Buffalo ‘66 (Vincent Gallo, 1998) - 8.5/10
Ik vind Vincent Gallo een interessant sujet, iemand die een van de beste acteurs van zijn generatie had kunnen zijn maar waar dat talent helaas verpakt zit in een werkelijk kolossale eikel. Buffalo '66 toont waarschijnlijk het best zijn talent aan, Gallo maakt iets speciaal van een film die in mindere handen niet zo speciaal zou zijn (eigenlijk levert dat dan iets als Garden State van Zach Braff op). Zeer mooie film.
A Touch of Sin (Jia Zhangke, 2013) - 8/10
The Funeral (Abel Ferrara, 1996) - 8/10
Night Moves (Arthur Penn, 1975) - 8/10
Neo-noir + mid-seventies vibes + Gene Hackman = say no more fam.
Asteroid City (Wes Anderson, 2023) - 7/10
Excalibur (John Boorman, 1981) - 7/10
Een film die ik in mijn jonge jaren veel op cassette bekeken heb, die alles bevat wat een jonge kerel in ontwikkeling kan interesseren: ridders, zwaarden, een dosis bloed en geweld, blote borsten, een beetje fantasy. Als volwassene vind ik al die dingen nog steeds plezant maar nu zie ik wel dat Excalibur ook serieuze minpunten heeft, in de eerste plaats door te veel verhalen in de film te willen proppen zodat het tempo wat vermoeiend wordt. Maar blijft een plezierige film om te zien.
They Cloned Tyrone (Juel Taylor, 2023) - 7/10
Caravaggio (Derek Jarman, 1986) - 6.5/10
Zillion (Robin Pront, 2022) - 5.5/10
En een rewatch van de Indiana Jones films:
Raiders of the Lost Ark (9) > The Last Crusade (8) > Temple of Doom (7) > Kingdom of the Crystal Skull (5.5)
Ik kan me eigenlijk overal in vinden, al moet ik Asteroid en Tyrone nog zien. Night Moves heeft voor mij een rewatch nodig, ik heb die gezien toen ik een heleboel Arthur Penn films erdoor aan het jagen was en vond deze de minste uit die batch. Maar inderdaad, de 70s era Cali-noir sfeer druipt eraf. Ik zou in dat genre ook Cutter's Way aanraden, een nogal onderschatte thriller met John Heard en Jeff Bridges. Komt een beetje later, maar zeker de moeite.
Excalibur vond ik de max, kijk ernaar uit om die te herbekijken, samen met enkele andere Boormankleppers als Deliverance en Zardoz. Hell, misschien gooi ik The Exorcist 2: The Heretic wel in de mix.
Zelf vooral wat rewatches aan het doen van franchises.
Mission: Impossible 3
Geen slechte film, maar de grainy en shaky stijl van deze film is niet de beste look die de reeks gehad heeft. Ik denk zelfs dat ik de nu-metal xXx vibe van M:I2 nog meer dig.
Mission Impossible: Ghost Protocol
Jawel, al een heel stuk vooruit op de vorige uit de reeks. Goede cinematografie die tenminste deftig de actie en de stunts op beeld kan vatten zodat je als kijker echt beseft wat er gebeurt, in plaats van berekend gokwerk te moeten doen tussen al de knip-en-plak om een totaalbeeld te kunnen vormen van de actie. Fijn IMF-team ook, jammer dat Paula Patton niet langer van de partij was bij de volgende films.
Mission Impossible: Rogue Nation
Deze heeft zowat dezelfde groove als zijn voorganger en introduceert enkele nieuwe personages die van groot belang zullen zijn in de franchise. Rebecca Ferguson is een geweldige toevoeging, en haar jurk tijdens onze introductie met het personage is er een voor de history books. Voor de rest vind ik deze een beetje een formulaïsche spy action flick, maar daar is uiteraard niets mis mee.
Mission Impossible: Fallout
Ja hoor, dit is hem wel. Bigger en better dan de vorige: bikkelharde vuistgevechten, heerlijke high speed chases, zowel in vrije val over Parijs, doorheen de straten in autos en op motos, en dan een onvergetelijke showdown tussen de bergen in Kashmir.
Back to the Future - bona fide masterpiece
Back to the Future II - absoluut gedrocht
Back to the Future III - leuke western