Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
4 3 2 1 van Paul Auster uitgelezen. 1000+ pagina's lang vier mogelijke levens van Archie Ferguson mogen ervaren. Ik vond het bijna over de gehele lijn boeiend en geeft veel stof tot nadenken hoeveel mogelijkheden er bestaan om een mensenleven te mogen leiden (of lijden). Tot hiertoe het boek van het jaar. Nu is het tijd om wat kortere boeken te lezen, misschien iets van Cees Nooteboom of iets obscuurs uit het interbellum. On verra.

Automatic Noodle - Annalee Newitz

De korte inhoud belooft een leuk en 'cozy' (overgebruikte beschrijving in de reviews) verhaal over een groep achtergelaten robots die een noodle restaurant openen in San Fransisco. Klonk goed. Ik had wel zin iets ongewoons grappig en luchtig met robots. Vrolijk kleurrijke cover ook.

Mja, toch wat bedrogen uitgekomen. Het is een kort boekje, maar er komen heel wat onsubtiele verwijzingen naar de hedendaagse maatschappelijke problematieken aan bod, zoals rond immigratie, uitbuiting en racisme.

Op zich zou dat geen probleem zijn, en ik geef de auteur niet bepaald ongelijk. Maar in plaats van een tof humoristisch boekje vond ik het eerder deprimerend en vaak ook best saai. Ik hoef niet elke keer een beschrijving te krijgen over hoe noodles gemaakt worden :unsure:
Het helpt ook niet dat er niet echt een plot is, of enige vorm van spanning. Er duikt wel een probleem op, maar het lost zowat zichzelf op...

Het Vlees van Szalay er in 2 avonden doorgejaagd.

Halverwege begon ik wat schrik te krijgen dat het licht uitviel maar nadien mij toch nog wel kunnen pakken. We volgen het leven van de Hongaarse zwijgzame en 'alles is oké voor mij'-personage Istvan. Vanaf zijn jeugd tot aan het einde van zijn leven, in de criminaliteit, het leger, nadien het Londense rijkemansleven om weer te eindigen met vrij weinig in Hongarije.

Heel mooi en aangrijpend verhaal.

Het is weekend. Of misschien is het een weekdag en zou je je eigenlijk over je werk moeten bekommeren. Je bent koffie aan het drinken, alleen of met je partner. Als je kinderen hebt, heb je die misschien net naar de tekenacademie gebracht, of naar school. Vaststaat dat je even de tijd hebt genomen om je geliefde forum te bezoeken, en dat je aandacht werd afgeleid door een nieuwe post in het literatuurgedeelte. Het is een recensie van Italo Calvino’s Als op een winternacht een reiziger, en je besluit deze aandachtig te lezen. De recensent is je immers niet helemaal onbekend. Wat je voor de rest ook van hem mag denken, je vertrouwt hem en zijn doorgaans kundig, minzaam oordeel. De recensie komt je echter vreemd over. De recensent bespreekt deze roman die geen roman is, maar tegelijk ook veel meer dan een roman is, misschien wel tien romans, zonder er echt iets over te zeggen. Aan de vorm van zijn tekst alleen al merk je dat het wel een bijzonder boek moet zijn. Hij zal vast een goede reden hebben om niet uit te wijden over de inhoud, maar welke? Je zal het zelf moeten ontdekken. Je leest slechts grote lof over de innovatieve schranderheid waarmee de auteur de recensent - zelf geen dommerik, al kan hij soms ook best arrogant zijn - zo wist te treffen, en hij toont bewondering voor de stijl zonder in blinde adoratie te vervallen, maar wat weet je nu ondertussen echt over het boek? Hij sluit af met een score van vier en een halve ster. Daar moet je het dan mee doen.

Of heb je Als op een winternacht een reiziger soms zelf al gelezen, en vond je het destijds ook zo opmerkelijk? Dan voel je meteen die vlaag van warme genoegdoening over het feit dat deze nobele onbekende met jou die mening deelt. Ze bedekt je als een dekentje in de barre winterkou. Of misschien heb je het gelezen, vond je er helemaal niets aan, en voel je verontwaardiging opborrelen. Hou die maar bij, je weet nooit wanneer ze van pas kan komen. Je hebt nu een joker op zak die je op elk moment kan gebruiken om de mening van deze recensent, ongeacht het onderwerp, naar de prullenmand te verwijzen. Wat weet hij ervan, die omhooggevallen snob?

