Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik zet hier nooit reviews neer maar deze film was bizar genoeg om even bij stil te staan.

House of Gucci : 6.8/10

Indrukwekkende cast, prima acteerprestaties, mooie locaties, redelijk mooi vormgegeven, interessant verhaal (maar hoe veel is er van waar, heel veel lijkt me noodgedwongen te zijn ingevuld met wat fantasie) en ondanks dat ie best lang is heb ik me nooit echt verveeld.

Maar de accenten… Afschuwelijk, echt afschuwelijk… Iedereen had een verschillend ‘Allo allo’-niveau accent. Van amper een accent tot gewoon Luigi de chef van The Simpsons.

Vooral dat van Jared Leto was om van neer te vallen. Ik heb een volledig Italiaanse schoonfamilie en geen enkele van die mensen heeft zo een accent. Niet in het Nederlands en niet in het Engels. Hij deed letterlijk een karikatuur van Super Mario, echt een travestie.

Het werd dan nog aangevuld met hier en daar een afschuwelijk stukje Italiaans tussen de soep en de patatten. ‘Cuba’ wordt ‘Chhhhoeba’ en van die toestanden. Ik snap niet dat je de keuze maakt om met accenten te praten en dan 0 consistentie hebt, ondanks dat het familie en streekgenoten betreft. Er is amper interactie let outsiders dus het zou niet veel uitmaken.

Soit, volgende keer mag ik kiezen en dan wordt het The French Dispatch.

Een 4 is wel opvallend, genereert wel meer views direct. Villeneuve's stijl is inderdaad niet voor iedereen, maar ik hoop niet dat iemand op basis van die review de film nu niet wilt kijken. Hoewel de film al een tijdje uit is, en wie hem echt wou zien, hem ook wel zal gezien hebben natuurlijk.

Blade Runner 2049 is ook wat die stijl, met desolate woestijnachtige landschappen, een overwegend trager tempo met moderne brute actie. Een wereld die leeft, maar ik begrijp wel dat die oranje-achtige desolate landschappen niet voor iedereen zijn. En Arrival voelde ook al desolaat aan. Blade Runner 2049 ook. Zelfs Enemy speelt met het kleur oranje-bruin.

Ik moet Dune nog zien, geen idee of het iets voor mij is.
De stijlen van Blade Runner 2049 en Dune liggen best wel ver uiteen. OK, er is veel focus op de landschappen en Villeneuve speelt op gelijkaardige manier met schaal, maar ik had het gevoel bij Blade Runner 2049 dat de focus van de cinematografie meer lag op esthetiek en immersie in de wereld dan het verhaal voort te drijven en mee te helpen met ontwikkeling van de personages, wat wel het geval is bij Dune en Arrival.

the-rover-guy-pearce-robert-pattinson-2.jpg

The Rover (2014): 8/10
Lang op de watchlist, maar wel de moeite waard. Sfeervolle genrefilm in een desolaat landschap, redelijk rauw/traagjes gefilmd maar wel boeiend in een dystopische Australische outbacksetting zonder dat er veel aandacht gespendeerd wordt aan de setting Goede acteerprestaties van Pearce (acteur van Memento) en Pattinson. Weeral A24 trouwens (wist het zelfs niet)
Fantastic Fungi (2018): 8/10
Ik ben meer geinteresseerd in de mycoverse dan de metaverse blijkbaar. Vooral tof dat dit onderbelicht onderwerp eens in de schijnwerpers komt te staan, want ik ben er ook heilig van overtuigd dat voor heel veel problemen in de moderne wereld paddenstoelen een deel van de oplossing kunnen zijn, en er te weinig op ingezet wordt of er te weinig van geweten is. Dan kijk ik naar: afvalverwerk, gezondheidszorg (zowel fysiek als mentaal), intact houden van biodiversiteit/mycodiversiteit/vitaal in de symbiotische relatie tussen mens en natuur of tussen dier en natuur en ecologie in het algemeen. Verder ook nog een onderschatte gastronomische rol en als geestverruimer (en de waarde van de rol in ons spirituele belevenis). Misschien dat er na de postindustriele revolutie en digitale revolutie wel een mycorevolutie in het verschiet zit.

