Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Oliver Twist van Charles Dickens uitgelezen. Leest toch wat stroever dan verwacht. De vrij omfloerste Victoriaanse stijl heeft daar mee te maken en het helpt niet om het boek snel uit te willen hebben. Toch genoten van het boek, het is niet zo moeilijk om de draad weer op te pikken en te genieten van een stukje klassieke Engelse literatuur. Tot hiertoe vond ik A tale of two cities wel het beste werk maar ik geef toe dat ik nog niet zoveel werken heb gelezen van Dickens.

Op dit moment weet ik de opvolger niet zo goed. Met dit belachelijk warme weer vind ik het moeilijk om mijn aandacht vast te houoden.

Jules Verne - Voyage au Centre de la Terre

Eerste zomerboek (en dus in het Frans) van dit jaar. Ik vond "Tour du Monde..." beter (vorig jaar gelezen).
Avontuur van een paar wetenschappers en hun gids die in IJsland afd(w)alen naar het binnenste van de aarde. Bevat iets teveel wetenschappelijke termen en het hele verhaal valt soms wat tegen.
Mijn overgrootvader had de hele reeks, weliswaar in het Nederlandsch. Na zijn overlijden is dat bij m'n vader terecht gekomen en ik heb die zo rond m'n 12e allemaal gelezen. Echt goeie herinneringen aan. Reis naar de maan blijft fantastisch.
Oliver Twist van Charles Dickens uitgelezen. Leest toch wat stroever dan verwacht. De vrij omfloerste Victoriaanse stijl heeft daar mee te maken en het helpt niet om het boek snel uit te willen hebben. Toch genoten van het boek, het is niet zo moeilijk om de draad weer op te pikken en te genieten van een stukje klassieke Engelse literatuur. Tot hiertoe vond ik A tale of two cities wel het beste werk maar ik geef toe dat ik nog niet zoveel werken heb gelezen van Dickens.

Op dit moment weet ik de opvolger niet zo goed. Met dit belachelijk warme weer vind ik het moeilijk om mijn aandacht vast te houoden.
Alsof één nostalgie trip niet genoeg was, na Jules Verne van @Yulquen dropt @Avondland hier Oliver Twist.
Ik heb deze versie ook kapot gelezen. Ooit begonnen voorlezen aan de oudste maar die vond er niks aan.
Die was meer fan van Marc De Bel.. Maar ik blijf hopen dat deze toch ook nog eens een kans krijgt.
1782458515332.png

Mijn overgrootvader had de hele reeks, weliswaar in het Nederlandsch. Na zijn overlijden is dat bij m'n vader terecht gekomen en ik heb die zo rond m'n 12e allemaal gelezen. Echt goeie herinneringen aan. Reis naar de maan blijft fantastisch.

Alsof één nostalgie trip niet genoeg was, na Jules Verne van @Yulquen dropt @Avondland hier Oliver Twist.
Ik heb deze versie ook kapot gelezen. Ooit begonnen voorlezen aan de oudste maar die vond er niks aan.
Die was meer fan van Marc De Bel.. Maar ik blijf hopen dat deze toch ook nog eens een kans krijgt.
Bekijk bijlage 51229
Ik heb hem in het Engels gelezen. Mogelijk was ik er vlotter doorgeraakt in het Nederlands want vertalingen neigen mee te evolueren naar de hedendaagse taal terwijl het Victoriaanse Engels van Dickens uit de 19de eeuw gewoon in die tijd blijft steken. Maar mijn Engels is goed genoeg om erdoor te geraken en dat is toch een uitdaging dat ik altijd wil aangaan. Met Franse literatuur heb ik me daar nog niet aan gewaagd. Ik versta het wel maar niet goed genoeg om zware literaire klassiekers te degusteren.

Dashiell Hammett - The Maltese Falcon

Oerdegelijk en klassiek misdaadverhaal, met een vrij traag verloop, waar bij zovelen in dit genre alles op het einde in elkaar valt. Detective Sam Spade wordt ingehuurd om een vermist meisje op te sporen, en tegelijkertijd ook een klein standbeeld van een vogel terug te vinden. De waarheid ligt verborgen tussen de woorden en de lijnen, net zoals de passie en die blijken allemaal dodelijk te zijn.
Na de Big Sleep is dit het tweede boek in dit genre dat ik lees, maar nu zou ik enkel nog eens de film moeten herbekijken om te zien of die het boek volgt.

Will Wight - Unsouled (Cradle #1)
Will Wight - Soulsmith (Cradle #2)

Stond onlangs helemaal gratis op Amazon om mee te pakken, dus niet getwijfeld. Is een van de grootste (zeker destijds) self-publishers in het Fantasy-genre, ook een van de meest succesvolste en zijn Cradle series heeft jarenlang de hitlijst van beste self-published Fantasy op Reddit gedomineerd.
Dit is blijkbaar Progression Fantasy / LitRPG, erg veel verschil met de groei van een Rhand Al'Thor merk ik nu toch niet direct, behalve de meer intense focus op de groei van het personage dan. Geen al te grote shock dus.

