Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Oh, come on...1. The Neon Demon - 10/10
A portrait of a lady on fire vond ik wel sterk. Maar als "witte cisgender heteronormatieve man" is dat altijd wat ... euhm ... "gemakkelijker" om te zien dan een film met twee verliefde mannen.Benedetta 8/10
Wat een beest van een film, totaal onverwacht want de recensies zijn gematigd.
Verhoeven wordt al een jaartje ouder maar houdt perfect die speelsheid in zijn films, een beetje zoals A portrait of a Lady on Fire maar dan met een hoger fungehalte.
Heel wat krachtige scènes dus voor mij een grote 8.

Als mede wit cis hetero man kan ik bij Benedetta nog meer appreciëren dat het geen twee verliefde mannen zijnA portrait of a lady on fire vond ik wel sterk. Maar als "witte cisgender heteronormatieve man" is dat altijd wat ... euhm ... "gemakkelijker" om te zien dan een film met twee verliefde mannen.![]()

Huh, waarom. Wat vind jij daar mis aan?Oh, come on...
Niet verwacht hier November tegen te komen.Huh, waarom. Wat vind jij daar mis aan?
November (2017): 6/10
![]()
November kun je wel beschrijven als een Ests rariteitenkabinet, met fenomenaal geschoten beelden. Het is een gotische film met elementen van romantiek, folklore horror en drama verweven in de film, maar ik stoorde me zelf vooral aan het gebrek van samenhang en focus in het plot. Het komt heel verward en absurd over. Ik vermoed deels dat dit komt omdat het een boekverfilming heb. Ik heb dit soort akkefietjes wel vaker bij boekverfilmingen. Het is daardoor een surreële en absurde film onder andere, deels ook omdat de Estse mythologie eigenlijk wel intrigerend is. De openingsscène is ook wel fantastisch en absoluut een binnenkomer van jewelste.
Maar de film is zeker en vast dus de moeite waard om te kijken, alleen om die goddelijk schone cinematografie. Misschien wel de mooist geschoten zwart&wit film die ik al gezien heb. Bepaalde scènes zijn echt waar een kunstwerk en dan nog eens begeleid door de juiste muziek. Maar het plot is extreem complex, absurd en verwarrend en dat stoorde me toch te veel, zoals ik al zei. Al zal het thema daar ook wel een rol in spelen. Iets meer focus op bepaalde personages en weten dat je met het medium film bezig bent bij het script, had wel geholpen. De sectie cinematografie wist dat donders goed blijkbaar.
Ik vind het zonde omdat er zoveel meer inzat, en als het er dan niet uitkomt is dat echt waar frustrerend.
Aan The Neon Demon? Zoals te verwachten van post-Drive NWR nogal pompeus en met veel nonsenssymboliek, ondermaatse dialogen, een dom plot en een slecht gevoel voor pacing. Met deze film maakte hij bovendien een beetje een karikatuur van zijn eigen stijl, een echte 'tick the boxes'-film. Candy colors + superficial beauty + synth wave + mystical mumbojumbo + ultra violence... En voor diegenen die het nog niet wisten na Only God Forgives, bewees hij nogmaals dat hij zich best niet waagt aan een eigen scenario, maar beter dat van een ander als leidraad gebruikt. Het leek wel een verfilming van een enkele brainstorm sessie zonder ook maar één deftige revisie van die ene first draft. Scene na scene ofwel voorspelbaar ofwel volstrekt onnodig.Huh, waarom. Wat vind jij daar mis aan?
Ik ben het niet echt eens met jou, maar het is wel zo dat het niet voor iedereen is weggelegd. Je bent niet de enige met die mening. Maar ik ben ook niet de enige met mijn mening. Dat zijn typisch films met verdeelde visies op de film, en ik denk niet per se dat er één fout is.Aan The Neon Demon? Zoals te verwachten van post-Drive NWR nogal pompeus en met veel nonsenssymboliek, ondermaatse dialogen, een dom plot en een slecht gevoel voor pacing. Met deze film maakte hij bovendien een beetje een karikatuur van zijn eigen stijl, een echte 'tick the boxes'-film. Candy colors + superficial beauty + synth wave + mystical mumbojumbo + ultra violence... En voor diegenen die het nog niet wisten na Only God Forgives, bewees hij nogmaals dat hij zich best niet waagt aan een eigen scenario, maar beter dat van een ander als leidraad gebruikt. Het leek wel een verfilming van een enkele brainstorm sessie zonder ook maar één deftige revisie van die ene first draft. Scene na scene ofwel voorspelbaar ofwel volstrekt onnodig.
