Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dat is toch relatief weinig voor een (Hollywood) film tegenwoordig, niet? Maar als je de film gezien hebt, vraag ik me wel af wat ze met dat geld hebben gedaan…

Ik vond ‘m saai en erg voorspelbaar. Gaf ook geen moer om de personages.
Zoals ik in mijn post over de film al zei, ter vergelijking: Godzilla minus one budget tussen de 10-15 miljoen
Dat bewijst toch dat Hollywood met een serieus probleem zit.

Ik had het wel "fijn" gevonden om ook de impact van zo'n wapen te zien. In het begin van Kernoorlog: een scenario beschrijft Annie Jacobsen gedetailleerd de schade dat zo'n wapen kan teweegbrengen op mens, omgeving en maatschappij. De totale reddeloosheid van het geïmpacteerde gebied.
Klopt, dat mankeerde ik ook wat maar anderzijds zijn de films die het einde van de wereld tonen talrijk. Op die manier vond ik het open einde wel fijn. Je stopt niet met denken na de film maar gaat nog even verder op "was het nu een echte nucleaire intercontinentale raket" of "is de defensieminister voor niets van het dak gestapt?".

Ook net gezien. Ik vond hem wel nagelbijtend spannend, vooral door het besef dat de window om te reageren op zo'n ICBM behoorlijk kort is. 18 minuten van lancering tot impact en 10 miljoen doden. Dat is alles, met een last ditch attempt met GBI's om de "kogel met een kogel" neer te halen. Met een SLBM heb je nog veel minder tijd.

Wat me in de film opvalt en dat vond ik ook in het boek Kernoorlog van Annie Jacobsen is dat het scenario heel sterk in kille procedures is gegoten die elkaar tiki-taka opvolgen en dat toont Bigelow toch wel. Dat de personages ondanks de cast inwisselbaar zijn stoorde me niet. Het proces vond ik belangrijker om te volgen dan de menselijke dynamiek, ook al werd het proces door mensen ontworpen. De keuzes van de nucleaire voetbal, bijvoorbeeld. Alsof je een bestelling op restaurant moet doen als retaliatory strike.

Het onderwerp fascinereert me wel en het doet beseffen wat voor een buitenproportioneel waanzinnig wapen een kernbom is. Militair nutteloos, met een grote kans op mutual selfdestruction.

Ik meen me te herinneren dat Villeneuve ook bezig was met een verfilming van een gelijkaardig scenario, gebaseerd op het boek van Jacobsen?
Ik vond de film ook interessant maar de uitwerking kon beter, de Rashomonachtige manier was niet helemaal succesvol voor mij. Vooral het derde deel deed afbreuk aan de kracht van de film doordat je steeds weer dezelfde zaken voorgeschoteld krijgt. Ik weet niet of het zo bedoeld was maar ik ga er van uit dat het eerste deel de setup was, het tweede deel was het tonen van escalatie vs de-escalatie en het derde deel was dan bedoeld om de emotionele weerslag te tonen. Maar dat moest dan via personages die enkel via stem of korte fragmentjes in een Zoom meeting gepresenteerd werden.

Ik denk dat de 18 minuten ook niet in real time waren en het daardoor voor mij iets te lang uitgerokken werd en dat de film daarom ook niet de spanning van het eerste deel kon vasthouden. Ik zou waarschijnlijk de film in twee delen gedaan hebben: enerzijds de eerder low level militairen die opgezadeld worden met de stress om te reageren op het projectiel, anderzijds de top brass die de beslissingen voor hun nemen. En dan misschien zelfs de twee delen laten samenkomen bij de climax van de onderschepping die lukt of niet en eventueel dan nog de onmiddellijke naslag weergeven. Op zich vind ik het vraagstuk van escalatie of de-escalatie ook interessant, maar ik kan me niet inbeelden dat er enig scenario plausibel is waarbij er gewoon meerdere potentieel vijandige naties tegelijk aangevallen worden als je niet zeker weet van waar de eerste aanval komt.

Vond het ook nog wel interessant dat er ruimte gelaten werd voor de mogelijkheid dat het niet eens een kernraket was en mogelijk zelfs een zeer uitgebreide cyberaanval.

Mommy (2014)

Hits like a truck. Xavier Dolan is me tot nu toe ontsnapt maar het zal niet lang duren voor ik er nog zie.
Zeker doen heb er vier ofzo gezien van hem en hoewel mommy echt briljant is, voor mij top tien materiaal over alle films heen, vond ik de andere die ik gezien heb van hem ook steengoed.

Baby Face

Een vrouw die zich naar de top werkt op de enige manier die ze kent. Geinig voor eens een keertje gezien te hebben. Duurt nog geen 75 minuten. Weinig memorabel acteer-talent.

Te bedenken dat It's a wonderful life slechts 13 jaar later uitkwam en een van men favorieten is.

Baby Face

Een vrouw die zich naar de top werkt op de enige manier die ze kent. Geinig voor eens een keertje gezien te hebben. Duurt nog geen 75 minuten. Weinig memorabel acteer-talent.

