Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Spooktober is van start gegaan en de eerste film was...:
The Thing - John Carpenter (1982)
Mogelijk mijn favoriet van Carpenter. Als er nu 1 horror film die de tand des tijds altijd zal doorstaan dan is het deze voor mij. Toont ook maar weer dat een horrorfilm geen CGI nodig heeft om scary te zijn, de practical effects zijn gewoonweg echt om van te smullen. Voeg daar dan nog eens een soundtrack van Ennio Morricone aantoe en het is bingo.
De top scene blijft natuurlijk het bloed onderzoek. Het toont zo goed het wanttrouwen dat iedereen heeft, zelfs tegenover zichzelf. Je ziet de opluchting van de karakters wanneer hun bloed niet reageert, ookal zouden ze zelf natuurlijk moeten weten of ze The Thing zijn of niet.

Dan had ik nog wat tijd over en zag ik dat er een nieuwe film op Netflix was:
The Guilty - Antoine Fuqua (2021)
Ik heb nooit het origineel gezien dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Ik wist ook niets over deze film voor ik er aan begon.
Aangenaam verrast door. Een thriller dit zich volledig afspeelt in een 911 callcenter, waar Jake Gyllenhaal probeert een ontvoerde vrouw te helpen. Ik vond het een sterke Gyllenhaal en goede voice acting van Riley Keough en Ethan Hawke. Persoonlijk liet de film me geen moment los. Knappe thriller, ben nu wel benieuwd naar het origineel.

Vandaag tijd voor de volgende in Spooktober: A Tale of Two Sisters - Jee-woon Kim (2003)

No time to die

Niet echt een review, eerder wat spoilervrije gedachtes.

Het script is af en toe wat problematisch en voorspelbaar, maar al bij al ballsy. ( Een middenstuk van ruim een uur zonder actie getuigt van lef)

Rami Malek valt wat dun uit als vilain.

Daniel Craig acteert wederom sterk, vooral wanneer zijn emotie door het doorgaands kille pantser komt.

Lea Seydoux is bloedmooi.
Ana de Armas zo mogelijk nog mooier. Ik wou dat zij en haar prachtige kleedje meer in de film zaten.

De score van Zimmer is classic Zimmer met wat invloeden van Barry. Vooral in de fïnale lekker bombastisch.
Exact hoe ik er ook over denk
Wil er enkel nog aan toevoegen dat
het plotpunt waar ik het meest moeite mee had, het toevoegen van de dochter was
dat is eigenlijk een cheat code voor het toevoegen van emotie in een film
(en aan de tranen van mijn vrouw te zien heeft het gewerkt :smile:)
Eigenlijk zouden ze gewoon een spin-off moeten maken mey Ana De Armas haar Paloma. Ze loopt bijna weg met de volledige film in het kwartier dat ze op het scherm is en zou waanzinnig cool zijn in een eigen stand alone spy movie die een tikje speelser is dan de serieux van de Craig Bonds.

Zou een excellente optie zijn als tussenfilm voor EON voor ze de onvermijdelijke reboot van Bond in gang steken.

Laatst bewerkt:
Spooktober is van start gegaan en de eerste film was...:
The Thing - John Carpenter (1982)
Mogelijk mijn favoriet van Carpenter. Als er nu 1 horror film die de tand des tijds altijd zal doorstaan dan is het deze voor mij. Toont ook maar weer dat een horrorfilm geen CGI nodig heeft om scary te zijn, de practical effects zijn gewoonweg echt om van te smullen.

Dan had ik nog wat tijd over en zag ik dat er een nieuwe film op Netflix was:
The Guilty - Antoine Fuqua (2021)
Ik heb nooit het origineel gezien dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Ik wist ook niets over deze film voor ik er aan begon.
Aangenaam verrast door. Een thriller dit zich volledig afspeelt in een 911 callcenter, waar Jake Gyllenhaal probeert een ontvoerde vrouw te helpen. Ik vond het een sterke Gyllenhaal en goede voice acting van Riley Keough en Ethan Hawke. Persoonlijk liet de film me geen moment los. Knappe thriller, ben nu wel benieuwd naar het origineel.
Ik vind de practical effects in vele gevallen er net enger uit zien dan CGI. De soms wat houterige bewegingen geven er een extra dimensie aan.

De reviews op IMDb zijn niet zo heel lovend over The Guilty. Bij velen geven ze weer dat Gyllenhaal de film draagt en de enigste reden is om hem te bekijken, je zou beter zijn om gewoon naar de originele te kijken.

Ik vind de practical effects in vele gevallen er net enger uit zien dan CGI. De soms wat houterige bewegingen geven er een extra dimensie aan.

De reviews op IMDb zijn niet zo heel lovend over The Guilty. Bij velen geven ze weer dat Gyllenhaal de film draagt en de enigste reden is om hem te bekijken, je zou beter zijn om gewoon naar de originele te kijken.
Heb pas nadien de imdb pagina geopend en inderdaad ja, het viel me op dat er veel mensen het origineel beter vonden. Wat ook niet zo vreemd is natuurlijk.

