Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Jurassic World Rebirth.

Een meesterwerk zal zo een film nooit worden. Matige plot, heel slechte humor, zelden wereldschokkende plottwists.

Maar zaten echt wel toffe mooie scenes in, zoals de raft scene. Ook een mooie cast, en de mindere castleden leggen al snel het loodje.

Maar mijn gigantische puntje van kritiek, als fan van de franchise (JP 1 van mijn favo films of all time) , zijn die mutanten die ze er steeds in willen steken. De einddino van deze film had nog weinig met Jurassic Park te maken. Ik was precies naar Cloverfield aan het kijken.

Wel een dikke duim naar Kinepolis om eindelijk de deftige thematische popcorn en drank houders aan te bieden. Dan weer minder heads up als ik aan de kassa kwam en er 30 euro voor moest betalen. :)

Ballerina

Halverwege stopgezet en het gaat me moeite kosten om ‘m uit te kijken vrees ik. Een verhaaltje dat we al 10000 keer hebben gezien en qua actie doet John Wick het zelf beter.

Los daarvan: hoog tijd dat ze die franchise wat rust gunnen imo.

Jurassic World Rebirth.

Een meesterwerk zal zo een film nooit worden. Matige plot, heel slechte humor, zelden wereldschokkende plottwists.

Maar zaten echt wel toffe mooie scenes in, zoals de raft scene. Ook een mooie cast, en de mindere castleden leggen al snel het loodje.

Maar mijn gigantische puntje van kritiek, als fan van de franchise (JP 1 van mijn favo films of all time) , zijn die mutanten die ze er steeds in willen steken. De einddino van deze film had nog weinig met Jurassic Park te maken. Ik was precies naar Cloverfield aan het kijken.

Wel een dikke duim naar Kinepolis om eindelijk de deftige thematische popcorn en drank houders aan te bieden. Dan weer minder heads up als ik aan de kassa kwam en er 30 euro voor moest betalen. :)
JP 1 was mijn eerste echte film in de cinema, wat wel cool was want toen had je inderdaad snoepjes in de vorm van dino's etc. Blijft het op vandaag wel vreemd vinden dat ik op de leeftijd van 9 jaar ongeveer al binnen mocht.

Ik snap totaal niet waarom je in het universum van dino's de noodzaak voelt om varianten te creëren terwijl er zoveel zalige dino's zijn die ze nog niet gebruikt hebben.

De moeite om in de cinema te zien?

JP 1 was mijn eerste echte film in de cinema, wat wel cool was want toen had je inderdaad snoepjes in de vorm van dino's etc. Blijft het op vandaag wel vreemd vinden dat ik op de leeftijd van 9 jaar ongeveer al binnen mocht.

Ik snap totaal niet waarom je in het universum van dino's de noodzaak voelt om varianten te creëren terwijl er zoveel zalige dino's zijn die ze nog niet gebruikt hebben.

Paar scènes waar de cinema ervaring wel een meerwaarde bood.

Snap dat ook niet. Is dat om de kidzzzzz te pleasen? In het verleden was daar toch ook al veel commentaar op?

Onder het mom dat het altijd al monsters zijn geweest ipv echte dino's?

Onder het mom dat het altijd al monsters zijn geweest ipv echte dino's?
Hohja, je kan altijd discussiëren natuurlijk. Hoe zo'n dino klinkt, welke kleuren.. in welke mate heeft een velociraptor veren (in JP1 hebben ze daar het meeste aan gesleuteld om filmografisch iets toe te voegen)... Maar een Koen Stein bijvoorbeeld vond de eerste JP best aanvaardbaar op dat vlak.

Hohja, je kan altijd discussiëren natuurlijk. Hoe zo'n dino klinkt, welke kleuren.. in welke mate heeft een velociraptor veren (in JP1 hebben ze daar het meeste aan gesleuteld om filmografisch iets toe te voegen)... Maar een Koen Stein bijvoorbeeld vond de eerste JP best aanvaardbaar op dat vlak.
Ik heb vroeger nooit gedacht dat het monsters waren, al het speelgoed (zelfs buiten de IP) zagen er ook zo reptielachtig uit.
Maar ik denk dat dat de draai is dat de filmmakers er aan geven.

Jammer natuurlijk, want er zijn inderdaad zoveel andere coole dino's.
Of ze hadden zelfs met andere stambomen kunnen werken en beesten vanuit de prehistorie kunnen laten opdraven. Of de dimotrodon (?) bijvoorbeeld, ook zo'n cool beest.

(kan me vaag inbeelden dat ik die had als speelgoed van JP, een groene)

Ik heb vroeger nooit gedacht dat het monsters waren, al het speelgoed (zelfs buiten de IP) zagen er ook zo reptielachtig uit.
Maar ik denk dat dat de draai is dat de filmmakers er aan geven.

Jammer natuurlijk, want er zijn inderdaad zoveel andere coole dino's.
Of ze hadden zelfs met andere stambomen kunnen werken en beesten vanuit de prehistorie kunnen laten opdraven. Of de dimotrodon (?) bijvoorbeeld, ook zo'n cool beest.

