Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Great Raid.

Interessant gegeven, over de nasleep van Pearl Harbor op de Filipijnen. Een deel van de oorlog die nog niet echt veel is belicht.
Maar helaas vond ik de film te lang, en weinig meeslepend. Enkel het begin de wreedheden van de japanners die nogmaals in de verf werd gezet, maar voor de rest sleepte die film veel te lang aan, en gebeurde er te weinig.

Een gemiste kans

Asteroid City (2023): 7.5/10

Step up van The French Dispatch maar zeker geen toppertje in het oeuvre van Anderson.

The Bridges of Madison County (1995): Van en met Clint Eastwood en Meryl Streep. Ik ben totaal niet voor romantische films maar als deze op tv ergens komt dan moet ik die altijd zien. Zoveelste rewatch dus en nog steengoed. Een prachtig verhaal over liefde en loslaten 9/10

The King

Meeslepend, goed gemaakt en knappe acteerprestaties van Chalamet en Edgerton. Hoewel gebaseerd op plays van Shakespeare en ik niet weet hoe het daarin zat met de historische accuraatheid, krijgt hij voor het gebrek daaraan toch een minpuntje. 7/10

Kill Bill vol 1
In mijn herinneringen was hij precies toch beter. Ik vind Uma Thurman eerlijk gezegd gewoon niet zo een goede acteur.
Hottest take die ik hier al gelezen heb 🤯 Kill Bill staat in mijn persoonlijke top 5 denk ik

Barbie
Joa, was wel goed. Had wel graag de facecracks gezien van alle moeders die daar met hun dochters van onder de 7 jaar zaten want dit is echt geen kinderfilm.

Kill Bill vol 1
In mijn herinneringen was hij precies toch beter. Ik vind Uma Thurman eerlijk gezegd gewoon niet zo een goede acteur.

Hottest take die ik hier al gelezen heb 🤯 Kill Bill staat in mijn persoonlijke top 5 denk ik

Beide Kill Bills zijn voor mij by far de slechtste films van Tarantino. Vooral de 2de, ik was toendertijd in de cinema zelfs in slaap gevallen. :unsure:

Mijn hottest Tarantino take blijft dat hij wat meer materiaal van andere schrijvers had moeten verwerken ter afwisseling van zijn “eigen” films #JackieBrown4Life.
The King

Meeslepend, goed gemaakt en knappe acteerprestaties van Chalamet en Edgerton. Hoewel gebaseerd op plays van Shakespeare en ik niet weet hoe het daarin zat met de historische accuraatheid, krijgt hij voor het gebrek daaraan toch een minpuntje. 7/10
Damn stungunner hoe kunt ge het beste van deze film niet vermelden: het ’Pepe Le Pew’-Frans van Robert Pattinson!

Der Amerikanische Freund (Wim Wenders, 1977) - 9/10
Helemaal mijn soort film, kruising tussen een film noir en een existentieel drama. Schitterende vertolkingen van Bruno Ganz en Dennis Hopper en heel erg mooie cinematografie.

Something Wild (Jonathan Demme, 1986) - 8.5/10
Married To The Mob (Jonathan Demme, 1988) - 8/10
Demme double bill, van beide films heel hard genoten. Allebei typische eighties films met een high concept (yuppie breekt uit z’n schelp door vrije ziel, FBI agent valt voor mafiavrouw) maar Demme haalt veel meer uit het materiaal dan ik verwacht had.

The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (Peter Greenaway, 1989) - 8/10
Gezien toen ik vrij jong was en toen wist ik niet waar ik naar zat te kijken, vond ’m deze keer heel goed. Greenaway heeft een heel unieke stijl in deze film, moet eens andere films van hem opzoeken.

Once Upon A Time In America (Sergio Leone, 1984) - 7.5/10
Deze vond ik helaas iets minder goed dan de eerste keer. Gewoon veel te lang en Leone maakt het nodeloos ingewikkeld met die tijdssprongen. Ook een raar gevoel bij de verkrachtingsscènes hoewel ik ze wel begrijp in de context van de film. Maar uiteindelijk nog een goeie gangsterfilm.

The Virgin Spring (Ingmar Bergman, 1960) - 6.5/10
Deed me veel minder dan de andere films die ik al van Bergman gezien heb maar niet slecht.

