Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Kunnen we het even hebben over One Battle After Another ?

Gisteren gezien en hoewel ik het een goeie film vond, was ik niet zo weggeblazen als de gemiddelde reactie op het internet doet vermoeden. Ik vrees dat het een beetje ligt aan het feit dat dit een toegankelijke PTA.
Nu, het blijft een goeie film, tempo zat goed, personages zijn interessant, mooi gefilmd, etc.
Maar er zaten geen elementen in waardoor ik weggeblazen was, waar ik dat wel had bij TWBB; Boogie Nights; Magnolia, etc.
Ik ben hem 2x gaan kijken en vond hem de tweede keer nóg beter. Een geweldige film, voorlopig mijn favoriete film uit 2025. Radicaal maar met veel humor en bovenal hart. De hele sequentie waar Leo de dojo binnenwandelt totdat hij Baktan Cross verlaat is echt de beste cinema die ik in een lange tijd heb ervaren. En het einde op die snelweg... Voorlopig zou ik de film niet helemaal bovenaan mijn PTA-lijst plaatsen, maar hij scoort in ieder geval ver boven het gemiddelde wat nieuwe films betreft.

Maar er zaten geen elementen in waardoor ik weggeblazen was, waar ik dat wel had bij TWBB; Boogie Nights; Magnolia, etc.
Kan ik me wel in vinden. Heb mij er serieus mee geamuseerd maar idd tegen die kleppers kan die lang niet op. Nu ja maar weinig films die daar tegenop kunnen. Dat gezegd zijnde vond ik deze wel stukken beter tegenover zijn laatste twee; Licorice Pizza & Phantom Thread.

Dubbele lijstjestijd dus!
Magnolia
Boogie Nights
There Will Be Blood
Inherent Vice
Hard Eight
One Battle After Another
The Master
Punch-Drunk Love
...
Phantom Thread
Licorice Pizza

> On to Nolan
Inception
Memento
The Dark Knight
The Prestige
Interstellar
Oppenheimer
Tenet
Dunkirk
Batman Begins
The Dark Knight Returns
Following
Insomnia

Geen enkele van het niveau van PTAs beste maar zelfs Nolan zijn slechtste, Insomnia, vind ik wel nog altijd boven gemiddelde goed in tegenstelling tot PTAs mindere. Phantom Thread en Licorice Pizza zijn zoals al zijn films wel stijlvol maar aan die twee zat voor mij bijzonder weinig vlees. Nolan's films zijn sowieso veel mainstream toegankelijker dus hoeft niet te verbazen dat die gemiddeld goed is en dat voor zowat iedereen waar PTA met zijn offroading meer high and lows oplevert naargelang je mee bent met de weg die hij baant of niet.

100% akkoord. Ik vond die leuk - vooral dan door DiCaprio - maar is zo'n film die ik never nooit nog opnieuw ga bekijken. Lijkt mij persoonlijk ook zo'n film waar nu 'iedereen' dolenthousiast over is maar waar over 5 jaar niet meer over wordt gesproken.
Van alles wat ze momenteel spelen in de cinema, is deze nochtans veruit de betere: https://kinepolis.be/nl/?main_section=alle+films#

Of misschien wil dat ook wel iets zeggen over hoeveel bagger films er wel worden uitgebracht. En dan maar verbaasd zijn dat er weinig volk is.

Nolan:
1. Memento
2. The Prestige
3. Interstellar
4. Following
5. Dunkirk
6. Insomnia
7. Oppenheimer
8. The Dark Knight
9. Batman Begins
10. The Dark Knight Rises
11. Inception

Niet de grootste fan, maar ook geen zeker geen slechte regisseur. Gewoon iets minder mijn ding. Bij Inception maakte ik de klik niet echt, vind ik moeilijk om te volgen en zou ik misschien nog eens een kans moeten geven want daar mis ik duidelijk iets en dat zal wel aan mij liggen. Maar ook bij de meeste andere films ben ik minder enthousiast dan de consensus. Zelfs Interstellar heb ik nog mixed feelings bij, al vind ik dat wel over het algemeen een goede film. Memento en The Prestige mijn twee favorieten van hem. Memento ook het meest sfeervol, wat doorgaans ook niet echt het sterkste punt van Nolan is. Interstellar vond ik Nolan zijn meest emotionele film wat het beter te behappen maakt voor mij (en het thema ligt mij ook wel). Tenet moet ik nog zien.

