Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

War Machine (Netflix) : Wat ik ervan verwacht had. Deed me bij momenten aan een jaren 90 actieheld denken. Het hoofdpersonage is almachtig, alwetende en onverwoestbaar. Heel dat broer verhaal deed me ook weinig. Jai Courtney is ook diep gevallen als die slechts een bijrolletje nog kan scoren. Was ooit een coming man in Hollywood en nu niks nog. 5,5/10
Ook gezien. Inderdaad best wel wat plotarmor, al kwam die jongen er best gehavend vanaf. Ik ben wel toegeeflijker met de punten, want ik vond het gewoon een plezante B-actiefilm met weinig pretentie. 't Is een beetje Reacher versus een Transformer.

Ik kan Jai Courtney niet loskoppelen van zijn rol als Varro in Spartacus.

Marty Supreme 7.5/10
https://www.imdb.com/title/tt32916440/

Gewoon sterke film! Met Marty zijn drive als tempo van de film, verveelt deze nooit.
Sterk acteerwerk, mooie photography en vooral fijne muziekkeuzes. Knap en uniek hoe ze op de jaren 50 setting muziek van de jaren 70 en 80 hebben gebuikt. Verassend en het werkt ook gewoon.
gisteren ook gezien. Sluit me volledig aan bij de samenvatting en de score
Heel sterke Chalamet. Mooie rollen ook voor de perfect gecaste Paltrow en ontdekking A'zion
enige puntje van kritiek is dat hij wat mij betreft toch minstense een kwartier korter kon

War Machine

Begint goed, visueel schoon en ik heb het wel voor wat gory kills. In 't midden wordt het wat minder en zwakt het op die manier verder af.
Al bij al goede action flick!

War Machine

Begint goed, visueel schoon en ik heb het wel voor wat gory kills. In 't midden wordt het wat minder en zwakt het op die manier verder af.
Al bij al goede action flick!
SLuit mij hierbij aan en de meeste reacties hierboven over de film.
Fan van Reacher en dit is gewoon dat maar wat anders verpakt. Ik verwacht ook helemaal geen goed doordacht plot voor dit soort films en ik vind het ook gewoon prima dat dit ook niet gepretendeerd wordt. Hersenloos ergens naar kijken en genieten mag ook al eens :D

The Birds (1963) - 4/5.

Typische Hitchcock, met typische stereotype personages en typische acteerprestaties. Toch ben ik bij iedere Hitchcock weer verbaasd hoe de man er in slaagt om een illusie te creëren waar ik volledig voor val. Hoe ze er in geslaagd zijn om de bekende vogelscene's te creëren moet ik nog opzoeken, maar nu al hoed af voor de vindingrijkheid.

War Horse - Om agressief van te worden. Bijna zo erg als de oorlog op zich. Zo teleurstellend. Met voorsprong de minste van de meester Spielberg en ik moet er maar één of twee meer en dan ben ik mee met zijn hele oeuvre. Halfweg gedacht om hem af te zetten en dat gebeurt me zelden, niet gedaan. Een jammerlijke keuze.

War Horse - Om agressief van te worden. Bijna zo erg als de oorlog op zich. Zo teleurstellend. Met voorsprong de minste van de meester Spielberg en ik moet er maar één of twee meer en dan ben ik mee met zijn hele oeuvre. Halfweg gedacht om hem af te zetten en dat gebeurt me zelden, niet gedaan. Een jammerlijke keuze.
hmmm nog niet van gehoord, maar nu ik zopas opzocht op imdb heb ik er wel interesse in , als dierenliefhebber.

waarom agressief van worden? dierenleed (paarden)?
en waarom vond je hem slecht?

want je eerste 2 zinnen deden me denken dat je de film geweldig goed vond, om daarna plots uit te halen er naar :crazy:

Nu ben ik toch benieuwd wat je daar zo slecht aan vond. Ik vind dat een erg mooie film ondanks de vreselijke setting.

De tweede helft van de film is wel de sterkste. Het eerste uur is heel hard gerokken en had makkelijk een half uur ingekort kunnen worden.

Nuja, ik ben wel een sucker voor filmen mbt de wereldoorlogen en deze heeft toch een mooie weergave van een relatief onbekend aspect.

8/10.

Marty Supreme. Chalamet moet hier de boel redden. Nipte 7/10.