Hardcore Henry (Ilya Naishuller, 2015) - 5.5/10
Technisch heel cool om te zien en ze weten de gimmick lang genoeg te rekken maar de film zat voortdurend op het randje om hoofdpijn uit te lokken

Damn stungunner hoe kunt ge het beste van deze film niet vermelden: het ’Pepe Le Pew’-Frans van Robert Pattinson!

Shit, juist, wou dat ook schrijven maar compleet vergeten, het extreem irritante en lachwekkende accent van Pattinson. Was precies John "Sauvage" Malkovich uit Johnny English.

Helemaal mijn soort film, kruising tussen een film noir en een existentieel drama. Schitterende vertolkingen van Bruno Ganz en Dennis Hopper en heel erg mooie cinematografie.
Zou ik ook nog eens willen bekijken. Herinner me er weinig van, want het is echt lang geleden dat ik die gezien heb.
Ik moest denken aan de film Winterschläfer die ik een tijd geleden gezien heb, al is die van 20 jaar later. Regisseur is Tom Tykwer. Bekendste film ervan is Lola Rennt.

Beide Kill Bills zijn voor mij by far de slechtste films van Tarantino. Vooral de 2de, ik was toendertijd in de cinema zelfs in slaap gevallen. :unsure:
Idd. Die 2e film is pure bagger.
Gebeurde nu eens geen hol in.
En dan nog eens eindigen met die gigantische Carradine sisser.

Uncut Gems (2019)
Adam Sandler zet hier een zeer mooie prestatie neer, zo goed zelfs dat ik voor de eerste keer (in lange tijd) geen greintje medeleven had met het hoofdpersonage omdat hij zo'n klootzak is, niet enkel in zijn daden, maar ook in zijn gedrag. De rest van de film is bovengemiddeld maar niet meer dan dat, ik zou durven stellen dat de film bijna volledig gedragen wordt door Sandler.

6.8/10

Ah jullie ongecultureerde zwijnen. Kill Bill is nog zo goed! Maar ja, ge moet op zijn minst toch een tikkeltje gebeten zijn door oftewel westerns, of wirefu/Hong Kong cinema.

Ik kijk ze wel nooit apart, altijd in één trek. En ik wacht nog steeds op die "whole bloody affair" release. Voor mij doet Tarantino het enkel beter met Pulp Fiction, en zijn beste film, Once Upon a Time in Hollywood.

Pattinson's 'Pepe le Pew' was hier overigens direct wel een groen licht om alles waar hij met geassocieerd is een kans te geven. Instant mancrush.

Euhmmm wa heb ik nog gezien? Ah Pacific Rim rewatch om wat in de Mech sfeer te komen voor Armored Core 6. En nu heb ik weer goesting om terug de volledige Godzilla reboot te beginnen. Misschien was ik wat te hard voor die eerste van Gareth Edwards.

Ah jullie ongecultureerde zwijnen. Kill Bill is nog zo goed! Maar ja, ge moet op zijn minst toch een tikkeltje gebeten zijn door oftewel westerns, of wirefu/Hong Kong cinema.

Ik kijk ze wel nooit apart, altijd in één trek. En ik wacht nog steeds op die "whole bloody affair" release. Voor mij doet Tarantino het enkel beter met Pulp Fiction, en zijn beste film, Once Upon a Time in Hollywood.

Pattinson's 'Pepe le Pew' was hier overigens direct wel een groen licht om alles waar hij met geassocieerd is een kans te geven. Instant mancrush.

Euhmmm wa heb ik nog gezien? Ah Pacific Rim rewatch om wat in de Mech sfeer te komen voor Armored Core 6. En nu heb ik weer goesting om terug de volledige Godzilla reboot te beginnen. Misschien was ik wat te hard voor die eerste van Gareth Edwards.

Nochtans, Once upon a time in the West is mijn alltime favo, dus best wel western fan hier.

Maar het zegt genoeg, OUATIH vind ik dan ook weer één van de mindere van Tarantino. Ik zie een patroon...

Asteriod City (2023) Sinds ik The Royal Tenenbaums heb gezien, wacht ik telkens met enig enthousiasme op een nieuwe Wes Anderson film. Gans de stijl en spelen met kleuren en achtergronden van hem vind ik telkens geweldig. Ook in Asteriod City is dat weer om duimen en vingers van af te likken maar daar is dan ook meteen het meeste gezegd.

