Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
In de kerstvakantie nog eens de Godfather I & II op tv zien passeren en zin gekregen om het boek te lezen. Is wat uitgebreider dan de eerste film, er staan verwikkelingen in over oa Johnny Fontane die niet in de film vervat zitten, maar die ik in het boek ook wat langdradig vond. Ik snap dus ook wel het schrappen ervan voor de film. Zeker een goed boek, waarbij je ook voortdurend die geniale filmsfeer rond je voelt als je het leest. Komt op die geschrapte passages verder wel 1-op-1 overeen. Toch een straf stukje van Puzo hoe hij die hele cultuur bekend heeft gemaakt en beschreven heeft.

Net Pompeii gelezen van Robert Harris, dat vond ik maar meh. Goede technische beschrijvingen, leuk invalspunt (waarbij de ingenieur van het aquaduct wordt gevolgd). Maar na het lezen van de Cicerotrilogie (ook hier dankzij dit forum) vond ik dit eigenlijk wat vlak en saai zelfs. Had er meer van verwacht.

Steve D Wall - The Way of Renegades

Ik gok dat ik deze eens opgepikt heb bij een 1+1 sale op audible. Leuke intro van een reeks. Beetje zwakke worldbuilding imo maar een introductie van een aantal toffe characters en met een tof magie systeem en vuurwapens. Er is ook genoeg spanning en mysterie om mij boek 2 op mijn wishlist te doen droppen.

Adrian Tchaikovsky - Bee Speaker (Dogs of War #3)

De kwaliteit in deze serie is toch beduidend minder geworden met elk boek. Het eerste was echt een rollercoaster van plezier, de tweede was vrij goed maar met een teleurstellend einde, en deze afsluiter van de trilogie is solide maar ook niet meer dan dat.

Iets teveel oninteressante pov's en teveel herhaling (vaak zien we dezelfde situatie van twee pov's) vertraagden de uitvoering teveel, waardoor ik het boek ook te vaak aan de kant heb gelegd. Dogs of War las ik op een dag uit, deze duurde 10 dagen.

Bon, het verhaal op zich en de wereld waarin het zich afspeelde, waren best wel interessant. Maar de uitvoering was dus ondermaats, jammer genoeg. Hopelijk kan hij in zijn andere series wel bevestigen.

3,5/5 naar beneden afgerond op Goodreads.

Bernard Cornwell - Sharpe's Triumph

2e Sharpe boek dat ik lees, nog een 20-tal te gaan.
Ook dit verhaal speelt zich af in India en vertelt het verhaal hoe Sergeant Sharpe officieer wordt. De gedetailleerde beschrijving van de slag om Assaye, 1 van Wellesly's grootste overwinningen, is geweldig om te lezen en heel moeilijk om neer te leggen. De randanimatie van de jacht naar een veroordeelde en Hakeswill's plannen om Sharpe te dwarsbomen zorgen voor genoeg variatie en een degelijk verhaal.
Ik vrees dat ik hooked ben en de hele reeks in huis zal halen (per serie van 3 boeken valt dat ook best mee van prijs)

Robert Louis Stevenson - The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Voornemen gehad om meer Klassiekers te lezen na het ontdekken van https://standardebooks.org/ en random besloten om met het oeuvre van RL Stevenson te starten.
Bon, dit is dus geschreven in 1886 en is een lichte horror/thriller waarbij een wetenschapper stelt dat de menselijke psyche duaal is en uit een goede en een slechte helft bestaat, hij ontwikkelt een drankje waarmee hij meent deze te kunnen scheiden maar uiteindelijk gewoon een persona creeërt die compleet slecht is, met alle gevolgen van dien.

Gezien het net geen 100 pagina's betreft, valt er vrij weinig over te zeggen. Leuk om eens te lezen, en als volwassene kan ik het beter appreciëren dan toen ik dit als tiener verplicht voor school moest lezen en er maar niks aan vond. De gedachtegang bij de personages is niet altijd even gemakkelijk te begrijpen 140 jaar na datum, maar het was wel een leuke inkijk in de wereld van toen.

