Welke film die je gezien hebt zou beter scoren met andere acteurs?

Sorry dude maar degene die daar het best acteert is nog altijd Ewan Mcgregor. Vooral in revenge of the sith

George Lucas is niet de beste regisseur en 1 van de weinige in die trilogie die goed genoeg is om dat te compenseren is Mcgregor. Die evolueert ook goed in zijn rol: eerst padawan die wat meer op de background zit en tegen revenge of the sith zie je die echt evolueren naar slimme jedi master net zoals dat Mcgregor gewoon beter werd
 
Laatst bewerkt:
De Niro en Pacino in The Irishman, Pacino is te oud om zo'n energiek man te spelen, had constant de indruk dat hij buiten adem was. De Niro die probeerde iemand in elkaar te slaan zag er beetje belachelijk uit. De special effects om hen er jonger uit te laten zien trok ook op niks. Pesci zag er nog ouder uit dan hen, maar zijn rol paste veel beter in de film.
 
De Niro en Pacino in The Irishman, Pacino is te oud om zo'n energiek man te spelen, had constant de indruk dat hij buiten adem was. De Niro die probeerde iemand in elkaar te slaan zag er beetje belachelijk uit. De special effects om hen er jonger uit te laten zien trok ook op niks. Pesci zag er nog ouder uit dan hen, maar zijn rol paste veel beter in de film.
Pacino vond ik het nog wel echt goed doen, voor de kenners: was de echte Hoffa ook zo? En voor De Niro hadden ze best per leeftijd nen andere acteur gebruikt ja
 
En nog een acteur waar ik absoluut geen fan van ben, en die nooit indruk maakt, behalve in Pulp Fiction: Samuel L. Jackson. Ook veel te overbetaald voor altijd belachelijke kleine rollen. Ik heb 22 films gezien van hem (geen enkele acteur doet beter), en ik ken hem enkel als Nick Fury die meestal maar cameo's doet, of dat hij in Pulp Fiction speelt (en ik weet zelfs niet meer van die film). ik vind het zo een overschatte vent.
Ik vind zijn prestatie in elke Tarantino film top, niet enkel in Pulp Fiction!
 
Buiten Radcliffe valt dat acteren nog wel goed mee vind ik. Persoonlijk vind ik de boeken echt geweldig en dan is het altijd wel fijn om bepaalde zaken eens "in het echt" te zien in de films. Vanaf de Goblet of Fire worden ze ook wel serieuzer en beter. De eerste twee zijn nogal kinderfilms (vind ik).
De steen der wijzen is inderdaad een kinderfilm. De tweede vind ik op dat vlak al wat beter. Het wordt al wat donkerder en dreigender. Dat zet zich door in de derde film en vanaf de vierde wordt het echt serieus. Daarom kijk ik die eerste film vaak niet meer.
 
Don Cheadle als War Machine.
Quentin Tarantino in zijn eigen films op Reservoir Dogs na
Christian Bale in Terminator Salvation

Zijn zo de eerste die mij meteen te binnen schieten

Edit: Jeremy Renner in The Bourne Legacy.
Whut? Christian Bale in Salvation? Ik vind die film net uitblinken door Bale. Die draagt de hele film.
 
De steen der wijzen is inderdaad een kinderfilm. De tweede vind ik op dat vlak al wat beter. Het wordt al wat donkerder en dreigender. Dat zet zich door in de derde film en vanaf de vierde wordt het echt serieus. Daarom kijk ik die eerste film vaak niet meer.
De derde is wanneer Cuaron zich er mee begint te moeien, en dat is wellicht de beste. Maar 1 en 2 (allebei Columbus) zijn voor kinderen gemaakt. 4 is slecht. En 5 is verschrikkelijk wanneer Yates zich ermee begint te moeien. Nadien is het niet meer goedgekomen. Boekverfilmingen is sowieso niet echt iets waar ik "heel happy" om wordt, want dan heb je de ethiek: hoe met het boek omgaan, en bepaalde zaken zijn moeilijk te vertalen naar film. Tempo/lengte v.e film kan moeilijk te verenigen zijn met tempo en lengte van een boek. Hoe veel ga je verfilmen. Wat als de bron te klein, wat als het te groot is (dat is vaker het geval). Bij dat laatste krijg je een lange film waar ze veel te veel in een film te droppen waardoor die onkijkbaar wordt.

Ik weet ook niets niet meer van 4 tot 8 omdat ik het niet kan volgen. 3 kon ik wel volgen, en vond ik goed. En 1 en 2 zijn ja kinderfilms dus makkelijk te volgen, maar wellicht veel niet vermeld. Als ik me niet vergis verandert de toon ook van de boeken na elk boek, en gebeurt dus dat met de films ook.
 
De evolutie van de Potters is niet meer dan logisch toch? In de eerste twee is hij zelf nog een kind, dus zijn het ook pure kinderfilms van een filmmaker als Columbus die bekend staat voor zijn werk in dat genre. De worldbuilding zit goed in die twee, maar het is duidelijk op de acht tot twaalf jarigen van de early 2000's gemikt.

Bij Azkaban liggen de kaarten anders. Potter, Hermoiny en Ed Sheeran jr zijn 13 nu en beginnen te puberen. Dat zie je in veel van die film terug. Het mag wat enger, de toon is wat grilliger en emotioneler, Hogwarts begint er visueel anders uit te zien en de openingsscéne is letterlijk Harry Potter die stiekem onder zijn lakens met zijn toverstokje speelt.

Van dan af verschuift het wat geleidelijker en is de toon een stuk minder chaotisch dan in Azkaban, maar het blijft wel evolueren.
In de laatste drie films zijn de hoofdpersonages jongvolwassenen en voor dat publiek zijn die duidelijk ook bedoeld. Niet alles werkt aan de reeks voor mij, maar dat er erg veel talent en moeite in gestopt is zie je overduidelijk op het scherm.
 
Sowieso voor HP franchise, terugkerend op het topic, denk ik niet dat het met andere acteurs beter zou geweest zijn, en dat is waar het hier om draait. Ik heb ook geen enkel probleem met dat de eerste films op kinderen gericht zijn, en dan vervolgens serieuzer worden en een andere toon krijgen en de personages evolueren. Bij mij ligt het probleem met overvolle - met plotgevulde films - waardoor de film geen ruimte krijgt om te ademen. Dat is bij de eerste films minder het geval omdat het qua plot eenvoudiger is voor de kinderen. Maar bij de latere films moet je er serieus je kop bij houden, en dat is te vaak bij dat soort boek-to-film franchise/blockbusterverfilmingen zo, waardoor ze minder liggen. Enkel bij MCU heb ik dat niet echt, omdat ze daar ook die neiging niet hebben om het zo druk te maken omdat ze toch 270 films MCU films gaan maken deze eeuw (en t'is beter zo). Dat soort boeken (in hindsight) lenen zich ook beter voor een serie ipv film IMO. Als elk boek 1 seizoen zou geweest zijn, ik zou er veel meer van genoten hebben.

Dat heeft niets te maken met de acteurs. Maar Middle-Earth en Harry Potter had veel beter gewerkt als serie dan als film denk ik, maar dan moeten ze het wel voor kunnen zorgen dat er kwaliteitsverlies op is, maar vandaag de dag is dat niet echt meer het geval. Budgetten zijn gigantisch voor film, maar ook een gigantisch budget voor een hypeserie kan opleveren als je dat slim aanpakt. Superheldenfilms werken dan weer beter als film, maar het kan gedaan worden als serie maar die lijken me iets plotarmer en moeilijker om dan voeling te creeren, zodat ik toch het gevoel dat het heel veel "filling" wordt, maar ze doen het toch al min of meer. Ik zou aan dat model niet komen die MCU nu heeft. Star Wars idem dito, kan voor allebei werken denk ik. Maar ik denk toch dat er daarvan een serie zou komen, dat mijn voorkeur bij films zou liggen, maar eigenlijk is er wel de potentie om er een goede serie van te maken omdat het een gigauniversum is (maar de OT van Star Wars ademt in zijn films, dus het is niet dat de films beter zouden zijn als serie). Ik denk dat dat is omdat het geen boekverfilmingen zijn, dus de films zijn op maat van filmmedium gemaakt, alsook de tijdsgeest (want nu zijn blockbusters dan toen).

Misschien ben ik gewoon geen fan van blockbusters uit de jaren '00? Dat kan ook. Al moet ik er nog een paar volledig zien zoals X-Men (en de enige en tevens eerste 2 die ik gezien had vond ik goed). Ofwel ligt mijn probleem toch bij "traditionele boekverfilmingen".
 
Laatst bewerkt:
BenX, met dien dertiger dat een tiener speelt :unsure:
Er is meer mis met die film.

Elke film over een autist is kwn hoe overgedramatiseerd en bs van de ergste soort. Ik heb nog nooit een goede film over een autist gezien, omdat elke film over een autist vol met stereotypes is, en bovendien vernederend voor die mensen. En het is met heel veel films over psychiatrie of internaat en mental illness hetzelfde liedje, terwijl er zoveel mee te doen valt. Bij veel films heb ik niet het idee hoe ik het kan doen omdat het altijd al gedaan is, en veel beter dan dat ik zou doen. Maar bij dit (breed) thema ben ik ervan overtuigd dat ik het beter zelf zou kunnen. Echt. Over eetstoornissen zijn er amper meer dan 5 films die bestaan die het als hoofdthema behandelen, en To The Bone is de bekendste. Aronofsky zou dat bvb. goed kunnen denk ik (maar bij één van zijn films:
Requiem for a Dream is het thema drugs en obsessie/verslaving van vermageringspillen en een mooie lijn hebben, dus niet helemaal maar wel richting die kant toe, maar ook dat vind ik een zeikfilm vooral door dat andere verhaaltje.
 
Laatst bewerkt:
Er is meer mis met die film.

Elke film over een autist is kwn hoe overgedramatiseerd en bs van de ergste soort. Ik heb nog nooit een goede film over een autist gezien, omdat elke film over een autist vol met stereotypes is, en bovendien vernederend voor die mensen. En het is met heel veel films over psychiatrie of internaat en mental illness hetzelfde liedje.

Je moet Music van Sia eens kijken als je een trainwreck van een film wil zien op dat vlak.

In lijn met het topic....Maddy Ziegler die een meisje met een autisme spectrum stoornis speelt in Music op de meest clichématige smoelen trekkende manier indenkbaar.
 
Je moet Music van Sia eens kijken als je een trainwreck van een film wil zien op dat vlak.

In lijn met het topic....Maddy Ziegler die een meisje met een autisme spectrum stoornis speelt in Music op de meest clichématige smoelen trekkende manier indenkbaar.
Het moeilijkste van ASS zijn drie dingen:
1. Het is (zoals bij elke mentale aandoening) behoorlijk gevoelig, en geen duidelijke lijn waar de grens ligt
2. De naam zegt het zelf: het is zeer gevarieerd, maar ondertussen is duidelijk dat Rain Man-achtige ASS'ers nauwelijks voorkomen)
3. Voor de dramatiek (of soms komedie) is het beter om te stereotyperen, maar het informeert de mensen uiteindelijk niet correct.