(kan me vaag inbeelden dat ik die had als speelgoed van JP, een groene)
Ik denk niet dat je het zo zwart-wit mag zien. In die eerste film had je de zieke Triceratops, de iconische Brachio.. Dat waren niet de monsters maar de likeables. Natuurlijk ook belangrijk want je moet het ook jammer vinden dat ze allemaal sneuvelen.

De T-Rex maar vooral de Velociraptors en de Dilophosaurus (met kam en gif) waren de 'monsters' om te verhaal te dienen. Maar zoals je zei: genoeg coole dino's die nooit deftig 'gebruikt' zijn geweest.

Maar we zijn offtopic aan het gaan vrees ik :oi22:

De serie is officieel dood sinds de release van World. Als ge daar met tevreden waart, wel, have at it then.

Ik herbekijk het origineel wel voor de duizendste keer. En af en toe dat 2e en 3e deel dat met elke nieuwe film maar beter lijkt.

Toen ik de eerste keer de trailer van Jurassic World Rebirth zag, had ik meteen een 'Jason Statham meets Jurassic Park'-vibe. En daar pas ik toch voor... Ik heb al spijt dat ik tijd besteed heb aan de Jurassic World films. Voor mij valt er niets meer te halen uit dat universum. Alles wat daar rond verteld kon worden, is inmiddels al wel verteld. Maar ja, zolang het nog volk blijft trekken, zullen ze er niet snel mee ophouden...

In de Humo zijn ze alvast vernietigend over die film... Maar toch blijf ik getriggerd om hem te bekijken :tongue:
Als neutrale filmliefhebber ga je wss niet veel hebben aan deze film.

Fans van avonturen/monsterfilms of fans van de franchise gaan hier wel nog leuke momenten aan beleven imo.

Ik snap dat je 1 ster geeft voor deze film, maar ik snap net zo goed dat je er 3 voor zou geven. Je moet gewoon met de juiste mindset en verwachtingen naar zo een film gaan. Daar loopt het soms al eens mis bij die Humo recensies.

Probleem met een dinofilm is dat je ook niet veel variatie op kan kweken. Uiteindelijk is een het kat-en-muis situatie dat je krijgt, en die formule kan maar zoveel maal werken tot men het beu is. Om daar wat variatie in te verwerven gaat ge serieus wat moeite moeten doen.

De eerste film was zo geniaal omdat de dinos levensecht leken te zijn, het was zowat de eerste film ook met "echte" dinos en het verhaal zat vol kleine subtiliteiten. De 2de deed het ook goed, minus het stukje met T-Rex in de urban jungle. De derde was dan weer beter op dat vlak, al kon het niet tippen aan de eerste. De raptors waren iets te passief op het einde imo en dat kind kon een walkietalkie horen die in de buik van een dino zat.

World was "a breath of fresh air" en had veel knipoogjes naar de eerste film toe. Fallen Kingdom was een wangedrocht en de verhaalschrijvers verdienen een golfclub tegen hun knieschijven. De hele film had moeten gaan over Pratt en co die de dinos proberen te redden van de vulkaan. Dominion was dan nog redelijk ok ondanks de introductie van massieve sprinkhanen.

Hoewel ik gestopt ben met naar de cinema te gaan sinds corona wegens te weinig beenruimte + te dure tickets, ga ik voor Rebirth toch een uitzondering maken. Het hoeft niet goed te zijn, zolang het maar beter is dan Fallen Kingdom en Dominion. Dinofilms zijn nu eenmaal leuk voor mij.

Ik ging hier net hetzelfde komen schrijven.
Ondanks dat ik ze allemaal wel een keertje ooit gezien had, was ik geen fan van de MI reeks. Maar toen ik enkele jaren geleden dan Fallout zag, viel mijn mond open van verbazing. Die beelden van Londen, Parijs, Noorwegen... fantastisch! Dat oversteeg wat mij betreft de Bond-films, die soms toch ook wel wat prachtige beelden kunnen maken.
Ik heb daarna vrij snel de overige films bekeken, maar geen van de rest kon mij zo bekoren als Fallout. Die staat dus bij mij met verre afstand op 1.
Door uw post naar MI fallout gekeken.
Die IMAX beelden in de steden / actiescènes zijn echt wel nice.
Goeie actiefilm. Het enige wat mij altijd stoort bij MI is dat het begin altijd langdradig is. Het duurt altijd te lang vooraleer het 'echt' begint.

7/10

American pie: 7/10
Pure nostalgie en blijft leuk om die om de zoveel tijd eens op te zetten als je niet weet wat te kijken en je iets luchtigs wilt zien. Nadia haar boobs in 4K op een groot scherm, er zijn ergere dingen om naar te kijken. :p

Jurassic world, de eerste denk ik met Chris Pratt ook eens gezien, maar is toch echt wel een belachelijk afkooksel van het origineel. Als totale no-brainer net met de voeten over de sloot vanwege enkele coole scenes, maar al de rest toch wel zwak tot zeer zwak. Ik herinner mij nu al de namen niet meer van de karakters, dus dat zegt genoeg denk ik. De rest van de franchise ga ik links van mij laten liggen, er zijn andere films die mijn aandacht meer verdienen.