4/5

Olga Tokarczuk – De rustelozen ****

Eerst een bekentenis: de laatste vrouwelijke auteur die ik las is J.K. Rowling, en uit mezelf ga ik daarnaast ook niet zo snel een recenter boek in de hand nemen. Van nature graviteer ik naar het werk van reeds lang gestorven, geprivilegieerde mannen, wiens monumentale klassiekers door minstens drie generaties van andere, overwegend geprivilegieerde mannen tot literair erfgoed zijn verklaard. Zelf een geprivilegieerde man zijnde schept dat simpelweg vertrouwen. Het mag dus niemand verbazen dat dit een boek is dat ik niet zelf heb gekocht, maar cadeau heb gekregen.

Ik wilde het aanvankelijk op reis lezen, omdat ik mij had laten vertellen dat het over reizen gaat, maar aangezien ik het te druk had met, welja, reizen, ben ik er niet aan toegekomen. En daar ben ik eigenlijk zeer blij om, want het boek werkt voor mij beter als reflectie op reizen dan als reisgezelschap.

De rustelozen is een experimentele roman, met een grote thematische samenhang maar zonder echt narratief. Tal van korte hoofdstukken waarin het fenomeen van reizen wordt ontleed (die woordkeuze is bewust, zie verder) worden afgewisseld met enkele langere hoofdstukken waarin een aantal verschillende verhalen worden verteld, waaronder zowel waargebeurde feiten als losstaande kortverhalen. Het deed me bij momenten fel denken aan De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, maar dan minder meta-filosoferend, en wat meer, tja… ik weet het niet, ongrijpbaar misschien? Het voordeel én nadeel van beide boeken is dat het je door de structuur erg gemakkelijk wordt gemaakt om het boek neer te leggen, maar ook om nog snel voor het slapengaan een paar korte hoofdstukken te lezen. Een pageturner is dit dus niet.

Het grote overkoepelende thema is vergankelijkheid, denk ik, en het krijgt vele verschillende gezichten. Het in beweging zijn van dingen, gedachten, mensen. De vluchtigheid van menselijke ontmoetingen en connecties, zowel de twee uur die je met een volslagen vreemde deelt door naast elkaar te zitten op het vliegtuig als een uiteindelijk gedoemd huwelijk van ettelijke jaren. Ovidius schreef het al, Shpongle verwerkte het zelfs tot mijn favoriet elektronisch album: omnia mutantur, nihil interit (‘alles verandert, niets vergaat’). Om de één of andere reden wordt dit thema kracht bijgezet door in de verschillende verhalen en overpeinzingen bijzonder vaak en nogal nadrukkelijk uit te weiden over de menselijke anatomie in het algemeen en het fenomeen van plastinatie in het bijzonder. Een toch wel opmerkelijke keuze die bij momenten een beetje vreemd aanvoelde, waardoor ik dit ondanks het uitgangspunt niet echt een vakantieboek zou noemen, maar het werkt wel. Niettegenstaande deze bijzondere thematische samenhang zal ik zelf toch eerder de voorkeur geven aan meer verhalende romans, waarin de personages geen wazige passanten zijn, maar de tijd krijgen om uitgewerkt te worden tot herkenbare mensen. Dat is een voorkeur, geen kritiek.

Ik kan er evenwel niet omheen: Olga Tokarczuk kan echt waanzinnig goed schrijven. Haar proza barst gewoon van het talent. De woorden dansen – nu eens behoedzaam, dan weer wat sneller – met een heerlijke literaire cadans en al na enkele pagina’s ben ik de tel kwijtgeraakt van de vele prachtige zinnen, de wondermooie poëtische beschrijvingen, en de scherpe observaties, die mij sterk raakten, soms inhoudelijk maar nog veel vaker door de schitterende manier waarop ze werden verwoord. Zoals elke literaire snob en armstoelfilosoof heb ik ergens, diep verborgen in de krochten van mijn laptop, een mapje staan met de eerste drie pagina’s van een debuutroman die nooit het levenslicht zal zien. Ook al was ik er tot dusver niet geheel ontevreden over, na dit boek te hebben gelezen kan ik alleen maar nederig het hoofd buigen wat dat betreft, en dat mapje nog wat dieper begraven. Hulde!