Een misschien nog grotere kans is er dat je het boek nog niet gelezen hebt. Je bent verward, maar ook geprikkeld. Droom je immers niet al je godganse leven van een roman waarin er geen enkele discussie mogelijk is dat jij, de Lezer, waarachtig het hoofdpersonage bent? Een roman waarin je jezelf niet in bochten hoeft te wringen om je te identificeren met al die protagonisten die mooier, slimmer en sterker, of soms ook wel lelijker, dommer en zwakker zijn dan jij? Een roman die je mysterie belooft, romance, spanning ook, en je zelfs regelmatig een glimlach ontlokt? Je besluit misschien dat dit een boek is dat je wel zou willen lezen, en je haast je naar de dichtstbijzijnde bibliotheek of boekhandel. Al na het eerste hoofdstuk ben je verkocht, of toch minstens geïntrigeerd, en je kan niet wachten om het vervolg te lezen.

****1/2

Laatst bewerkt:
Stephen King - Holly

Deel 3 uit de Holly Gibney reeks. Tijdens de Covid pandemie krijgt Gibney de opdracht om een verdwenen studente op te sporen. Daarbij stuit ze op andere verdwenen personen uit het verleden die niets met deze verdwijning te maken hebben. Of toch wel?

Heel goeie King imo. Waar op zijn recenter werk altijd wel iets was aan te merken, was het dit keer niet het geval. Interessante personages, verhaal dat je meteen vast grijpt en mee sleurt en een heel goeie ontknoping. Het speelt zich af tijdens de pandemie en het eerste termijn van Trump. Er komt duidelijke commentaar op Trump en zijn aanpak op de pandemie (en bij uitbreiding ook hoe bepaalde mensen daar mee omgingen).
Ik kan perfect verstaan dat mensen dat maar niks vinden. Maar mij stoorde het niet en imo kwam het vrij realistisch over.

Het is weekend. Of misschien is het een weekdag en zou je je eigenlijk over je werk moeten bekommeren. Je bent koffie aan het drinken, alleen of met je partner. Als je kinderen hebt, heb je die misschien net naar de tekenacademie gebracht, of naar school. Vaststaat dat je even de tijd hebt genomen om je geliefde forum te bezoeken, en dat je aandacht werd afgeleid door een nieuwe post in het literatuurgedeelte. Het is een recensie van Italo Calvino’s Als op een winternacht een reiziger, en je besluit deze aandachtig te lezen. De recensent is je immers niet helemaal onbekend. Wat je voor de rest ook van hem mag denken, je vertrouwt hem en zijn doorgaans kundig, minzaam oordeel. De recensie komt je echter vreemd over. De recensent bespreekt deze roman die geen roman is, maar tegelijk ook veel meer dan een roman is, misschien wel tien romans, zonder er echt iets over te zeggen. Aan de vorm van zijn tekst alleen al merk je dat het wel een bijzonder boek moet zijn. Hij zal vast een goede reden hebben om niet uit te wijden over de inhoud, maar welke? Je zal het zelf moeten ontdekken. Je leest slechts grote lof over de innovatieve schranderheid waarmee de auteur de recensent - zelf geen dommerik, al kan hij soms ook best arrogant zijn - zo wist te treffen, en hij toont bewondering voor de stijl zonder in blinde adoratie te vervallen, maar wat weet je nu ondertussen echt over het boek? Hij sluit af met een score van vier en een halve ster. Daar moet je het dan mee doen.

Of heb je Als op een winternacht een reiziger soms zelf al gelezen, en vond je het destijds ook zo opmerkelijk? Dan voel je meteen die vlaag van warme genoegdoening over het feit dat deze nobele onbekende met jou die mening deelt. Ze bedekt je als een dekentje in de barre winterkou. Of misschien heb je het gelezen, vond je er helemaal niets aan, en voel je verontwaardiging opborrelen. Hou die maar bij, je weet nooit wanneer ze van pas kan komen. Je hebt nu een joker op zak die je op elk moment kan gebruiken om de mening van deze recensent, ongeacht het onderwerp, naar de prullenmand te verwijzen. Wat weet hij ervan, die omhooggevallen snob?

