Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Commando 7/10

Nooit eerder gezien maar heb wel flarden gezien ervan met de beste stukjes.
Is zeker geen topfilm, maar ik heb goed gelachen met de typische Arnie one-liners. Ideaal vermaak op een zaterdagavond wanneer je lekker in de zetel kan ploffen.
Toppertje. Die scene in het vliegtuig vind ik elke keer weer hilarisch.

The Parent Trap (1998)

Jezus Christus, wat een stelletje onverantwoordelijke ouders, en serieus egoïstisch op de koop toe! En denk je dan dat er iemand eens iets van zegt of kwaad op is? Nee, dat valt allemaal nog wel mee. Hoe mag dit in godsnaam op Disney+ staan.

Degelijke familiefilm, zoals ze in de jaren 90 wel (veel vaker dan nu) gemaakt werden. Niets speciaal, maar ontspannend voor het gezin op een vrijdagavond.

Paddington (2014)

Idem. Zeer onderhouden familiefilm die nog wel leuk wegkijkt en ook niet langdradig overkomt. Niets meer, maar zeker ook niet minder.

Final Destination: Bloodlines (2025)

Lang geleden dat ik nog een Final Destination film gezien had. Had gewoon zin een een brainless popcorn-film zonder teveel franjes. Dat heb ik ook gekregen. Meer dan OK dus in zijn genre voor mij. Net niet te lang en best entertainend. Nu ook niet het soort film dat ik iedere week wil zien natuurlijk.

Naked Gun 4
7/10
Ultieme jailbait: je wil in een zaal vol lachende mensen het gevoel recreëeren dat nummer 1 en 2 met u deden, dus je wilt gaan zien hoe Liam Neeson het doet. Hij doet alsof hij iemand is die doet alsof hij een deadpan delivery performance geeft. Niet op het niveau van Leslie Nielsen dus, de suits berekenden dat de guy van Taken en die van Baywatch het nostalgische publiek op de zetels krijgt ipv een gok te wagen met een andere hoofdacteur. Het script is exact wat je wil zien, hier en daar scènes waarin Liam & Pam voluit scoren met komische chemie en je de flauwigheid vergeet, maar ze kunnen dat niveau niet volhouden over heel de film.

Gladiator II.

Totaal overbodige sequel en dat is met een beetje verdriet in mijn hart. Dat het een ahistorische spektakelfilm was, wist ik wel. Deze nam echter niet enkel een loopje met de waarheid, maar een spurtje in marathonvorm. Maar waar de eerste een baanbrekende sandaalfilm was vond ik het hier allemaal nogal ongeïnspireerd. Veel fan service en citaten uit de eerste film.

De citaten van Vergillius uit de Aenid (“The gates of hell are open night and day; smooth the descent, and easy is the way. But to return and view the cheerful skies, in this the task and mighty labor lies.”) en Epicurus (Death is nothing to us. When we exist, death is not; and when death exists, we are not) zijn echter hoogtepunten in de film. Véél meer een hoogtepunt dan die belachelijke scènes met horrorapen en de Zeeslag van Salamis in het Colosseum.

Maar ik moest hem zien, want Rome is voor altijd in mijn hart. :support:

Final destination bloodlines
8/10

Zonder verwachtingen aan begonnen en toch aangenaam verrast. Visueel zat het goed in elkaar en ik hou wel van die over-the-top oorzaak-gevolg zaken die ze in deze films naar voren brengen.

Nog nooit zoveel voldoening gehaald uit een kind dat sterft op het witte doek denk ik.

Gladiator II.

Totaal overbodige sequel en dat is met een beetje verdriet in mijn hart. Dat het een ahistorische spektakelfilm was, wist ik wel. Deze nam echter niet enkel een loopje met de waarheid, maar een spurtje in marathonvorm. Maar waar de eerste een baanbrekende sandaalfilm was vond ik het hier allemaal nogal ongeïnspireerd. Veel fan service en citaten uit de eerste film.

De citaten van Vergillius uit de Aenid (“The gates of hell are open night and day; smooth the descent, and easy is the way. But to return and view the cheerful skies, in this the task and mighty labor lies.”) en Epicurus (Death is nothing to us. When we exist, death is not; and when death exists, we are not) zijn echter hoogtepunten in de film. Véél meer een hoogtepunt dan die belachelijke scènes met horrorapen en de Zeeslag van Salamis in het Colosseum.

Maar ik moest hem zien, want Rome is voor altijd in mijn hart. :support:
Proper shite, die film

Haha, kan die commentaren op M3gan 2.0 nog wel snappen. Is in de verste verte geen horror meer en ja bij momenten echt wel silly...

Maar verdorie als ik mij er niet serieus mee geamuseerd heb! :biglaugh:
Wanneer het theme van Knight Rider door de boxen begint te schallen wanneer ze als teletubbie die lambo overneemt
was ik al volledig verkocht en dat is nog niet eens halverwege.

Die eerste vond ik ok maar niets speciaals. Grotendeels omdat die probeerde horror te zijn en daar lang niet altijd even geweldig in sloeg. Deze gooit dat volledig uit het raam en zet in plaats daarvan alles in op sci-fi action adventure met komische toetsen en ja, hier en daar wel wat bloed en gore, maar eerder beperkt. En die switch-up komt de film serieus ten goede want deze vind ik stukken beter dan zijn voorganger.

Er valt zowaar zelfs nog meer over te zeggen maar daar kom ik later nog op terug in het sci-fi topic.