War Machine. Wat had je verwacht? Gewone actieflick, maar dan eentje met veel plotarmor. De warmachine zelf was imo maar slecht ontworpen om meerdere redenen. 5/10..

hmmm nog niet van gehoord, maar nu ik zopas opzocht op imdb heb ik er wel interesse in , als dierenliefhebber.

waarom agressief van worden? dierenleed (paarden)?
en waarom vond je hem slecht?

want je eerste 2 zinnen deden me denken dat je de film geweldig goed vond, om daarna plots uit te halen er naar :crazy:
Om agressief van te worden zo slecht wou ik bedoelen.

Goh ja ik vond hem echt slecht, veel te overdreven zoeken naar sentiment, acteerwerk weinig tot niks, springt van de hak op de tak. Zelfs het paard, wat toch een sleutelrol speelt, vond ik niet indrukwekkend vanaf moment één niet.
Nu ben ik toch benieuwd wat je daar zo slecht aan vond. Ik vind dat een erg mooie film ondanks de vreselijke setting.
Veel te goedkoop op emotie spelende, totaal zielloze film voor mij. Nochtans redelijk grote fan van Spielberg zijn werk.
De tweede helft van de film is wel de sterkste. Het eerste uur is heel hard gerokken en had makkelijk een half uur ingekort kunnen worden.

Nuja, ik ben wel een sucker voor filmen mbt de wereldoorlogen en deze heeft toch een mooie weergave van een relatief onbekend aspect.

8/10.
Dat rekken vond ik dan zelfs niet eens zo erg of opvallend. Ik vond het zoeken naar emotie zo gespeeld en onecht vooral.

SLuit mij hierbij aan en de meeste reacties hierboven over de film.
Fan van Reacher en dit is gewoon dat maar wat anders verpakt. Ik verwacht ook helemaal geen goed doordacht plot voor dit soort films en ik vind het ook gewoon prima dat dit ook niet gepretendeerd wordt. Hersenloos ergens naar kijken en genieten mag ook al eens :D
Ik vond er niets aan moet ik zeggen. De campy shit en het plot dat wat flauw is zijn dingen die me totaal niet storen. Een avondje hersenloos knallen mag altijd.

Maar zo een machine als tegenstander doet het op één of andere manier niet voor mij 🤷‍♂️

Megalopolis (2024) 4/10

North By Northwest (1959) 8/10*

Vampires (1998) 7/10

Shampoo (1975) 6/10

Girl (2018) 8/10

The Mask (1994) 7/10*

No Country for Old Men (2007) 10/10*

Train Dreams (2025) 8/10

Yoyimbo (1961) 9/10*

Desert Hearts (1985) 7/10

Aanrijding in Moscou (2008) - 7,5/10

Dat Gents accent deed pijn aan de oren (just kidding, laat de hooivorken en fakkels maar thuis, Stropdragers). Eerste keer overigens dat ik de film gezien heb, en had ook geen voorkennis. Gewoon een gat in mijn filmgeschiedenis opvullen.
Heb een aantal keer goed gelachen, een aantal keer goed de wenkbrauwen gefronst. Margi-gehalte toch iets te hoog met momenten, maar is de maatschappij dan zo hard veranderd in 20 jaar of werd dat toen ook al bezien als een beetje margi. Geen idee.
Sowieso dat Matty de verkeerde beslissing maakt ongeacht wie ze koos, haar vent zou haar blijven bedriegen en die Johnny zou zich terug "safe" gevoeld hebben en terug beginnen drinken zijn, met alle gevolgen van dien. Dus beetje wrange nasmaak, voor mij geen happy of feel good ending eigenlijk.

Niet 100% een film, maar soit. Net Louis Theroux, inside the manosphere gekeken op Netflix.

Allereerst, ik ben waanzinnige fan van Louis, vind zijn manier van reportages fenomenaal.

Second, het was echt wel waanzinnig om te zien hoe heel dat toxisch gedoe rond die Tatebroers en consoorten er aan toegaat. Ik heb er wel al van gehoord en over gelezen, maar wist niet dat het zo degoutant was 🤮
Ook hallucinant om te zien hoe al die influencers rijk worden op de kap van "simpele" zielen die gewoon nog te jong zijn om het allemaal te beseffen.. Dat die mannen zo gekend zijn gaat er bij mij niet in. Ik hoop dat het een tijdelijk fenomeen is dat binnenkort terug in de marginaliteit verdwijnt, maar ik heb het vervelende gevoel dat het iets is dat nog even gaat blijven plakken als beweging...

