Lefman
Active member
Onlangs met wat vrienden ook een gelijkaardige discussie gehad maar over games. Een van de conclusies van één van hen was ook dat het doelpubliek afhaakte. Als ge dan wijst op reviews en verkoopcijfers was de conclusie ook eerder dat hij gewoon niet meer tot het doelpubliek hoorde.
En hier heb ik dat ik ook: tijdsgeest, maatschappelijke context, financiële belangen.. alles wijzigt constant en media (games, televisie, films) spelen daar op in. En ja dan gaat ge voor sommige zaken niet meer de doelgroep vormen en ja 't suckt dat ze dan net uw favoriete franchise aanpakken.
En ik moet toegeven niet iedere adaptatie of aanpassing is even geslaagd. Of ik vind ook dat raceswapping in alle richtingen moet kunnen mits het past bij het personage (al is dat heel subjectief). Maar ik snap ook dat dat heel gevoelig ligt.
En tot slot: films met een onderliggende boodschap of politiek statement zijn zo oud als de straat. Dat is inherent aan het medium en verheft tot iets meer dan puur entertainment. Ge moogt imo gerust zeggen dat ge het niet eens bent met die boodschap maar stop met zeuren dat films meer willen brengen dan puur entertainment.
Off-topic, maar een groot deel van de game industrie heeft echt wel het hele woke-gedoe door de strot proberen duwen en dat hebben ze zwaar betaald. Uw maat heeft gelijk en gamers zijn massaal afgehaakt. Dat hij mss geen Fortnite publiek is daar kan ik mee akkoord gaan, maar games die specifiek het woke-gedeelte probeerde te forceren zijn afgeslacht door de gamers.
Ubisoft, was een van de grootste studio's die games maakte dat record na record braken zijn op 4 jaar tijd van $ 85 naar $ 9 gezakt op de beurs. Als je nog steeds denkt dat het gewoon je maat is die het doelpubliek niet meer is dan ga je gewoon mee in de valse reviews om hun huid te redden.
Er zijn genoeg voorbeelden van compleet gefaalde games die van succes naar flop zijn gegaan door te denken dat de typische LGBT-persoon het hoofdpubliek was.
Met als meest recente voorbeeld een stealth-ninja game in Rural Japan gespeeld door.... inderdaad, een zwarte protagonist

Als je hier nog steeds niet mee bent dat het een agenda is dat ze doorduwen dan ga je het nooit zien.
Assassin’s Creed Shadows Flops on Steam Launch Day, Fails to Break Into Top 30 Games as Access Media Sites Heap Critical Praise
Assassin's Creed Shadows came in 36th on the Steam charts for launch day, losing out to games that are several years old.
Ga ik de game erdoor niet spelen?? Neen, als die game goed is had ik die gespeeld, maar de studio heeft het verhaal, de gameplay op de 2de plek gezet om toch maar een zwart hoofdpersonage te kunnen gebruiken. En de gamer voelt dat en is dat beu.
Het grote probleem is dat ik de laatste jaren (net zoals alle gamers blijkbaar afgaande van de beurscijfers) geen enkele game goed heb gevonden. En dit omdat de studio's zo hard focussen op hun woke-checkbox dat ze vergeten dat het spel ook leuk moet zijn.
En ik heb een gelijkaardig gevoel met Hollywood. Het gaat de laatste jaren amper om het verhaal, maar om de boodschap en deze is dat woke goed is en iedereen moet daarin meegaan. Disney ook van 199 naar 70 gegaan op 4 jaar tijd. Thank you Star-Wars franchise dat een complete grap geworden is.
Maar elke keer iemand commentaar op woke heeft is het alsof het allemaal rechste, kortzichtige, haatdragende mensen zijn. Ook hier krijg je heel wat commentaar telkens je daar bedenkingen over maakt. Zelf al maakt het mij geen sikepiet uit.
Voor mij is het probleem niet dat je woke wilt zijn, maar dat ze enkel en alleen nog bezig zijn een agenda te pushen. Dan haak ik en blijkbaar vele met mij af. Omdat die agenda mij de laatste jaren keer op keer heeft bewezen slecht resultaat af te leveren. Als ik het doelpubliek niet ben, no problem, maar het doelpubliek komt niet opdagen en dat vergeten de pro-wokers ff te vermelden anders zouden de cijfers het wel tegen spreken.
Sinners was niet slecht, maar ook absoluut niet de hype die bepaalde mensen er van probeeert te maken. En dat is een agenda dat nog steeds wordt doorgeduwd en geen kunstvorm.