Rewatch van Snatch: dat blijft gewoon een geweldige leuke film. Verhaal dendert vooruit, goeie en interessante personages, een paar memorabele scene's. Die verveelt nooit imo.

Bring her back: damn.. zeer goeie horror imo. Kruipt echt onder je vel, oprecht griezelig.

Sinners

Ik was heel benieuwd naar deze gezien het in mijn omgeving echt een hit or miss film is.
Voor mij echt wel een hit, ok het is een soort van zwarte remake/ripoff/homage van from dusk till dawn, maar dan gewoon heel goed gedaan.
Zalige soundtrack ook, de versie van the rocky road to dublin staat al in mijn spotify playlist.

Tegenwoordig heb ik vaak moeite niet met mijn gsm bezig te zijn tijdens een film, maar bij deze film heeft hij heel de tijd aan de kant gelegen.
Kortom, heerlijk van genoten.

8/10

Stond al een tijdje op mijn lijst om te bekijken en dat gisteren dan maar eens gedaan.
Het begin was een beetje raar wat er allemaal gebeurde, zeker omdat in de Nederlandstalige ondertitels soms wat context verloren gaat bij het vertalen denk ik, maar eenmaal voorbij de helft begon het rauwe en traumatische van de oorlog te tonen. Naar het schijnt zou in sommige scenes echte munitie gebruikt zijn en vloog die bij momenten maar op 10cm voorbij de hoofdacteur, geen wonder dat hij zo'n traumatische gelaatsuitdrukking heeft!

The Phoenician Scheme - 7/10 (Wes Anderson, 2025)

Raining Stones - 7.5 /10 (Ken Loach, 1993)

Truck Turner - 7.5/10 (Jonathan Kaplan, 1974)

Pusher - 6.5/10 (Nicolas Winding Refn, 1996)

Double Impact - 6/10 (Sheldon Lettitch, 1991)

Vandaag ook nog juist Eddington kunnen meepikken. Die beviel me beter dan Superman. Goeie film. Hell, prolly één van (de?) beste film ooit gemaakt over misinformatie en de gebroken bubble realiteiten waar we tegenwoordig naast elkaar in leven. Maar t'is verdorie een vrij normale film?! Y u do this Aster? This isn't why I Iove you! Zo zijn we niet getrouwd! 😆

Tis een vrij grote clusterfuck waar misschien best wat in geknipt werd maar is natuurlijk deels by design. De narrative peddlers hebben het graag clean cut en simpel om hun slachtoffers de wol over de ogen te kunnen trekken met het het waanbeeld van een gemakkelijk te begrijpen logisch consistente realiteit.

Maar als je een stap terug zet uit je eigen bel sta je altijd verbaast te kijken naar de wildgroei aan narratieven waaruit je tegenwoordig kan mix en matchen. De film zit zo ook deels in elkaar, de grote lijnen zijn redelijk clear cut voor wie nog in een echte realiteit gelooft maar met een vleugje choose your own adventure en moeilijk te bepalen good and bad guys. Nuja, in deze film wordt het allemaal karikaturaal uitvergroot waardoor je eigenlijk enkel nog bad guys met enkele redeeming qualities overhoudt. 😅

Asters minste voor mij maar das nog altijd bovengemiddeld goed. Aanrader imo.

Vandaag ook nog juist Eddington kunnen meepikken. Die beviel me beter dan Superman. Goeie film. Hell, prolly één van (de?) beste film ooit gemaakt over misinformatie en de gebroken bubble realiteiten waar we tegenwoordig naast elkaar in leven. Maar t'is verdorie een vrij normale film?! Y u do this Aster? This isn't why I Iove you! Zo zijn we niet getrouwd! 😆
Ik had de film ook meer surrealistisch verwacht ofzo? Maar ook al vind ik Beau is Afraid een betere film net omdat die zo all the way gaat, ben ik wel blij dat hij zichzelf hier met Eddington niet gewoon herhaald heeft. Het is een film die gaat over actuele problemen en onderwerpen die de hele gemeenschap aangaan ipv een over-the-top verfilming van zijn eigen neuroses, en dan vind ik het ook wel gepast dat hij zich hier bij wijze van spreken houdt aan de regels en wetten van de realiteit.

Happy Gilmore 2

Is met momenten best grappig en de vele cameo's geven hem uiteraard iets extra, maar het laatste (tornooi)deel haalt hem grotendeels onderuit. 5.5/10.

Ik zit halfweg Megalopolis en… ik weet nog altijd niet waar de film over gaat.

Ik heb constant Southland Tales en Inland Empire vibes, als in Ik voel dat er iets interessants is… maar ik kan het maar niet vinden onder de lawine van slechte ideeën, verwarrende symboliek en semi-filosofisch geneuzel.

Het is alsof Coppola een hoop vage morele concepten, nog vagere sci-fi elementen, de bouwmodule van The Sims en Romeinse architectuur in een mixer heeft gesmeten... en hem dan aangezet zonder deksel.

Nu en dan dacht ik “Ah! Ik snap het!”.
Maar ik denk dat dat gewoon mijn brein was die een paniekaanval kreeg.

Ik ga terug naar de club.

Laatst bewerkt:
Er zitten wel interessante ideen in maar hoe ze gebracht worden... Als film trekt het op niet veel.

Maar toch de moeite om te zien als was het maar voor
Jon Voight zijn pijl en boog boner waar hij Aubrey Plaza als een echte cupido mee door het hart schiet.

BeKNexS.png

Terug
Bovenaan