The Good Soldier Švejk - Jaroslav Hašek
Hoogst satirische, Tsjechische klassieker over de avonturen van een ogenschijnlijke simpleton in de eerste wereldoorlog. Sveijk steekt voortdurend de draak met zijn oversten, zogezegd vanuit een kinderlijke naïviteit omdat hij de sérieux van sociale situaties niet juist aanvoelt, maar stiekem weet hij goed genoeg wat hij moet doen en zeggen om met zijn fratsen weg te geraken. Mijn editie bevatte ook de originele bijbehorende tekeningen van Josef Lada, wat echt een meerwaarde was en de aandoenlijkheidsfactor van Sveijk nog aanzieklijk verhoogde.
Ik bedoel:
Train Dreams - Denis Johnson
Ik wou al langer iets van Johnson lezen, maar was zijn boeken nog niet eerder tegengekomen in een tweedehandszaak, en voor zulke dunne boeken die je in één zitting kan uitlezen, is de eerstehandsprijs mij vaak wat te kostelijk. Waarschijnlijk heb ik het dus aan de populariteit van de recente verfilming te danken dat ik deze roman toch eens tweedehands op de kop kon tikken.
Jaren geleden heb ik
Walden gelezen, een boek waar ik me bijna niets over herinner, behalve de voetnoten in mijn Norton Anthology waaruit bleek dat Thoreau in het echt een charletan was die zich helemaal niet als een kluizenaar had teruggetrokken en zijn mammie nog voor de was en plas liet opdraaien. Wel,
Train Dreams zou je kunnen omschrijven als een gritty, meer integere (hoewel fictieve) versie van
Walden, met de transcendentele horror van een Toni Morrison (
Beloved). De roman biedt een blik in het kluizenaarsleven en deed me nadenken over het risico om als introvert vereenzaamd te raken wanneer je eenmaal een zielsmaat hebt gekend, en daarna niet meer ernaar hunkert om die band opnieuw met iemand op te bouwen.
Frost - Thomas Bernhard
Intussen zou ik Bernhard in de top 3 van mijn favoriete Duitstalige auteurs durven zetten, dus ik ga hem deze halve faux-pas (tevens zijn debuut) vergeven. Thematisch heeft het alle elementen van een archetypische Bernhard roman, maar het mist de doordrammende, humoristische stijl waar Bernhard uiteindelijk zijn naam en faam mee heeft gemaakt. Mocht ik niet hebben geweten wie de auteur was, zou ik het eerder als verloren gewaand werk aan Thomas Mann hebben toegedicht. Het heeft qua filosofie en community-schetsing wel wat weg van
Der Zauberberg, maar met die vergelijking doe ik het meesterwerk van Mann toch een beetje te veel oneer aan.