Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Covenant (Guy Ritchie) - interessante kijk op het lot van "interpreters" in Afghanistan, verpakt in een degelijke actiefilm met Jake Gyllenhaal. Kiekenvel bij het verschijnen van de AC-130 Spectre. Boemboembrrrrrrr.

28 years later
Middelmatig is het beste wat ik kan zeggen. Een volledige stijlbreuk met de eerste en ook wel tweede film.
Precies of dat men niet weet waar naartoe met de verhaallijn.
De geinfecteerden spelen ook maar een bijrol in de film. Je kan het wat vergelijken met de eerste seizoenen van ‘the walking dead’ tov de latere.
Ook de soundtrack, toch wel een sterk punt bij Boyle films, past gewoon niet bij de scènes.
Jammer, want ik had hier wel naar uitgekeken.
5/10

Spaceballs : Ik moet toegeven dat ik deze nog nooit eerder had gezien. Met de aankondiging van de 2de film me er toch maar is aan gezet. Moet zeggen dat ik het allemaal erg flauw en gedateerd vond. Wel leuk om Rick Moranis te zien, als kind zag ik die maar al te graag in Ghostbusters en Who shrunk the kids. 5/10

Identity :
Leuke thriller die niet te lang duurt omdat je na een dikke 45mins als kijker toch wel door hebt wat er gaande is. Keek wel goed weg 6/10

F1 The movie: 8.5/10 !

De film heeft me geen enkele moment verveeld & zit goed in elkaar. Natuurlijk blijft het hollywood :)

Companion - 2025 - 7.5/10
Nu wil ik een Sophie Thatcher-bot in de toekomst. Liefst geblinddoekt, want camera achter ogen...
Quaid herhaalt zijn geacteer van drie jaar terug en gaat hem goed af in zo'n rollen.

Past Lives - 2023 - 8.5/10
Perfect samen te vatten in een woord: awkward.
Die barscene :rofl:. Stel u voor dat je daar zit als derde wiel.

1000049671.png

Zelden zo'n gepolariseerde meningen gezien als bij Sinners, ik voel mij dan ook een beetje raar bij het feit dat ik hem middelmatig vond :unsure:

Sinners: Na Anora moet dit de 2de meest overroepen film van het jaar zijn. Om meteen orde op zaken te stellen heb ik deze 6.5/10 gegeven en Anora 3 ( nog 3 teveel, maar blote tettn). Ik vond veel zaken goed aan Sinners en heb geen spijt deze gezien te hebben, maar er zijn wel wat kanttekeningen.

Waarom deze op het internet als fenomeen wordt gebombardeerd en hier ook meermaals als geniaal wordt beschreven, ontgaat mij helaas. Ik heb vermoedens waarom, maar als ik deze luidop zeg zullen er bepaalde mensen heel erg boos worden.

Het grote probleem, naast het over-hypen, van deze film is dat het veel probeert te zijn en daarom op alle vlakken faalt. Het is een gangster film, het is een actie film, het is een horror film overgoten met muziek, romantiek en humor. En de spijtige zaak voor mij is dat hij op geen enkel van die gebieden uitblinkt, mediocer at best. Waar Anora voor mij de pretty woman van den Aldi was, is deze From dusk till down van den Aldi.

Het eerste uur was nochtans goed. De karakters werden degelijk voorgesteld, het was nu ook niet zo dat ik werd weggeblazen en enorme affiniteit met hen voelde, maar al bij al goed eerste uur. Wat mij dus ook deed uitkijken naar de opbouwende tweede deel. Hier ging het gebeuren, de stenen waren gezet en ik was klaar om met de hype mee te zijn. En dan gebeurde er niets.

Waar te beginnen...
Vanaf de vampieren zich introduceerde viel de film voor mij in elkaar. Te beginnen met de torenhoge clichés op clichés.
Aziatische vrouw die iedere vampier uitnodigt door te roepen dat ze haar mochten komen halen als ze durfde, met als enkel doel het filmplot vooruit te laten gaan.
De rationele persoon die door heeft dat er iets niet pluis is, maar den helft die vertikt er naar te luisteren.
50 vampieren die het moeilijk hebben tegen 10 mensen en ze verliezen bijna.
Plotarmor hoofdrolspeler.
Het geheime wapen was liefde.
Vampieren met een IQ gelijk aan 10. Ze hebben wel een hivemind, maar 50 vampieren en geen enkele die door heeft dat de zon opkomt.
De nodeloos lange speech van de hoofdvampier waardoor superhelp last minute hem kan verslagen...