Sinners: Na Anora moet dit de 2de meest overroepen film van het jaar zijn. Om meteen orde op zaken te stellen heb ik deze 6.5/10 gegeven en Anora 3 ( nog 3 teveel, maar blote tettn). Ik vond veel zaken goed aan Sinners en heb geen spijt deze gezien te hebben, maar er zijn wel wat kanttekeningen.

Waarom deze op het internet als fenomeen wordt gebombardeerd en hier ook meermaals als geniaal wordt beschreven, ontgaat mij helaas. Ik heb vermoedens waarom, maar als ik deze luidop zeg zullen er bepaalde mensen heel erg boos worden.

Het grote probleem, naast het over-hypen, van deze film is dat het veel probeert te zijn en daarom op alle vlakken faalt. Het is een gangster film, het is een actie film, het is een horror film overgoten met muziek, romantiek en humor. En de spijtige zaak voor mij is dat hij op geen enkel van die gebieden uitblinkt, mediocer at best. Waar Anora voor mij de pretty woman van den Aldi was, is deze From dusk till down van den Aldi.

Het eerste uur was nochtans goed. De karakters werden degelijk voorgesteld, het was nu ook niet zo dat ik werd weggeblazen en enorme affiniteit met hen voelde, maar al bij al goed eerste uur. Wat mij dus ook deed uitkijken naar de opbouwende tweede deel. Hier ging het gebeuren, de stenen waren gezet en ik was klaar om met de hype mee te zijn. En dan gebeurde er niets.

Waar te beginnen...
Vanaf de vampieren zich introduceerde viel de film voor mij in elkaar. Te beginnen met de torenhoge clichés op clichés.
Aziatische vrouw die iedere vampier uitnodigt door te roepen dat ze haar mochten komen halen als ze durfde, met als enkel doel het filmplot vooruit te laten gaan.
De rationele persoon die door heeft dat er iets niet pluis is, maar den helft die vertikt er naar te luisteren.
50 vampieren die het moeilijk hebben tegen 10 mensen en ze verliezen bijna.
Plotarmor hoofdrolspeler.
Het geheime wapen was liefde.
Vampieren met een IQ gelijk aan 10. Ze hebben wel een hivemind, maar 50 vampieren en geen enkele die door heeft dat de zon opkomt.
De nodeloos lange speech van de hoofdvampier waardoor superhelp last minute hem kan verslagen...

Dusja, ik ga niet beweren dat hij saai was, maar kan iemand mij hier uitleggen wat er zo geniaal aan was zonder het woord anders te gebruiken. Anders of speciaal is niet altijd goed. Ik heb het gevoel dat de nieuwe generatie scriptschrijvers in Hollywood heel snel lof krijgen, maar als ik dit vergelijk met een Dusk till Down, of Let the right one in, dan komt deze toch niet aan de knieen.
Inderdaad. Zeer gehypte film. Was die slecht? Zeker niet. Was die top? Ook zeker niet. Doorsnee film gewoon met weliswaar goede acteurs.

Dat argument dat er veel coole dino's zijn om te gebruiken vind ik wel sterk. Ik ben ook totaal geen fan van die mutanten. Vermakelijke films en misschien dat ik rebirth ook eens ga kijken, maar de originele films (vooral deel 1 en deel 3) zijn toch een pak beter.

Jurassic World Rebirth

Deze is toch (bijna) even slecht als die vorige, miljaar. Ik geef het nog twee films en T-rex gaat volgens mij kunnen vliegen én vuur spuwen. Ook een zwetende Scarlett Johansson kan de meubelen niet redden helaas.

2,5/10

Toch gek dat mensen daar tijd en geld in blijven steken. Na The Lost World had ik door dat ik het daar bij ging laten.

Toch gek dat mensen daar tijd en geld in blijven steken. Na The Lost World had ik door dat ik het daar bij ging laten.
Was wel nog maar mijn eerste JW sinds de eerste die ik in de bioscoop ben gaan zien. Was op vraag van mijn neefjes (die 'm trouwens wel tof vonden dus ik denk dat het voor dat doelpubliek wel gewoon kan werken).

Maar ook al die andere Jurassic World films heb ik gezien, weliswaar thuis. Maar ook thuis wist ik dat die films shit gingen zijn maar toch moet ik dat gezien hebben. Jurassic Park heeft zo'n speciaal plekje in mijn hart; ik kan die films niet gewoon laten passeren. Hetzelfde met Terminator of Predator... Zijn ook franchises die ze compleet de nek omgewrongen hebben (Prey was tof maar dat is offtopic) maar ook die films moet ik gewoon gezien hebben.

Trouwens, ik heb wel nooit de haat tov The Lost World begrepen. Uiteraard bijlange na niet zo goed als de eerste maar toch nog stukken beter dan alles dat daarna gevolgd is?!

Terug
Bovenaan