De boeken zijn vrij kort, zeker voor Fantasy, met amper 300 pagina's. Maar dit heeft als voordeel dat er weinig tot geen saaie stukken in zitten. Zelfs de info dumps zijn vrij interessant en to the point.
Al bij al zeer van genoten, heel leuke boeken. Veel actie, en een echte underdog zero to hero rode draad doorheen het verhaal. Leuke humor ook, en een intrigerend verhaal. Ik kan begrijpen waarom het zo populair is.

Beiden krijgen een 4,5/5.

Matt Dinniman - The Dungeon Anarchist's Cookbook
Deel 3 van de Dungeon Crawler Carl reeks is een entertainende voortzetting van de twee eerdere delen: nieuw level met nieuwe mechanics er in, wacky (en soms wat te edgy) shit onderweg, weer wat meer info over de wereld buiten de kerker, beetje character ontwikkeling.
Allemaal niks wereldschokkends maar het blijft imo een solid 7 op10. Het leest enorm lekker weg en hoewel het level waarin het avontuur zich afspeelt gans anders is dan in de eerste twee boeken voelt het net hetzelfde. Voor de ene een minpunt, voor de andere net niet.
Ik vraag me af of dezelfde toon wordt aangehouden voor de rest van de reeks en of je dat op een bepaald moment niet beu geraakt.

Nog eens begonnen in East of Eden van John Steinbeck. Tweede lezing. Blijft fenomenaal goed en leest enorm vlot. Top 10 of misschien zelfs top 5. Herlezen voelt aan als thuiskomen.

Benieuwd naar de verfilming op Netflix dit najaar.

Nog eens begonnen in East of Eden van John Steinbeck. Tweede lezing. Blijft fenomenaal goed en leest enorm vlot. Top 10 of misschien zelfs top 5. Herlezen voelt aan als thuiskomen.

Benieuwd naar de verfilming op Netflix dit najaar.
Ik wil erin geloven maar aangezien ze voor een vertolking gaan vanuit het standpunt van Cathy Ames als "antiheldin" heb ik toch wat twijfels.
Dan heb je het boek echt niet begrepen, vrees ik.

De adaptatie van 100 Years of Solitude vond ik dan weer wél bijzonder geslaagd, toch zeker het eerste deel. In Augustus volgt deel twee, heel benieuwd.

Will Wight - Blackflame (Cradle #3)
Will Wight - Skysworn (Cradle #4)
Will Wight - Ghostwater (Cradle #5)

Bijna halfweg de serie, toch een vrij verslavende read eigenlijk. Plotstructuur en dergelijke is vrij formulaisch en simplistisch, vooral een focus op trainen en sterker worden, en zo blootgesteld worden aan machtigere personages en concepten om te bekampen, dus weer trainen en sterker worden, rinse and repeat.
LitRPG is een heel treffende naam, het is echt heel gelijkwaardig aam RPG games met het level-up systeem, farming van ervaring en skills, etc.

Verhaal is wel leuk, actie blijft boeien, er zit wat humor in verweven en de pacing blijft voortdenderen. Wat ook een grote reden is waarom het eigenlijk niet begint te vervelen. Elk boek heeft amper 300 pagina's en op een paar uur ben je erdoor.
Waar ik eerder dit jaar een week of zelfs twee weken nodig had om door een boek van 300 pagina's van Stevenson te geraken, doe ik dat met deze Cradle serie op nog geen twee dagen.

Maar dit is zeker geen subgenre dat iedereen gaat aanspreken, dat weet ik ook. En ik denk dat als ik enkel dit soort boeken zou lezen, ik het ook snel beu zou worden en gewoon effectief zou gaan gamen...

Bon, Blackflame 4,5* naar boven afgerond, Skysworn 4,5* naar beneden afgerond en Ghostwater 3,5* naar beneden afgerond. Dat was echt gewoon filler (zonder slecht te zijn).

Will Wight - Underlord (Cradle #6)
Will Wight - Uncrowned (Cradle #7)

Heerlijk om doorheen de boeken te vliegen. Zoals eerder vermeld zijn het allesbehalve literaire hoogstandjes maar 't is echt leuke Fantasy pulp. Volgens velen die de boeken reeds gelezen hebben, is het zeer zeer gelijkaardig aan Naruto en haalt het veel inspiratie uit die (en andere) Manga/Anime. Kan zelf niet vergelijken want nooit gelezen/gekeken, maar als je een Naruto- en Fantasy fan bent, zou je blijkbaar veel kunnen genieten van deze serie.

