Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Anora vond ik maar matig (al was heel het middenstuk wel geniaal gemaakt), maar dat die film zou beschouwd worden als beter dan Dune 2 is in mijn ogen toch echt een klucht 🙈
Eveneens een klucht is dat de juryleden voor de Oscars mogen stemmen zonder alles gezien te hebben. Objectiviteit bestaat niet bij een prijsuitreiking, maar aub zeg, een beetje consequent zijn is toch wel het minimum dat je mag verwachten.
In het geval van dat ene jurylid dat niet naar Dune 2 keek omdat ze Dune 1 niks vond, kan ik dat wel snappen. Er is geen enkele manier waarop je de 2de goed kan vinden als je die eerste al een dikke stinker vond.
Persoonlijk vond in Dune 2 best wel ok, maar zeker niet wat iedereen er zo wauw aan vond. Die film had halvewege duidelijke pacing problemen, personages duiken plots op terwijl er duidelijk een andere tijdsperiode over gegaan was.
Anora daarentegen klopte helemaal, zowel qua verhaal, als tempo, als acteerprestaties…

In het geval van dat ene jurylid dat niet naar Dune 2 keek omdat ze Dune 1 niks vond, kan ik dat wel snappen. Er is geen enkele manier waarop je de 2de goed kan vinden als je die eerste al een dikke stinker vond.
Persoonlijk vond in Dune 2 best wel ok, maar zeker niet wat iedereen er zo wauw aan vond. Die film had halvewege duidelijke pacing problemen, personages duiken plots op terwijl er duidelijk een andere tijdsperiode over gegaan was.
Anora daarentegen klopte helemaal, zowel qua verhaal, als tempo, als acteerprestaties…
Als je mag stemmen en dus representatief wil zijn voor de filmwereld is de lijst met nominaties bekijken wel het aller aller minste dat je kan doen

Mulholland Drive (2001, David Lynch)

Toen het voorbij was zat ik daar met een 'The Prestige' gevoel. Geen idee wat ik er van moest maken of wat ik net gezien had. Eerste gevoel was "Neih, langdradig en ik mis hier precies een plot". (Zeker dat stuk in Club Silencio waar het toch moeilijk te vatten is wat er gaande is)
Ik heb me mogen inlezen om eigenlijk te verstaan wat het moest voorstellen. Ik begin dus te lezen en de connecties te maken waarna ik enkel tot de conclusie kan komen dat die film verdomd goed in elkaar zit.
Ik heb de film zonder voorkennis bekeken wat ik eigenlijk iedereen aanraad. Daarna inlezen en een rewatch doen zodat alles beter geplaatst kan worden plus aandacht gegeven kan worden aan al de details en de symboliek die ermee gepaard gaat.

Dus zonder twijfel een must watch.

On a side note: Hoe mensen die film konden vatten pre-internet is me een mysterie. Alleen al die referenties naar locaties in Hollywood en de film Sunset Boulevard vragen al achtergrondkennis.

Mulholland Drive (2001, David Lynch)

Toen het voorbij was zat ik daar met een 'The Prestige' gevoel. Geen idee wat ik er van moest maken of wat ik net gezien had. Eerste gevoel was "Neih, langdradig en ik mis hier precies een plot". (Zeker dat stuk in Club Silencio waar het toch moeilijk te vatten is wat er gaande is)
Ik heb me mogen inlezen om eigenlijk te verstaan wat het moest voorstellen. Ik begin dus te lezen en de connecties te maken waarna ik enkel tot de conclusie kan komen dat die film verdomd goed in elkaar zit.
Ik heb de film zonder voorkennis bekeken wat ik eigenlijk iedereen aanraad. Daarna inlezen en een rewatch doen zodat alles beter geplaatst kan worden plus aandacht gegeven kan worden aan al de details en de symboliek die ermee gepaard gaat.

Dus zonder twijfel een must watch.

On a side note: Hoe mensen die film konden vatten pre-internet is me een mysterie. Alleen al die referenties naar locaties in Hollywood en de film Sunset Boulevard vragen al achtergrondkennis.
Fijn dat je ervan genoten hebt!

Het ding aan Mulholland Dr. is dat die niet gemaakt is om helemaal ‘gesnapt’ te worden. Ja, de film steekt goed in elkaar en antwoorden ga je wel vinden op veel van de vragen die je je kan stellen over de plot en de personages. Maar die antwoorden zijn niet even belangrijk ls de dromerige pracht van het mysterie zelf en de surreële trip waar de film je stuurt.

En “pre-internet” is hier niet van toepassing want dat bestond al en er zullen destijds zeker en vast een heleboel websites gewijd zijn aan het ‘uitleggen’ van Mulholland Dr. Allicht in witte of groene Times New Roman tegen een zwarte achtergrond. En voor de mensen die nog niet online rondhingen, destijds bestonden er veel meer publicaties over film waar heel veel over Mulholland Dr. werd geschreven. Het is niet voor niets een van de meest geliefde en geprezen films uit het nieuwe millennium!

Fijn dat je ervan genoten hebt!

Het ding aan Mulholland Dr. is dat die niet gemaakt is om helemaal ‘gesnapt’ te worden. Ja, de film steekt goed in elkaar en antwoorden ga je wel vinden op veel van de vragen die je je kan stellen over de plot en de personages. Maar die antwoorden zijn niet even belangrijk ls de dromerige pracht van het mysterie zelf en de surreële trip waar de film je stuurt.

