Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Lawrence of Arabia (1962): 5/10 dir. David Lean
Heel lange zit, tweede langste blijkbaar ooit voor mij volgens letterboxd (minus miniseries). Enkel Love Exposure was nog langer. Ik kon mij gelukkig concentreren maar ik vind er gewoon niet echt veel aan. Cinematografie is indrukwekkend, volledig mee eens, maar ik vind het verhaal of wat de film probeert te vertellen gewoon niet interessant of boeiend. En dan ben je met een film die 3u30 duurt er wel klaar mee. Hopend dat er wat schot in de zaak komt, maar dan blijkt dat het tweede deel eigenlijk het zwakste deel is. Ik heb ook weinig connectie/empathie voor de personages hier (hoewel Lawrence IRL uiteraard moreel superieur was tov de andere Britten, ook al kon hij niet verwezenlijken wat hij in gedachten had, maar in de film komt hij echt over als een rare clown).

Neen, hier ben ik geen fan van. Absoluut niet. Ja, ik kan de invloed zien die het op Star Wars (vooral A New Hope) of Kubrick's 2001 heeft gehad maar verder vind ik dit gewoon niets. Onder het motto van "moet je eens gezien hebben in uw leven", ben ik hier wel van af nu. The Bridge on the River Kwai vond ik denk ik beter op elk vlak.

Iemand die weet of en waar je online Heimat kan zien?

Heb heel lang geleden Heimat 1 gezien, en dat was me toen erg bevallen.
Om onverklaarbare redenen moest ik er een paar dagen geleden opeens aan denken, en heb nu zin om het opnieuw te bekijken (alsook de rest van de saga, maar dat wordt een werk van lange adem).

Vind niets terug via de grote streamers (logisch), noch via een eigen website waar je het eventueel kan kopen.

Wegens nostalgie nog eens volgende reeksen bekeken:

Pirates of the carribean
Transformers.

Eerst dus POTC:
Blijven heerlijke popcorn films die je quasi eindeloos kan herbekijken.
Enkel de laatste voelt misschien wat "vermoeiend" aan.
Ik vind dat er eigenlijk geen slechte film tussen zit.

Dan Transformers:
Ok het is een CGI fest, maar verveelt wel amper (toch de eerste 3 films).
Deel 1 en 3 (dark of the moon) zijn mijn favorieten. Al voelen ze soms toch wat te lang aan. Deel 1 en 2 bijvoorbeeld, heb ik in 2 stukken moeten uitkijken. Nooit een goed teken.

Deel 4 en 5 heb ik eigenlijk niet uitgekeken. ik kan me ook niemand voor de geest halen die deze films verdedigt.

Enkel "bumblebee" , de spin off, heb ik nog niet begonnen met kijken. Zou wel de moeite zijn.
Ik hoop het dan maar, dat die niet die dinosaurus shit volgt?

Back to the future 1tem 3

Die film blijven toch echt wel euhm ….. tijdloos?
De rewatch deed me ook wel beseffen dat ik de trilogie dringend moet upgraden naar blu-ray.

Iemand die weet of en waar je online Heimat kan zien?

Heb heel lang geleden Heimat 1 gezien, en dat was me toen erg bevallen.
Om onverklaarbare redenen moest ik er een paar dagen geleden opeens aan denken, en heb nu zin om het opnieuw te bekijken (alsook de rest van de saga, maar dat wordt een werk van lange adem).

Vind niets terug via de grote streamers (logisch), noch via een eigen website waar je het eventueel kan kopen.
Via Lumiere kan je de restored DVD/Blu-ray kopen en via hen kan je ook online de serie bekijken: https://www.mylum.tv/nl/series/heimat Heimat 2 en 3 zijn ook via blu-ray beschikbaar via bijvoorbeeld Amazon. Memorabele serie, top tv.

Back to the future 1tem 3

Die film blijven toch echt wel euhm ….. tijdloos?
De rewatch deed me ook wel beseffen dat ik de trilogie dringend moet upgraden naar blu-ray.
Gaat dit zoveel uitmaken?

80s films in bluray vind ik over algemeen niet zo wauw tov de dvd releases hoor...

80s films in bluray vind ik over algemeen niet zo wauw tov de dvd releases hoor...

Het is nochtans zo dat hoe verder je terug gaat hoe beter de mogelijke kwaliteit. Het zijn vooral de films van eind jaren 90 tot midden 2000 die in de overgang naar digitaal zaten waarvan men nooit 4k blurays zal kunnen uitbrengen. Back to the future daarentegen werd origineel analoog opgenomen op filmstock dus daar kan je een heel heldere 4k, zelfs 8k en 16k remasters van trekken. Veel films eind jaren 2000 werden digitaal geschoten in 1080p waardoor 4k releases dus niet mogelijk zijn zonder upscaling truckjes waarin men nieuw detail moet fabriceren dat eigenlijk nooit gefilmd werd. Die zullen nooit het niveau halen van bijvoorbeeld films uit de jaren 40, 50 en 60. Check de 4k release van 2001 A Space Odyssey bijvoorbeeld maar is. Dat is om duimen en vingers af te likken en die is van eind jaren 60. Ter vergelijking, 28 Days Later bijvoorbeeld van begin 2000, is origineel geschoten in 490p digitaal. Fantastische film dus bijzonder jammer dat we het daarmee moeten doen.