Inhoudelijk vond ik het dus zeker best interessant, of toch minstens intrigerend, zij het een beetje buiten mijn comfort zone en zonder dat het mij ergens echt volledig wist op te slokken. Zuiver esthetisch, daarentegen, is dit bij het beste dat ik al gelezen heb. Als Tokarczuk verhalende romans heeft van dezelfde literaire kwaliteit, zou ik die met enorm veel goesting en het volste vertrouwen in huis halen.

Laatst bewerkt:
Van nature graviteer ik naar het werk van reeds lang gestorven, geprivilegieerde mannen, wiens monumentale klassiekers door minstens drie generaties van andere, overwegend geprivilegieerde mannen tot literair erfgoed zijn verklaard.
Ik lees ook wel overwegend boeken van mannen en mijn boekenkast is een sausage fest, al zijn er wel een aantal vrouwen wiens werk ik ten zeerste apprecieer zoals Marguerite Yourcenar die toch ook een aantal monumentale klassiekers op haar naam heeft (en vergeet zeker haar autobiografische Labyrinthe du monde niet). Het probleem is dat als je verder in het verleden duikt er nu eenmaal véél meer mannelijke schrijvers te vinden waren en dat vrouwelijke schrijvers het niet bepaald makkelijk hadden om een boek gepubliceerd te krijgen. Jane Austen, Emily Brontë, Louisa May Alcott, Edith Warthon, Virginia Woolf en Mary Shelley zijn de bekendste namen. Als je kijkt naar hedendaagse literatuur is het niet zo bijster moeilijk om dat evenwicht te vinden.

Ik ken een vrouw die het omgekeerde voorheeft: die lijst bijna niets anders dan vrouwelijke auteurs. Ligt aan de female gaze, allicht?

Maar dus, Olga komt op de stapel terecht. En nu ik Olga erbij heb gezwierd zie ik dat Anjet Daantje's Het lied van ooievaar en dromedaris ook zeer vaak wordt gehuldigd.

En o ja, ik heb een manuscript van een 70-tal pagina's. Rond 2014-2015 aan begonnen maar ergens rond 2021 na zeer lange rustpauzes mee gestopt. Ik heb schrik om het terug te openen, laat staan om er terug aan te beginnen.

Robert Louis Stevenson - Kidnapped (David Balfour #1)

Ditmaal een historische fictie / avonturenroman, in het midden van de 18e eeuw in Schotland. We volgen David, een 18-jarige kornuit wiens ouders juist de pijp aan Maarten hebben gegeven, wanneer hij op zoek gaat naar zijn oom van wie hij niets weet behalve diens woonplaats. Blijkt dat die oom en zijn vader een grote ruzie hebben gehad over een dame, en dat zijn vader zijn landgoed opgaf om met de dame samen oud te worden. Bon, de oom wil dat landgoed niet opgeven en komt overeen met een ongure kapitein dat die David ontvoert en verkoopt als slaaf in Noord Amerika. Dat plan mislukt omdat het schip zinkt voor de noordoostelijke Schotse kust. Wat volgt voor David is een spannende tocht huiswaarts om zijn rechtvaardige plaats op te eisen.

Stevenson schreef de dialoog in een Schots dialect van het Engels, waardoor ik vaak de zinnen tweemaal moest lezen om juist te begrijpen wat er bedoelt werd, maar bon, uiteindelijk kwam ik er wel uit en het was wel grappig om de dialoog in een Groundskeeper Willie-stemmetje in mijn hoofd te laten weerklinken. Heel veel cannae's en ken's en didnae's en auld's.

