Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Afgelopen maand weer wat films gekeken :

The Substance (Film Fest Gent): Wat een heerlijke film van begin tot eind. Ik wist ongeveer waar ik me moest aan verwachten, en als fan van films zoals Neon Demon, Titane en Suspiria(2018) keek ik hier erg naar uit. Bij bepaalde scenes had ik het zelfs erg moeilijk om niet weg te kijken, en werd ik uitermate nerveus van wat er allemaal te zien en te horen was. Mission accomplished. Niet voor bange zieltjes. Topprestatie van Demi Moore en Margaret Qualley. Heel fijn in beeld gebracht wat het mentale verval én de druk om er mooi uit te zien met een mens doet. Cinematografisch én auditief erg impressionant. Deze zou ik wel een 2de keer durven zien in de bioscoop. 9/10

Joker: Folie a Deux
: Ik was voorbereid op een slechte film, aangezien ik de recensies op voorhand al wat had bekeken. Ik was voorbereid op een musical. Maar toch was ik toch nog verbaasd over de slechte kwaliteiten van deze film. De zangstukken waren extreem cringey. Joaquin speelt erg goed, maar zijn rol vervalt opnieuw in de cliché's. Hoeveel sigaretten kan Joker opsteken en roken terwijl hij halfgebogen naar achter leunt? Grafisch wel knap gedaan, en ook Lady Gaga vond ik zeker niet slecht. Deze film had eigenlijk niet moeten bestaan. 4/10

All of Us Strangers
: Deze film gekeken op een lange vlucht, en dat had ik beter niet gedaan. Erg geëmotioneerd op het einde en veel tranen moeten laten. Prachtige film, heerlijke acteurs, mooi verhaal over wat een toevallige ontmoeting allemaal teweeg kan brengen. 9/10

Crossing
(Film Fest Gent): Een Georgische dame met een buurjongen die op zoek gaat naar haar nichtje in Istanbul nadat haar zus is overleden. Nichtje is een transvrouw en vluchtte uit haar geboortestreek nadat ze een schande bleek te zijn voor de familie en het dorp. Erg romantische film die intergenerationele communicatie heel erg mooi in beeld brengt. Istanbul als fantastisch decor in deze trage maar interessante film. 8/10

Ietwat bombastische fan trailer, met goedkeuring van Friedkin zelve.
Misschien wel zijn beste film?
Strak gesneden trailer is wel andere koek dan de film zelf.

Persoonlijke smaak + hoe & waar je die 70s cinema ontdekte maakt of kraakt het voor mij; Polanski, Jodorowsky, Peckinpah, Schaffner allemaal als tiener gezien, alles wat ik nu voor het eerst zie Bullit, Dirty Dozen en Sorcerer minder geduld mee.

De laatste tijd heel wat horror gezien :

Fijne film. Niet echt horror imo, maar tis echt wel een spannende film. 7/10.

Gewoon flauw. 13 in een dozijn. 4/10.

Zo veel slechter dan zijn voorganger helaas. 4/10.

Toffe film. Zo veel cringe dat je er zelf van ongemakkelijk wordt. Goed geacteerd en spannend. 8/10.

Had ik precies toch wel meer van verwacht. Ik blijf wel een fan van Dan Stevens. 5/10.

Ik was precies niet mee. Ik vond er ook niet zo heel veel aan tbh. 5/10.

Body horror zoals het hoort. Fijne film, goeie twists en een grandioze finale. 9/10.

Eindelijk in de cinema geraakt. Just loved it. Niet de topper zoals zijn voorgangers, maar zo mogen ze er nog maken. 8/10.

Laatst bewerkt:
See No Evil(2024)

Na pakweg 70 minuten afgezet. Veels te laat maar ugh, wat een domme film.
Er is geen ruimte voor empathie met een cast zo dom als deze.
En dan nog eens een serial killer die als één of ander meesterbrein in cahoots is met de locale chef en al een dozijn ander slachtoffers heeft in dit modern tijdperk..

Ohh mijn fuckin god zet dit verhaal dan in de jaren 60 of 70 ofzo.
Misschien dat ik het origineel ooit nog een kans geef.

See No Evil(2024)

Na pakweg 70 minuten afgezet. Veels te laat maar ugh, wat een domme film.
Er is geen ruimte voor empathie met een cast zo dom als deze.
En dan nog eens een serial killer die als één of ander meesterbrein in cahoots is met de locale chef en al een dozijn ander slachtoffers heeft in dit modern tijdperk..

Ohh mijn fuckin god zet dit verhaal dan in de jaren 60 of 70 ofzo.
Misschien dat ik het origineel ooit nog een kans geef.

is dit het origineel dan?

deze viel nog wel mee hoor

The Wild Robot
Prachtig geanimeerde (maar mss net iets te sentimentele) film die me als ouder van twee kleine koters wel raakte.
Zal vermoedelijk samen met Inside out 2 dingen naar de Oscar.