Een misschien nog grotere kans is er dat je het boek nog niet gelezen hebt. Je bent verward, maar ook geprikkeld. Droom je immers niet al je godganse leven van een roman waarin er geen enkele discussie mogelijk is dat jij, de Lezer, waarachtig het hoofdpersonage bent? Een roman waarin je jezelf niet in bochten hoeft te wringen om je te identificeren met al die protagonisten die mooier, slimmer en sterker, of soms ook wel lelijker, dommer en zwakker zijn dan jij? Een roman die je mysterie belooft, romance, spanning ook, en je zelfs regelmatig een glimlach ontlokt? Je besluit misschien dat dit een boek is dat je wel zou willen lezen, en je haast je naar de dichtstbijzijnde bibliotheek of boekhandel. Al na het eerste hoofdstuk ben je verkocht, of toch minstens geïntrigeerd, en je kan niet wachten om het vervolg te lezen.

****1/2
Waanzinnig goed boek. Recent ook gelezen.
Heel leuke recensie trouwens, daar kom ik niet aan toe.. 😅

Calvino is echt geweldig. Heb nu deze Winternacht al gelezen, alsook het drieluik Onze Voorvaderen die een heel andere stijl zijn. Veel meer een soort sprookje, dat. En de Onzichtbare Steden, maar die lees je niet echt in één trek uit imo..

Staan zeker nog op de leeslijst : Cosmicomics en Waarom Zou je De Klassieken Lezen?

Calvino is echt geweldig. Heb nu deze Winternacht al gelezen, alsook het drieluik Onze Voorvaderen die een heel andere stijl zijn. Veel meer een soort sprookje, dat. En de Onzichtbare Steden, maar die lees je niet echt in één trek uit imo..

Staan zeker nog op de leeslijst : Cosmicomics en Waarom Zou je De Klassieken Lezen?
Ja, fantastisch. Ik merk ook dat hij blijft nazinderen, altijd een goed teken.
Onze voorouders lijkt me ook echt iets voor mij, die heb ik inmiddels gewoon besteld, net als Oer en andere tijden van Tokarczuk. Ik heb wel geen plaats meer in de kast, ga een beetje moeten herorganiseren.

Maar dat is voor later, eerst weer eens iets anders uit de stapel zoeken. Nieuwe boeken kiezen gaat me de laatste jaren een pak beter af dan vroeger, moet ik zeggen. Ik neig naar De wilde detectives van Bolaño, of misschien nog snel een Rus erdoor jagen, nu het nog winter is.

Ja, fantastisch. Ik merk ook dat hij blijft nazinderen, altijd een goed teken.
Onze voorouders lijkt me ook echt iets voor mij, die heb ik inmiddels gewoon besteld, net als Oer en andere tijden van Tokarczuk. Ik heb wel geen plaats meer in de kast, ga een beetje moeten herorganiseren.

Maar dat is voor later, eerst weer eens iets anders uit de stapel zoeken. Nieuwe boeken kiezen gaat me de laatste jaren een pak beter af dan vroeger, moet ik zeggen. Ik neig naar De wilde detectives van Bolaño, of misschien nog snel een Rus erdoor jagen, nu het nog winter is.
De memoires van Paustovski!

Cosmicomics was vandaag toevallig een van de gekozen boeken in de podcastaflevering van Drie Boeken die ik was aan het beluisteren. :)

Robert Louis Stevenson - The Black Arrow

Een Middeleeuws YA avontuur, maar YA eind 19e eeuw is niet YA 21e eeuw. Weinig seks of romantiek, dat wel, maar wel nog lekker veel bloedvergieten. Want ja, daarover lezen, maakte je een sterke en vurige jongeman eind 19e eeuw!