PTA:
1. There Will Be Blood
2. Punch-Drunk Love
3. Magnolia

Ooit eens aan Boogie Nights begonnen maar halfweg afgelegd dus die moet ik nog eens kijken. Maar de films tot dusver liggen mij ook niet echt. Met PTA heb ik veel moeite, een regisseur die mij ook niet zo enorm ligt. Misschien dat ik de verkeerde films van hem zag wat zeker kan. Ik vind zijn films erg moeilijk om te volgen ook, en het is moeilijk om me in te leven of te onderdompelen in zijn films. De reden waarom weet ik niet. Dat is ook de reden waarom ik er nog maar drie gezien heb, maar ik zal zeker vroeg of laat hem nog meer kansen geven. Een regisseur met zijn status en naam is dat ook waard.

Als ik die lijstjes zo zie... stel ik vast dat ik niet zo een Nolan fan ben. Heb er bijna alles van gezien, maar ik vind enkel Memento en The Prestige zeer goed, Interstellar gewoon goed, en de rest matig tot irritant tot pretentieus.

Naar aanleiding van jullie lijstjes ga ik Dunkirk een rewatch geven. Die stelde mij serieus teleur bij release maar ik had mij dan ook aan een soort Saving Private Ryan verwacht. Alleszins weet ik nog dat ik die film heel ‘steriel’ en ook gewoon raar vond.

Ben benieuwd wat de rewatch gaat doen!

Deathstalker '(2025)

mja naar aanleiding van red sonja bespreking hier, deze toch een kans gegeven, maar die 80's pulp/campy sfeer zonder schwarzenegger bv als in Conan, deed het me hier niet echt.

veel black magic en stoere vuile monsters, maar ik vond er eigenlijk toch weinig aan.

Naar aanleiding van jullie lijstjes ga ik Dunkirk een rewatch geven. Die stelde mij serieus teleur bij release maar ik had mij dan ook aan een soort Saving Private Ryan verwacht. Alleszins weet ik nog dat ik die film heel ‘steriel’ en ook gewoon raar vond.
Wow, nee. Dunkirk is echt een heel ander type film. De manier waarop het verteld word en de verschillende Saving Private Ryan is echt een epos dat gaat over een kleine groep soldaten op een missie, hun onderlinge relaties en aanvaringen met de vijand terwijl ze door het door oorlog verwoeste West-Europese landschap trekken, hun doel naderend.
Dunkirk is meer een oefening in suspense, het gaat over soldaten die tegen de klok in van dat strand af moeten en de pogingen om hen te beschermen/redden.

Ik heb recent Dunkirk ook nog eens bekeken en vind het wel een heel goeie film tbh. Enige wat me stoort/stoorde is dat het geluid debiel hard afgemixt staat..

Bijna buitengewandeld indertijd in de Imax tijdens de stuka-scène in het begin, en hier thuis heb ik de volumeknop toch ook ferm naar beneden gedraaid

pfff dunkirk staat in mijn lijstje van saaiste oorlogsfilms aller tijden, samen met 1917 of wat was het, en the thin red line,
en "to end all wars".

Inderdaad, een film a la "Saving Private Ryan" focust toch veel meer op het heroïsche, terwijl een 1917 of een Dunkirk je toch veel meer de koude realiteit van een oorlog toont. Na het zien van SPR ben je quasi zo pumped dat je daar direct mee zou landen in Normandië, terwijl ik na het zien van 1917 toch heel blij ben dat ik 80-tal jaar te laat geboren ben om WO1 te moeten meemaken.

k Vind sowieso 1917 1 van de meest meeslepende en indrukwekkendste oorlogsfims ooit. Ok, de one-shot-take mag dan misschien een beetje gimmicky zijn, maar was wel super immersive ervaring daardoor. (je hebt met momenten bijna echt het gevoel dat je meeloopt met het hoofdpersonage)
Dunkirk vond ik dan wel goed, maar voor mij wel veel minder memorabel dan 1917.
Eigenlijk enkel 1 scene die hier echt blijven plakken is:
Die claustrofobische scene op die boot die gekelderd wordt

'k Meen ook wel dat je Dunkirk in dat opzicht niet als een pure oorlogsfilm mag zien. 'k Denk dat Nolan zijn opzet was om je het claustrofobische gevoel mee te geven van de soldaten die vastzaten op dat strand terwijl de Duitsers almaar dichter kwamen. En daar is hij toch wel heel goed in geslaagd

Gisteren Samurai Cop gezien. Manmanman, was zo slecht als ik verwachtte en ook even grappig als ik verwachtte. Bulderlachen van begin tot einde, samen met iedereen in de zaal.

Terug
Bovenaan