Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Nog eens Kingdom of Heaven gezien, laatste keer was toen de film effectief uitkwam.

Toch een top film vind ik, love de sfeer die de film heeft.

Nog vergelijkbare historische films met 'vrij recent' camera werk? Dus niet Ben Hur bijvoorbeeld :p
"The Last Duel" van dezelfde regisseur is best nog in orde. Middeleeuwen setting. Beter dan Napoleon en Gladiator 2 alvast.

Laatst bewerkt:
Nog eens Kingdom of Heaven gezien, laatste keer was toen de film effectief uitkwam.

Nog vergelijkbare historische films met 'vrij recent' camera werk? Dus niet Ben Hur bijvoorbeeld :p
Als je zin hebt om hem nog eens te kijken, de director's cut is echt pakken beter imo. Er zijn gigantische stukken geknipt uit het verhaal waardoor die visueel wel top is, maar verhaalgewijs wat minder. De director's cut zet dat allemaal recht (zonder dat het afbreuk doet aan het tempo)

Mogelijk Eggers zijn beste. Maar zal hem nog eens moeten herbekijken om er echt ten volste van kunnen genieten.

Een zaal die stonk naar vlees van een naarbij gelegen grill resto(metropolis Antwerpen). Daarbovenop een stinkende buurman die de vleesgeur volledig op zijn eigen aan het bekampen was met een mix van alcohol en iets.. buitenaards. Nagenoeg volle zaal(the fuck??) dus ff verhuizen lag niet echt voor de hand. Een dozijn idioten te laat. Fluisteridioten links rechts en boven mij.

KankerkHutfamilie die op de eerste rij precies laat tot het besef kwam dat ze een horror waren aan het zien.. iets zegt me dat ze al een hele dag films aan het zien waren en gewoon in de linkerzijde van metropolis aan het rondhangen. Waarschijnlijk warmer dan thuis. Arme fuckin kut©✓*÷§∆[™™©®|¥×§*>.
Uiteindelijk afgetrapt na een 15min. Hallelujah.

En dan als kers op de taart een kutidioot(mezelve) die zijn gsm niet had afgezet met flightmodus waardoor de noodoproep van mijn buurman er door kwam 20min ver in de film. Ik was nog zo goed aan het "ssshshn" naar de fluisteraars. Naar buiten geglipt en vlugge ff teruggebeld want die belt nooit. Huis zal wel in fik staan.

"Eh perto doe nekeer open ik sta hier met verse pannekoeke voor u deur.."

Waarom kom ik eigenlijk nog naar buiten.

Het is een eeuwigheid geleden dat ik deze films zag, maar ik vond die vroeger geweldig, en voor mij pasten Troy en King Arthur in hetzelfde rijtje.
Kan zijn dat dit toch niet zo relevant is als mijn herinneringen denken 🙈
Last samurai 😅
Kingdom of Heaven is echt zo underrated. Vooral die koning gespeeld door Norton.

Night Swim (2024)

Pover, maar nog best spannend en vermakelijk. 5/10

The Open House

Een pak minder spannend en vermakelijk. 4/10

En het is nog eens een film gelukt om zo slecht en irritant te zijn dat ik hem na 20 min heb afgezet. Sisters, mannekes wat een onding.

Als je zin hebt om hem nog eens te kijken, de director's cut is echt pakken beter imo. Er zijn gigantische stukken geknipt uit het verhaal waardoor die visueel wel top is, maar verhaalgewijs wat minder. De director's cut zet dat allemaal recht (zonder dat het afbreuk doet aan het tempo)
Dit was de director's cut die ik deze keer bekeken heb! En inderdaad een grote meerwaarde.

Echt top film, zwaar onderschat naar mijn mening.

Nu nog eens Troy bekijken, ik ben in mijn historische periode :)

Glass Onion (2022)- 08/10
1148599.jpg

Heerlijke whodunit/detective verhaal (Met oa Daniel Craig & Edward Norton, Bautista ...).
Gekeken omdat het hoog aangeschreven stond op netflix een tijdje terug.
Een rijke industrieel nodigt zijn "vrienden groepje" uit op z'n privé eiland om daar een moordmysterie te spelen. Zijn ex en een topdetective zijn ook uitgenodigd tegen ieders verwachtingen in.

In het begin was het toch even of de tanden bijten, veel karakters irriteerden me. Ook de uitnodiging met die ingewikkelde puzzelbox, onnodig ingewikkeld gedoe. Omdat er in het begin veel referenties naar de covid pandemie waren bleef ik kijken (iedereen komt toe met een mondmasker, feestjes met meerdere personen zijn verboden... enz).

Daniel maakt gebruik van een overdreven aangedikt engels (Amerikaans engels Deep South?) geforceerd accent, hier en daar zijn er wat minpuntjes, maar ik moet zeggen dat deze film na een moeilijk begin, mij toch aangenaam verrast heeft.

Laatst bewerkt:
Glass Onion (2022)- 08/10

Daniel maakt gebruik van een overdreven aangedikt engels accent, hier en daar zijn er wat minpuntjes, maar ik moet zeggen dat deze film na een moeilijk begin, mij toch aangenaam verrast heeft.
Is geen Engels accent maar een uit het Amerikaanse Deep South, vermoedelijk New Orleans. Om van te smullern imo.

Nu nog eens Troy bekijken, ik ben in mijn historische periode :)
Jammer dat het recent moet zijn dan, want de Ben-Hur era waar je naar refereert waren wel de gloriejaren van historische epen.

Heb zelf een enorm zwak voor Kingdom of Heaven. Robin Hood is nog een degelijke historische film van Ridley Scott, een beetje onderschat als je het mij vraagt. Dan heb je nog enkele ietwat anachronistische historische films zoals de King Arthur met Charlie Hunnam en de Robin Hood met Taron Egerton, die zijn wel entertainend maar echt goed zou ik ze niet durven noemen.
Naast wat al gezegd is zou ik ook Centurion kunnen aanraden. Geen meesterwerk, maar wel fun. Onlangs kwam The Woman King uit, dat vond ik ook een zeer goede film in dit genre.

Den of Thieves. Beetje een copy paste van Heat, incl. stoere macho taal. Kon nog net genoeg blijven boeien, maar tegenover Heat verlies je altijd.

Carry On. Typische netflix film, niet slecht, maar ook geen topper. Heb me er mee vermaakt, maar daarmee is alles gezegd. Wellicht blijft het bij deze 1e watch.

Die recente Ben Hur is echt wel af qua CGI bv. Die chariotrace is echt waanzinnig knap gedaan.

Afgelopen weekend eindelijk Wil gezien. Ik hinkel op twee gedachten.
Langs de ene kant is er de enorme stomp in de maag op't einde van de film. Die razzia is enorm goed en beklijvend in beeld gebracht en komt echt hard aan. De evolutie van Wilfried en hoe hij uiteindelijk overstag gaat is ook goed. In het begin vond ik hem, zeker in vergelijking met het boek waar hij contsant die dubbele lijn van collaboratie en verzet bewandelt, vrij simpel. Hij bewandelt in de film veel meer het goede pad dan hij in het boek doet.

Maar goed, een film is nooit een letterlijke vertaling van het boek en op zich vond ik die vertaling van boek naar film goed gedaan. Al vond ik Wilfried dus wat complexer aanvoelen in het boek.

Maar daar zit ook m'n grootste probleem met de film imo: de relatie van Wil met de Nazi's en bij uitbreiding de collaborateurs.
Zijn relatie met het nijdig baardje blijft imo wat onderbelicht. Zelfs wanneer Wil het ultieme verraad pleegt en joden verbergt in diens huis, dan nog krijgt Wil een laatste kans om zijn trouw te bewijzen aan "de zaak". Er wordt dan letterlijk gezegd "ge had ne zoon kunnen zijn van mij" maar die band was te afwezig imo.