Ghosts Of Mars (2001): veel clichés en matig acteewerk maar al bij al nog een amusant tussendoortje. 6.5/10

Laatst bewerkt:
Exact hoe ik er ook over denk
Wil er enkel nog aan toevoegen dat
het plotpunt waar ik het meest moeite mee had, het toevoegen van de dochter was
dat is eigenlijk een cheat code voor het toevoegen van emotie in een film
(en aan de tranen van mijn vrouw te zien heeft het gewerkt :smile:)

En al wat ik kon denken was 'geeft da kind toch hare knuffel terug'

Color Out Of Space > Mandy.

Volledig mijn ding...sci-fi horror :love2:
Idem hier. Mandy vond ik wel ok, en ergens ook soms nog fun (revenge deel) ipv pure horror.
Mandy vond ik alvast een volwassener en completere film dan bvb 'Beyond the black rainbow' van dezelfde regisseur.

Color out of space. Best wel grappig dat het origineel HP Lovecraft verhaal uit 1927 zich afspeelt in de 1880's en de film in de 1980's. Uitstekende vertaling van dat kort verhaal dus naar de recentere 80's. Sfeer zat ook goed. Cage in goeie typecast met degelijke support cast. Visueel mooie moderne BR met diepe kleuren. Trippy nu en dan, maar niet te trippy.

Onlangs 'Altered states' (1980) eindelijk eens gezien. Het trippy element met wat horror light viel heel goed mee. Cinematographie ook.
Leunde wat aan kwa thema bij het psychedelica - trippy element in Mandy en Beyond the black rainbow, maar op z'n eigen manier en alvast heel goed uitgewerkt.

The Thing blijft idd verdomt scary vandaag de dag. Isolatie en paranoia zijn van alle tijden. Laat weg de angst voor zo'n huiveringwekkend organisme.
Ook naar een leuk en vrij modern aanvoelend kortverhaal 'Who goes there ' uit 1938 dacht ik (eerste publicatie).
Color out of space en The thing hebben dat dan gemeen. Een atmospherisch en goed kort verhaal als bron, goed naar film vertaald en de hedendaagse(re) dag.

Laatst bewerkt:
No one gets out alive: "The Ritual" was wat mij betreft een uitstekende film gezien het sfeervolle, oncomplexe rechtoe rechtaan "lost in the woods" mysterie was die perfect in zijn uitvoering was. Deze is echter een ander verhaal. Vanuit een technisch standpunt niets op op te merken maar inhoudelijk is dit een film die we al 100 keer hebben gezien. De film tracht wat thema's te introduceren (geweld tegen vrouwen, misbruik van kwetsbaren, ... ) maar doet hier uiteindelijk niets mee. Ok, het is altijd een goeie zaak om uw thema's een beetje subtiel aan te brengen, maar ge moet natuurlijk wel genoeg geven om er iets mee te kunnen doen. No, dit was een beetje een teleurstelling. (5,5/10)

The Forever Purge: Purge gonna Purge I guess 🤷‍♂️ De franchise begint wat zonder stoom te vallen (6/10)

Alita: Battle Angel (Disney+)

Ik wou 'm eigenlijk in de cinema al gaan bekijken 2 jaar geleden, maar da's er nooit van gekomen. Ben dus content dat hij ineens op D+ staat.

Ik was nog niet bekend met de manga, maar de film sprak me meteen aan. Hij heeft me eigenlijk verrast want ik vond 'm nog beter dan verwacht. Geweldige visuals en actie. Het CGI departement heeft precies wel alles uit te kast gehaald. De gevechten waren vaak lekker brutaal. Dat stond serieus in contrast met het cute voorkomen van Alita en de kleurrijke, bijna fantasie-achtige, post-apocalyptische setting.
Het werd me wel soms wat cheesy tijdens de Hugo scènes.

Ik hoop dat dat vervolg er uiteindelijk komt, want er lijkt me nog zoveel stuff dat kan uitgediept worden. Geen idee of dat in de manga al gebeurd is, ik denk dat ik die ook eens ga checken.

Dag 2 van Spooktober:
A Tale Of Two Sisters - Kim Jee-woon (2003)
Uitstekende film. Maar dit enkel een horrorfilm noemen doet hem teniet. Het is zowel psychologische thriller, familie drama en haunted house horror, allemaal in 1 film. Ik had ergens gelezen dat een boel van de "BLumhouse horror films" (Sinister, Insidious, Conjuring) hun mosterd bij deze film gehaald hebben en dat kan ik er wel in zien.
De dubbele plot twist komt zelfs op rewatch nog hard aan. Heb wel nog eens extra uitleg moeten zoeken online over het laatste kwartier. Ik geraakte vooral in de war met de rol van de verpleegster / step mom, wanneer het de echte was en wanneer het de split personality van Su-Mi was.