Zelfs de films die het voorbije decennium in 4k digitaal opgenomen werden zullen nooit het niveau halen van film op film van vroeger. Nu ja nooit, met AI algoritmes die realistisch detail kunnen verzinnen om de resolutie op te trekken zal het er waarschijnlijk niet zo veel meer toe doen.

Het is nochtans zo dat hoe verder je terug gaat hoe beter de mogelijke kwaliteit. Het zijn vooral de films van eind jaren 90 tot midden 2000 die in de overgang naar digitaal zaten waarvan men nooit 4k blurays zal kunnen uitbrengen. Back to the future daarentegen werd origineel analoog opgenomen op filmstock dus daar kan je een heel heldere 4k, zelfs 8k en 16k remasters van trekken. Veel films eind jaren 2000 werden digitaal geschoten in 1080p waardoor 4k releases dus niet mogelijk zijn zonder upscaling truckjes waarin men nieuw detail moet fabriceren dat eigenlijk nooit gefilmd werd. Die zullen nooit het niveau halen van bijvoorbeeld films uit de jaren 40, 50 en 60. Check de 4k release van 2001 A Space Odyssey bijvoorbeeld maar is. Dat is om duimen en vingers af te likken en die is van eind jaren 60. Ter vergelijking, 28 Days Later bijvoorbeeld van begin 2000, is origineel geschoten in 490p digitaal. Fantastische film dus bijzonder jammer dat we het daarmee moeten doen.

Zelfs de films die het voorbije decennium in 4k digitaal opgenomen werden zullen nooit het niveau halen van film op film van vroeger. Nu ja nooit, met AI algoritmes die realistisch detail kunnen verzinnen om de resolutie op te trekken zal het er waarschijnlijk niet zo veel meer toe doen.
Ik ben geen kenner, maar ik denk dat er toch heel wat mogelijk is met AI als je ziet wat die technologie bijvoorbeeld doet in recentere versies van fotobewerkingsprogramma's. Dat zal nog wel in zijn kinderschoenen staan en er moet nog veel water door de zee stromen voor zo'n AI-tweak overtuigend en realistisch overkomt, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Dat het andere uitdagingen met zich zal meebrengen is ook weer waar, maar dat is een discussie die we best elders voeren.

Blood & Gold op Netflix is trouwens geweldig. Paule. :love:

Bij films als Back to the Future, Jaws, Indiana Jones is de upgrade naar blu ray een significante meerwaarde ten opzichte van de dvd. Als het om belangrijke titels gaat, waar de remastering iets voor mocht kosten, is het verschil dag en nacht.

Accuratere kleuren, beter fijn detail, je kan niet terug naar de dvd's eens je ze zo gezien hebt.

Voor degene die interesse hebben, 2 coole kortfilms van mijn broer:
Wish my life met Kim Hertogs en Johny Voners

Echo met Lize Feryn. Vooral deze ook laatste is fantastisch en niet direct voor het brede publiek. Zeer mysterieus, en de meeste hebben de film niet volledig door na 1 keer kijken. Benieuwd wat jullie er hier van vinden.

The House Bunny (2008)
Objectief vreselijke film, maar Anna Faris en haar monster voice deden me toch lachen.

Stand by Me (1986)
Nostalgie ten top. Jong zijn en met uw maten en een gedeelde verbeelding op "trektocht" gaan, nooit echt ver weg van huis en toch voelt het aan als een avontuur. Deed me terugdenken aan die vriendschappen die in sommige gevallen toch verwaterd zijn maar voor altijd in mijn herinneringen zitten.

The Hateful Eight (2015)
Rewatch. Ik herinner me dat ik deze eigenlijk niet zo heel goed vond de eerste keer dat ik hem zag.
Toch is er veel om goed te vinden aan deze film. Een dikke top cast, met een nooit zo gezien Walton Goggins en Jennifer Jason Leigh.

The Scent of Burning Grass (2012)
Een Vietnamese film over de battle of Quang Tri in de American War. Objectief niet heel goed. Lijkt op een afstudeer project van een film student in de jaren 90. De cinematografie, het geluid, het acteerwerk en het narratief zijn vrij amateuristisch.
Toch, als je in gedachten houd dat het budget slechts 250 000 bedroeg, de staat van de film industrie in Vietnam in begin 2010's niet geweldig was en de invloed (en censorship/regels) van de Vietnamese overheid bij eender welke verfilming of vertelling over de oorlog, dan is het nog wel te begrijpen.