Ik denk dat een ASS'er het nog het best van al zou doen, want hij weet wat het is (allez sommigen zouden het kunnen denk ik), en misschien dat de acteur ook iemand met ASS moet zijn, of iemand die er ervaring mee heeft, want je moet het niet gaan spelen op basis van wat wikipedia en de DSM over autisme schrijft imo. En zelfs dan nog is het veel stereotieper dan op basis van die beschrijvingen. Misschien dat je dan om de variatie binnen ASS uit 2-3 perspectieven kunt werken in een soort van grand ensemble / mozaiekfilm. Maar er zijn veel mogelijkheden. Het is gewoon nog nooit goed gedaan.

Bij een film over de psychiatrie denk ik dat Ken Loach dat goed zou doen. En bij een film over anorexia, genoeg mensen die het zelf hebben meegemaakt enzovoort die dat goed zouden kunnen (Aronofsky zou er iets speciaals mee kunnen doen denk ik). De regisseur van Whiplash volgens mij ook. Nog tal van andere mental ilnesses waar je kunt op inzoomen, maar eigenlijk gaan zulke films meer over de filmervaring (en bijhorende twists enzovoort), in plaats van over de mental illness zelf.

Nog een probleem is ook, begin en eindpunt. Want het is niet iets dat je in 1 keer hebt. Je kan wel getriggered worden, oké, maar het bouwt zich wel op. En dan is het belachelijk om te denken (van bvb. eetstoornissen) dat je in 2 maanden tijd zo graatmager bent, als 2 maanden er voor in de film nog geen vuiltje aan de lucht was. Dus dan moet je kiezen wat je wilt tonen, de downfall of gewoon wanneer het laagtepunt al bereikt is. Zelfde met autisme: daar is bvb. geen begin in, tenzij qua discovery of rediscovery, maar anders is het iets dat het er altijd is. Dus is er niet echt een beginpunt, en moet het een soort van period piece / period drama worden.

Bij dat soort films zou ik eerder ofwel puur (arthouse) drama goen, ofwel een soort van thriller die op je huid zit, want volgens mij werkt dat beter. Whiplash is een drama maar het voelt aan als één van de meest spannende films ooit gemaakt (of die echt zo nauw op uw huid zit). En voor een eetstoornis gaat dat best werken, want het is ook zo. En het gaat ook over jouw lichaam en de perceptie ervan. Eigenlijk genderidentiteit/automutilatie idem dito qua approach, qua neerwaartse spiraal/struggling met (body) identity.


Deze short komt nog het beste in de buurt, maar daar zit de "thrill" in het benuttigen van een maaltijd.

Wel problematisch is dat bij zo een film, als je met bvb. een actrice werkt, dat je niet om het te willen verfilmen ook een probleem creëert, want met actrices qua ondergewicht werken is ethisch ook niet zo eenvoudig om correct (en al zeker niet om ze te verhongeren voor scènes). Dat maakt het moeilijker, dus moet je misschien met special effects werken + dat je met een dunne actrice niet onbedoeld anderen triggert. Op dat vlak is dat echt niet eenvoudig, want sommigen gaan zo een film als een legitimisatie van hun "levensstijl/probleem" zien, of er thinspo van maken.

Maar alle problemen zijn er om te omzeilen, desnoods teken / animeer je de film, zoals bij Perfect Blue bvb.
 
Laatst bewerkt:
In spiral from the book of Saw vond ik Chris Rock ook enorm fout.. Samuel L J eigenlijk ook...
 
  • Leuk
Waarderingen: Nrt
De Niro en Pacino in The Irishman, Pacino is te oud om zo'n energiek man te spelen, had constant de indruk dat hij buiten adem was. De Niro die probeerde iemand in elkaar te slaan zag er beetje belachelijk uit. De special effects om hen er jonger uit te laten zien trok ook op niks. Pesci zag er nog ouder uit dan hen, maar zijn rol paste veel beter in de film.
Dit. Pacino vond ik nog goed, maar die de-aging CGI is een trend waarvan ik echt hoop dat ze er spedig mee ophouden
 
Terug
Bovenaan