Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Op het nippertje nog in Gent naar Across the Spiderverse gaan zien, op grote vraag van de oudste. De eerste Miles Morales was ik niet weg van, weliswaar knap gemaakt maar ik ben nu eenmaal niet zo erg tuk op Spider-Man. Was nu wel aangenaam verrast dat ik een stuk meer in de film getrokken was dan ik had kunnen denken. Ik vond wel dat er een paar momenten te veel in zaten die deden denken aan ‘cliffhanger voor de volgende aflevering’ van een serie, wat niet goed past in film. Maar het viel beter mee dan ik had gedacht en het blijft wel erg mooi om zien qua animatie. Wel godzaam duur, film met vier.

Zillion, leuke eye- (Charlotte Timmers 😍) & earcandy. Moeten zotte tijden geweest zijn, jammer dat ik die net gemist heb.

De acteur die Frank Verstraeten speelt is wel heel goed gecast. 8/10

Ben begonnen aan Star Wars films.
Nooit gekeken en om de een of andere reden had ik daar nu wel zin in.
Ben begonnen met Episode II: Attack of the Clones en vond die best goed.

Daarna nog Episode III: Revenge of the Sith gekeken.

Beide vermakelijke films toch wel.
8/10

Wacht… Je bent in het midden van het verhaal gestart?
Chronologisch is Episode 1 natuurlijk de eerste, maar die kan toch probleemloos overgeslagen worden zonder al te veel van het verhaal te verliezen? Vind hem zelf de slechtste SW-film, zou iedereen eigenlijk aanraden die over te slaan.

Buffalo ‘66 (Vincent Gallo, 1998) - 8.5/10
Ik vind Vincent Gallo een interessant sujet, iemand die een van de beste acteurs van zijn generatie had kunnen zijn maar waar dat talent helaas verpakt zit in een werkelijk kolossale eikel. Buffalo '66 toont waarschijnlijk het best zijn talent aan, Gallo maakt iets speciaal van een film die in mindere handen niet zo speciaal zou zijn (eigenlijk levert dat dan iets als Garden State van Zach Braff op). Zeer mooie film.

A Touch of Sin (Jia Zhangke, 2013) - 8/10
The Funeral (Abel Ferrara, 1996) - 8/10
Night Moves (Arthur Penn, 1975) - 8/10
Neo-noir + mid-seventies vibes + Gene Hackman = say no more fam.

Asteroid City (Wes Anderson, 2023) - 7/10
Excalibur (John Boorman, 1981) - 7/10
Een film die ik in mijn jonge jaren veel op cassette bekeken heb, die alles bevat wat een jonge kerel in ontwikkeling kan interesseren: ridders, zwaarden, een dosis bloed en geweld, blote borsten, een beetje fantasy. Als volwassene vind ik al die dingen nog steeds plezant maar nu zie ik wel dat Excalibur ook serieuze minpunten heeft, in de eerste plaats door te veel verhalen in de film te willen proppen zodat het tempo wat vermoeiend wordt. Maar blijft een plezierige film om te zien.

They Cloned Tyrone (Juel Taylor, 2023) - 7/10
Caravaggio (Derek Jarman, 1986) - 6.5/10
Zillion (Robin Pront, 2022) - 5.5/10

En een rewatch van de Indiana Jones films:
Raiders of the Lost Ark (9) > The Last Crusade (8) > Temple of Doom (7) > Kingdom of the Crystal Skull (5.5)

Chronologisch is Episode 1 natuurlijk de eerste, maar die kan toch probleemloos overgeslagen worden zonder al te veel van het verhaal te verliezen? Vind hem zelf de slechtste SW-film, zou iedereen eigenlijk aanraden die over te slaan.
Wacht… Je bent in het midden van het verhaal gestart?

Ik had al eens opgezocht wat de beste volgorde is om ze te bekijken zodat je wat mee bent in het verhaal.
Meeste dat ik vond was toch ook dat episode 1 zo goed als niks bijbracht.
Ga hem wel bekijken hoor, maar wrschnlk als laatste.

