Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Bekend & Bescheiden - Xander De Rycke

Leest wel vlot weg. Sommige passages zijn wel schrijnend, maar dan weer zo schrijnend dat het op een of andere manier wel weer geestig is.
 
De zinderende zestiende eeuw : Francis Weyns.
Aanrader voor de mensen die genoten van de Bourgondiërs.
Het boek is geen droge opsomming van wat er gebeurde in de 16e eeuw maar leest meer als een roman.
Het is dan ook geen zwaar boek om je door te ploegen maar leest heel vlot terwijl je toch wel alle informatie binnenkrijgt.
Heb hier van genoten en ook heel veel bijgeleerd : ideaal dus.

Nu tijd voor iets anders en ik ga beginnen aan Needful Things van Stephen King. Het boek zo'n 25 jaar geleden nog gelezen in het nederlands en nu dus eens herlezen in het engels.
 
Serge Simonart "Het leven en hoe het te leiden".
De wereld is op te splitsen in twee soorten mensen: zij die Serge Simonart niet kunnen uitstaan en zij die nog nooit van hem gehoord hebben. Ik ben al lang fan van zijn schrijfstijl en haalde z'n nieuwe boek binnen. Soort van basic instructions before leaving earth vooral voor leeftijd 14 tot 24 bedoeld. Eigenlijk niet slecht, veel open deuren opengetrapt natuurlijk maar viel al bij al nog mee. Het meeslepende van zijn lange 'Onze Man' artikels zat er niet in. Over 12 maanden in een kringloopwinkel bij u in de buurt.
 
Serge Simonart "Het leven en hoe het te leiden".
De wereld is op te splitsen in twee soorten mensen: zij die Serge Simonart niet kunnen uitstaan en zij die nog nooit van hem gehoord hebben.
Val jij dan in de groep mensen die hem niet kunnen uitstaan? :unsure:
 
Homo Deus: A History of Tomorrow - Yuval Noah Harari

Ik vond Sapiens goed, duidelijk en informatief. Homo Deus is toch wat minder. Er zijn wel nog genoeg interessante stukken in, o.a. zijn inzichten over vrije wil, maar hij valt soms makkelijk in herhaling.
 
Ik weet dat het hier een boekentopic is, dus dit is (lichtjes) off-topic, maar ik wil het toch even neerschrijven:

The Goldfinch van Donna Tartt. De eerste keer dat ik dat boek las, was ik er echt niet goed van. Ik heb nooit in mijn leven zoveel compassie gevoeld met een personage uit een boek. Heb het toen op enkele dagen verslonden omdat ik het verhaal niet kon loslaten.

Zeer goed boek inderdaad! Donna Tartt weet wel hoe ze je moet meeslepen. Moest je De Verborgen Geschiedenis nog niet gelezen hebben kan ik je deze alvast aanraden!

Homo Deus: A History of Tomorrow - Yuval Noah Harari
Ik vond Sapiens goed, duidelijk en informatief. Homo Deus is toch wat minder. Er zijn wel nog genoeg interessante stukken in, o.a. zijn inzichten over vrije wil, maar hij valt soms makkelijk in herhaling.

Iedereen die ik ken, inclusief mezelf, heeft precies deze mening over het boek. Heb het boek zelf halverwege aan de kant gelegd net omdat ik het teveel herhaling vond...Mensen die er hier een andere mening op na houden?
 
The Splendid and the Vile Erik Larson, over Churchill tijdens de oorlog. Het leest lekker weg, er zullen wel hoogstaandere werken over Winston zijn maar ik heb deze met plezier gelezen. Net als The Devil in the White City.
 
Devil in the White City staat al jaren op mijn to read lijst, maar het is er nog nooit van gekomen. Denk dat er ook een serie van in ontwikkeling is. Was je al wat geïnteresseerd in Churchill of er als relatieve leek aan begonnen?

Ik lees graag over WOII en qua persoonlijkheden heb ik van alle kanten al gelezen. Churchill was dus niet nieuw maar als onderwerp voor mij altijd vrij onweerstaanbaar.
Wat ik zo leuk vond aan dit boek en aan White City was dat het veel ‘effe googlen’ momenten heeft. Je leest 1 verhaal maar ondertussen leer je wel nog vijftien andere dingen. Wel een verschil is dat Splendid hapklare hoofdstukken heeft en Devil een boek is waar je induikt en makkelijk vijf uur later pas weer boven komt.
 
Questlove & Ben Greenman - Mo' Meta Blues

Hier ben ik door gevlogen... De memoires van Questlove bestaande uit zijn origin story, de geschiedenis van The Roots (obviously), zijn werk met Q-Tip, D'Angelo, Common, ... en een veelvoud aan leuke sidestories. Ik kan deze niet genoeg aanraden aan iedereen met een liefde voor hip hop, soul, funk, ... Eigenlijk verplicht leesvoer voor elke muziekliefhebber. :unsure:

Gaat ook gepaard met een playlist van alle nummers en artiesten die vernoemd worden in het boek. Al is het maar om in de sfeer te blijven.

 
Questlove & Ben Greenman - Mo' Meta Blues

Hier ben ik door gevlogen... De memoires van Questlove bestaande uit zijn origin story, de geschiedenis van The Roots (obviously), zijn werk met Q-Tip, D'Angelo, Common, ... en een veelvoud aan leuke sidestories. Ik kan deze niet genoeg aanraden aan iedereen met een liefde voor hip hop, soul, funk, ... Eigenlijk verplicht leesvoer voor elke muziekliefhebber. :unsure:

Gaat ook gepaard met een playlist van alle nummers en artiesten die vernoemd worden in het boek. Al is het maar om in de sfeer te blijven.

De jaren zestig: een cultuurgeschiedenis van Geert Buelens zou je ook wel interessant vinden. Gaat niet enkel over muziek, maar de Spotify-playlist staat vol boeiende muziek uit die periode. Het boek is dik, maar zeer boeiend.
 
De jaren zestig: een cultuurgeschiedenis van Geert Buelens zou je ook wel interessant vinden. Gaat niet enkel over muziek, maar de Spotify-playlist staat vol boeiende muziek uit die periode. Het boek is dik, maar zeer boeiend.
Thanks! Ik zet het op mijn leeslijst.
 
Het dossier Nihoul - Lerouge.
De X-dossiers - Bulte.

Als je een gat in uw muur wil kloppen, zijn deze aanraders voor liefhebbers van echte criminele zaken.
Beide raad ik af voor bezorgde ouders en mensen die over het slechte niet willen weten in het leven.
Bij de introductie van de X-dossiers heb ik bij een passage, het boek even aan de kant moeten leggen :eek:.
Het falen van ons rechtswezen; ogen dichtknijpen; verklaringen omdraaien; mysterieuze 'zelfmoorden'; verbanden tussen getuigen niet verder willen onderzoeken;...
Samen met andere zaken rond die periode kan je weldegelijk stellen dat het Belgische staatsbelang primeert voor de machthebbers.
 
Naar aanleiding van een post in dit forum ook De ontdekking van Urk gelezen.

Review:
Toen ik studeerde was er een periode waarin ik op zoek was naar zingeving. Via via kwam ik terecht bij een evangelische studentenvereniging. Ik was zelf een cultuurkatholiek, voor mijn eerste communie kreeg ik een fiets en daarna moest ik af en toe mee naar de mis op Kerstmis. Voor de examens brandde moeder een kaarsje en dat was het dan. Maar toen ik studeerde begon ik me te verdiepen in het christendom, en was ik benieuwd.