The Silence of the Lambs ook herbekeken
Denk dat ik 15 a 17 was toen ik hem voor het eerst (en laatst) zag en weet niet of ik hem toen helemaal begreep, eerlijk gezegd
De ontsnappingsscène en de slotscène zijn gewoon briljant
Blijft een nagenoeg perfecte film dus :love:

Laatst bewerkt:
dat die mannetjes die je in begin van Prometheus ziet, die blauwe mannetjes, toch dat wezen zijn die op het eind van Romulus geboren wordt, uit die vrouw?
Ah nee he, aangezien Romulus chronologisch gezien plaats vindt duizenden jaren (of zelfs honderdduizenden jaren) na de events aan het begin van Prometheus. Het begin van Prometheus is zogezegd de schepping van de mens door de engineers (diegene die jij blauwe mannetjes noemt).

Gezien op het filmfestival:

Ljosbrot: Mooie, gevoelige film die zich afspeelt op 1 dag in het leven van een meisje dat haar lief verliest in een auto-ongeluk. Alleen, niemand weet dat het haar lief was want hij ging het diezelfde dag uitmaken met zijn huidige lief. Zijn huidige lief komt dus ook op de proppen, wat het moeilijk maakt voor haar om te rouwen zoals ze zou willen rouwen.
Ik was verbaasd door de korte speelduur van de film (dat komt ervan als je je soms minimaal informeert voor je naar een film gaat kijken)

Presence: Topfilm. Van bij het begin wordt je meegezogen in de film omwille van het camerastandpunt. De hele film wordt gefilmd/gezien vanuit het standpunt van een entiteit die aanwezig is een huis. Een nieuw gezin komt wonen in het huis en er gebeurt vanalles. Niet echt een horrorfilm, eerder een drama. Ik las dat veel mensen een horrorfilm verwachten omwille van de woorden "entiteit" en "leegstaand huis". Dat is het dus niet. Er zitten wel wat horrorsfeer-elementen in, maar dat is verre van de kern van de film.

A different man: Amusante film die wat zweeft tussen the elephant man en een absurde komedie. Goed geslaagd en ik heb mij goed geamuseerd. Man met een gezichtsmisvorming krijgt een experimentele behandeling waardoor zijn gezicht weer normaal wordt, niet herkent hem en hij neemt een andere identiteit aan. Jaren later komt hij zijn buurmeisje weer tegen waar hij toen iets onduidelijk mee had. Zij heeft intussen een toneelstuk geschreven over hem en haar. Hij wil kost wat kost de hoofdrol in dat toneelstuk, maar er zijn kapers op de kust...

The Substance: Wat was dat? Ik heb mij ongelofelijk geamuseerd. De laatste 20 minuten van de film waren zo over the top. Ik zat non-stop met een grijns op mijn gezicht, net als je dacht dat ze niet verder konden gaan, doen ze er nog een schep bovenop. Echt goed gedaan. De film werkt langzaam naar een climax toe en delivert.

- Bodies Bodies Bodies (2022) 7/10

- Despicable Me 4 (2024) 5/10

- Rebel Ridge (2024) 6/10

- Alien: Romulus (2024) 7/10

- Barb & Star Go to Vista Del Mar (2021) 7/10

- A Quiet Place: Day One (2024) 6/10

- Buchanan Rides Alone (1958) 7/10

- Chronicle of a Summer (1961) 7/10

- The Wild Robot (2024) 8/10

Caddo Lake inderdaad niet slecht. Geen horror maar goeie film die vrij goed in elkaar zit. Had geen flauw idee wat voor iets het was en dacht een vrij standaard mystery detective thriller voorgeschoteld te krijgen
wat resulteerde in een klein From Dusk Till Dawn momentje als Ellie zichzelf ziet en het hele timetravel aspect duidelijk wordt.
Nadien misschien ietwat voorspelbaar maar alle stukjes passen wel mooi in elkaar en ook goed geacteerd dus jep, niet slecht. 👌

Voor de rest laatste maanden niet veel noemenswaardig gezien. Over Afraid heb ik het in het sci-fi topic al is gehad en is het kijken waard.

The Radleys was ook nog wel ok. Geen idee waarom die zo neergesabeld wordt. Nu ja billed als comedy horror, niet echt horror en ook niet echt om te lachen dus ja misschien daarmee maar als drama werkt die wel vrij goed. Neemt het vampieren gegeven vrij serieus en speelt het niet voor laughs en zet vooral in op hun integratie moeilijkheden om als "gewoon" door het leven te kunnen gaan.

Winner, de biopic over Reality Winner was ook best de moeite en stuk beter dan verwacht. Goeie acteer prestaties en heeft effectief ook iets te zeggen en slaagt erin dit te doen op een vrij entertainende manier.

Met brol dat ik gezien heb zoals Anyone but You en de laatste Bad Boys alsook de all round "meh" van Pitt en Clooneys nieuwe Wolfs en nog zo veel meer die zelfs het herinneren niet waard zijn ga ik jullie niet lastig vallen.

Nog eens een hoop oude klassiekers opgelegd de voorbije weken om de mediocrity of modern times wat mee weg te spoelen; The Blues Brothers, Carlito's Way, Crouching Tiger Hidden Dragon, Clear and Present Danger, Easy Rider, The Deer hunter, Giant, Goodfellas, The Guns of Navarone, :love2:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan