Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Gisteren Food Chain Magnate voor de eerste keer! Eigenlijk een halve keer, want het was het 'truncated game' voor beginners, dus tot aan ledigen van de eerste bank met geld.

Eigenlijk best een simpel spel qua structuur en de puzzel die je elke beurt moet leggen met je employees is wel bevredigend. Maar damn, zoveel opties... Nu, startfase lijkt me vrij on rails te zijn. Als je een beetje goed die milestones leest, dan is het logisch dat je met recruiting start en dan probeert snel die bonussen te grijpen. Lijkt overeen te komen met wat ik dan op bgg lees, maar het spel is vrij transparant dat dit wel de way to go lijkt.. 1 andere speler ging via Trainer en dan Guru en op het eind werkte die engine ook wel goed.

Maar dan na een paar beurten wordt het wel een uitdaging om de juiste weg door die Tech tree te vinden. Dat wordt dus nog spannend voor volgende games.

Verder niet echt eenduidige meningen op dit moment gezien we niet de full experience hebben gehad (dat ging nog best lang duren). We hadden het gevoel dat het spel pas echt van start gaat na die eerste bank leging.. Da's het moment van de concurrerende marketing campaigns en de price wars
Nu met dezelfde groep dan toch eens full version Food Chain Magnate op tafel gekregen. Uiteindelijk een middeldurig-spel, met iedereen die €200 in de pot heeft gekozen.

Het gevoel van een strategie on rails blijft toch wel een beetje. Eerste paar beurten is er weinig ruimte om af te wijken of je komt hopeloos achter. Dat gecombineerd met een typisch engine builder gevoel waarbij je in het eerste stuk van het spel weinig gebeurtenisvolle beurten hebt. Alles komt wat traag op gang en dan versnelt het exponentieel naar het einde toe. Da's geen kritiek op het spel, maar ik ben denk ik wat uitgekeken op engine builders in het algemeen.

Het is wel heel moeilijk om op tijd te anticiperen welke recruits en trainings je wanneer doet. Op alles zit twee à drie beurten vertraging en daar zie ik wel de nuance en skill testing aspect van het spel. Je kan niet onmiddellijk gaan reageren op acties van tegenstanders, je moet eerst recruiten + eventueel trainen en dan pas krijg je een bepaald effect in het spel. Daar hebben wij alvast veel fouten tegen gemaakt. Het price war element en het belang van die Price Managers heb ik ook wel onderschat. Uiteindelijk wel kunnen winnen, voor een groot stuk omdat ik de eerste was tot de €100 en dan de CEO = CFO milestone kunnen nemen. Die CFO is nuts, en blijkbaar door velen al uit het spel gehouseruled?

We gaan het zeker nog spelen en ik snap waarom het zo hoog aangeschreven staat. Maar voorlopig nog geen volledige klik hier..
 
gisteren volgende spellen met 2 gespeeld :

  • Glenmore Chronicles 2 : eerste maal dat we deze speelden. Heel simpel qua regels, speelt vlot en medium gewicht qua gameplay. Een leuk spel dat ik zeker nog meer wil spelen. Blij dat deze eindelijk eens op tafel kwam.
  • It's a wonderful Kingdom : its a wonderful world is een spel dat ik heel graag speel en was dus wel benieuwd naar deze variant speciaal voor 2 spelers. Er zitten inderdaad enkele leuke elementen in die het spel toch wel heel anders laten spelen. Voorlopig speel ik liever de gewone versie maar deze is zeker aan te raden met 2
  • Great Western Trail 2nd edition : blijft een topper en deze 2nd edition ziet er niet alleen beter uit maar er zijn ook enkele leuke toevoegingen (zoals de Simmental breed) Topgame!!
 
Nu met dezelfde groep dan toch eens full version Food Chain Magnate op tafel gekregen. Uiteindelijk een middeldurig-spel, met iedereen die €200 in de pot heeft gekozen.

Het gevoel van een strategie on rails blijft toch wel een beetje. Eerste paar beurten is er weinig ruimte om af te wijken of je komt hopeloos achter. Dat gecombineerd met een typisch engine builder gevoel waarbij je in het eerste stuk van het spel weinig gebeurtenisvolle beurten hebt. Alles komt wat traag op gang en dan versnelt het exponentieel naar het einde toe. Da's geen kritiek op het spel, maar ik ben denk ik wat uitgekeken op engine builders in het algemeen.

Het is wel heel moeilijk om op tijd te anticiperen welke recruits en trainings je wanneer doet. Op alles zit twee à drie beurten vertraging en daar zie ik wel de nuance en skill testing aspect van het spel. Je kan niet onmiddellijk gaan reageren op acties van tegenstanders, je moet eerst recruiten + eventueel trainen en dan pas krijg je een bepaald effect in het spel. Daar hebben wij alvast veel fouten tegen gemaakt. Het price war element en het belang van die Price Managers heb ik ook wel onderschat. Uiteindelijk wel kunnen winnen, voor een groot stuk omdat ik de eerste was tot de €100 en dan de CEO = CFO milestone kunnen nemen. Die CFO is nuts, en blijkbaar door velen al uit het spel gehouseruled?

