Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Nog een TI4 kunnen spelen!
Deze lag al een dik half jaar vast, dus sorry @de TI4 club hier dat ik nog niet met jullie heb meegespeeld maar ondertussen wel TI4 speel :)

Heel nipt naast de zege gegrepen met L1z1x. Jammer genoeg laatst geëindigd bij het kiezen van een startpositie, dus met relatief slechte papieren aan het spel begonnen. Eerste objectives die op tafel kwamen waren 6 planeten buiten je homesystem veroveren en 4 planets in bezit hebben met de cultural trait Beide niet meteen haalbaar.

Mijn secret objective was wel een haalbare en dat was met een bombardement de laatste ground forces van een planeet weg te vagen.

Besloten om een rush in te zetten naar Mecatol. De planeten op weg naar daar gaven me genoeg influence om het VP te claimen.
Al bij al dat vrij vlot gehaald na twee turns. Niemand had veel interesse in Mecatol op dat moment, wat een dikke meevaller bleek.
Mijn linkerbuur (Sardak) had zijn handen vol met zijn linkerbuur (Barony) en mijn rechterbuur (Federation of Sol) hield zich gewoon op zichzelf bezig.

Volgende objectives die op tafel kwamen: minstens 1 ship op 2 territories naast Mecatol hebben liggen en 8 influence spenden. Besloten om wat ballsy te spelen en mijn enige ship op Mecatol terug te trekken in een aangrenzende Nebula, terwijl ik Diplomacy had.
Het teken voor de rest om Mecatol proberen te pakken. Maar helaas kon niemand er geraken met een unit die kon bombarderen. De speler met de universities of Jol Nar probeerde maar zonder resultaat. Dus met wat geluk de planeet kunnen houden.

Eens aan de beurt: Mecatol gebruikt om mee de 8 influence te betalen, 1 VP geclaimed omdat ik Mecatol had.

Dan besloten om met een Dreadnought vloot mijn rechterbuur aan te vallen. Met succes een planeet plat gebombardeerd.
Eind van de ronde mijn secret objective kunnen scoren en het public objective van schepen naast Mecatol.

Heel goeie ronde gehad dus.

Daarna kabbelde het spel wat voort. Pijnlijke council gehad waardoor ik op 2 na al mijn Dreadnoughts verloor. Sardak begon een vloot te bouwen waardoor ik niet full on Sol kon engagen.
Nog wat punten gehaald door onder andere tech gerelateerde objectives te scoren en een secret objective waarmee ik met een Space Canon het laatste ship in een systeem moest uitschakelen.

Ondertussen barstte de strijd om Mecatol los: Jol Nar had War Suns op het bord gekregen, veel tegenkanting van Letnev en Sardak.
De Necrovirus speler zat dus Letnev en Jol Nar en werd compleet weggedrukt. Ik denk niet dat die het leukste spel had. want die kreeg niets klaar.

Vloot wat kunnen herbouwen en op zoek naar 6 planeten buiten mijn home system door Sol aan te vallen. Wat aardig lukte. en niemand had door dat ik dat objective aan't halen was, op één speler na: mijn Sardak buurman. Die heeft de rest er op attent gemaakt dat ik zo mijn 9e VP zou halen. Genoeg om de Jol Nar op mijn dak te krijgen met zijn War Suns. Jammer genoeg zo mijn VP niet gehaald en Jol Nar kwam zo aan gelijk.De planeet die hij overnam was een hazardous planet en er lag ondertussen een objective op tafel waarbij je 6 planeten met dezelfde trait moest hebben. Mijn planeet, was planeet 6.

De Sol speler liet zich niet doen en deelde altijd wat speldeprikken uit om planeten terug te pakken dus mijn vloot aan die zijde van het bord moest in stelling blijven.

Jol Nar haalde nog een VP binnen en stond op 1 punt van de overwinning.

Op zich was ik nog wel in play: Jol Narr trok nu alle aandacht. Ik zelf kon nog wel planeten veroveren om aan die 6 te geraken en ik had een secret objective waarvoor ik 4 techs van dezelfde kleur in handen moest hebben.

Die ronde kwam jammer genoeg hét ideale Jol Nar objective op tafel: 2 technologies in elke kleur hebben. Hij had nog 2 techs nodig om deze te halen en hij zat derde om een strategy card te kiezen.
Zelf negeerde hij tech en imperial (Mecatol was nog in zijn bezit maar iedereen zou dan all out gaan Mecatol) en ging hij voor Diplomacy (omdat Leadership al geclaimed was). Spel zo goed als gespeeld al had ik zelf Warfare in't achterhoofd: dat in combanitatie met wat action cards kon ik wel stallen om zo wat objectives te halen wanneer de rest niet zou kunnen reageren.

Maar dan kwam de doodsteek: de Sol speler koos voor de Tech kaart. No matter what: de Jol Nar zouden hun tech halen en zat sowieso voor mij om zijn objective te scoren.

Toch nog voor Warfare gegaan en all in all is dat nog wel goed gelukt, ik heb het spel lang genoeg kunnen stallen om daarna een hoop planeten te veroveren maar helaas kwamen we in status fase waarin Jol Nar voor mij de overwinning kan claimen.

En ik moet eerlijk zijn: naast het tech objective scoorde hij ook nog een secret objective: namelijk schepen hebben liggen op beide wormholes.
Het spel was echt gespeeld toen hij voor mij zat bij het kiezen van de strategy cards.

Al blijft die: "wat als de Sardak speler niet opmerkt dat ik dat 6e planeet objective aan't behalen ben".