-> op Netflix ook te vinden.
Insurgent (2015): 4/10
Zelfde elan als Divergent
Allegiant (2016): 3/10
Nog een pak slechter dan de eerste twee films. Vervelende einde van een trilogie met een film die ook opnieuw overbodig is. Ik stoorde me aan de ongeloofwaardige keuzes van de personages.

Peter / Miles Teller heeft een paar keer van kant veranderd over de hele franchise, en daardoor is zijn hele rol mislukt en ongeloofwaardig. Eigenlijk is echt elke personage heel vervelend. Stereotiep en vervelend. Wanneer ze voor het eerst in de buitenkomen, en er dan radioactief neerslag valt, kan je ook wel facepalmen. Alsof ze daar continue radioactief neerslag hebben en 2 km verder in de stad dit nooit hebben (omdat er geen koepel is). En dan die ongeloofwaardige dood ook van iemand die over de muur gaat, en dan wordt doodgeschoten, terwijl in plaats van te blijven staan, ze 2 meter verder kan staan en safe is, en de bedreiging was snel duidelijk. Twee stappen verder en ze wordt niet doodgeschoten, maar neen...

Zo is het voortdurend storend en onnozel. Waarschijnlijk wel één v/d slechtste franchises die ik al gezien heb. Blij dat ik er van af ben.

De stijlen van Blade Runner 2049 en Dune liggen best wel ver uiteen. OK, er is veel focus op de landschappen en Villeneuve speelt op gelijkaardige manier met schaal, maar ik had het gevoel bij Blade Runner 2049 dat de focus van de cinematografie meer lag op esthetiek en immersie in de wereld dan het verhaal voort te drijven en mee te helpen met ontwikkeling van de personages, wat wel het geval is bij Dune en Arrival.
Dat kan, ik heb Dune nog niet gezien. Ging eerder al af van de trademark waar Villeneuve ondertussen al wat bekend voor staat. Maar op basis daarvan weet je al dat het niet voor iedereen zal zijn. Maar de meesten zijn wel liefhebber of min of meer liefhebber.

Laatst bewerkt:
Gisteren de "verjaardag" van Pearl Harbor.

eerst de film bekeken (michael bay) en daarna de DOCU op national geographic.

Zeg wat je wil over de film, maar die is verdomd goed waarheidsgetrouw, heb ik vergeleken met de docu:
- admiraal kimmel die aant golfen was bij de attack
- ze dachten eerst dat die japanners, terugkerende eigen vliegtuigen van een oefening waren
- die zwarte kok die opeens achter een machine gun turret kroop
- die houten blokken rond de schroeven van de torpedo's, zodat ze niet te diep gingen vallen in het ondiepe haven water
- de 2 aparte attacks (boten/air bases)
- slecht gegroepeerde vliegtuigen, easy targets
- de USS arizona bombin, de kapseizing van Uss Oklahoma....
.......

Zo kan ik nog wel even door gaan. Bovendien schitterende casting van John Voigt als Roosevelt.
Ok de totaalfilm had wat het probleem als bij Titanic, dat het enerzijds love story, anderzijds action drama was. Duidelijk om zo'n groot mogelijk publiek te bekoren.

Maar al bij al, na zoveel kijk beurten, toch aangenaam verrast ditmaal dat die zo waargetrouw was. En de actie was uiteraard Top Notch , maar wat had je gedacht met zo'n heerser als Bay.

i loved it.

Je ziet de machines toch zo'n giga energy burst in Neo pompen wanneer hij absorbed is? Dus of Neo dat zelf doet betwijfel ik eigenlijk. Was toch meer een opoffering zodat de machines aan Smith konden? Allez, ik kan helemaal fout zijn he.
Jup, verkeerd verwoord van mij. Neo delete hem niet zelf, maar via de machines. Neo zorgt er door z'n opoffering voor dat de machines aan Smith kunnen. Wanneer Smith Neo 'kopieert' staat Smith rechtstreeks in verbinding met 'the source'. Van daaruit kunnen de machines (de pulse waarover je spreekt) hem deleten.