We gaan het zeker nog spelen en ik snap waarom het zo hoog aangeschreven staat. Maar voorlopig nog geen volledige klik hier..
Toevallig in de WEC gespeeld? :p
 
Gisteren Black Angel gespeeld voor het eerst!
Sci-fi space stuff waar je tot een planet moet geraken en o.a. robots en AI moet bedienen om als beste ervoor te zorgen dat alles goed afloopt. Best wel pittig, de regels zijn op zich niet moeilijk maar er is veel waar rekening met gehouden moet worden. Ik had het nu met twee gespeeld, wat alvast leuk was, maar heb wel het gevoel dat het beter speelt met nog meer!
 
Nu met dezelfde groep dan toch eens full version Food Chain Magnate op tafel gekregen. Uiteindelijk een middeldurig-spel, met iedereen die €200 in de pot heeft gekozen.

Het gevoel van een strategie on rails blijft toch wel een beetje. Eerste paar beurten is er weinig ruimte om af te wijken of je komt hopeloos achter. Dat gecombineerd met een typisch engine builder gevoel waarbij je in het eerste stuk van het spel weinig gebeurtenisvolle beurten hebt. Alles komt wat traag op gang en dan versnelt het exponentieel naar het einde toe. Da's geen kritiek op het spel, maar ik ben denk ik wat uitgekeken op engine builders in het algemeen.

Het is wel heel moeilijk om op tijd te anticiperen welke recruits en trainings je wanneer doet. Op alles zit twee à drie beurten vertraging en daar zie ik wel de nuance en skill testing aspect van het spel. Je kan niet onmiddellijk gaan reageren op acties van tegenstanders, je moet eerst recruiten + eventueel trainen en dan pas krijg je een bepaald effect in het spel. Daar hebben wij alvast veel fouten tegen gemaakt. Het price war element en het belang van die Price Managers heb ik ook wel onderschat. Uiteindelijk wel kunnen winnen, voor een groot stuk omdat ik de eerste was tot de €100 en dan de CEO = CFO milestone kunnen nemen. Die CFO is nuts, en blijkbaar door velen al uit het spel gehouseruled?

We gaan het zeker nog spelen en ik snap waarom het zo hoog aangeschreven staat. Maar voorlopig nog geen volledige klik hier..
Heb het hier al eens gepost denk ik, maar het is een extreem punishing spel (wat het zo 'heavy' maakt). Het is echt een goed uitgedachte strategy game zonder genade. Heb je early een slechte keuze gemaakt? Tja, pech. Het feit dat luck niet van belang speelt, is ook een big bonus.

Klopt wel dat zonder de expansie er 2/3 "valide" starts zijn om toch enigszins nuttig te zijn. De expansion lost dit wel op met verschillende soorten en/of geüpdatet milestones en andere soorten kaarten / bord elementen zoals highways, buildings en parks.

Zelf géén fan van engine builders, maar FCM blijft in mijn top 3 games. Enerzijds de gameplay waarbij je echt moet opletten wat anderen doen en daarop inspelen (of niet natuurlijk en je eigen ding doen), anderzijds de art en simpele componenten. Price war is natuurlijk ook een belangrijke, want voor hetzelfde geld is er een klootzak zoals mezelf die net een $ 1 minder kost en met alle buit gaat lopen.

Zou het absoluut niet afschrijven.
 
Heb het hier al eens gepost denk ik, maar het is een extreem punishing spel (wat het zo 'heavy' maakt). Het is echt een goed uitgedachte strategy game zonder genade. Heb je early een slechte keuze gemaakt? Tja, pech. Het feit dat luck niet van belang speelt, is ook een big bonus.

Klopt wel dat zonder de expansie er 2/3 "valide" starts zijn om toch enigszins nuttig te zijn. De expansion lost dit wel op met verschillende soorten en/of geüpdatet milestones en andere soorten kaarten / bord elementen zoals highways, buildings en parks.

Zelf géén fan van engine builders, maar FCM blijft in mijn top 3 games. Enerzijds de gameplay waarbij je echt moet opletten wat anderen doen en daarop inspelen (of niet natuurlijk en je eigen ding doen), anderzijds de art en simpele componenten. Price war is natuurlijk ook een belangrijke, want voor hetzelfde geld is er een klootzak zoals mezelf die net een $ 1 minder kost en met alle buit gaat lopen.

