Omdat Brave New World pas vandaag of morgen aankomt ben ik zaterdag nog begonnen aan The Prince van Machiavelli.
Vermits dat hier nog lag en het niet echt een dik boek te noemen is.
Ik ken het Machiavellisme als begrip en heb wel enige kennis over wie hij was maar dus nooit aan The prince geraakt.
Naar moderne standaard lijkt zijn raad natuurlijk een behoorlijk cynische kijk waar bloedvergieten een rechtvaardig middel is. De luchtige toon waarmee hij dat soms ook rechtvaardigt is frappant. Waarmee ik wel versta dat sommige mensen het als een poging tot satire zien.
Het blijft natuurlijk gissen naar dé reden waarom hij schreef wat hij schreef op de manier waarop hij het schrijf.
Als je niet in voldoende detail de hele historische bagage van Italië in die tijd en oa de Romeinse heerser en Alexander de Grote mee hebt (zoals ik), ben je ook wel ettelijke uren zoet met het lezen daarover om de historische vergelijking die hij maakt te verstaan.
En dan nog weet je 5 bladzijde verder weer niet hoe het precies in mekaar stak en kan je terug gaan opzoeken.
Op zich wel leuk en op dat vlak ook wel extra leerrijk al maakt het dat moeilijker om het in een stuk door te lezen.
In het herkennen (en voor hem ook effectief gebruik) van de schaduw van de mens vind ik het wel interessant omdat het incorporeren van de schaduw ook raakvlakken heeft met Jung. Al gaat Machiavelli dan natuurlijk verder omdat hij ook effectief nut ziet voor de macht om de slechte kant effectief uitwerken te geven in die mate dat het nodig is voor de macht.
Maar ik ben wel akkoord dat iemand dat een zekere erkenning van die schaduw belangrijk is.
Ook zie ik uit persoonlijke ervaring, op bijvoorbeeld professioneel vlak, dan wel dat een zekere mate van mate van angst zijn nut heeft en mensen dat ook nodig hebben.
Als werknemers menen dat je maar kan doen wat je wil zonder daar de gevolgen (oa ontslag) dan is er bij velen ook een soort revolte tegen de werkgever omdat die maar laat begaan en de luierikken evenzeer beloond worden.
Dus op zich vind ik er nog iets voor te zeggen dat het hebben van angst voor autoriteit zeker een nut is.
Al moeten we natuurlijk niet zover gaan door te plunderen en what not