En dan de relatie met de oppernazi Gregor snap ik ook helemaal niet. Gregor lijkt al alles te weten over Wil: dat hij Joden verbergt, dat het verzet helpt, dat hij iets te maken met de verdwijning van een veldgendarm. Hij gaat ver om Wil te overtuigen om te collaboreren maar waarom hij dat doet is me een raadsel. Wat maakt Wil zo waardevol? Die banden met het verzet? Hell, daar was in't begin nog niks van aan.
En hoe weet die alles over Wil? En waarom benadert hij die in eerste instantie met zoveel omwegen en gedoe? Hij knoopt een relatie aan met Wil's tante, hij voert Wil zat in de hoop iets te weten te komen (en dat lukt dan nog eens bovendien).

Als je over die minpunten heen kan kijken is het zeker een goeie film: knap gemaakt, heel goeie acteerprestaties (Dirk Roofthooft is echt heel goed als nijdig baardje) en de boodschap die je meekrijgt is ook kei hard. Maar naar mijn gevoel zat er nog meer in.

Do Not Expect Too Much from the End of the World - 8/10 (Radu Jude, 2023)
Ik heb deze ook een tijdje terug gezien en ik vond het een moeilijke om naar waarde te schatten. Ik denk dat ik snap wat de film wou doen en betekenen en als sociale kritiek vond ik 'm zeer geslaagd, met ook een paar echt heel goeie stukken in. Maar even vaak frustreerde de film me met (bewust) saaie stukken, zeker door de zeer lange speelduur. Ook die rare "dialoog" met de oudere Roemeense film... Niet helemaal er uit wat ik daar uiteindelijk van vond. Meer een film die ik op papier bewonder dan dat ik er graag naar keek.

Ergens gelezen dat het het filmisch equivalent was van shitposten op een forum of sociale media, dat dekt de lading wel.

Ik heb deze ook een tijdje terug gezien en ik vond het een moeilijke om naar waarde te schatten. Ik denk dat ik snap wat de film wou doen en betekenen en als sociale kritiek vond ik 'm zeer geslaagd, met ook een paar echt heel goeie stukken in. Maar even vaak frustreerde de film me met (bewust) saaie stukken, zeker door de zeer lange speelduur. Ook die rare "dialoog" met de oudere Roemeense film... Niet helemaal er uit wat ik daar uiteindelijk van vond. Meer een film die ik op papier bewonder dan dat ik er graag naar keek.

Ergens gelezen dat het het filmisch equivalent was van shitposten op een forum of sociale media, dat dekt de lading wel.
I really dug it. Ik vond hem eigenlijk nooit saai, al had de roadside memorials sequentie wat korter gemogen, maar dat zeg ik enkel omdat er geen manier was om te voorspellen hoe lang die effectief ging duren... Wat de dialoog met de oude film betreft, ik zou niet kunnen zeggen dat het een essentieel onderdeel vormde, maar ik vond wel dat de scenes elkaar op een mooie manier elkaar weerspiegelden. Ik heb me nooit gestoord aan de runtime tbh, het ritme van de film wordt al heel vroeg vastgelegd en hij houdt die ook aan tot aan het tweede 'hoofdstuk'. Daarbij zat er erg veel humor in, goed gelachen met zowat elke Bobita-scene, die Hongaar die constant literatuur citeert, de awkward Zoom calls, de onuitstaanbare marketing trut en een meesterlijke eindscène die alles samenbrengt in één lange take (was dat effectief een take of zaten er cuts in? ik had het niet zien aankomen en was er aanvankelijk niet op aan het letten). Extra punten voor geniale Dont Look Back referentie, zeer grappig en helemaal niet random want het leidt tot wat misschien de belangrijkste boodschap is van de film.

Terug
Bovenaan