Ja, en de invloed van Qui Gon op Obi Wan, de ontmoeting tussen Anakin en Padmé, de politieke invloed die senator Palpatine uitoefent gewoon skippen? Om nog maar te zwijgen over hetgene wat Anakin in het oog doet springen en wat als katalysator dient voor heel de Skywalker saga, de podrace, de Duel of the Fates met Darth Maul?

Dat allemaal overslaan, om een uur of twee uit te sparen? Seriously? Als je aan die reeks begint, begin dan goed en doe het volledig, zou ik zeggen.

Hot take trouwens, maar Episode 1 is stukken beter dan The Rise of Skywalker, DAT is de slechtste Star Wars. Dat is geen film, maar een ruim twee uur durende liefdesbrief aan toxische fanboys die als slechte fanfictie aanvoelt.

Dat allemaal overslaan, om een uur of twee uit te sparen? Seriously? Als je aan die reeks begint, begin dan goed en doe het volledig, zou ik zeggen.

Hot take trouwens, maar Episode 1 is stukken beter dan The Rise of Skywalker, DAT is de slechtste Star Wars. Dat is geen film, maar een ruim twee uur durende liefdesbrief aan toxische fanboys die als slechte fanfictie aanvoelt.

Amen, al vond ik Force Awakens ook amper origineel, gewoon alles wat vooraf ging in een nieuw geupgrade jasje zonder eigen hart of ziel

Ik zou niet wakker mogen liggen hoe iemand in hun vrije tijd star wars bekijkt maar er aan beginnen door gewoon episode 2 te rawdoggen vind ik toch wel heel speciaal :p

Buffalo ‘66 (Vincent Gallo, 1998) - 8.5/10
Ik vind Vincent Gallo een interessant sujet, iemand die een van de beste acteurs van zijn generatie had kunnen zijn maar waar dat talent helaas verpakt zit in een werkelijk kolossale eikel. Buffalo '66 toont waarschijnlijk het best zijn talent aan, Gallo maakt iets speciaal van een film die in mindere handen niet zo speciaal zou zijn (eigenlijk levert dat dan iets als Garden State van Zach Braff op). Zeer mooie film.

A Touch of Sin (Jia Zhangke, 2013) - 8/10
The Funeral (Abel Ferrara, 1996) - 8/10
Night Moves (Arthur Penn, 1975) - 8/10
Neo-noir + mid-seventies vibes + Gene Hackman = say no more fam.

Asteroid City (Wes Anderson, 2023) - 7/10
Excalibur (John Boorman, 1981) - 7/10
Een film die ik in mijn jonge jaren veel op cassette bekeken heb, die alles bevat wat een jonge kerel in ontwikkeling kan interesseren: ridders, zwaarden, een dosis bloed en geweld, blote borsten, een beetje fantasy. Als volwassene vind ik al die dingen nog steeds plezant maar nu zie ik wel dat Excalibur ook serieuze minpunten heeft, in de eerste plaats door te veel verhalen in de film te willen proppen zodat het tempo wat vermoeiend wordt. Maar blijft een plezierige film om te zien.

They Cloned Tyrone (Juel Taylor, 2023) - 7/10
Caravaggio (Derek Jarman, 1986) - 6.5/10
Zillion (Robin Pront, 2022) - 5.5/10

En een rewatch van de Indiana Jones films:
Raiders of the Lost Ark (9) > The Last Crusade (8) > Temple of Doom (7) > Kingdom of the Crystal Skull (5.5)
Ik kan me eigenlijk overal in vinden, al moet ik Asteroid en Tyrone nog zien. Night Moves heeft voor mij een rewatch nodig, ik heb die gezien toen ik een heleboel Arthur Penn films erdoor aan het jagen was en vond deze de minste uit die batch. Maar inderdaad, de 70s era Cali-noir sfeer druipt eraf. Ik zou in dat genre ook Cutter's Way aanraden, een nogal onderschatte thriller met John Heard en Jeff Bridges. Komt een beetje later, maar zeker de moeite.

Excalibur vond ik de max, kijk ernaar uit om die te herbekijken, samen met enkele andere Boormankleppers als Deliverance en Zardoz. Hell, misschien gooi ik The Exorcist 2: The Heretic wel in de mix.