En “pre-internet” is hier niet van toepassing want dat bestond al en er zullen destijds zeker en vast een heleboel websites gewijd zijn aan het ‘uitleggen’ van Mulholland Dr. Allicht in witte of groene Times New Roman tegen een zwarte achtergrond. En voor de mensen die nog niet online rondhingen, destijds bestonden er veel meer publicaties over film waar heel veel over Mulholland Dr. werd geschreven. Het is niet voor niets een van de meest geliefde en geprezen films uit het nieuwe millennium!
Volg de lijn wel van 'dient niet compleet gesnapt te worden' maar het is zoveel om te verwerken dat zonder achtergrondkennis het zeer moeilijk wordt. Zie Club Silencio dat propvol symboliek en referenties zit. Ik vond bijvoorbeeld de scene waar de vrouw in het Spaans zingt bij de haren getrokken en langdradig. Nu kan ik het beter plaatsen en kan ik stellen dat de hele Club Silencio scene de beste en cruciaalste is uit de film.

Misschien bedriegt mijn geheugen me maar begin nillies gebruikte ik geen internet en was de toegang tot pc's en internet niet zo evident :unsure:

Akira (1988)- 6/10

Ben fan van anime en aziatische films, maar dit kon me minder bekoren. Nochthans is dit een ware klassieker in het genre...
Vooral het verhaal vond ik minder, de film speelt zich af in een cyberpunk setting maar neigt uiteindelijk naar een rampenfilm, (de wereld zal vernietigd worden enz...) Dat type film zegt me zowiezo minder.

De karakters zijn ook niet zo goed uitgewerkt imho.
visueel is het wel in orde.

The Amateur (2025)

Met enige tegenzin mee gegaan naar The Amateur. Alles eraan schreeuwde tv-film. Iets wat je op een zaterdagavond al zappend tegenkomt op tv en niet in een bioscoop zaal moet bezien. Het heeft een ongeïnspireerd en cliché verhaal. Geliefde wordt gedood, protagonist zint op wraak. Veel diepgang moet je hier dus niet verwachten. Geen slechte film, vermakelijk maar simplistisch. Op geen enkel moment wist de film mij ervan te overtuigen dat het meer was dan een doorsnee actiethriller.

Havoc

Flinterdun verhaal en het viel sterk op dat hoofdpersonages elke kogelregen dodgen alsof het niets is terwijl zij één welgemikte kogel nodig hebben om iemand om te leggen.

Wel was het heel lang geleden dat ik nog zo'n vette actie scene gezien heb.

Vanaf het moment Walker de discotheek ingaat tot wanneer ze daar wegvluchten was echt wel goed. De muziek die langzaam meegaat en zich aanpast aan de scene was ook geweldig.

Smile 2 7.5/10

Things Heard and Seen 5.5/10

Truth or Dare (2018) 6/10

Fantasy Island (2020) 5.5/10

The Strays 6/10

Escape From Alcatraz (ja een klassieker uiteraard. Al vond ik The Rock toch een leukere film).

Clint eastwood. Heb die man nooit echt veel gevolgd, zijn films waren net van voor mijn tijd....
Onlangs toch ook Dirty Harry voor het eerst bekeken.

Niet slecht allemaal, maar hij is toch zo'n typetje, die altijd dezelfde rol speelt hé. De intelligente, weinig zeggende slimmerik, die iedereen te slim af is. Absolute Power, Gran Torino, ook gezien....

Een typische spierbundel is hij natuurlijk niet, maar hij is wel erg 1 dimensioneel. En helaas ook geen leuke bekende 1 liners. (behalve dan misschien Do You feel Lucky Punk, in dirty harry)

Escape From Alcatraz (ja een klassieker uiteraard. Al vond ik The Rock toch een leukere film).

Clint eastwood. Heb die man nooit echt veel gevolgd, zijn films waren net van voor mijn tijd....

Niet slecht allemaal, maar hij is toch zo'n typetje, die altijd dezelfde rol speelt hé. De intelligente, weinig zeggende slimmerik, die iedereen te slim af is. Absolute Power, Gran Torino, ook gezien....

Een typische spierbundel is hij natuurlijk niet, maar hij is wel erg 1 dimensioneel. En helaas ook geen leuke bekende 1 liners. (behalve dan misschien Do You feel Lucky Punk, in dirty harry)
Get Off My Lawn kwam toch uit Gran Torino? 😉

Toch ook wel een legendarische:
" Go ahead... Make my day..."

Dune II

Het hele Dune universum was mij tot de eerste film compleet onbekend maar Dennis Villeneuve heeft mij laten zien wat een prachtige franchise dit is. Ook deel 2 was weer om duimen en vingers af te likken met een waanzinnige soundtrack, het geluid tout court, dit moet in de zalen een intense beleving geweest zijn.

Lisan Al Gaib!

Speak no Evil

Best goede en beklijvende sfeer en een James McAvoy in form, maar de verschrikkelijke irritante acties en beslissingen van het Amerikaanse gezin werkten me wel op de zenuwen. 6.5/10

En oh ja, McAvoy leek echt op een mini Gerard Butler.

Terug
Bovenaan