Stevenson katapulteert ons naar het 15e-eeuwse Engeland dat verscheurd wordt door de Rozenoorlogen, een interne strijd tussen verscheidene edelen met als doel het Koningschap der Engelanden te bekomen. We volgen Richard Shelton, de zoon van een overleden edelman die in dienst staat van een andere edelman die (geweten door iedereen behalve hemzelf) zijn vader vermoord heeft. Richard is juist op leeftijd gekomen dat hij oud genoeg is om mee te vechten en te strijden, verliefd te worden op knappe dames in nood, en kan nadenken over filosofische kwesties zoals de meerwaarde van wreedheid ten tijde van oorlog.
Een zeer interessant verhaal, gevuld met actie en spanning. Ontzettend van genoten en wat mij betreft het beste boek van Stevenson dat ik tot dusver gelezen heb.

Nog één boek te gaan, en dan is het œuvre van Stevenson verwerkt.

4,5/5, op GR zal dat 5* worden,

Laatst bewerkt:
Een Middeleeuws YA avontuur, maar YA eind 19e eeuw is niet YA 21e eeuw. Weinig seks of romantiek, dat wel, maar wel nog lekker veel bloedvergieten.

Ik heb toch weinig YA gelezen waar veel sex in voorkomt aangezien YA tieners als doelpubliek hebben. Ik heb al jaren amper YA gelezen dus misschien ben ik fout...
Nu worden adult of new Adult boeken helaas wel vaak als YA geklasseerd. Zeker als ze door vrouwen voor vrouwen zijn geschreven en al zeker als er een focus is op romantiek en er erotiek (of smut) in voortkomt.

Ik heb toch weinig YA gelezen waar veel sex in voorkomt aangezien YA tieners als doelpubliek hebben. Ik heb al jaren amper YA gelezen dus misschien ben ik fout...
Nu worden adult of new Adult boeken helaas wel vaak als YA geklasseerd. Zeker als ze door vrouwen voor vrouwen zijn geschreven en al zeker als er een focus is op romantiek en er erotiek (of smut) in voortkomt.

¨Dat wel" wil toch zeggen dat net zoals 21e eeuwse YA, ook de 19e weinig seks bevatte. Maar daarentegen des te meer bloedvergieten.

Sorry als het onduidelijk was.

¨Dat wel" wil toch zeggen dat net zoals 21e eeuwse YA, ook de 19e weinig seks bevatte. Maar daarentegen des te meer bloedvergieten.

Sorry als het onduidelijk was.

Geen probleem hoor. Misschien dat ik ook een beetje te snel reageerde 🙈. Maar tis een beetje mijn stokpaard dat veel boeken door vrouwen voor vrouwen nogal snel als YA (en daardoor ook vaak als minder kwaliteit/ minder belangrijk) wordt geklasseerd.

Geen probleem hoor. Misschien dat ik ook een beetje te snel reageerde 🙈. Maar tis een beetje mijn stokpaard dat veel boeken door vrouwen voor vrouwen nogal snel als YA (en daardoor ook vaak als minder kwaliteit/ minder belangrijk) wordt geklasseerd.
Ik zal bijten. "Boeken voor vrouwen", wat betekent dat zelfs? Kan je het mij, geen vrouw, dan kwalijk nemen dat het mij niet meteen aanspreekt als je je boeken op die manier in de markt zet? Een echt goed boek schrijf je idealiter toch voor de hele wereld, voor alle mensen, niet enkel die van je eigen leefwereld maar ook die van 300 jaar in de toekomst?

Kinderboeken en jeugdboeken, daar kan ik mij iets bij voorstellen, en die kunnen ondanks hun beperkingen wondermooi zijn. Bestaan er schrijvers die enkel boeken voor bejaarden schrijven, met uitsluitend gepensioneerde personages? Maar wat is dat dus exact, een boek voor vrouwen? No clue. Als marketingtruc zal het wel werken, zeker aangezien vrouwen doorgaans meer lezen dan mannen, maar als je echt goed schrijft vind ik het vooral getuigen van een gebrek aan zelfvertrouwen, alsof je je op voorhand wil indekken tegen mogelijke kritiek. Ik veronderstel dat je schrijvers als V.C. Andrews bedoelt? Daar heb ik twee volledige series in recordtempo van uitgelezen, trouwens (toegegeven, de tweede is afgewerkt door een mannelijke ghostwriter). Op geen enkel moment dacht ik "amai, dit is echt een wijvenboek."