Zou het absoluut niet afschrijven.
Ik schrijf het niet af hoor en geef ook wat zaken mee waarin ik dus effectief de skill zie liggen.

Denk dat recruiting girl of trainer weldegelijk de beste openings zijn? Heb al zien passeren dat openen met errand boy of marketing anderen een hak kan zetten early game, gezien je zo een paar vroege milestones kan afsnoepen. Maar longterm lijkt me deze laatste opener vrij riskant en geen garantie dat je de recruiting/training spelers bij kan houden in hun snowball...

Natuurlijk zitten veel van de belangrijke keuzes in de midgame nadat iedereen reeds zijn basis qua org structuur heeft gemaakt. Hier zie ik goed hoe je door foute keuzes of verkeerd anticiperen alsnog het spel kan verliezen. Ik ga zeker akkoord dat het een heel interactief spel is.
 
Ik schrijf het niet af hoor en geef ook wat zaken mee waarin ik dus effectief de skill zie liggen.

Denk dat recruiting girl of trainer weldegelijk de beste openings zijn? Heb al zien passeren dat openen met errand boy of marketing anderen een hak kan zetten early game, gezien je zo een paar vroege milestones kan afsnoepen. Maar longterm lijkt me deze laatste opener vrij riskant en geen garantie dat je de recruiting/training spelers bij kan houden in hun snowball...

Natuurlijk zitten veel van de belangrijke keuzes in de midgame nadat iedereen reeds zijn basis qua org structuur heeft gemaakt. Hier zie ik goed hoe je door foute keuzes of verkeerd anticiperen alsnog het spel kan verliezen. Ik ga zeker akkoord dat het een heel interactief spel is.
Nu wil ik het zelf spelen 🙃
 
Maandag voor de eerste keer Terra Nova gespeeld (Terra Mystica zit in mijn top 10) en ik was aangenaam verrast. Je moet met minder rekening houden, geen priesters, werkers,... maar het leuke van TM zit er nog wel in. Speelt vlotter, sneller. Gaat waarschijnlijk meer op tafel komen dan TM, maar deze geeft die 'fix' ook.
 
Kutna Hora nogmaals, en ik blijf geïntrigeerd, wil het nog spelen!!
Outlive ook 2x. Voelt meer aan als Fallout dan Fallout Shelter. 1x een succes, 1x hoegenaamd niet.
 
Ik twijfel om een nieuw boardgame te kopen. Iemand onlangs een van deze gespeeld en een mening erover?
Wingspan
Paleo
Stenen tijdperk
Libertalie: de winden van
 
Wingspan
Paleo
Wingspan eenmaal met 4 gespeeld. Was een hele leuke engine builder en het vogelthema is eigenlijk minder een probleem dan ik dacht; leuk zelfs. Weet wel met 1x spelen niet hoe dit speelt op lange termijn.

Paleo een paar keer met 2 gespeeld, wel al even geleden. Is zeker de moeite, ook omdat je het spel écht kan leren kennen waardoor het niet extreem onfair aanvoelt. Is heel gelijkaardig aan Robinson Crusoe, maar door de grote hoeveelheid aan kaarten, voelt het daar wel soms onfair aan omdat je vele games nodig hebt om alles eens te zien.

Ik durf beide aanraden.
 
Ik twijfel om een nieuw boardgame te kopen. Iemand onlangs een van deze gespeeld en een mening erover?
Wingspan
Paleo
Stenen tijdperk
Libertalie: de winden van

Wingspan (zonder uitbreidingen) vind ik leuk maar speel ik nu minder omdat er weinig interactie tussen de spelers is. Iedereen doet zijn acties zelf en maar weinig vogels zorgen voor enige interactie.
Er zou eigenlijk ook één persoon moeten checken of niemand vals speelt.
Het spel is ook simpel aan te leren.
=> Leuk en ook makkelijk voor kinderen.

De andere bordspellen ken ik niet.
 
Ik twijfel om een nieuw boardgame te kopen. Iemand onlangs een van deze gespeeld en een mening erover?
Wingspan
Paleo
Stenen tijdperk
Libertalie: de winden van

Persoonlijk verkies ik - zowel als bordspelfan als vogelliefhebber - Wingspan, maar ik besef dat het niet voor iedereen is: het is multiplayer solitaire met héél beperkte interactie (meer met één van de uitbreidingen, maar dan nog).

Stenen Tijdperk is een moderne klassieker, ik ben hem "beu" gespeeld, maar voor wie hem nog niet vaak gespeeld heeft: echt geen slechte keuze.

Paleo ken ik enkel van zien, nooit gespeeld.

Libertalië: éénmaal gespeeld en daarna weg gedaan.
 
Ik ben fan van Libertalia. Speel die veel liever dan Wingspan. De andere 2 nog niet gespeeld.
 
Terug
Bovenaan