Wat niet wil zeggen dat ik de film of de regisseur per se slecht vind, hij heeft zeker massa's talent, maar als creatief individu is hij nogal overroepen, vind ik. Daarbij vind ik dat als hij het toch allemaal zelf wil doen, hij veel beter geschikt is voor een serieel medium als televisie. En dat bedoel ik heus niet kleinerend, zie ook het wonderlijke Twin Peaks: The Return als voorbeeld van hoe die langgerokken, seriële weirdness echt tot zijn recht komt. Hoewel ik nog steeds niet alle afleveringen heb gezien, vond ik de typische NWR stijl ontzettend goed werken in Too Old to Die Young, en ik zou er dringend werk van moeten maken om dat uit te zien. Jammer genoeg bezit ik niet de discipline om op m'n eentje series uit te kijken, dat lukt precies enkel als ik het met mijn vrouw bekijk.
heel grote fan van Quiz Show hier! Beetje vergeten parel imoOt: Quiz Show (1994)
Indrukwekkend. Scherpe kijk op de manipulatieve kracht van mass media mid 60's. Op begot zoiets simpel en banaal als een Quiz Show. Meer relevant dan ooit. Mag zich mooi plaatsen naast Network imo. Hoop leuke cameo's ook.
Dat films andere reacties en uiteenlopende meningen uitlokken is heus geen nieuws. Ik was echter wel verbaasd met een 10/10 score voor TND. Films beoordelen met een score is sowieso al een gek concept, maar om dan nog eens perfecte scores uit de delen, dat maakt de boel nog wat maffer.Ik ben het niet echt eens met jou, maar het is wel zo dat het niet voor iedereen is weggelegd. Je bent niet de enige met die mening. Maar ik ben ook niet de enige met mijn mening. Dat zijn typisch films met verdeelde visies op de film, en ik denk niet per se dat er één fout is.
Dat zou ik nu ook niet zeggen, de wereld van commercials en muziekvideo's loopt over van de neonovergoten, overgemaquilleerde modellen.Wat in NWR's voordeel speelt, is ondanks dat hij misschien inderdaad een niche van zijn stijl maakt, dat er eigenlijk weinig zijn die vergelijkbare films maken.
Er zijn nochtans bijzonder veel momenten in de film waarin hij er diepgang in tracht te krijgen. Hij is duidelijk geobsedeerd door die dingen. Als regisseur is het niet slecht om obsessies te hebben en ze achterna te jagen in films. Maar ik vind het gewoon een saai onderwerp en hij slaagt er niet in om mij geinteresseerd te krijgen.Je hebt het over een film die oppervlakkig mooi is, maar het gaat wel om een film die "superficial beauty" wel als thema heeft, dus dan lijkt mij ook dat perfect van toepassing.
You don't sayTegen candy colors en synthwave heb ik niets,

Ik moet hier direct aan films als The Guest, Blade Runner 2049, Promising Young Woman, Kate, en Atomic Blonde denken, maar er zijn er een heleboel anderen. Ik zou niet zeggen dat het de meest gebruikte stijlen zijn in film, maar er wordt wel echt heel vaak naar gegrepen, vind het nogal vreemd dat je doet alsof Refn de enige is om felle neonkleuren en synthy soundtracks te gebruiken.het feit dat je die zaken opnoemt, bewijst juist dat er eigenlijk nauwelijks films zijn met candy colors en synthwave tracks.
Volledig mee akkoord, maar ik zie niet Refn hier uitspringt als een antwoord op of reactie tegen conventioneel gebruik van muziek in film. Goede muziek (Cliff Martinez ftw) en deftig toegepast, maar niet uniek en niets dat hem afzondert van andere regisseurs.blabla.. te weinig met het medium audio/muziek doen in film, en voor mij is het een onderschat element voor het medium film. Er is te weinig variatie in het algemeen.
Ja, I know, maar mijn punt is dat niet elke gedachte die uit je brein ontspringt tijdens zo'n moment effectief sterk genoeg is om in film te steken. Hij is niet kritisch is geweest tov zichzelf, met als resultaat dat de film vol zit met gesprekken en metaforen die de reddit sub "im14andthisisdeep" waardig zijn.En over die brainstorm sessies, veel films komen er door een brainstorm sessie
Klopt, en ik besef ook wel dat er veel regisseurs zijn die geen perfect gevormd script nodig hebben om aan de slag te gaan. Maar dat vergt een speciaal talent en gevoel voor ritme dat Refn gewoonweg niet bezit.Qua script had ik niet het idee dat The Neon Demon een zwak script had, maar de sterkte ligt wel in de stijl natuurlijk. Daar gaan we geen doekjes om winden.