De quotes van het Oracle die je eerder postte slaan volgens mij meer op hoe Smith eindigde in de eerste film. Neo slaagt erin het 'Smith' programma te breken waarop dat programma terug gaat naar de source (om de matrix niet te belasten) om te deleten, of het programma kiest voor exile en gaat naar de Merovingian om onder te duiken. Maar, Neo heeft bepaalde eigenschappen van zichzelf gekopieerd op het Smith programma waardoor dat programma zowat een anomaly wordt. Net zoals Neo dat is.

Eén bizarre eigenschap is dat kopiëren (wat hij met iedereen doet dat hij tegenkomt) waardoor de Matrix heel onstabiel begint te draaien, wat dan weer nefast kan zijn voor de machines. Het gaat zo ver tot in de echte wereld waardoor de machines beseffen dat ze met een serieus probleem zitten.

De enige oplossing is hem terug tot bij de source te brengen en direct te deleten. En aangezien alle kopieën eigenlijk 1 programma zijn, verdwijnen ze allemaal.

Zo zie ik het. Maar ook ik kan mis zijn hé. :)

Jup, verkeerd verwoord van mij. Neo delete hem niet zelf, maar via de machines. Neo zorgt er door z'n opoffering voor dat de machines aan Smith kunnen. Wanneer Smith Neo 'kopieert' staat Smith rechtstreeks in verbinding met 'the source'. Van daaruit kunnen de machines (de pulse waarover je spreekt) hem deleten.

De quotes van het Oracle die je eerder postte slaan volgens mij meer op hoe Smith eindigde in de eerste film. Neo slaagt erin het 'Smith' programma te breken waarop dat programma terug gaat naar de source (om de matrix niet te belasten) om te deleten, of het programma kiest voor exile en gaat naar de Merovingian om onder te duiken. Maar, Neo heeft bepaalde eigenschappen van zichzelf gekopieerd op het Smith programma waardoor dat programma zowat een anomaly wordt. Net zoals Neo dat is.

Eén bizarre eigenschap is dat kopiëren (wat hij met iedereen doet dat hij tegenkomt) waardoor de Matrix heel onstabiel begint te draaien, wat dan weer nefast kan zijn voor de machines. Het gaat zo ver tot in de echte wereld waardoor de machines beseffen dat ze met een serieus probleem zitten.

De enige oplossing is hem terug tot bij de source te brengen en direct te deleten. En aangezien alle kopieën eigenlijk 1 programma zijn, verdwijnen ze allemaal.

Zo zie ik het. Maar ook ik kan mis zijn hé. :)
Ik heb Smith altijd als een virus gezien vanaf de tweede film. Alles overnemen en dupliceren tot er niks meer overschiet. Want in die laatste scene bestaat iedereen in The Matrix precies enkel nog uit Smiths.

Maar de trilogie kan je echt op zoveel manieren interpreteren dat het wel boeiend is om iemand anders zijn visie te lezen.
Ik vind vooral de link met bepaalde stukken uit de Bijbel echt wel boeiend.

Ik heb Smith altijd als een virus gezien vanaf de tweede film. Alles overnemen en dupliceren tot er niks meer overschiet. Want in die laatste scene bestaat iedereen in The Matrix precies enkel nog uit Smiths.

Maar de trilogie kan je echt op zoveel manieren interpreteren dat het wel boeiend is om iemand anders zijn visie te lezen.
Eeuwen geleden dat ik die derde film heb gezien maar

Is Neo niet gewoon een paard van troje dat Smith nooit had mogen absorben / overnemen?

Dat is wel waar. Dus conclusie: je kan het einde inderdaad op verschillende manieren interpreteren.

Eeuwen geleden dat ik die derde film heb gezien maar

Is Neo niet gewoon een paard van troje dat Smith nooit had mogen absorben / overnemen?
Smith wist niet dat Neo gelinkt was met the source. What a mistake to make.

Zeg wat je wil over de film, maar die is verdomd goed waarheidsgetrouw, heb ik vergeleken met de docu:
- ze dachten eerst dat die japanners, terugkerende eigen vliegtuigen van een oefening waren
- die houten blokken rond de schroeven van de torpedo's, zodat ze niet te diep gingen vallen in het ondiepe haven water
.......

Zo kan ik nog wel even door gaan. Bovendien schitterende casting van John Voigt als Roosevelt.
Ok de totaalfilm had wat het probleem als bij Titanic, dat het enerzijds love story, anderzijds action drama was. Duidelijk om zo'n groot mogelijk publiek te bekoren.