Ik vrees dat je je er een beetje blind op staart. Een Stephen King of een Dan Brown wordt door de stereotype literatuursnob ook niet echt in de hoogste schuif geclasseerd, en het is niet dat die voor vrouwen schrijven of zo. Mijn eigen grens tussen top en flop wordt alleszins heus niet bepaald door welk genre het is hoor, al heb ik zeker mijn voorkeuren en blinde vlekken.

Ik zal bijten. "Boeken voor vrouwen", wat betekent dat zelfs? Kan je het mij, geen vrouw, dan kwalijk nemen dat het mij niet meteen aanspreekt als je je boeken op die manier in de markt zet? Een echt goed boek schrijf je idealiter toch voor de hele wereld, voor alle mensen, niet enkel die van je eigen leefwereld maar ook die van 300 jaar in de toekomst?

De meeste auteurs kunnen niet zomaar schrijven wat ze willen en moeten een bepaald doelpubliek kiezen om voor te schrijven om dan hopelijk een commercieel succes te worden. Er is maar en kleine minderheid die mogen doen wat ze willen.

En nee. Ik vind niet dat een boek (of enige andere vorm van kunst/cultuur) gemaakt moet worden voor iedereen en met het oog om zo lang mogelijk relevant te zijn.
Vind iedereen Jane Austen dan goed? Of Ernest Hemingway (ik vind die zijn werk persoonlijk niets met uitzondering van The Sea Change) .
Hoe kan je ook iets maken dat in ieder zijn leefwereld past als wij zo verschillend zijn?

En bovendien is 'goed' gewoon subjectief.
Maar wat is dat dus exact, een boek voor vrouwen? No clue. Als marketingtruc zal het wel werken, zeker aangezien vrouwen doorgaans meer lezen dan mannen, maar als je echt goed schrijft vind ik het vooral getuigen van een gebrek aan zelfvertrouwen, alsof je je op voorhand wil indekken tegen mogelijke kritiek.

Dit heeft echt niets met zelfvertrouwen te maken. Vrouwen hebben gewoon andere ervaringen dan mannen en kijken ook anders naar bepaalde zaken.

Boeken voor vrouwen zijn voor mij boeken waarin gefocust wordt op de ervaringen van vrouwen. Vaak zijn de mannen dan geschreven voor de female gaze. Als er seks in komt is dit geschreven met het genot van de vrouwelijk personage voorop. Een van de meest populaire genres waarin dit voorkomt is romantisy. Romance met een fantasy backdrop en plot. Dit lees ik regelmatig. En om eerlijk te zijn... Ik heb echt geen nood aan zo'n boek te lezen dat is geschreven door een man.

Je hebt ook gewoon het genre woman's fiction (wat ik minder lees). In zulke boeken wordt gewoon meer gefocust op de emotionele leefwereld en dagdagelijkse zaken en minder op actie/plot.

Helaas wordt er nog vaak op neergekeken/beschouwd als minder. Maar hey, dit gebeurd nogal vaak met zaken die populair zijn bij vrouwen :).

Ik probeer de moeite te doen om zo breed mogelijk te lezen. Ik lees fantasy, romantisy, crime, historische fictie, contemporary fictie, science fiction,....

Maar de laatste jaren merk ik wel dat mijn voorkeur uitgaat naar boeken geschreven door vrouwen met vrouwelijke protagonisten onafhankelijk van het genre.

Ik zal bijten. "Boeken voor vrouwen", wat betekent dat zelfs?
Just my 2 cents: boeken geschreven vanuit het ik standpunt waarbij de protagonist een vrouw is en waarbij er erotiek in voorkomt. De plot mag dan nog zo goed geschreven zijn, het is overduidelijk dat het niet de bedoeling is dat ik als hetero man het doelpubliek ben als er om de 7 hoofdstukken een blowjob scene inzit tussen het hoofdpersonage en de tall dark (broody) and handsome love interest.

Niks mis mee trouwens! Het doelpubliek is ondertussen ruimschoots groot genoeg en bij het alternatief (lees: boeken waarin weinig tot geen erotiek zit of waarbij het beschreven is vanuit de 3e persoon en dus sowieso al minder persoonlijk) is de keuze zeker ook ruim genoeg.

Terug
Bovenaan