Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Back to the future 1 en 2.

Door het lezen hier, kreeg ik nog eens zin om de trilogy er door te haspelen (elke 10 jaar wel de gewoonte hier).

Beiden zijn gewoon steengoed eigenlijk, al vind ik die 2e net nog iets intelligenter, er zitten extra dimensies in (2e tijdlijn, de alternatieve). Waardoor die net iets interessanter is, al is het nu anno 2023 wel goofy om te zien dat we in 2015 (waar de film over gaat), geen zo'n hooverboards en self fitting kleren hebben. (al denk ik nu wel niet dat iemand dat geloofde).
Ook leuke dingen gewoon in die film: die release van JAWS 29 , met die computerhaai die op de straat mensen aanviel :rofl:

Wel 1 vraag: op het einde van deel 2 zie je al "voorproefje van film 3", met 3 minuten beelden over het wilde westen waar deel 3 over gaat.
Van waar komt die footage? Werd deel 2 en 3 dan tegelijk opgenomen?
Kan natuurlijk wel aangezien er slechts 1 jaar verschil tussen de release dates zit.

Vanavond dus deel 3. Ik weet het, tis de net iets mindere van de trilogy, maar dat kan het niet verbrodden.

On a sidenote: ongelofelijk leuke feel hebben die films toch wel, van een ultra conservatief Amerika. Daar zie je dus echt een rechtlijnig beeld van hoe het vroeger was, ik durf zelfs wat te stellen ietwat te rooskleurig? Want daar wordt met geen woord gerept of getoond over andere entiteiten of godsdienstige andersdenkenden. Lijkt me nét iets te "perfect american dream" beeld. In de nasleep van de apartheid, kan ik me dat toch moeilijk voorstellen, dat het overal zo was.

Back to the future 1 en 2.

Door het lezen hier, kreeg ik nog eens zin om de trilogy er door te haspelen (elke 10 jaar wel de gewoonte hier).

Beiden zijn gewoon steengoed eigenlijk, al vind ik die 2e net nog iets intelligenter, er zitten extra dimensies in (2e tijdlijn, de alternatieve). Waardoor die net iets interessanter is, al is het nu anno 2023 wel goofy om te zien dat we in 2015 (waar de film over gaat), geen zo'n hooverboards en self fitting kleren hebben. (al denk ik nu wel niet dat iemand dat geloofde).
Ook leuke dingen gewoon in die film: die release van JAWS 29 , met die computerhaai die op de straat mensen aanviel :rofl:

Wel 1 vraag: op het einde van deel 2 zie je al "voorproefje van film 3", met 3 minuten beelden over het wilde westen waar deel 3 over gaat.
Van waar komt die footage? Werd deel 2 en 3 dan tegelijk opgenomen?
Kan natuurlijk wel aangezien er slechts 1 jaar verschil tussen de release dates zit.

Vanavond dus deel 3. Ik weet het, tis de net iets mindere van de trilogy, maar dat kan het niet verbrodden.

On a sidenote: ongelofelijk leuke feel hebben die films toch wel, van een ultra conservatief Amerika. Daar zie je dus echt een rechtlijnig beeld van hoe het vroeger was, ik durf zelfs wat te stellen ietwat te rooskleurig? Want daar wordt met geen woord gerept of getoond over andere entiteiten of godsdienstige andersdenkenden. Lijkt me nét iets te "perfect american dream" beeld. In de nasleep van de apartheid, kan ik me dat toch moeilijk voorstellen, dat het overal zo was.
Ik geloof dat deel 2 en 3 inderdaad gelijk zijn opgenomen.

Ik zou die ook wel willen kijken, maar krijgt overal zo slechte kritieken
Er zijn genoeg mensen die hem wel goed vinden, ook op dit forum. Ben hem zelf vorige week gaan kijken en vond hem ook goed. Het is gewoon een vermakelijke avonturenfilm (die weliswaar niet het niveau van de originele trilogie haalt, maar dat hoef je ook niet meer te verwachten vind ik).