Dusja, ik ga niet beweren dat hij saai was, maar kan iemand mij hier uitleggen wat er zo geniaal aan was zonder het woord anders te gebruiken. Anders of speciaal is niet altijd goed. Ik heb het gevoel dat de nieuwe generatie scriptschrijvers in Hollywood heel snel lof krijgen, maar als ik dit vergelijk met een Dusk till Down, of Let the right one in, dan komt deze toch niet aan de knieen.

Sinners:

Waarom deze op het internet als fenomeen wordt gebombardeerd en hier ook meermaals als geniaal wordt beschreven, ontgaat mij helaas. Ik heb vermoedens waarom, maar als ik deze luidop zeg zullen er bepaalde mensen heel erg boos worden.

Dit dus ja. Ik had het iets korter verwoord, maar ik schrok echt toen ik las dat die zo goeie reviews online kreeg.
En ik heb ook datzelfde vermoeden waarom ja.

Laatst bewerkt:
maar als ik dit vergelijk met een Dusk till Down, of Let the right one in, dan komt deze toch niet aan de knieen.
Denk dat dit wel de hele reden is waarom vele incl mezelve telleurgesteld zijn.
De verwachtingen van een From Dusk Till Dawn equivalent. Ook ietwat teveel als "actiefilm" gepromoot. En het eerste dat ik las over de film, was "eindelijk nog eens een originele horror film" wat de verwachtingen erg hoog legt gezien we naar mijn mening de laatste 10 jaar al veel goede horror hebben gekregen. En origineel ook.
Maareuh..
Dat het een "zwarte historische revisionistische revenge flic is" zal inderdaad ook wel wat met het succes te maken hebben. Als jullie daar op doelen? Toch niks mis mee. Fantaseren jullie nooit over een collega door de raam te smijten?

Er is ook een generatie of 2 die de voeten van Selma nog niet hebben ontdekt. Dus genoeg volk die er wel oprecht van gaan hebben gesmuld.

Al moet ik zeggen dat de knullige girl next door redneck flavor van Juliette Lewis mij altijd wel meer deed :3

A Complete Unknown(2024)

Voor de zoveelste keer dat enigma genaamd Bob Dylan proberen te waarderen. En het is door die zachte romantische hand van James Mangold wel ietwat gelukt. Films over muziek die nog eens een tijdperk sterk weten te belichten weet ik altijd wel makkelijk te waarderen. En "folk" is nu iets dat wel heel ver van mijn bed ligt.

Naast de Coen Bros "Inside llewyn Davis" nog aanraders over dat tijdperk?

Timotay was overigens zoals bijna altijd wel fantastisch, maar special kudos to ol man Edward Norton. Leuk om die nog eens zo sterk bezig te zien.

Denk dat dit wel de hele reden is waarom vele incl mezelve telleurgesteld zijn.
De verwachtingen van een From Dusk Till Dawn equivalent. Ook ietwat teveel als "actiefilm" gepromoot. En het eerste dat ik las over de film, was "eindelijk nog eens een originele horror film" wat de verwachtingen erg hoog legt gezien we naar mijn mening de laatste 10 jaar al veel goede horror hebben gekregen. En origineel ook.
Maareuh..
Dat het een "zwarte historische revisionistische revenge flic is" zal inderdaad ook wel wat met het succes te maken hebben. Als jullie daar op doelen? Toch niks mis mee. Fantaseren jullie nooit over een collega door de raam te smijten?

Er is ook een generatie of 2 die de voeten van Selma nog niet hebben ontdekt. Dus genoeg volk die er wel oprecht van gaan hebben gesmuld.

Al moet ik zeggen dat de knullige girl next door redneck flavor van Juliette Lewis mij altijd wel meer deed :3

A Complete Unknown(2024)

Voor de zoveelste keer dat enigma genaamd Bob Dylan proberen te waarderen. En het is door die zachte romantische hand van James Mangold wel ietwat gelukt. Films over muziek die nog eens een tijdperk sterk weten te belichten weet ik altijd wel makkelijk te waarderen. En "folk" is nu iets dat wel heel ver van mijn bed ligt.

Naast de Coen Bros "Inside llewyn Davis" nog aanraders over dat tijdperk?

Timotay was overigens zoals bijna altijd wel fantastisch, maar special kudos to ol man Edward Norton. Leuk om die nog eens zo sterk bezig te zien.
Blaze vond ik heel goed, en past perfect in uw vraag. En it's Ethan Hawke, dus er zit sowieso al iets goeds in:

En als ge "Inside Llewyn maar dan mockumentary style gemaakt door Coen's in hun O brother / Lebowski mood" raad ik A Mighty Wind aan:

En ik heb ook datzelfde vermoeden waarom ja.
jennifer-lawrence-what-do-you-mean.gif

Nobody cares.
Waarom dit in een "kijk mama ik zeg het toch niet hé ik ben een brave jongen" manier erbij sleuren. Beoordeelt een film eens gewoon op de film en wat ge er van vindt, zonder iets anders erbij te sleuren.

Hier buiten trouwens geen probleem met uw mening.

Ik vond Sinners ook middelmatig, niet slecht, maar niets speciaal. Mooi in beeld gebracht, goede cast, soms wat saaie conversaties. Okay muziek.
Een echte genre mix, maar het vampier deel vond ik flauw.

En ja i get it, beter vrij of vampier dan racist of slaaf ... maar dat kon beter uitgewerkt zijn.

Ik vond Sinners ook middelmatig, niet slecht, maar niets speciaal. Mooi in beeld gebracht, goede cast, soms wat saaie conversaties. Okay muziek.
Een echte genre mix, maar het vampier deel vond ik flauw.
Idd, enkel de locaties/beelden deden het ietwat voor mij.
En ja i get it, beter vrij of vampier dan racist of slaaf ... maar dat kon beter uitgewerkt zijn.
Idd, die onderliggende toon hoefde niet echt. Beetje zoals die nieuwste sneeuwitje, ze duwen het ons toch graag door onze strot heb ik de indruk.

Doe hier verder met jullie gezeik, dat is waar er een plaats voor is. Indien meningen over het artistieke hou ze gerust hier. Waarom moet daar elke zoveel maanden aan herinnerd worden?

Doe hier verder met jullie gezeik, dat is waar er een plaats voor is. Indien meningen over het artistieke hou ze gerust hier. Waarom moet daar elke zoveel maanden aan herinnerd worden?
Sorry maar vind je opmerking niet terecht hoor.

Als je naar een sportwedstrijd kijkt, of naar een muziek optreden, en opeens haalt er daar ene een palestijnse vlag boven (zoals Laura Tesorro bv gedaan heeft onlangs), zou je je daar dan niet aan storen (als je bv in het "andere kamp" staat ) ?
Muziek, en sport staan los van "politieke correctheid". Dus waarom zou dat dan bij films anders moeten zijn?

Als je naar een sportwedstrijd kijkt, of naar een muziek optreden, en opeens haalt er daar ene een palestijnse vlag boven (zoals Laura Tesorro bv gedaan heeft onlangs), zou je je daar dan niet aan storen (als je bv in het "andere kamp" staat ) ?
Muziek, en sport staan los van "politieke correctheid". Dus waarom zou dat dan bij films anders moeten zijn?
Wat wel en niet "correct" is, heeft er niets mee te maken. Film, muziek, literatuur etc. zijn onlosmakelijk verbonden met politiek. Daarmee engageren is niet meer dan normaal, of je het nu eens bent met het sentiment of niet. Als dat gevat in een recensie van de film in kwestie kan, dan is dit de geschikte plek daarvoor. Maar als het gaat over discussies rond politieke trends in film en cultuur in het algemeen, daar is gewoon een aparte thread voor.

Lijkt me simpel en duidelijk.

Probeer er hier nu geen Pol & Actua van te maken. Dat is heel het punt van mijn eerste post. En blijf bij het onderwerp, probeer er geen andere dingen bij te sleuren.

Film als kunstwerk kan hier gerust besproken worden. En ja soms zijn grenzen vaag ook in het geval van een film als Sinners. Breng dan kritiek op hoe dat iets gebracht wordt dat kan gerust want dan zit je juist hier. Maar ga voor wat er gebracht wordt naar pol & actua.

Toegepast op Snow White (ik geef u 2 voorbeelden van wat ik bedoel blijf daarna niet doordrammen om u gelijk te halen)
Ja iedereen mag die rol spelen maar wees dan consequent. Een stuk tekst zoals de profetie in Snow White met een tekst als "a skin as white as snow" is dan alleen maar verwarrend want Rachel Zegler ziet er niet zo uit. Drop u stukje iconische tekst of cast iemand dat aan de beschrijving voldoet. Maar iemand die eruit ziet als Rachel Zegler casten en de tekst behouden ja sorry maar dat zorgt voor iets in de film dat niet juist is.

En niet: Snow White suckt want Rachel Zegler lijkt niet op de Snow White uit de tekenfilm.

Sinners
Die scene waarin Sammy die muzikale geesten oproept vindt ik visueel en qua idee geweldig. Ziet er episch uit en de boodschap, dat alle muziek uit de VS kan herleid worden naar Ierse folk en blues met zijn origine in Afrika door de link met slavernij, is ook best wel krachtig gebracht. Wat mij er wel uithaald is dat hij ook meer moderne genres en artiesten (DJ/hip hop, elektrische gitaar), is dan weer wat anarchronistisch want dat bestond toen nog niet. Nog altijd een geslaagde scene maar hij moest dat anarchronisme niet gebruiken om zijn punt te maken. Zonder was het duidelijker en beter.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan