijke sequenties, de prachtige cinematografie en sterke acteerprestaties, vond ik die toch niet zo memorabel. NCFOM zweeft ergens in het midden van hun filmografie voor mij.

En nu we toch toplijstjes aan het maken zijn...

1. There Will be Blood
2. Zodiac
3. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
4. The Darjeeling Limited
5. Ratatouille
6. Lust, Caution
7. Encounters at the End of the World
8. Hot Fuzz
9. 4 months, 3 weeks, 2 days
10. No Country For Old Men
11. I'm Not There
12. Before the Devil Knows You're Dead