Maar in all in all leuke dag gehad met een geweldig spel!
 
Hegemony! Eindelijk, stond al effe op mijn bucketlistje!

Lang (5u) volledig assymmetrisch spel van de makers van Crisis, waar ook weer een soort 'simulatie' plaatsvindt van de economie. Spelers spelen als Working Class, Middle Class, Capitalist of State en hebben elk hun eigen doelen waar te maken. Echter, om deze waar te kunnen maken heb je ook hulp nodig van de andere spelers.

bvb:
De Capitalist kan een hoop bedrijven openen, maar er is personeel nodig, zowel van de working class als van de middle class. Deze laatste starten dan ook hun eigen KMO's op die weliswaar minder produceren, maar waar ze enkel de lonen aan de working class moeten betalen. Ondertussen is er nog een publieke sector, overheidsbedrijven die ook produceren en verkopen.

Bovenaan het bord is een stukje 'legislatuur' waar dan bepaalde 'wetten' kunnen worden voorgesteld en op gestemd worden. Dit kan gaan van een grotere/kleinere publieke sector, lagere minimumlonen, de prijs van 'healthcare' en 'education', de hoeveelheid migratie, ..

Al deze kleine zaken zullen een constant getouwtrek worden met elk de eigen doelen voor ogen. Zo besef je tegelijk maar weer eens wat voor een dunne koord onze economie is, om deze ietwat in balans te houden.

Aanrader, wil ik zeker nog wel eens spelen! Minstens 1 keer als elke klasse :D
 
Hegemony! Eindelijk, stond al effe op mijn bucketlistje!

Lang (5u) volledig assymmetrisch spel van de makers van Crisis, waar ook weer een soort 'simulatie' plaatsvindt van de economie. Spelers spelen als Working Class, Middle Class, Capitalist of State en hebben elk hun eigen doelen waar te maken. Echter, om deze waar te kunnen maken heb je ook hulp nodig van de andere spelers.

bvb:
De Capitalist kan een hoop bedrijven openen, maar er is personeel nodig, zowel van de working class als van de middle class. Deze laatste starten dan ook hun eigen KMO's op die weliswaar minder produceren, maar waar ze enkel de lonen aan de working class moeten betalen. Ondertussen is er nog een publieke sector, overheidsbedrijven die ook produceren en verkopen.

Bovenaan het bord is een stukje 'legislatuur' waar dan bepaalde 'wetten' kunnen worden voorgesteld en op gestemd worden. Dit kan gaan van een grotere/kleinere publieke sector, lagere minimumlonen, de prijs van 'healthcare' en 'education', de hoeveelheid migratie, ..

Al deze kleine zaken zullen een constant getouwtrek worden met elk de eigen doelen voor ogen. Zo besef je tegelijk maar weer eens wat voor een dunne koord onze economie is, om deze ietwat in balans te houden.

Aanrader, wil ik zeker nog wel eens spelen! Minstens 1 keer als elke klasse :D
Sounds cool!
 
Grand Prix gespeeld dit weekend! Een GMT spel waar je, tegenover hun andere games, wel moet kunnen loslaten dat er veel factoren zijn die je zelf niet onder controle hebt, voor mij voelt het daardoor ook als de meest partygame achtige GMT spel dat ik al gespeeld heb, haha!

Ik ben sowieso wel gemakkelijk fan van racing boardgames maar dus ook met deze heb ik me erg geamuseerd
 
Gisteren Kingdom rush rift in time voor het eerst gespeeld. Eerste keer dat we zo een type game speelde, maar zit goed in elkaar. :)

Munchkin ook voor het eerst gespeeld, de kaarten zijn gewoon zo grappig.

en nog shit happens :rofl:
 
Gisteren Trekking Trough History gespeeld. Heel mooie, toffe componenten. Snel uitgelegd en simpel puzzeltje. Meeste geld en tijd steekt wel in de art, tekst en componenten. Ne toffe tussendoor.
Heb die vorige week vrijdag ook gespeeld. Inderdaad zéér mooie componenten en knappe artwork.
Wel héél eenvoudig vind ik. Weinig diepgang, maar heb er eigenlijk toch van genoten.
 
Zijn er eigenlijk samenkomsten in het West-Vlaamse onder BG’ers?
Mss een tip start een whatsapp groep (spreekt sneller af dan andere kanalen vindt ik toch) met een paar mensen die je vindt via de lokale facebook groep ofzo.

Heb dit recent ook gedaan en hebben net onze eerste dag gespeeld en ondertussen staan er al 2 nieuwe datums ingepland.
 
Vandaag nog eens Dark Tower denk eerste keer met 4 - blijven het een topper vinden, mede door de toren die voor de extra spanning zorgt! Helaas wel terug verloren :(.
Daarna 4 scenarios van Kingdom Rush: Rift in time gespeeld - pittig - maar so far alle 4 gewonnen.
 
Van't weekend nog wat Charterstone verder gedaan maar denk dat we gaan stoppen met deze. De verrassingen zijn tot hiertoe allemaal maar "meh" geweest. Is hier iemand die de campaign voltooid heeft, toch nog de moeite?

Wij moeten nog 7 chapters spelen.
 
Van't weekend nog wat Charterstone verder gedaan maar denk dat we gaan stoppen met deze. De verrassingen zijn tot hiertoe allemaal maar "meh" geweest. Is hier iemand die de campaign voltooid heeft, toch nog de moeite?

Wij moeten nog 7 chapters spelen.
Ligt hier al jaren op de stapel om te spelen :')
 
Terug
Bovenaan