Three Thousand years of Longing Prachtige film met Tilda Swinton en Idris Elba. Zonder al teveel prijs te willen geven, zeer veel mooie verhalen en visueel ook zeer mooi. Al kon het einde mss net iets beter zijn. Ik bleef wat op mijn honger zitten hierbij 7/10

Mad Max Fury Road
Steengoede film waar ik van hoop snel een vervolg te zien 8/10

Indiana Jones and the Dial of Destiny
Van mij had nog een Indy film niet gemoeten maarja de koe moet gemelkt worden. Ik vond het beter als Crystal Skull maar toch veel minder als de eerste en 3de die nog steeds mijn absolute favoriet is. De verjonging was mooi gedaan maar ik had bij momenten toch het gevoel dat het wat raar eruit zag. Zowiezo vond ik het wel terug goed dat het Indy vs de Nazi's was. Alleen spijtig dat de vrouwelijke hoofdrol weer in de lijn lag van onze tijdsgeest en ze haar stront irritant moesten maken. Wanneer gaan ze in Hollywood is terug naar de basics en vrouwen als sterkte bad ass figuren neerpennen zoals bv een Ellen Ripley of Sarah Conner 6/10
Temple of Doom had nochtans een vrouwelijk personage dat vele malen irritanter was :) Ik vond het personage van Phoebe Waller-Bridge juist een van de meest geslaagde 'nieuwe' elementen van de film, ze speelt het ook heel goed vind ik, en ik vond haar ook wel behoorlijk 'bad ass' (niet dat dat voor mij het criterium is).

- History Is Made at Night (1937) 8/10

- Renfield (2023) 7/10

- A page of Madness (1926) 8/10

- Dim Sum: A Little Bit of Heart (1985) 5/10

- The Limey (1999) 8/10

- Sisu (2022) 6/10

- The little Mermaid (2023) 4/10

4 op 10 is wel pittig voor Little Mermaid. Ik vond het een van de betere remakes omdat het tenminste durft om dingen toe te voegen en wat te tweaken en Halle Bailey is een ster.

4 op 10 is wel pittig voor Little Mermaid. Ik vond het een van de betere remakes omdat het tenminste durft om dingen toe te voegen en wat te tweaken en Halle Bailey is een ster.
Wat voegt hij juist toe? Al lang geleden dat ik de tekenfilm gezien heb maar zover ik mij herinner was dit toch een vrij getrouwe remake?

Voor mij is disney zijn magie al lang kwijt. Al die remakes voelen aan als lege cash-grabs en voegen niks toe aan het origineel. (Enkel opgezet omdat de oudste hem graag wou zien).

Wat voegt hij juist toe? Al lang geleden dat ik de tekenfilm gezien heb maar zover ik mij herinner was dit toch een vrij getrouwe remake?

Voor mij is disney zijn magie al lang kwijt. Al die remakes voelen aan als lege cash-grabs en voegen niks toe aan het origineel. (Enkel opgezet omdat de oudste hem graag wou zien).
toevallig naar de Disney podcast van Robin Broos beginnen luisteren en die verwoord het goed. De remakes zullen goed zijn om een inclusievere versie zonder de raciale en seksistische stereotiepen van weleer te bekomen maar de magie van het origineel gaat zonder de animatie wel verloren. Er is dus een meerwaarde maar die is maatschappelijk artistiek is er eigenlijk 0 meerwaarde.

Pixar kan wel nog wat magie brengen maar de rest is zen magie inderdaad kwijt. Dat ze nu account delen bij disney+ aanpakken en toch terug tv rechten van films verkopen (Endgame gingen ze destijds niet meer aan tv verkopen) zegt ook wel iets over het financiele plaatje.

The Meg 2, ik heb me vermaakt 🙃 Ik vond 'm leuker dan de eerste, al mochten die halve dino's er wel uitgebleven zijn.
De actie in het laatste halfuur is zo over de top dat ik het juist geweldig vond. Daar ga ik al eens graag voor naar het grote scherm ;-)

Kleine dingen die het vooral in het eerste uur toch wel beter maakten. Je krijgt redelijk wat onuitgesproken backstory..Ursula die boel gezocht heeft met de mensen en als gevolg daarvan Ariel's moeder die gedood werd, waardoor de zeeheks werd verbannen en Triton een haat en angst ontwikkeld heeft tegen de mensen en overbeschermend geworden is tegen Ariel.