House - Nobuhiko Ōbayashi (1977)
Hoe deze film beschrijven... Het gemakkelijkst zou zijn als ik gewoon zeg dat het een haunted house comedy horror is, want in se is het dat ook. MAAR, het is tegelijkertijd zoveel meer. Als er 1 film echt als een trip voelt, dan is het deze wel. Het heeft een grote 60's / 70's feel, voelt soms aan als een Monthy Pythonesque film en vaak is de kwaliteit van het acteren, de soundmixing en de editing zo lachwekkend amateuristisch dat het voelt alsof je een low budget sitcom bent aan het kijken. Maar dan heb je toch plots het gevoel van een onderliggende genialiteit?

Ik heb deze film een 5/5 gegeven. Ik kan je niet objectief uitleggen waarom. Dit had even goed een 1/5 kunnen zijn. Ik denk niet dat ik al ooit een film als deze gezien heb. Blijkbaar was deze film ook een reactie op het succes van Jaws. Ik zie de link niet, but there you go.

Next up: Malignant - James Wan (2021)

No Time To Die gezien gisteren.
Beetje een dubbel gevoel. Ik heb er zeker van genoten maar ik vond dat veel scenes precies wat los van elkaar stonden.
Ook het motief achter Safin vond ik nogal flinterdun.

Alita: Battle Angel (Disney+)

Ik wou 'm eigenlijk in de cinema al gaan bekijken 2 jaar geleden, maar da's er nooit van gekomen. Ben dus content dat hij ineens op D+ staat.

Ik was nog niet bekend met de manga, maar de film sprak me meteen aan. Hij heeft me eigenlijk verrast want ik vond 'm nog beter dan verwacht. Geweldige visuals en actie. Het CGI departement heeft precies wel alles uit te kast gehaald. De gevechten waren vaak lekker brutaal. Dat stond serieus in contrast met het cute voorkomen van Alita en de kleurrijke, bijna fantasie-achtige, post-apocalyptische setting.
Het werd me wel soms wat cheesy tijdens de Hugo scènes.

Ik hoop dat dat vervolg er uiteindelijk komt, want er lijkt me nog zoveel stuff dat kan uitgediept worden. Geen idee of dat in de manga al gebeurd is, ik denk dat ik die ook eens ga checken.
Voor mij persoonlijk 1 van mijn favoriete films van de laatste jaren! Er zit een hele fanbase achter deze film die al verscheidene petities gestart hebben om toch een vervolg uit te brengen.

Zeker de manga's lezen, die zijn écht de moeite!! Er wordt veel dieper ingegaan op het Zalem aspect en wie Nova is. De film is eigenlijk maar een heel klein deeltje van het verhaal.

Zelf ook nog succesvol aan de poging tot horror oktober begonnen.

Last House on The Left - Bleek dat ik in mijn leven nog maar één Wes Craven gezien had en dat was dan nog Red Eye, ik vermoed een redelijk atypische Craven. Tijd om daar verandering in te brengen en waarom dan niet beginnen met het begin, de low budget horror film The Last House on the Left.

Uiteindelijk kreeg ik best wel wat ik verwacht had, acteerwerk waarop weinig mensen jaloers zullen zijn en weinig spectaculair camerawerk. Maar evengoed al duidelijk tekenen dat we met een regisseur zitten die liefde heeft voor het horrorgenre en kennis van zijn vak. Een aantal intense scènes waarin het visuele niet geschuwd wordt en tegelijk evengoed scènes die even intens zijn zonder dat er echt veel expliciets getoond wordt. Redelijke soundtrack ook die soms echt wel helpt aan het brengen van sfeer. En een aantal keer geweldig droge humor. Tel daar nog onze mooie hoofdrolspeelsters bij op en ik klaag niet bij mijn start van deze horrormaand. Geen meesterwerk, misschien zelfs niet eens een echt goede film. Maar wel een zeer genietbare film.

Riget - Ik geef het eerlijk toe, Lars Von Trier is één van die mensen waarbij er nauwelijks een middenweg mogelijk is, hate him or love him. Ik behoor zeker en vast tot categorie twee. En toch wist deze me nooit helemaal te pakken te krijgen. Daarvoor bleef hij te vaak net iets te vaag. Neemt niet weg dat er hier absoluut sfeer valt te halen voor de liefhebbers en dat er een paar ronduit duivelse personages passeren. Heeft ergens een beetje van een Lynch meets Von Trier maar voor mij dan op zo'n manier dat het erop uitdraait dat de beste kwaliteiten van beide heren worden gekortwiekt en de minder geniale eigenschappen overblijven en samen zorgen voor een allesbehalve foutloos product.

Yeah maar normaal gezien hebben villains een nogal uitgesproken motief. Ze willen veel geld of veel macht of ze zijn batshit crazy. Maar ik vond dat het hier zo wat... in the middle werd gelaten?
Kerel wilt basically wraak, is toch duidelijk? Spectre moordde Safin zijn complete familie uit dus moet ook heel Spectre + familie (en dus ook Madeleine en Mathilde) er aan.

Terug
Bovenaan