De film gaat uiteindelijk meer over het broederschap tussen jonge 20 jarigen met patriotische gevoelens die vol goede moed hun vaderland willen bevrijden en de vriendschap tussen hen. Een beetje een All Quiet on The Western Front, maar zoals gezegd, zeer amateuristisch.
Ik heb het niet droog kunnen houden bij het einde, mede door dit zeer pakkend gedicht:
Please row gently at Thach Han river
My friends are still lying at the bottom
The wave of the 20 year old generation
Gently lapping against the shore for eternity

Dungeons & Dragons: Honor among Thieves.
Veel leuker dan verwacht. Zeker niet zonder gebreken maar imo ideaal popcorn entertainment dat ik toch boven bv. de laatste Marvel films plaats.

Bij films als Back to the Future, Jaws, Indiana Jones is de upgrade naar blu ray een significante meerwaarde ten opzichte van de dvd. Als het om belangrijke titels gaat, waar de remastering iets voor mocht kosten, is het verschil dag en nacht.

Accuratere kleuren, beter fijn detail, je kan niet terug naar de dvd's eens je ze zo gezien hebt.
Hmmm Ik heb mijn collectie nooit geupgrade naar Bluray,
zit met 600 dvd's ofzo...Geen zin om daar weer al dat geld dan tegenaan te gaan gooien.

Ik heb slechts 1 Bluray in mijn bezit. The Terminator.
En heel eerlijk: Ik verkies eigenlijk de DVD versie hier van, omdat die net ietsje rauwer en matter alles in beeld brengt.
Voor deze film vind ik die flashy bluray kleuren niet echt wenselijk.

Maar goed, voor het merendeel van de films gaat dit natuurlijk niet op.

Dungeons & Dragons: Honor among Thieves.
Veel leuker dan verwacht. Zeker niet zonder gebreken maar imo ideaal popcorn entertainment dat ik toch boven bv. de laatste Marvel films plaats.
Ja daar heb ik me ook geweldig mee vermaakt in de bioscoop! Goede mix tussen actie/avontuur en humor.
Lord of the Rings meets Deadpool, zoiets.

The Darjeeling Limited (2007) - 7/10

Leuke roadmovie, al kabbelde het naar mijn zin wat te veel gedurende de film. Er zit wel weer een heerlijke Wes Anderson-saus overheen, en alleen al daarom is het de moeite om deze eens gezien te hebben.

Guardians of the Galaxy Volume 3 (2023) - 8,5/10

Marvel gaat James Gunn verdomd nog hard missen. Alle personages krijgen hun geschikte conclusie, er zijn amper losse draadjes. Verder word je vanaf minuut 1 in je gezicht geswaffeld met big screen entertainment en is het terugduwen van een mannelijke traan je hoofdopdracht tijdens het bekijken van deze prent.

Captain America: The Winter Soldier (2014) - 8,5/10

Eens mezelf aan de tand gevoeld of het 'vroegah echt altijd betah was'. En goddamn, deze rewatch was echt beter. Ik zie nu pas wat voor een prachtige spy thriller dit is en hoe tam de MCU tegenwoordig geworden is. Vette actiescènes, hoge kill count, goeie humor,... Oprecht heel hard van genoten.

Lijstjes zijn life dus hier een lijstje met de MCU-films gerangschikt (ik ga beginnen een grote rewatch van alle MCU-films dus ik weet dat de volgorde soms raar is en nog niet op punt staat, is gebaseerd op mijn ratings):

1. Captain America: Civil War (2016)
2. Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022)
3. Guardians of the Galaxy Volume 3 (2023)
4. Spider-Man: Far from Home (2019)
5. Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
6. Guardians of the Galaxy (2014)
7. Black Panther (2018)
8. Iron Man 3 (2013)
9. Captain America: The Winter Soldier (2014)
10. Avengers: Infinity War (2018)

11. Avengers: Endgame (2019)
12. Thor: Ragnarok (2017)
13. Ant-Man (2015)
14. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)
15. Ant-Man and the Wasp (2018)
16. Captain Marvel (2019)
17. Avengers: Age of Ultron (2015)
18. Iron Man 2 (2010)
19. Captain America: The First Avenger (2011)
20. Iron Man (2008)

21. Doctor Strange (2016)
22. Black Widow (2021)
23. Thor: The Dark World (2013)
24. The Avengers (2012)
25. Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)
26. Spider-Man: Homecoming (2017)
27. Black Panther: Wakanda Forever (2022)
28. Thor (2011)
29. Eternals (2021)
30. Spider-Man: No Way Home (2021)

31. The Incredible Hulk (2008)
32. Thor: Love and Thunder (2022)

Ford vs Ferrari, spijt dat ik die niet in de cinema heb gezien, moet zalig geweest zijn met dat motorgeluid. 9/10 voor mij.

The Gentlemen

Op de outfits van Farrell na, was dit echt een heerlijke film. Ik ga gelijk Snatch en Lock, Stock and 2 Smoking Barrels bekijken de komende dagen.

Terug
Bovenaan