De plek van Ariel en haar wil om naar de bovenwereld te gaan komt ook een stuk beter over bij Halle Bailey.

Zodra ze effectief aan land gaan dipt het wel een serieus stuk en gaat het tempo all over the place, maar dat eerste uur vond ik stukken beter dan het gros van de Disney remakes als Beauty and the Beast, Lion King en Pinocchio.

toevallig naar de Disney podcast van Robin Broos beginnen luisteren en die verwoord het goed. De remakes zullen goed zijn om een inclusievere versie zonder de raciale en seksistische stereotiepen van weleer te bekomen maar de magie van het origineel gaat zonder de animatie wel verloren. Er is dus een meerwaarde maar die is maatschappelijk artistiek is er eigenlijk 0 meerwaarde.
Ik begrijp en steun de notie dat hedendaagse films (zeker als ze voor kinderen gemaakt zijn) decennia oude stereotiepen best eerder verwerpen dan in stand houden. Maar ik begrijp dit argument echt niet als een bestaansreden voor deze remakes. Als ze een inclusief verhaal willen vertellen, dat ze dat dan effectief doen en een deftig nieuw verhaal verzinnen met zulke positieve boodschap.

Ik begrijp en steun de notie dat hedendaagse films (zeker als ze voor kinderen gemaakt zijn) decennia oude stereotiepen best eerder verwerpen dan in stand houden. Maar ik begrijp dit argument echt niet als een bestaansreden voor deze remakes. Als ze een inclusief verhaal willen vertellen, dat ze dat dan effectief doen en een deftig nieuw verhaal verzinnen met zulke positieve boodschap.
Dat laatste is dan ook waar het tegenwoordig zo vaak fout loopt.
Deze video slaagt nagels met koppen:

En ik ga akkoord met u. Zou ook liever nieuwe inclusieve verhalen horen. En dat doen ze ook deels. Bij Moana hebben ze regelmatig om feedback gevraagd van de polynesische eilanden en zo voor deftige representatie gezorgd. Eigenlijk toont dat nogmaals aan dat die remakes een cashgrab zijn.

Black Lotus met Rico Verhoeven... djeezes wat was dat slecht. Zie je mijlenver aankomen, maar het acteerwerk (niet eens van Verhoeven alleen) was echt bizar slecht.

12 Angry Men (1957) voor de zoveelste keer. Blijft 1 van mijn favoriete films 😍!
Het is mss heiligschennis, maar zou graag eens een whodunit willen zien in de juryvergaderzaal, waarin de juryleden een per een worden vermoord.
In de stijl van 12 angry men proberen ze dan met steeds een mannetje minder te achterhalen wie de dader is.
Toch een natte droom van me.

Tirailleurs (met Omar Sy)

Film over Senegalese soldaten tijdens ww1.
Geen topfilm, wel één van de zeer weinige films die het leed dat Afrikanen toen is aangedaan (gedwongen worden om de oorlog van de witte mannekes uit te komen vechten) in beeld brengt.

Wild Wild West (1999)

Ik amuseer me telkens te pletter als ik deze film (opnieuw) bekijk.

Ok het idee van een zwarte in die tijd waar slavernij de standaard was, lijkt me idd een beetje een miscasting van Will Smith,
maar zo serieus hoef je die film toch echt niet op te nemen imo.

De bad guys, Salma Hayek, die gigantische spin..... alles is gewoon zo over the top, maar in een hilarische stijl.
En ik heb een zwak voor dat wilde westen en grand canyon decors.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toy Story (1995)

Gekeken met de kinderen. Ik was 7 jaar toen die film uitkwam. Ik sta ervan versteld hoe goed die film eigenlijk nog mee kan ondanks z'n leeftijd. Ik heb dat als kind niet zo bewust meegemaakt, maar ik kan mij inbeelden dat die film potten gebroken heeft wat animatie betreft.

Kinderen hebben ondertussen de tweede ook gezien. Die vonden ze stukken beter want de 'stoute jongen' uit de eerste vonden ze maar creepy.

Terug
Bovenaan