Te bedenken dat It's a wonderful life slechts 13 jaar later uitkwam en een van men favorieten is.
Barbara Stanwyck ftw tho, die heeft een paar zeer leuke pre-Code dramas! Niet dat ik Baby Face per se een geweldige film vind, maar wel een toffe kijkbeurt. Maar het beste van haar moet heus nog komen. The Lady Eve, Balls of Fire, Double Indemnity, Sorry Wrong Number, Forty Guns...

Warfare

Intens stukje televisie, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Moet voor mensen met een militaire training wel erg interessant zijn, want de regisseur was erop gebrand om zo waarheidsgetrouw mogelijk te zijn.

A House Of Dynamite (Kathryn Bigelow, 2025)

Ik lees heel veel in het Engels en weet daardoor de betekenis van veel termen in die taal zonder dat ik een precieze vertaling kan geven. Deze film heeft me de precieze betekenis van diminishing returns doen opzoeken: afnemende meeropbrengsten.

Zonder al te veel te spoilen is dit een politieke thriller in drie delen die heel erg sterk start en vervolgens bij elk deel voor mij aan kracht en spanning begon in te boeten om uiteindelijk te leiden tot een logisch maar frustrerend einde. Competent maar niet bijzonder opvallend geregisseerd door Bigelow, ze heeft dit soort film zelf al beter gemaakt. Goeie cast (Ferguson, Elba, Tracy Letts, Jared Harris,...) maar de aandacht wordt over teveel pionnen verdeeld zodat niemand echt kan opvallen. Milde teleurstelling.
Net gekeken. IJzersterke begin. Super goed geacteerd, super spannend. Nadien was het eingelijk hetzelfde en redelijk flauw. Oké het waren andere perspectieven, maar eingelijk exact dezelfde dialogen en we leren niets nieuws.

Teleurstellende einde imo.

Het toont wel goed hoe incompetent ze eingelijk wel niet zijn… Moest dit nu vandaag gebeuren met de huidige, compleet incompetente administratie… gg wp

Laatst bewerkt:
Chainsaw men: reze arc

Dik van genoten. De bizarre situaties, de humor, de film-invloeden. De muziek is top, de gevechten zijn zo mooi geanimeerd. De main gimmick van de devil in deze film wordt zo cool in beeld gebracht :love2:

Bakugo zal nooit zo cool zijn als Killer Queen, maar deze devil overtreft misschien wel een van de coolste JOJO-stands.

Was weeral even geleden dat Netflix er nog eens in slaagde een goeie film uit te brengen maar met Bigelow's A House Full of Dynamite zijn ze daar voor mij toch nog eens in geslaagd. Sluit me wel aan bij de mening van de meesten dat de start idd veel harder en spannender binnenkomt. Ze hadden misschien beter vroeger geswitched zodat je vanuit elke hoek iets verder in de tijd ging en wat meer te zien kreeg want zeker als we de derde keer terug opnieuw beginnen speelt de gewenning inderdaad wel in zijn nadeel. Het finale einde vond ik dan wel weer goed gepast. Had denk ik graag gezien hoe Villeneuve dit had aangepakt maar die zal er na deze waarschijnlijk niet meer van komen. Die zal volgende jaren sowieso toch te druk bezig zijn met de talloze andere projecten die hij op z'n bord heeft.

Lijkt me sowieso een heel moeilijke opdracht om alle aspecten van zoiets deftig in beeld te brengen. Bigelow beperkte zich nu reeds tot deze invalshoeken terwijl het totaalplaatje eigenlijk nog zoveel groter is maar prolly de goeie keuze gezien de film nu al leed onder het gebrek aan tijd dat gespendeerd werd aan de niveaus die wel prominent in beeld kwamen. Maar zelfs met die gebreken toch één van de beste die 2025 ons al voorschotelde.

Thirteen. Lang niet de eerste keer en dan ook één van van de weinige films waar ik wat details over ken omdat die mij altijd gefascineerd heeft om de één of andere reden. Geweldige muziek ook. Gefilmd met handcamera en een kleurenfilter die steeds grauwer wordt naarmate het hoofdpersonage meer in de problemen komt. Zeer goed geacteerd. Tieners kun je toch het best gewoon door tieners laten spelen ipv twintigers die er niks van bakken. (Net als de tieners uit Under The Bridge waar ik ook net over gepost heb in het serie-topic.)

Regretting You (2025)

Met de wederhelft gezien in de cinema. Een beetje de typische (middelmatige) verfilming van een (middelmatige) novel.

De acteurs in het begin van de film scenes laten spelen van 15 à 20 jaar voordien, dat werkt (zoals vaak) toch niet. Dus het begin van de film was even moeilijk om in te leven en te starten in het verhaal. Daarna kijkt de film op zich wel vlot weg en doen de acteurs op zich niet veel verkeerd. Voor de rest is het verloop, zoals vaker in dit genre, wel vrij voorspelbaar en wordt het op het einde toch net allemaal iets té cheesy.

5,5/10

Terug
Bovenaan