Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Goedgekozen titel dan.'t Is gebeurd. Ik heb een boek dubbel gekocht. Life for sale van Yukio Mishima.
Die zal ik maar eens doneren aan een goede vriend.

Ongelofelijk mooi boek en de opvolger Of Time and River vond ik mogelijk nog net ietsje beter. Zijn lyrische schrijfstijl heeft een zeer bedwelmende werking op mijn gemoed en daar werd ik dan zelf lyrisch van. Die minachting is inderdaad aanwezig, maar dat is voor een groot stuk ook de tijdsgeest. Mij stoorde het eerlijk gezegd niet zo erg. Je moet ook niet altijd akkoord gaan met de ideeën van een auteur om zijn boeken goed te vinden, maar er is wel een verschil tussen racistische opvattingen en ideeën over kapitalisme (zoals Ayn Rand haar boeken).Look Homeward, Angel - Thomas Wolfe
Wat voel ik me verscheurd. Wolfe's debuutroman is grotendeels op zijn eigen jeugd gebaseerd, maar dan weergegeven in een gefictionaliseerd kader dat zich afspeelt in een fictieve stad in de VS van de jaren 1920. Ondanks dat Wolfe's leefwereld ver van de mijne staat, raakten zijn lyrische observaties me tot in mijn essentie en waren veel van zijn familiale frustraties en verlammende twijfels voor mij diep herkenbaar.
Ik blijf met een heel dubbel gevoel achter omdat ik enerzijds dit boek voor altijd wil koesteren, maar anderzijds niet blind kan zijn voor de minachtende beschrijvingen en anekdotes over Afro-Amerikanen.
Toch besef ik dat een groot deel van de kracht van deze roman juist zijn rauwe, niets-verbloemende eerlijkheid is en dat de literaire verdiensten los moeten worden beoordeeld van de maatschappelijke opvattingen van zijn artistieke bedenker.
Ik was zeer enthousiast over de reeks in het algemeen. Ik hield de boot ook lang af omdat ik vreesde dat de vriendschap van twee kleine meisjes iets te ver van mijn interesses zou afliggen (en door de nogal 'chick lit'-achtige kaft, als ik eerlijk ben) en ik snap de opmerking over dat het wat overkomt als een jeugdroman. Maar ik vond dat er in het eerste boek toch ook wel een onderliggende donkere, gewelddadige stroom zat die af en toe eens aan de oppervlakte kwam en die een invloed heeft op de personages in latere romans.My Brilliant Friend - Elena Ferrante
Nadat deze 'Napolitaanse' reeks over de levenslange vriendschapsband tussen 2 meisjes meermaals de hoogte werd ingeprezen door mijn favoriete boeken podcast, heb ik me ook maar eens aan de toch wel grote hype die rond deze boeken hangt gewaagd.
Ferrante schrijft met een indrukwekkend gemak, zonder dat haar proza lui of ondoordacht overkomt, wat niet zo simpel is als het lijkt. De tweestrijd tussen enerzijds het beste willen voor je vriendin, maar anderzijds steeds met mekaar in competitie gaan is iets dat ik erg herken uit mijn eigen jeugd.
Het eerste boek gaat louter over de jeugd van de 2 meisjes en mede door de heel vlotte, informele schrijfstijl had het daardoor soms wat te veel weg van een jeugdroman voor mij. Benieuwd of dat gevoel zich doorzet bij de vervolgromans.
In het algemeen ben ik dus positief (maar ook weer niet ultra-enthousiast) gestemd over dit eerste boek in de reeks en zal ik me zeker ook nog aan het tweede deel zetten.
Oh ja, die cover is een van de vreselijkste in mijn kast.Ik was zeer enthousiast over de reeks in het algemeen. Ik hield de boot ook lang af omdat ik vreesde dat de vriendschap van twee kleine meisjes iets te ver van mijn interesses zou afliggen (en door de nogal 'chick lit'-achtige kaft, als ik eerlijk ben) en ik snap de opmerking over dat het wat overkomt als een jeugdroman. Maar ik vond dat er in het eerste boek toch ook wel een onderliggende donkere, gewelddadige stroom zat die af en toe eens aan de oppervlakte kwam en die een invloed heeft op de personages in latere romans.
Er zaten bij mij enkele maanden tussen het eerste en het tweede boek, waarna ik de overige delen achter elkaar gelezen heb. Achteraf vind ik het spijtig dat ik niet meteen na het eerste boek de rest gelezen heb. Ik ben niet zo'n technische lezer maar ik vond het heel sterk hoe Ferrante in staat was om de stem van Elena subtiel te laten evolueren doorheen de jaren, volwassener te maken. En ook dat Ferrante haar personages geregeld "lelijk" durft weer te geven. Een van de sterkste aspecten van de eerste roman vond ik hoe Ferrante de Napolitaanse buurt opbouwde als een 'kleine wereld op zichzelf', bruisend vol leven maar ook gebukt onder niet-uitgesproken regels en stereotypes.
Haha ik heb een oud exemplaar van De Bende van Jan De Lichte van Boon. Ik zou durven zeggen dat die kaft van dezelfde ontwerper is!Oh ja, die cover is een van de vreselijkste in mijn kast.
Al wordt het moeilijk om de neanderthalers van De Kapellekensbaan te overtroeven.
Bekijk bijlage 8271

. Mooi en spuuglelijke Boekcovers. Al heb ik altijd ruzie met het forum om foto's te laten weergeven.
. 
Klinkt heel herkenbaar. Hoewel ik deze week de kinderen niet heb en ik bezig ben in een voor mij spannend boek, lukt het me heel moeilijk om meer dan 2 (korte) hoofdstukjes te lezen voor ik in slaap val. Nuja, een tijd terug had ik dan weer moeite om in slaap te geraken, dan vind ik de huidige situatie sowieso beterHet lezen gaat helaas wel traag omdat ik weer snel moe ben en dus altijd slaperig wordt tijdens het lezen s' avond![]()