Bryan Cranston speelt een narrator die het schrijven van een toneelstuk volgt in zwart wit. Verder krijgen we het toneelstuk dat eigenlijk de film is te zien in kleur. Dit gaat heen en weer en daar zit voor mij het probleem in. Je wordt telkens heen en weer geslingerd en in het begin was het voor mij totaal niet duidelijk wat de bedoeling was hiervan. De focus is all over the place en het doet ook het tempo geen goed.
Bv: De scene waarin de narrator plots in het toneelstuk is en vraagt of hij wel juist zit

Ook het einde vd film is vrij teleurstellend. Plots is een deel vd cast weg en dit word dan uitgelegd door 2 regeltjes tekst. Nog meer bizar vond ik
het sterven van de auteur en bijhorende scene waar ik absoluut niks van begreep

Ik had bij het begin vd credits een beetje hetzelfde gevoel als bij The French Dispatch. Prachtige visuals, stijl en cast maar qua verhaal teveel willen doen ipv zich op 1 verhaal te focussen. Voor mij blijft The Grand Budapest zijn allerbeste film net daarom. 6/10

Back to the Future
Had deze (en de opvolgers nog nooit gezien) en moet zeggen dat ik me er wel mee geamuseerd heb, maar het klikte niet volledig.

Back to the Future II
Bij deze zat het dan wel direct goed vond ik. Een stuk beter dan de eerste voor mij, vooral omdat ik vind dat de continuïteit al bij al goed bewaard blijft ondanks het tijdreizen. En de pacing leek me wat beter dan in de eerste. Enorm van genoten!

L.A. Confidential
Wat een film en wat een cast! De fifties vind ik een heel leuke periode in de US (tiens, bovenstaande films spelen zich ook voornamelijk af in de fifties…) en is dit sowieso al iets dat me heel erg aanspreekt. Ik krijg direct terug zin om L.A. Noire te spelen, heel duidelijk waar ze de mosterd gehaald hebben bij Rockstar.

@ Kill Bill discussie:

Eerste doet het niet voor mij, misschien mijn minst favoriete QT. Tweede dan weer wel. Moest dat als een film zijn uitgebracht, zou ik Kill Bill een warmer hart toedragen.
Mijn hottest Tarantino take blijft dat hij wat meer materiaal van andere schrijvers had moeten verwerken ter afwisseling van zijn “eigen” films #JackieBrown4Life.
Onderschat door film bros, overschat door cinephiles.

Ja, da's echt genieten he. Wim Wenders' filmografie all over the place, maar deze is echt ne goeie.

Something Wild (Jonathan Demme, 1986) - 8.5/10
Married To The Mob (Jonathan Demme, 1988) - 8/10
Blij om te horen dat M2M ook goed is, ik had er een beetje schrik voor. Ik ben alvast een mega Demme fan dus hier ga ik eens werk van maken. Is die op deftige kwaliteit uitgebracht?

The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (Peter Greenaway, 1989) - 8/10
Gezien toen ik vrij jong was en toen wist ik niet waar ik naar zat te kijken, vond ’m deze keer heel goed. Greenaway heeft een heel unieke stijl in deze film, moet eens andere films van hem opzoeken.
Greenaway heeft een unieke stijl in al zijn films. Ze zijn niet allemaal goed, maar wel allemaal speciaal. Ik zou als volgende zeker A Zed and Two Naughts zien.

Once Upon A Time In America (Sergio Leone, 1984) - 7.5/10
Deze vond ik helaas iets minder goed dan de eerste keer. Gewoon veel te lang en Leone maakt het nodeloos ingewikkeld met die tijdssprongen. Ook een raar gevoel bij de verkrachtingsscènes hoewel ik ze wel begrijp in de context van de film. Maar uiteindelijk nog een goeie gangsterfilm.
BIj mij omgekeerd, ik vond de film vroeger niet zo goed. Maar een jaar of twee geleden de meest gereconstrueerde cut bekeken die ik kon vinden en by God, wat een absolute parel is deze film toch. Deze film geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking "sumptuous looking". Het is echt zo'n schande dat zo veel footage van Leone's eigen 'cut' (quasi) verloren is gegaan. Die scène met Louise Fletcher bijvoorbeeld...

The Virgin Spring (Ingmar Bergman, 1960) - 6.5/10
Deed me veel minder dan de andere films die ik al van Bergman gezien heb maar niet slecht.
Meh, niet graag naar gekeken. Home invasion is zo verdomd akelig, maar hier vond ik niet veel aan.

Terug
Bovenaan