Zelf vooral wat rewatches aan het doen van franchises.
Mission: Impossible 3
Geen slechte film, maar de grainy en shaky stijl van deze film is niet de beste look die de reeks gehad heeft. Ik denk zelfs dat ik de nu-metal xXx vibe van M:I2 nog meer dig.

Mission Impossible: Ghost Protocol
Jawel, al een heel stuk vooruit op de vorige uit de reeks. Goede cinematografie die tenminste deftig de actie en de stunts op beeld kan vatten zodat je als kijker echt beseft wat er gebeurt, in plaats van berekend gokwerk te moeten doen tussen al de knip-en-plak om een totaalbeeld te kunnen vormen van de actie. Fijn IMF-team ook, jammer dat Paula Patton niet langer van de partij was bij de volgende films.

Mission Impossible: Rogue Nation
Deze heeft zowat dezelfde groove als zijn voorganger en introduceert enkele nieuwe personages die van groot belang zullen zijn in de franchise. Rebecca Ferguson is een geweldige toevoeging, en haar jurk tijdens onze introductie met het personage is er een voor de history books. Voor de rest vind ik deze een beetje een formulaïsche spy action flick, maar daar is uiteraard niets mis mee.

Mission Impossible: Fallout
Ja hoor, dit is hem wel. Bigger en better dan de vorige: bikkelharde vuistgevechten, heerlijke high speed chases, zowel in vrije val over Parijs, doorheen de straten in autos en op motos, en dan een onvergetelijke showdown tussen de bergen in Kashmir.

Back to the Future - bona fide masterpiece
Back to the Future II - absoluut gedrocht
Back to the Future III - leuke western

Duel of the Fates scene in The Plantom Menace mag je toch echt niet missen, heerlijke cinema!

Shazam! (2019)
Een leuke komische superhelden film waar ze dikwijls een stukje 'realisme' integreerden in de hollywood denkwijze van bepaalde scenes waardoor met regelmaat een lachje naar boven kwam. Bijvoorbeeld hangen ze in de lucht op een grote afstand van elkaar, is de bad guy zijn speech aan het geven maar hoort de andere er niets van vanwege het verkeer, bouwwerken en de te grote afstand. Een verhaallijn is amper aanwezig want je weet wat komen gaat. Gewoon een chille laid back film.

Die had ik nog niet gehoord, SW episode 1 gewoon skippen... Ook al is die niet echt goed, toch bevat die enkele epische momenten en vind ik hem wél belangrijk als origin story, en hem skippen omwille van zijn reputatie is gewoon idioot imo.
Dan is er ook nog de eindeloze discussie over de juiste volgorde (voor mij is er maar 1: 4, 5, 6, 1, 2, 3, 7, 8, 9), maar die discussie zal nog meegaan tot het einde der mensheid.

Re: Star Wars discussie

The Phantom Menace was begrijpelijk een immense teleurstelling voor een generatie fans die waren opgegroeid met de eerste trilogie. Maar voor mensen zoals mij, die nog kind waren toen die uitkwam in cinemas, was dat wel echt de coolste shit ooit. Omwille van die nostalgische factor, de reds aangehaalde duel of the fates en podracing sequenties, houd ik deze knotsgekke Episode I nog graag bij. Toen de anderen uitkwamen was ik al oud genoeg om in te zien dat deze nieuwe films niet zo super waren.

En wat de laatste trilogie betreft, echt all over the place. JJ Abrams speel het veilig en levert met TFA een plezierige update van de eerste Star Wars met bekende gezichten en nieuwe vrienden. Nu dat achter de rug is, krijgen we met de volgende eindelijk een originele take te zien op het Star Wars gedoe. Rian Johnson durft voor even off the beaten path te treden, en de wereld heeft van zich laten horen. Zeer jammer, want ook al was TLJ verre van perfect, hij beloofde een andere richting uit te gaan dan de saaie same old van JJ. En met dank aan alle kwade SW-nerds die daar niet mee gediend waren, is dat exact wat we kregen met TROS. Saaie, stomme shit.

Hij kan ook gewoon enkel Andor, Lone Wolf & Baby Yoda en Rogue One bekijken.

Kan je al de brol skippen :unsure:

Terug
Bovenaan