Groot was mijn verbazing toen ik terechtkwam bij de evangelisten. Ik werd ingedeeld bij een bijbelstudiegroepje en viel daar bijna van mijn stoel toen het boek Jona letterlijk werd verdedigd. Is het niet wonderlijk dat iemand drie dagen kan overleven in een walvis? Volgens de wetenschap kan een walvis een mens doorslikken. Hé, geloof jij ook in wetenschap? Fist bump!

Op mijn stoel bleef ik weliswaar wel zitten toen het tijd was voor de aanbidding en de zaal losging op Engelse praise & worship songs. Mijn buurvrouw voelde duidelijk het vuur Gods toen ze opeens rechtsprong en met de handen in de lucht luid meezong. Dit had ik in mijn katholieke misbeleving niet gezien. Ik zat erbij en keek ernaar.

Het is makkelijk om het wat belachelijk te maken. Tegelijk waren er ook drama's. Iemand vertrouwde me toe dat ze het niet helemaal geloofde, maar wist niet wat ze moest doen. Ze moest kiezen of ze wou gedoopt worden. Dat is een big deal, maar hoe kan je kiezen om gedoopt te worden als je het geloof niet volledig voelt? Niet gedoopt worden is ook uitsluiting uit de gemeenschap. Welke keuze heb je dan?

In het boek wordt gewag gemaakt van een zekere William, een jonge man met een mooi verhaal: zondig verleden, feestbeest, en dan opeens het licht gezien en enthousiast preken over God. Zo heb ik er ook een paar gezien en ik had er steeds een vreemd gevoel bij. Ik kon me niet aan de indruk ontdoen dat het uiteindelijk precies een truc was om te scoren bij evangelische meisjes. Het zijn net mensen.

Die evangelische club zat vol met Nederlanders, ondanks dat we in Leuven waren. Dat sterk evangelisch protestantisme is een Nederlands ding en leeft sterk in hun Biblebelt. Urk is het kroonjuweel in de riem. Al mag dat kroonjuwel natuurlijk niet getoond worden, want dat is niet sober. Het boek schetst een duidelijk profiel van Urk en de evangelische gemeenschap zoals ik ze ook heb ervaren in die club. De onmogelijkheid van discussies. De twijfels, de keeping up appearances, maar ook het oprechte, fanatieke geloof. Een vreemde schittering in de ogen zoals ik ze ook al heb gezien bij wat te vrome moslims. En daarmee gepaard, de gemeenschap, en het behoren tot die gemeenschap. Niet-geloven wordt moeilijk als je volledige sociale leven eraan gekoppeld is. De gebedcirkels en het willen bekeren van anderen. Een fanatiek geloof, maar ergens ook een wanhopig geloof. Er zit een zekere ellende in, zowel bij de evangelisten in Leuven als op Urk: de hoop om naar de hemel te gaan, maar ook de angst om te branden in de hel.

Urk vandaag is niet meer het Urk van vroeger. Door de grote sociale controle, het "korset" van de samenleving en daardoor de onmogelijkheid om problemen en trauma's te bespreken vlucht een deel van de jeugd in drank en drugs, maar ze gooien het geloof niet weg. Net zoals ik zag in Leuven houdt de jeugd niet noodzakelijk vast aan de oude kerken maar creëren ze hun eigen verenigingen. In Urk is er Fearless for Christ, waarbij jongeren zingen en elkaar dopen op het strand. Het geloof is er nog steeds, maar anders. Het geloof zal niet verdwijnen. Eens de evangelische dogma's zijn ingeplant is het bijna onmogelijk om daar uit te geraken. Urk daarentegen doet nog alsof het een visserseiland is, maar dat is het niet meer. Er lopen Polen rond, er is internet, er is contact met de buitenwereld. Er zit groot geld in de visserijloodsen en regelgeving wordt steeds strenger. Het geloof is er en zal er blijven, maar hoe de toekomst er voor Urk uitziet weet niemand. Graven ze zich nog dieper in de loopgraven in, een onmogelijk gevecht tegen de buitenwereld? Of slagen ze erin om de buitenwereld verder binnen te laten en toe te treden tot de 21e eeuw? Ik hoop het tweede, maar ik vrees ervoor.

Ik voel voornamelijk een diep medelijden met diegenen die zijn geboren met de evangelische giflepel in de mond. Voor mij is het niet meer of minder dan kindermishandeling. Tegelijkertijd kan het niet anders als je tot de gemeenschap wil behoren. Zoals de auteur zei: wie bereid is een deeltje van zichzelf af te staan, die krast hier een win for life. Wie dat niet wil, verscheurt het lot en vloekt.
 
Nog niet helemaal uit maar Mythos aan 't lezen van Stephen Fry. Leest eigenlijk lekker vlot, lyrisch geschreven en eens ik het vast heb leest het lekker door. Ideaal voor op de trein. Ben hooked.
 
Michael Hyatt - Free to Focus
Derek Sivers - Anything you want
Greg Mc Keown - Essentialism

De laatste was de beste van de 3, stemt tot nadenken over je eigen manier van leven en waar je je tijd en energie in besteed.
 
The Storm Before the Storm van Mike Duncan, een gepopulariseerde analyse van de Romeinse Republiek na de laatste Punische Oorlog. Duncan slaagt met verve in zijn opzet en laat je kennis maken met een van de meest interessante periodes uit de Romeinse geschiedenis.

De rode draad doorheen het verhaal is hoe de republikeinse instellingen van Rome stelselmatig afbrokkelen en de scene zetten voor de coups van Caesar en nadien Octavianus een kleine eeuw later. De vele buitenlandse campagnes in Afrika, Griekenland en Azië zorgden voor een enorme toename van ongelijkheid bij de Romeinse demografie. Geconscripteerde boeren zagen zich genoodzaakt hun land te verkopen aan grootgrondbezitters die vervolgens gebruik maakten van de enorme toevloed van slaven om loonkosten te elimineren. Werkloze Romeinen trokken weg van het platteland naar de stad. Zo kwam er een nieuwe factor in het stabiele politieke klimaat van het oligarchische Rome: de menigte.

En zo begon in Rome een nieuw tijdperk gekenmerkt door populisme en demagogie, politiek geweld en persoonlijke ambitie. Fascinerende figuren zoals de gebroeders Gracchus, Scipio Aemilianus, Marius, Sulla, Mithridates en Jugurtha passeren de revue en zorgen ervoor dat dit boek veel meer is dan een droge vertelling van een onderbelichte historische periode. Een aanrader voor eender wie gefascineerd is door Romeinse geschiedenis en wil weten waar Caesar de mosterd haalde voor zijn coup.
 
Leopold II - Het hele verhaal - Johan Op De Beeck

Dit boek beginnen lezen na het beluisteren van de gelijknamige Klara podcast en met het feit dat Op De Beeck geen historicus is, in het achterhoofd.
‘Het hele verhaal’ kan in deze trouwens wel letterlijk genomen worden, want het lijkt wel of elke voetstap van Leopold onder de loep werd genomen, wat een fantastisch werk moet geweest zijn.

Wat een eigenaardige tijd en vooral wat een eigenaardig persoon was die Leopold. Meer dan eens wordt aangetoond wat een vooruitstrevende visie hij had, en welke methodes en listen er gebruikt werden om dingen te verwezenlijken deden me meermaals met verstomming slaan.

Ook de manier hoe er in de pers bij momenten over de Koning bericht werd is moeilijk te bevatten en zou in deze tijd ondenkbaar zijn.

De beschrijving van de wreedheden, zowel voor de kolonisatie als nadien, in Congo deden bij momenten mijn maag in elkaar krimpen.


Algemeen gesproken zeer onder de indruk van dit boek, hoewel ik me kan inbeelden dat niet alles waarheidsgetrouw weergegeven wordt en er veel genuanceerd (moest) worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan