Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik ben aan het liegen, staat pas sinds 2021 in mijn top 5, wel steeds in top 10 maar de film blijft maar stijgen zonder dat ik hem herbekeken heb (of toch niet in zijn geheel). Soms kijk ik enkele stukjes op youtube en kan ik me terug volledig inleven in het pre WW Duitsland tijdperk.

TOP 5 toen ik mijn lijst hebt bijgewerkt 4 maanden geleden:

1. Idi i smotri (1985)​

2. The Good, the Bad and the Ugly (1966)​

3. Naked (1993)​

4. Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte (2009)​

5. Persona (1966)​

Ik heb er nu een achttal van hem gezien denk ik, en I’m So Excited! was de enige die ik echt niet goed vond. Heb nu Todo Sobre Mi Madre klaar staan voor een rewatch. De eerste Almodovar die ik gezien heb, maar toen had ik verkeerde verwachtingen en was ik niet bekend met de link naar oa Cassavetes en All About Eve, benieuwd wat ik er nu van ga vinden.
I'm So Excited vond ik echt om van te kotsen, een heel vreemde reactie aangezien ik ze meestal op z'n minst goed vind.

sorry maar ik vind in jouw reviews dat jij wel alles als "die hard rip off" probeert te bestempelen.

serieus, om in cliffhanger, en the rock, ook al "die hard rip off" te zien, moet je al goed kijken imo.
Ik denk dat hij heeft op de "De eenzame common man die het op neemt tegen bende professionele terroristen" trope.
Ergens snap ik die vergelijking wel maar ik ben ook niet helemaal akkoord met die vergelijking. The Rock heeft meer vaan buddy movie weg bv.

13 HOURS: the secret soldiers of Benghazi

heerlijke bad ass film, die nog maar eens de onoverwinnelijkheid van the USA schetst :p
Michael Bay kan toch zaken goed in beeld brengen, en met schitterende camera effecten. zoals die camera die de mortier volgt in de lucht, en terug neer komt. zoals hij dat ook deed in pearl harbor. awesome. zeg wat je wil, maar het is een goede visuals dude.

ondanks dat de film pas na een uur losbarst, blijf je toch op het puntje van je stoel zitten.

wat vergelijkbaar met The Kingdom.

Het was al laat toen ik die honest mistake poste. Punt is dat Spielberg voor 2000 toch een groot aantal meesterwerken gemaakt heeft die voor velen van ons onze jeugd wist te kleuren.

Ik denk dat Jaws, E T, Raiders en JP echt wel mijn liefde voor film vorm gegeven hebben.
Om nog niet te spreken van zijn gigantische impact op movie business as a whole... bijna eigenhandige creatie van "de blockbuster", launch van meerdere grote carrières, gigantisch grote hand in alles dat met "de business van film" heeft te maken.

For good or bad, maar hedendaagse cinema en ons collectief beeld van pop-culture is voor een HEEL groot deel gevormd door de heer Spielberg.

Dolor y Gloria (Pedro Almodovar, 2019)
Ik ga nooit een heel grote Almodovar fan zijn, maar zijn recentere films liggen me grotendeels wel meer dan zijn ouder werk waarmee hij doorgebroken is. Deze vind ik één van zijn beste films, een peinzende studie over ouder worden met een mooi bitterzoete, eerder treurige ondertoon die goed bij het onderwerp past.
Heb je The Skin I Live In gezien ? Was aangenaamd verrast door deze thriller .

Terug naar de cinema!

The Green Knight
De pacing haalde me wat uit de film maar al bij al heeft deze de verwachtingen ingelost. Prachtig gefilmd en uitmuntende backdrops. Sterke soundtrack ook.

Titane
Wat een rollercoaster! Absolutely loved it, dit is waarom ik hou van naar de film gaan. Murw geslagen worden met vanalles en nog wat om erna na te praten over wat je allemaal te verwerken kreeg.

Terug naar de cinema!

The Green Knight
De pacing haalde me wat uit de film maar al bij al heeft deze de verwachtingen ingelost. Prachtig gefilmd en uitmuntende backdrops. Sterke soundtrack ook.
Prachtige film indeed, maar ik miste de pointe een beetje. Visueel indrukwekkend, maar auditief nog meer. De soundtrack is de echte hoofdrolspeler hier, en de soundscape die ze creëeren is effing impressive MAAR... er is geen enkel fucking moment zonder muziek in die film. En ondanks de goede soundtrack werd dit uitermate vermoeiend.

Ik ben ook gaan kijken vorige week en vond hem fenomenaal. Visueel prachtig, zalige sfeer. Het gebrek aan uitgesproken pointe en de verschillende mogelijke lezingen van de film zijn volgens mij de bedoeling, gezien het bronmateriaal. Dat verhaal is al op duizend verschillende manieren geïnterpreteerd en de geschiedenis ervan baadt ook in onduidelijkheid. Hij doet er op een leuke manier zijn eigen ding mee vond ik. Mocht je het nog niet kennen denk ik dat een kleine duik in de wikipediapagina wel eens interessant kan zijn, onder andere omdat de manier waarop hij afwijkt van de bronnen wel kan helpen om Lowery zijn belangrijkste thema's te ontwaren.
Ik ken het verhaal, omdat ik in het middelbaar voor Engels uit een uitzetting over omringende Arthuriaanse legendes heb gedaan (maar dat is al lang geleden :tongue:). Ik had direct na de film ook wat zitten opzoeken ... maar dan nog steeds vat ik de pointe van de film niet. Voor mij heeft Lowery alles wat teveel ge"muddled" en vervalt als gevolg in tegenstrijdige boodschappen.
Het zal wel ergens zitten in de hoek van
Geniet van uw leven ipv te focussen op het eind doel ; de reis is belangrijker dan ... ; zijt content met wat ge hebt ; don't overshoot yourself ; etc.
Maar ik vind dus dat Lowery het niet echt duidelijk brengt in de film. Bvb:
  • Waarom is het in godsnaam Gawain zijn ma die de Green Knight oproept, en bijgevolg haar zoon de dood instuurt?
  • Waarom kiest Gawain om te sterven na het zien van zijn "visioen"? Hij kan toch ook gewoon zijn pad bijstellen?
  • De boodschap die ik erin lees clasht voor mij met 1. het einde waar hij sterft en 2. het feit dat zijn moeder alle touwtjes in handen heeft
  • Wat is nog het nut van Joel Edgerton?
  • etc etc etc

Don't get me wrong eh. Ik vind het een goede film, zoals al gezegd. En de facto heb ik geen probleem met onduidelijkheid in films. Ik ga meestal volledig op in de sfeer van een film, en ben helemaal niet bezig met "of ik het al dan niet snap" (e.g. Lynch).
Maar het stoort mij WEL als een film duidelijk probeert een punt te maken, en daar niet in slaagt. En dat is imo wat hier aan de hand is.

Ik heb 3 dvd collecties van Hitchcock gekocht.

- Saboteur
- Shadow of a Doubt
- Rope
- Rear Window
- The Trouble With Harry
- The Man Who Knew Too Much
- Psycho

- Vertigo
- The Birds
- Marnie
- Torn Curtain
- Topaz
- Frenzy
- Family Plot

- Strangers on a Train
- Dial M for Murder
- The Wrong Man
- Stage Fright
- I Confess
- North by Northwest

Welk advies geven jullie om te starten?
Gewoon bovenstaande lijst aflopen of doe ik het best anders?
Best niet eerst de absolute toppers kijken om dan met mindere over te blijven?

Gewoon chronologisch gaan imo. Tussen zijn toppers door zitten er altijd films die dat niveau niet halen of ook iets 'luchtigere' films. Maar ze zijn zeker niet slecht.

