Ik heb toch onderschat hoe zwaar het kan doorwegen wanneer je partner uit "een ander milieu" komt. En daarmee bedoel ik niet "welgesteld" vs "arm" maar eerder qua mentaliteit.
Mijn vrouw komt uit een gezin waarvan beide ouders in het onderwijs stonden, dus:
- werken van 9 to 5
- Veel vakantie
- Bijgevolg altijd beschikbaar voor de kinderen
- Bijgevolg draaide gans hun leven om er te zijn in functie van de kinderen, 's avonds en in de weekends vaak thuis om de kinderen te entertainen. Etc.
- Relatief vrije opvoeding, amper klusjes moeten doen, ...
Kortom, een heel bescherm(en)de omgeving. Alles netjes "onder controle". Geen uitspattingen. Veel sparen. Weinig risico's. Enzovoort. You get the picture.
Ikzelf kom daarentegen uit een zelfstandigen-gezin. Mijn pa heeft grote financiële risico's genomen op zijn 18 jaar, en is dit blijven doen. Hij heeft een heel onregelmatig leven en was vaak niet thuis 's avonds of in het weekend. Mijn moeder ging daarin mee. We waren met 3 broers thuis en moesten vaak ons plan trekken. Entertainment moesten we zelf voor zorgen. Ook heel vaak moeten meehelpen, zowel in het huishouden als in het bedrijf. Daar ook met heel wat werkmateriaal en machines in aanraking gekomen, wat mijn schoonouders wellicht als "gevaarlijk" zouden bestempelen. Enzvoort. You get the picture.
We beseften al langer dat die verschillen er waren, maar dat vonden we eerder grappig. Niet storend. Maar sinds de kinderen (en dus de wijze waarop we onze kinderen willen opvoeden) en sinds we wat financiële ademruimte krijgen om terug te investeren, komen die verschillen steeds nadrukkelijker naar boven. Ik zou graag mijn kinderen niet zo bescherm(en)d willen opvoeden als mijn vrouw, en ik zou graag investeren in een project die onvermijdelijk ook impact zal hebben op mijn beschikbaarheid voor de kinderen. Niet per se minder beschikbaar, maar op onregelmatige momenten. Mijn vrouw vindt dat een grote bekommernis, terwijl ikzelf dat net als een verrijking zou zien voor de kinderen. Om er hen mee in te betrekken, ervaringen op te doen, ... Dat lijkt mij veel verrijkender dan elke week staan aan te schuiven met het gezin bij Plopsaland. Dat vloeit wellicht allemaal voort uit de verschillende milieus waaruit we komen.
Ze zegt wel dat ze er wil in meestappen maar in de feiten en in haar gedragingen voel ik dat dat enthousiasme daar niet is. Waarbij ik me afvraag of dat wel een gezonde situatie is, wanneer niet beiden daar 100% achter staan.
Zijn er mensen die zich daarin herkennen ?