Zeker een aanrader!

Niet 100% een film, maar soit. Net Louis Theroux, inside the manosphere gekeken op Netflix.

Allereerst, ik ben waanzinnige fan van Louis, vind zijn manier van reportages fenomenaal.

Second, het was echt wel waanzinnig om te zien hoe heel dat toxisch gedoe rond die Tatebroers en consoorten er aan toegaat. Ik heb er wel al van gehoord en over gelezen, maar wist niet dat het zo degoutant was 🤮
Ook hallucinant om te zien hoe al die influencers rijk worden op de kap van "simpele" zielen die gewoon nog te jong zijn om het allemaal te beseffen.. Dat die mannen zo gekend zijn gaat er bij mij niet in. Ik hoop dat het een tijdelijk fenomeen is dat binnenkort terug in de marginaliteit verdwijnt, maar ik heb het vervelende gevoel dat het iets is dat nog even gaat blijven plakken als beweging...

Zeker een aanrader!
Staat ook op lijstje hier. Love me some Theroux. Zoekt altijd het randje op en weet het altijd goed te brengen.

Gisteren Dream Scenario (7.5) voor de 2de keer gezien:
'k blijf dat een heel cool en uniek verhaal vinden, wat ondergewaardeerd en voor velen onder de radar gevlogen blijkbaar.
Focus verlegt in de 2de helft misschien iets te veel naar drama, maar toch een interessante film.

Zeker een aanrader!
Gisteren ook gezien en het blijft mooi om te zien hoe Theroux met schijnbaar gemak er in slaagt om zijn gesprekpartners zichzelf te laten ontmaskeren voor wat ze zijn. In dit geval overontwikkelde kleuters zonder moraal voor wie alles goed is om geld te kloppen uit de zakken van hun volgers.

Maar eigenlijk had ik deze documentaire niet nodig om dat te weten. Graag had ik ook wat tienerjongens gezien die zich hebben laten meeslepen in deze gevaarlijke onzin. Om er misschien uit te leren. Als vader van 2 dochters die zelf aan het begin van hun tienerjaren staan baart me deze trend wel zorgen. Zeker omdat ik nu al echo's van de haatdragende vuiligheid uit de manosphere terug hoor in de verhalen over de jongens in de klassen van mijn dochters.

Nog wat Oscars prep

Sentimental Value - 9/10 (Joachim Trier, 2025)
De film was nog niet lang bezig en ik voelde al dat in een van de mooiste films van het jaar ging zijn. Onvoorstelbaar mooie observatie van relatie tussen siblings, tussen ouders en kinderen, maar ook van depressie en de verbindende kracht van kunst. Een absolute masterclass in acteerwerk van iedereen in de film.

The Secret Agent - 8.5/10 (Kleber Mendonça Filho, 2025)
Zeer sterke film dat een moeilijk pad bewandelt tussen intiem drama drama en politieke thriller. Het neemt een heleboel thema's onder de loep, zoals corruptie binnen de politie, inmenging van politiek in de wetenschap, de reconstructie van verloren herinneringen, dictatuur en verzet. En dat allemaal tegen de backdrop van het zonovergoten Recife, het carnavalfeest en de release van Jaws.

Amélie ou la métaphisique des tubes - 5/10 (Maïlys Vallade & Liane-cho Han, 2025)
Prachtige animatie en setting, maar het verhaal interesseerde me niet en de narratie en point-of-view vond ik zelfs ergerlijk. Kan het moeilijk omschrijven, maar het had een behoorlijk hoge dromerige anime factor, en het magisch realisme werkte nogal snel op mijn zenuwen. Vanaf de openingsscène al, in feite. Fans van Miyazaki moeten dit zeker een kans geven, misschien werkt het voor anderen beter dan voor mij.

Sentimental Value - 9/10 (Joachim Trier, 2025)
De film was nog niet lang bezig en ik voelde al dat in een van de mooiste films van het jaar ging zijn. Onvoorstelbaar mooie observatie van relatie tussen siblings, tussen ouders en kinderen, maar ook van depressie en de verbindende kracht van kunst. Een absolute masterclass in acteerwerk van iedereen in de film.
Vriendin begreep niet waarom ik hier plots hard begon te lachen.
film-director-gustav-borg-stellan-skarsg%C3%A5rd-gives-some-v0-jhmn8p10dqag1.jpeg

Terug
Bovenaan