Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik kan oprecht niet snappen dat iemand Aquafina in die film grappig kan vinden ...
Grappig is misschien veel gezegd, maar voor de rol die moest gespeeld worden, vond ik haar wel goed gecast. Was wel blij toen ze naar het einde minder in beeld kwam (of in ieder geval, minder lines had).

ON A DARK DESERT HIGHWAY !
giphy.gif

Wat meer detail hierover?
Die film krijgt zo hoge scores (incl. van u dus), en ik snap het echt niet. Ik vond dat een ongelooflijk snooze-fest, en het enige dat mij stopte om in slaap te vallen waren de irritante karakters.
Ten eerste helpt het dat ik de overgrote meerderheid van de Marvel films oversla, want ik krijg nogal snel last van supe-fatigue en het loopt de afgelopen jaren best wel de spuigaten uit. Verder is het een zeer verfrissende Hollywood blockbuster in dat die op enkele figuranten na enkel bestaat uit (etnisch) Chinese acteurs. Net zoals bij Black Panther destijds is het ook nu een special treat om eens een totaal andere bezetting te zien van wat voor de rest een "normale" film is.

Maar even over naar de inhoud van de film zelf. Ik vond het een fijne tribute aan de verschillende tradities van Chinese martial arts films en gelijkaardige genres. De film doorloopt verschillende stadia, en elk heeft zijn eigen erfenis. We beginnen met de traditionele wuxia stijl die we kennen van o.a. King Hu films als A Touch of Zen, dan de fameuze busscene die duidelijk zijn inspiratie haalt bij Jackie Chans en Sammo Hungs HK actiefilms zoals Police Story, Project A e.d.. Later komen we in een (sort of) crimineel milieu terecht dat meer weg heeft van de martial arts tournament films of de moderne actiefilms van o.a. Johnnie To. Tussendoor krijgen we wat backstory die ons terugbrengt naar de klassieke martial arts films, vol shaolin wooden men en cloaked assassins. Om dan uiteindelijk te belanden in knotsgekke Chinese fantasy wereld vol beesten en draken die doet terugdenken aan de gekke wereld van Tsui Hark uit Green Snake en Zu: Warriors from Magic Mountain (zij het jammer genoeg de minder interessante CGI variant).

Ik vond de personages allemaal aangenaam, en was zeer blij met de aanwezigheid van klasbakken Tony Leung en Michelle Yeoh.

Ik kan oprecht niet snappen dat iemand Aquafina in die film grappig kan vinden ...
Goh, your loss, I guess? Geen idee waarom je het zo formuleert, ik heb er goed mee gelachen en ben fan. Ik hoop wel dat ze meer rollen krijgt aangeboden zoals in The Farewell. Daarin toont ze dat ze effectief ook een goed actrice is en het niet enkel van haar Asian sidekick shtcick moet hebben.

Laatst bewerkt:
Moonlight: 8/10 (*)

Ik dacht al dat ik deze film nu veel meer zou kunnen smaken dan 5 jaar geleden. Dat bleek ook te kloppen, al zie ik ook wel waarom ik daar indertijd niet zo een fan van was. Cinematografie is fantastisch goed. Eigenlijk een enorme verfrissing tegenover andere AA Best picture winners. Misschien dat Moonlight op dat vlak één van de beste films is die ooit gewonnen heeft? Al ligt de lat ook niet zo enorm hoog op dat vlak. Verder gebeurt er niet zo overdreven veel. Het lijkt wat op Waves, maar het is wat meer ingetogen.

A24 ranked. 30 films gezien. En er zijn er nog wel een stuk die ik wil zien, waarvan enkele die ik eens wil herzien. Ik ben wel fan van A24.

Twee prachtige films. Le notti di Cabiria en La Strada zijn ook twee mooie Fellini's.
La dolce vita was inderdaad prachtig. Van 8½ moet ik de pracht nog ontdekken, denk ik. Ik hou wel eens van een surreële film maar denk dat voor deze nog een tweede kijkbeurt nodig is.

Of gewoon neerleggen bij het feit dat Fellini overschat is :unsure:

Hij heeft geweldige films gemaakt, dat is zeker. La dolce vita en Amarcord zijn where it's at. Toby Damnit, zijn bijdrage aan de horror anthology film Spirits of the Dead, is ook heel sterk. Maar voor de rest heeft hij veel films die op zich wel vlot wegkijken, maar het vooral moeten hebben van de droomachtige, barokke flair die hij aan zijn films geeft en eerder oppervlakkige pleziertjes bezorgt dan een rijke kijkervaring. Otto e mezzo, Roma, La citta delle donne...

EDIT: Giulietta degli spiriti en Le notti di Cabiria nog niet gezien, maar gaat er zeker van komen

Laatst bewerkt:
Wat is er gebeurd met Martin Lawrence. In Bad boys 1 (1995) zo grappig en vol energie, nu 25 jaar later in Bad boys for life een chubby futloze 50er zonder expressie geworden.

Toni Erdmann (2016): 4/10

Another highly acclaimed movie that fails to make some impact on me personally. I do not think I belong to the goal audience of this movie. It feels like the length of the movie simply is not justified, and that the movie at times give an indication of where it wants to go, but ultimately decides not to do that, leading it to not making such impact after all. I do believe the comedy would have worked better if it was paired with societal criticism, but there doesn't seem to be some obvious criticism, and the humor simply does not work for me personally. On top of that, it doesn't offer something in terms of cinematography, sound or scores either.

-> Ik twijfelde tussen 4 en 5, maar heb toch voor 4 gekozen omdat het gewoon nergens naartoe gaat, en de lengte gewoon te lang is, en er te weinig ontspanning/impact is, en dan ben ik iets harder.

Palm Springs (2020): 8/10

Ik ben nog wat aan het profiteren van mijn Amazontestabonnement. Goed moment trouwens om de proefperiode gestart te hebben na de verstrenging v/d maatregelen. Dit is ook zo één van de films die ik wou zien. Het idee zelf dat Palm Springs heeft is niet nieuw, maar is wel beter uitgewerkt dan in voorgaande films, en voegt ook iets nieuws toe aan het concept. Maar de beste keuze is de humor die in de film toegevoegd is, en die werkt volledig. Toegankelijk, leuk en toch intelligent opgemaakt. Dat maakt dat dit een heel geslaagde en toffe film geworden is.

Palm Springs (2020): 8/10

Ik ben nog wat aan het profiteren van mijn Amazontestabonnement. Goed moment trouwens om de proefperiode gestart te hebben na de verstrenging v/d maatregelen. Dit is ook zo één van de films die ik wou zien. Het idee zelf dat Palm Springs heeft is niet nieuw, maar is wel beter uitgewerkt dan in voorgaande films, en voegt ook iets nieuws toe aan het concept. Maar de beste keuze is de humor die in de film toegevoegd is, en die werkt volledig. Toegankelijk, leuk en toch intelligent opgemaakt. Dat maakt dat dit een heel geslaagde en toffe film geworden is.
Ik vond die ook behoorlijk geslaagd. Niet revolutionair vernieuwend, maar dat hoeft ook niet.

Ik vond die ook behoorlijk geslaagd. Niet revolutionair vernieuwend, maar dat hoeft ook niet.
Andy Samberg is a national treasure. Ik vind de filmoutput van hem (en zijn vrienden van The Lonely Island) zo goed. Popstar is waarschijnlijk één van mijn favoriete komedies van de voorbije 10 jaar.

Terug
Bovenaan