Chronologisch is geen slecht idee, maar met een kleine kanttekening. Als zijn piek wordt zo'n beetje de periode tussen Rear Window en Marnie beschouwd (iemand anders mag me corrigeren, geen heel grote Hitchcock kenner) en de films uit de periode hierna die ik gezien heb, vond ik een heel pak minder. Dat zijn in dit geval Torn Curtain en Topaz, maar ik denk dat Frenzy en Family Plot ook niet super hoog aangeschreven worden. Dus dan eindig je wel met zijn minst goede films uit de hoop. Als je echt wilt opwerken naar een piek, kan je met die beginnen, dan zijn oudste films bekijken (die zijn soms nogal ouwbollig maar hebben wel vaak hun eigen charme) om dan af te sluiten met zijn gouden periode.

Ik heb 3 dvd collecties van Hitchcock gekocht.

- Saboteur
- Shadow of a Doubt
- Rope
- Rear Window
- The Trouble With Harry
- The Man Who Knew Too Much
- Psycho

- Vertigo
- The Birds
- Marnie
- Torn Curtain
- Topaz
- Frenzy
- Family Plot

- Strangers on a Train
- Dial M for Murder
- The Wrong Man
- Stage Fright
- I Confess
- North by Northwest

Welk advies geven jullie om te starten?
Gewoon bovenstaande lijst aflopen of doe ik het best anders?
Best niet eerst de absolute toppers kijken om dan met mindere over te blijven?
Als je kan doe er dan nog notorious, to catch a thief en spellbound bij. Enige die ik zou skippen is topaz. Ik ben zelf begonnen met psycho wat tegenviel omdat ik teveel gefocust was op de iconische douchescene, ondertussen vind ik die ook wel fantastisch. Daarna de andere grote 3 gezien en alles met James Stewart.

Chronologisch ga je het best een evolutie zien al ben je na the birds wel over het beste heen denk ik.

Chronologisch is geen slecht idee, maar met een kleine kanttekening. Als zijn piek wordt zo'n beetje de periode tussen Rear Window en Marnie beschouwd (iemand anders mag me corrigeren, geen heel grote Hitchcock kenner) en de films uit de periode hierna die ik gezien heb, vond ik een heel pak minder. Dat zijn in dit geval Torn Curtain en Topaz, maar ik denk dat Frenzy en Family Plot ook niet super hoog aangeschreven worden. Dus dan eindig je wel met zijn minst goede films uit de hoop. Als je echt wilt opwerken naar een piek, kan je met die beginnen, dan zijn oudste films bekijken (die zijn soms nogal ouwbollig maar hebben wel vaak hun eigen charme) om dan af te sluiten met zijn gouden periode.
Torn curtain en topaz zijn zeker de mindere periode. Dat zijn films die iets heel jaren 40 50 uitstralen maar eind jaren 60 gemaakt zijn, al gedateerd bij release dus. Met Frenzy omarmt hij de jaren 70 en dat levert een film op die mee is met zijn tijd. En piek? Voor mij leek dat ook de piekperiode te zijn maar ook daarvoor heeft hij al toppers gemaakt (shadow of a doubt, dial m for murder, notorious) er zit tussen zijn parels altijd wel ergens ne mindere maar ook die blijven meestal wel interresant (daar kan je topaz en torn curtain wel bij uitsluiten)

't Is waar dat de films Rear Window t/m The Birds de piek zijn en het daarna wat minder wordt. Maar voor mij zijn er in de films daarvoor ook al wel wat andere toppers (Shadow Of A Doubt, Strangers On A Train, Notorious bijvoorbeeld) waartussen soms wat 'mindere' of 'luchtigere' films zitten zonder ze slecht te willen noemen.

Damn het is al lang geleden maar ik vond Marnie ook een van z'n betere, net onder de absolute toppers. Beter dan The Birds bv, een film die vooral op reputatie verder leeft. En er zitten inderdaad nog een pak goeie films in de vroegere jaren!

Terug
Bovenaan