clercqie
Well-known member
Nu met dezelfde groep dan toch eens full version Food Chain Magnate op tafel gekregen. Uiteindelijk een middeldurig-spel, met iedereen die €200 in de pot heeft gekozen.Gisteren Food Chain Magnate voor de eerste keer! Eigenlijk een halve keer, want het was het 'truncated game' voor beginners, dus tot aan ledigen van de eerste bank met geld.
Eigenlijk best een simpel spel qua structuur en de puzzel die je elke beurt moet leggen met je employees is wel bevredigend. Maar damn, zoveel opties... Nu, startfase lijkt me vrij on rails te zijn. Als je een beetje goed die milestones leest, dan is het logisch dat je met recruiting start en dan probeert snel die bonussen te grijpen. Lijkt overeen te komen met wat ik dan op bgg lees, maar het spel is vrij transparant dat dit wel de way to go lijkt.. 1 andere speler ging via Trainer en dan Guru en op het eind werkte die engine ook wel goed.
Maar dan na een paar beurten wordt het wel een uitdaging om de juiste weg door die Tech tree te vinden. Dat wordt dus nog spannend voor volgende games.
Verder niet echt eenduidige meningen op dit moment gezien we niet de full experience hebben gehad (dat ging nog best lang duren). We hadden het gevoel dat het spel pas echt van start gaat na die eerste bank leging.. Da's het moment van de concurrerende marketing campaigns en de price wars
Het gevoel van een strategie on rails blijft toch wel een beetje. Eerste paar beurten is er weinig ruimte om af te wijken of je komt hopeloos achter. Dat gecombineerd met een typisch engine builder gevoel waarbij je in het eerste stuk van het spel weinig gebeurtenisvolle beurten hebt. Alles komt wat traag op gang en dan versnelt het exponentieel naar het einde toe. Da's geen kritiek op het spel, maar ik ben denk ik wat uitgekeken op engine builders in het algemeen.
Het is wel heel moeilijk om op tijd te anticiperen welke recruits en trainings je wanneer doet. Op alles zit twee à drie beurten vertraging en daar zie ik wel de nuance en skill testing aspect van het spel. Je kan niet onmiddellijk gaan reageren op acties van tegenstanders, je moet eerst recruiten + eventueel trainen en dan pas krijg je een bepaald effect in het spel. Daar hebben wij alvast veel fouten tegen gemaakt. Het price war element en het belang van die Price Managers heb ik ook wel onderschat. Uiteindelijk wel kunnen winnen, voor een groot stuk omdat ik de eerste was tot de €100 en dan de CEO = CFO milestone kunnen nemen. Die CFO is nuts, en blijkbaar door velen al uit het spel gehouseruled?
We gaan het zeker nog spelen en ik snap waarom het zo hoog aangeschreven staat. Maar voorlopig nog geen volledige klik hier..