Te moe om 's avonds iets anders te doen dan films te kijken dus het tempo gaat omhoog.
Playtime (Jacques Tati, 1967) - 10/10
Rating omhoog na deze nieuwe rewatch. Perfecte film, eindeloos herbekijkbaar.

Gek, ik zou bij Nouvelle Vague nooit aan Tati denken eigenlijk. Enige wat hij voor mij ermee gemeen heeft, is dat het ook een Fransman is.
Ik heb zo'n hekel aan French New Wave met Playtime op kop.
Dat films andere reacties en uiteenlopende meningen uitlokken is heus geen nieuws. Ik was echter wel verbaasd met een 10/10 score voor TND. Films beoordelen met een score is sowieso al een gek concept, maar om dan nog eens perfecte scores uit de delen, dat maakt de boel nog wat maffer.
Dat zou ik nu ook niet zeggen, de wereld van commercials en muziekvideo's loopt over van de neonovergoten, overgemaquilleerde modellen.
Er zijn nochtans bijzonder veel momenten in de film waarin hij er diepgang in tracht te krijgen. Hij is duidelijk geobsedeerd door die dingen. Als regisseur is het niet slecht om obsessies te hebben en ze achterna te jagen in films. Maar ik vind het gewoon een saai onderwerp en hij slaagt er niet in om mij geinteresseerd te krijgen.
You don't say
Ik moet hier direct aan films als The Guest, Blade Runner 2049, Promising Young Woman, Kate, en Atomic Blonde denken, maar er zijn er een heleboel anderen. Ik zou niet zeggen dat het de meest gebruikte stijlen zijn in film, maar er wordt wel echt heel vaak naar gegrepen, vind het nogal vreemd dat je doet alsof Refn de enige is om felle neonkleuren en synthy soundtracks te gebruiken.
Volledig mee akkoord, maar ik zie niet Refn hier uitspringt als een antwoord op of reactie tegen conventioneel gebruik van muziek in film. Goede muziek (Cliff Martinez ftw) en deftig toegepast, maar niet uniek en niets dat hem afzondert van andere regisseurs.
Ja, I know, maar mijn punt is dat niet elke gedachte die uit je brein ontspringt tijdens zo'n moment effectief sterk genoeg is om in film te steken. Hij is niet kritisch is geweest tov zichzelf, met als resultaat dat de film vol zit met gesprekken en metaforen die de reddit sub "im14andthisisdeep" waardig zijn.
Klopt, en ik besef ook wel dat er veel regisseurs zijn die geen perfect gevormd script nodig hebben om aan de slag te gaan. Maar dat vergt een speciaal talent en gevoel voor ritme dat Refn gewoonweg niet bezit.
Anyway, ik denk dat je mijn post wat misbegrepen hebt. Ik wou al die zaken niet opsommen als voorbeelden van wat ik slecht vind aan The Neon Demon (of aan NWR). Maar gewoon dat TND exact de film is die je zou verwachten dat Refn zou maken, zijnde een samenraapsel van de stijlen en thema's die hem al elke film sinds Drive bezighouden.
Wat is je probleem met de Franse nouvelle vague? Lang niet alle films gezien die daarmee worden geassocieerd, maar tot hiertoe wel genoten van de filmstijl.
Ik heb zo'n hekel aan French New Wave met Playtime op kop.
Even wat opgezocht en je hebt gelijk, 't is een twijfelgeval.Gek, ik zou bij Nouvelle Vague nooit aan Tati denken eigenlijk. Enige wat hij voor mij ermee gemeen heeft, is dat het ook een Fransman is.
Heb de film ooit samen met iemand bekeken en die vond er ook niks aan, had de film ook wel verkeerd verkocht als een komedie (hoewel het wel een komische film is). Maar voor mij is de film 'perfect' omdat het een perfecte weergave is van wat de maker op voorhand wilde bereiken. Er gebeurt ook zodanig veel op het beeld dat meerdere views bijna verplicht zijn, je ziet altijd weer iets nieuws.
Ik vind het cinematografisch weinig boeiend, wat ironisch is aangezien er veel geëxperimenteerd wordt. De dialogen en verhaallijnen zijn pseudo-intellectueel en verwarrend.Wat is je probleem met de Franse nouvelle vague? Lang niet alle films gezien die daarmee worden geassocieerd, maar tot hiertoe wel genoten van de filmstijl.