Maar al bij al, na zoveel kijk beurten, toch aangenaam verrast ditmaal dat die zo waargetrouw was. En de actie was uiteraard Top Notch , maar wat had je gedacht met zo'n heerser als Bay.

i loved it.

De gewone versie is echt wel de Cola Zero versie van de Director's Cut. Het meeste qua toevoegingen zit daar in de attack en het zorgt voor een veel visceralere film die wel qua toon onevenwichtig is.

Het ene moment heb je nog een WW2 liefdesdrama en vijf minuten later vliegen de ledematen over het scherm. Het werkt wonderwel voor een film over een verrassingsaanval waarbij Amerika meteen de oorlog ingesleurd werd.

De Director's Cut maakt Pearl Harbor niet persé een goeie film, maar wel een stuk beter.

De gewone versie is echt wel de Cola Zero versie van de Director's Cut. Het meeste qua toevoegingen zit daar in de attack en het zorgt voor een veel visceralere film die wel qua toon onevenwichtig is.

Het ene moment heb je nog een WW2 liefdesdrama en vijf minuten later vliegen de ledematen over het scherm. Het werkt wonderwel voor een film over een verrassingsaanval waarbij Amerika meteen de oorlog ingesleurd werd.

De Director's Cut maakt Pearl Harbor niet persé een goeie film, maar wel een stuk beter.
oh really, wist helemaal niet dat er een DC van was...
net even opgezocht:

blijkbaar is die slechts 1 minuut langer dan de theatrical, maar zijn gewoon enkele scene's gewisseld met elkaar, of "anders". ietwat more gorier...

ok ik zal die zeker eens een kans geven. maar vind die zowiezo al een goede film zonder meer.
thx for the tip.

Ik moet iets bekennen. Ik heb enkel nog maar The Master en Phantom Thread gezien van Paul Thomas Anderson. There Will Be Blood heb ik wel al jaren op bluray.
Deze week bekijk ik al de rest.

Ranking van PTA zijn films GO!

1. There Will Be Blood 10/10
2. Magnolia 10/10
3. Boogie Nights 9/10
4. Punch-Drunk-Love 8/10
5. Phantom Thread 8/10
6. The Master 6/10

Mijn ratings zijn gemiddeld gezien aan de lage kant. Een 6 is voor mij een degelijke film. 8 geef ik maar aan <10% van mijn films.
PTA is dan ook de regisseur met gemiddeld één van de hoogste scores hier. De rest van zijn films bewust nog niet bekeken (omdat ik hoop deze in een cinema te zien de komende jaren)

Thank you kind sirs! Andere vraag: Volgorde van het bekijken? Release dates volgen of met het "hoogtepunt" eindigen?
Of maakt het helemaal niets uit?

Begin bij het begin. PTA groeit eigenlijk alleen maar. Magnolia moet ik nog eens herbekijken maar tov zijn later werk is dat toch wel een pak ruwer. En veels te lang ook. Maar alles is wel demoeite.

Enkel Inherent Vice geraak ik niet echt volledig in mee. Maar ooit zal ik hem wel vatten i guess.

.......

i loved it.
Ik vond die film als klein manneke fantastisch toen die uitkwam, maar zo historisch accuraat is die nu ook weer niet. Het is Pearl Harbor door een felrozige Hollywoodbril. Nu goed, je hebt dichterlijke vrijheid (zoals die aanval op het ziekenhuis) maar bij bepaalde scènes zie je onder andere Spruance-class guided missile destroyers uit de jaren '70 in beeld. Als 12-jarige vond ik dat al frappant.

Enfin, de waslijst staat hier: Pearl Harbor factual errors

Ze hebben 150 miljoen dollar gespendeerd aan die film, maar ze zijn een historicus vergeten in te huren. :unsure:

Als het om eye-candy gaat vond ik het recentere Midway nog wel leuk, al heeft die ook wel wat foutjes.

1) There will be blood (meest geschifte protagonist ooit?)
2) Magnolia (de mooiste film over toeval)
3) Boogie nights
4) Punch drunk love (de film die mij deed inzien dat Adam Sandler meer is dan brakke komedies)

Phantom thread staat op digicorder maar moet er dringend werk van maken

Terug
Bovenaan