Eigenlijk een interessant verhaal en goed geschreven, maar het vlot weliswaar maar heel langzaam. 250 pagina's en uiteindelijk gebeurt er niet al te veel. Heel veel aandacht voor de omgeving, en de personages zelf, en de dialogen zijn ook een stuk uitgebreider dan wat ik gewend ben in de moderne literatuur. Los van het gebruik van het Schotse dialect, was mijn gebrekkige kennis van de Schotse geschiedenis en geografie toch ook een stoorzender. Als een lezer beter vertrouwt is met die materie, gaan ze veel meer uit het verhaal kunnen halen dan wat ik deed want Stevenson legt weinig uit, hij gaat er vanuit dat dit reeds gekend is door de lezer. Hij had zich waarschijnlijk nooit kunnen inbeelden dat 150 jaar na datum een Belg zijn werk zou lezen en historische duiding en context zou weten te appreciëren.

Desalniettemin toch een stevige 4/5 voor het leuke verhaal, de bromance, de setting en de schrijfstijl.

"I have seen wicked men and fools, a great many of both, and I believe they both get paid in the end, but the fools first."

Laatst bewerkt:
Soms lees ik zo tussendoor eens een jeugdboek. Net Lampje van Annet Schaap gelezen. Heel erg mooi, met momenten toch wel wat zwaar/griezelig voor een kinderboek, maar echt wel sterk.

Over een klein meisje die in een vuurtoren woont met haar alcoholverslaafde vader, maar er dan wordt weggehaald door een fout van de vader en in vreemde/griezelige omstandigheden wordt opgevangen.

Willem Elsschot – Kaas

Herlezing want is eigenlijk maar een dun boekje. Meer dan een eeuw na publicatie nog steeds relevant (Met zelf ouder te worden en veel jaren werkervaring op de teller, begrijp ik het boek nog beter). Elsschot toont dat hij de gedachten van de gewone mens en menselijke interacties zeer goed begrijpt. De taal is bondig en verzorgd, het las als een trein waardoor de vertelling helder en duidelijk is.

The Maniac - Benjamin Labatut

Voor fans van Oppenheimer (de film), een boek dat zich op de grens van fictie en non-fictie bevindt en het verhaal van/rond John Von Neumann vertelt, een angstaanjagend slimme man die het universum als zijn sandbox zag waarin het zijn missie was wetenschappelijke vraagstukken tot in het extreme op te lossen, ongeacht de destructieve impact die zijn werk op het wereldtoneel zou hebben. Labatut schrijft hier een pageturner bijeen waar ik met veel interesse ben door gevlogen. Desondanks toch een minpunt: hij start in zijn hoofdstukken vaak vanuit sensationele situaties waarvan hij weet dat ze meteen de lezer bij de keel grijpen, maar heeft niet voldoende aandacht voor een overkoepelend narratief dat de drie stukken waarin je het boek kan opdelen had moeten samenhouden, waardoor je op het einde met het gevoel achterblijft dat je zojuist 2 boeken hebt gelezen die wel enige raakvlakken met elkaar hebben, maar toch in de uitwerking los van mekaar blijven staan.

Salka Valka - Halldor Laxness

Dit is een van de vroegere romans van Laxness, de auteur van een van mijn favorieten allertijden (Independent People). Het speelt zich uiteraard af in Ijsland, ditmaal in een klein vissersdorpje waar bijna iedereen in loonsdienst werkt van één rijke zakenman - als je al van een "loon" kan spreken, gezien niemand ooit echt geld in handen krijgt en afhankelijk is van krediet dat ze opbouwen en weer kunnen uitbesteden in een van de plaatselijke handels. De eerste helft van het boek was veelbelovend: de manier waarop de personages op dezelfde charmante en humoristische manier hun intrede deden als in Independent People deed mijn hoop opbloeien dat ik hier met een verborgen parel van de wereldliteratuur te maken had, en dit boek louter minder bekendheid had verworven omdat Laxness iets te openlijk met het communistische gedachtengoed dweept. In de tweede helft ebt het niveau echter wat weg, en missen de personages de evolutie die ze wel in het later werk van deze Nobelprijswinnaar doormaken.

Het Boek van Violet en Dood - Gerard Reve

Wat kan ik zeggen, ik lees Reve graag. Ik betwijfel dat er veel auteurs zijn die méér controversiële memoires hebben bijeen gepend dan hij. Het lijkt weinig uit te maken waarover de man schrijft, er is iets verslavends aan de cadens waarmij hij zo moeiteloos de woorden over het papier kan laten glijden. Veel van zijn non-fictie is thematisch inwisselbaar (religie & homoseksualiteit komen er steeds in terug), maar toch blijft hij nieuwe (licht aangedikte) situaties uit zijn eigen leven opduiken die hij tot een getroebleerde terugblik weet te verweven.

The Hunters van James Salter
Ik zou eens willen weten of dit werk voor een deel autobiografisch is maar het zou me verwonderen van niet, want het gaat over vliegeniers in de Koreaanse oorlog die de strijd aangingen in Mig Alley aan de Yalurivier. De drang om een ace te worden is zeer aanwezig onder die manschappen, maar ook de verveling en de onderlinge rivaliteiten. Misschien niet zo memorabel als zijn andere werken zoals Light Years of All that is, maar wel een fijn werk.

Dan zal ik nu maar eens naar de boekenkast gaan en zoeken naar het volgende werk.

Al zes boeken uitgelezen deze maand (waarvan de dikste van 800+ pagina's wel al in december begonnen), zo gaat 'ie goed.

The Devils - Joe Abercrombie
Wow Joe, meer van dit !
Ik vond de First Law trilogie helaas niet mijn ding, met het eerste boek nog het beste.
Dit is dan weer veel meer mijn meug.
Een ensemble cast, found family tropes op zijn Abercrombie's en een uiterst interessante fantasy versie van ons Europa.
Het leuke is ook hoe je in het boek gedropt wordt en eerst denkt " ah ja, dit is Europa in de middeleeuwen ". Maar dan steeds meer zaken vermeld worden waardoor duidelijk wordt hoe anders het eigenlijk is. Heel leuk.

The Devils - Joe Abercrombie
Wow Joe, meer van dit !
Ik vond de First Law trilogie helaas niet mijn ding, met het eerste boek nog het beste.
Dit is dan weer veel meer mijn meug.
Een ensemble cast, found family tropes op zijn Abercrombie's en een uiterst interessante fantasy versie van ons Europa.
Het leuke is ook hoe je in het boek gedropt wordt en eerst denkt " ah ja, dit is Europa in de middeleeuwen ". Maar dan steeds meer zaken vermeld worden waardoor duidelijk wordt hoe anders het eigenlijk is. Heel leuk.
Heb die niet kunnen uitlezen. Zat zo weinig inhoud in en de personages hadden weinig diepte.

“Haha pipi kaka”-mopjes overal.

Het stenen bruidsbed van Harry Mulisch was een fijn tussendoortje om uit te komen bij 4 3 2 1 van Paul Auster en ook al is die 1000 pagina's lang, hij leest als een trein en is moeilijk neer te leggen. @Kid_C had die ook al gelezen, herinner ik me.

The White Rose - Glen Cook (The Black Company #3)
Laatste boek uit de eerst trilogie over The Black Company van Glenn Cook.
Cook is echt wel een interessant fantasy schrijver, zeker gezien de tijd waarin hij schreef. Je ziet zo waar mensen als Martin en Abercrombie inspiratie hebben gehaald. Cook is zeker nog "proto" grimdark en heeft er wat meer high fantasy in zitten dan voorgenoemden.
Je voelt van iedere pagina Cook's ervaringen in Vietnam er vanaf spatten, zeer interessant om bij op te letten!

Daughters of Rome - Kate Quinn (Empress of Rome #2

Ik ben echt verliefd op de schrijfstijl van Quinn.
Uitgegeven na Mistress of Rome is Daughters eigenlijk een prequel, maar in exact dezelfde stijl geschreven. Het is het soort historische fictie dat stevig genoeg met de voeten in de grond staat, maar dan zodanig gefictionaliseerd dat het echt aanvoelt als een verhaal dat zomaar gebeurd had kunnen zijn.
Het doet me bij momenten denken aan het werk van Guy Gavriel Kay, en een groter compliment dan dat kan ik eigenlijk niet geven.

Terug
Bovenaan