Ook als je geen Naruta-fan bent overigens. Zoals mij. Zeer genietbare serie. Hoe meer je doorheen het verhaal vordert, hoe meer bepaalde dingen uit de eerste boeken die wat raar leken, plots in mekaar klikken en je aha-momentjes krijgt.

Underlord 4,5* naar beneden afgerond en Uncrowned 4,5* naar boven afgerond.

Waylander - David Gemmell (Drenai Saga #3)
Gemmell's Drenai Saga is altijd een leuk literair tussendoortje.
Legende vond ik het beste denk ik - had hij geschreven toen hij ernstig ziek bleek te zijn. Het verhaal was eigenlijk een verwijzing naar zijn persoonlijke strijd, nl hijzelf als het fort en zijn verdedigers versus, de aanvallers, zijn ziekte.

Net het derde deel van de Cicero trilogie van Robert Harris uit: Dictator
De vorige delen vond ik al geweldig, en deze zet de kers op de taart.
Je weet eigenlijk wat er gaat gebeuren en toch is het spannend. Het spreekt allemaal enorm tot de verbeelding.

Is Pompeii ook de moeite om op te pikken?

Want - Collected by Gillian Anderson

Een reeks vrouwelijke fantasieën over seks en wat hen opwindt. Ingedeeld in thema's en komende vanuit alle hoeken van de planeet. Boek 2 is gepland voor september dit jaar.

Max Porter - Grief is the Thing with Feathers

Een kort verhaal (114 bladzijden) waarin een man zijn vrouw verliest en achter blijft met twee jonge zonen. Er doemt een kraai op om hen het leven zuur te maken maar ook om hen verdere stappen te laten zetten. Het verhaal wordt verteld vanuit de gezichtspunten van die drie hoofdpersonages, de man, de jongens en de kraai.
De kraai is de vereenzelviging van de rouw, verdwijnt op het laatste, maar gaat eigenlijk nooit weg.

Ik wou dit boek pas in november lezen, u weet wel de dodenmaand, maar door omstandigheden nu gelezen. Dit ook om mijn zielenroerselen rust te geven, in hoeverre dit kan. Indien jullie nog boeken kennen, die omgaan met de dood of het rouwproces (liefst fictie) mag dit altijd doorgegeven worden.

Will Wight - Wintersteel (Cradle #8)
Will Wight - Bloodline (Cradle #9)

Het leuke aan deze boeken is dat het LitRPG aspect wat naar de achtergrond verdwenen is, de focus is niet meer gewoon advancement door middel van veel trainen en elixirs drinken en kostbare items vinden/gebruiken, wat ergens ook logisch is want de hoofdpersonages zitten ondertussen bijna tegen de top aan. Hierdoor krijgen het verhaal zelf en de stakeholders meer aandacht, en dat is positief. Want het is een boeiend verhaal en de meeste personages zijn aangenaam om te volgen.

Wintersteel 4,5* naar boven afgerond, en Bloodline 4* naar beneden afgerond.

The Reformatory van Tananarive Due

Licht horrorverhaal over de Dozier school for boys over een zwarte jongen van 12 die daar wordt geplaatst omdat hij zijn zus beschermde tegen de zoon van een oude rijke witte familie die nog slaven hield indertijd. Speelt zich af in de Jim Crow jaren 50 Florida.

Er zitten bovennatuurlijke zaken in het boek zoals geesten maar de echte horror komt vooral van 'the white man'. Nog in een tijd waar bomen hanging trees worden genoemd en zwarte mensen worden opgeknoopt omdat ze valselijk worden beschuldigd voor prullen.

Fans van conservatief Amerika beginnen er best niet aan want onze witte medemens en het systeem indertijd is hier eigl het monster.

Leuk boek maar eerder drama met geesten dan echt horror.

Indien jullie nog boeken kennen, die omgaan met de dood of het rouwproces (liefst fictie) mag dit altijd doorgegeven worden.

A Monster Calls van Patrick Ness. Ik heb een prachtige geïllustreerde editie. Het is wel gericht aan jongere lezers. Het hoofdpersonage is een tiener (geloof ik) maar ik vond het nog steeds aangrijpend en echt mooi. Ik heb het gelezen op een moment dat mijn iets heel gelijks overkwam zoals in het boek. Het boek is ook verfilmd geweest en ik vond het ook een mooi film.

H is for Hawk door Helen Macdonald is een autobiografie over hoe de auteur is omgegaan met de dood van haar vader. Ik vond het een mooi boek, maar het hielp wel dat ik ook interesse heb in valkerij en roofvogels. Dit boek is ook verfilmd geweest. Ik heb hem een tijdje terug gezien omdat mijn vader overleden is en ik het herlezen van het boek niet echt aandurfde. Ik dacht dat de film wat makkelijker ging zijn. .. maar het kwam toch ook pijnlijk binnen.

Terug
Bovenaan