Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Mystic River - Dennis Lehane
Het plan was om na de Kenzie & Gennaro serie te switchen naar een andere schrijver maar helaas is Lehane's werk als crack voor mij.
Deze keer Mystic River, waar ik de gelijknamige film al eens ooit jaren geleden van heb gezien, en is zeker bij zijn beste werk te rekenen.
Een verhaal dat aan een griekse tragedie doet denken, gevuld met interessante karakters. Zoals altijd met Lehane in zijn eigen Boston.

Madeline Miller - Een Lied voor Achilles - DNF
Na 60 pagina’s was het duidelijk dat dit niets voor mij is. En gezien ik in een goede flow zit, heb ik het gewoon weggelegd.

John Grisham - Achter Gesloten Deuren (The Pelican Brief) - ★★★★
Het boek kende zijn ups en downs: de ups waren vooral de start en het einde, het middenstuk - alhoewel goed - durfde soms wat nodeloos lang of uitgerokken aan te voelen. Vooral het mysterie rond “The Pelican Brief” zelf bleef lang artificieel voor de lezer, terwijl de personages al lang de inhoud kende. Na een aantal hoofdstukken begon de “gemaakte” geheimzinnigheid tegen te steken. Alsook de zin “hij parkeerde zich waar hij niet mocht parkeren” zoveel keer te moeten lezen en dat er uiteindelijk niets mee gebeurt… Maar goed, ik gaf het boek kort voor het einde 3,5 afgerond naar beneden, het sterke einde heeft me doen afronden naar boven.

Up next: Jo Nesbø - De roodborst (Harry Hole #3). Mijn eerste boek op de nieuwe e-reader - spannend!

Laatst bewerkt:
The Given Day - Dennis Lehane (Coughlin #1)
Een change of pace van Lehane. Deze keer geen crime of mystery verhaal maar een historische fictie die je katapulteerd naar de maatschappij in Boston en Amerika van begin de 20e eeuw. Een machtig verweven verhaal over klassenstruggles, racisme, vakbonden, familie en baseball.

Joe Abercrombie - The Trouble with Peace (Age of Madness #2)
Joe Abercrombie - The Wisdom of Crowds (Age of Madness #3)

Absoluut een geweldige serie. De manier waarop Abercrombie zo grimmig maar ook zo grappig tegelijkertijd kan schrijven, is weinigen gegeven.
Humor, actie, spanning, intriges, etc het is allemaal aanwezig. Af en toe is het echter ook wel om moedeloos van te worden, dat donkere kantje, en snak je naar een goed momentje. De karakters zijn bij het beste van wat ik de laatste jaren gelezen heb, en de gevoelens die in me opkwamen tijdens het lezen van deze boeken, waren vergelijkbaar met diegene die ik kreeg tijdens het lezen van Robin Hobb's Fitz en GRR Martins A Song of Ice and Fire.
Wat mij betreft, wordt Abercrombie terecht bij de groten in het genre gerekend.

John Gwynne - Malice (The Faithful and the Fallen #1)
John Gwynne - Valour (The Faithful and the Fallen #2)

Nog zo'n topserie die ik niet langer kon negeren.
Interessant verhaal, hele leuke personages, top actie en spanning. Veel meer klassieke Fantasy met de meer gekende tropes. Na Abercrombie echt wel een verfrissing en allesbehalve storend. Typische jongeman die van simpele komaf is en de goede waardes meekrijgt van zijn ouders/mentors en erachter komt dat hij op de een of andere manier van levensbelang is om de wereld te redden. Wel heel goed uitgewerkt. Genoeg draaien en keren om het interessant en beetje nieuw te houden.
Eerste boek was wat moeilijk om in te komen, echt veel nieuwe personages in allemaal verschillende regio's die op je losgelaten worden dus het duurt wel even voor je mee bent. Maar daarna leest het als een sneltrein. Weinig tierlantijntjes, gewoon de dingen die een Fantasy boek voor mij goed maken.

Binnen is het warmer van Nico Kennes.

Normaal lees ik niet echt fictie. Maar als mijn beste vriend een roman schrijft waarin ikzelf een bijrol heb ja dan wil ik het wel weten ja :)
Synopsis: Coming of age roman van een 30 jarige jongeman in Brussel, met heel wat vrouwen, heel wat drank en op zoek naar de zin in het leven. Goe gelachen, natuurlijk zeer veel dat herkenbaar is voor mij. Maar ik denk dat het ook grappig is voor onbekenden.

Iedereen ga die boek kopen in de standaard boekhandel of op bol.com! Is een 200 tal pagina's, op 1 dag volle bak lezen ben je erdoor.
Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden

In The Distance - Hernan Diaz

Heb deze nu ook uitgelezen. Zeker wel onderhoudend, en natuurlijk is die periode in de Amerikaanse geschiedenis een bijzonder interessante setting voor verhalen.
Maar wat een vreemd en plots einde. Ik had het gevoel dat er nog een paar hoofdstukken aan zaten te komen, maar plots was het gewoon gedaan. :unsure:

Live By Night - Dennis Lehane (Coughlin #2)
World Gone By - Dennis Lehane (Coughlin #3)

Een heel andere insteek dan deel 1 van de Coughlin trilogy. Waar dat een zeer omvattend boek was dat iets te zeggen had over bijna elk deel van de maatschappij in pril 20e eeuw Amerika, zijn deze twee eigenlijk een op zich zelf staand boek dat focust op de gangster / mafia beweging van de eerste helft van de 20e eeuw.
Als mafia/gangster boek is het absoluut geweldig, maar als vervolg op The Given Day komen ze ongelooflijk tekort.

Het lied van ooievaar en dromedaris - Anjet Daanje

De fictieve Elizay Drayden uit Yorkshire leefde in de 19de eeuw en schreef één boek, wat pas na haar dood een klassieker wordt, zelfs een cultroman. Het boek bevat 11 verschillende verhalen, die steeds meer opschuiven in de tijd, waar we meer over haar leren. Mysterie, de dood, verlies, heel innige zusterliefde, het is een rode lijn die door de verschillende verhalen loopt. Het is heel sfeervol geschreven en leest vlot. Maar ergens vanaf pagina 400 (de laatste 4 hoofdstukken ongeveer, we zitten dan al in de 20ste eeuw) sprak het me minder aan. Ja, je ziet dan sommige verbanden ook wel terug komen die ook al in eerdere verhalen zaten, en los van de rest van het boek bleven het wel mooie verhalen, maar voor mij voelde de sfeer in die hoofdstukken heel anders aan dan in de eerdere hoofdstukken. De aanwezigheid van het personage Elizay Drayden (ook al is zij vanaf het begin van het boek al dood) is daar veel minder aanwezig, en ja ik zie wel welke verbanden de schrijfster probeert te leggen, maar het was voor mij veel minder sfeervol. Voor mij had het boek dus 4 hoofdstukken eerder mogen stoppen. Al bij al dus een mooi boek, sfeervol en boeiend geschreven, maar het einde sprak me minder aan.

Hier ben ik mij momenteel ook aan het doorworstelen.

Ik weet eigenlijk nog niet goed wat ik van dit boek moet vinden. Het is in ieder geval een hele bijzondere leeservaring.

Hier ben ik mij momenteel ook aan het doorworstelen.

Ik weet eigenlijk nog niet goed wat ik van dit boek moet vinden. Het is in ieder geval een hele bijzondere leeservaring.

Ja, het was iets bijzonders. Mij sprak het wel aan, alleen zoals gezegd had het boek een paar hoofdstukken vroeger mogen stoppen voor mij.

The Drop - Dennis Lehane
Korter verhaal van Lehane in dezelfde "wereld" als Mystic River.
Het gaat over een zogenaamde drop bar, waar gangster organisaties geld van illegale weddenschappen "droppen" dat later opgehaald wordt.
Het karakterwerk is weer uitstekend, met de nodige mysteries, maar uiteindelijk zit er toch iets te weinig vlees aan.

Nostalgia - Mircea Cărtărescu

Dit is een van de meest voorname Roemeense auteurs, nog zo'n land waar ik voordien nog geen enkel werk uit had gelezen. Tijd dus om daar verandering in te brengen, en deze vijf (lichtjes) geconnecteerde verhalen waren een goede instap. Ik heb er niet helemaal met volle teugen van kunnen genieten omdat het groteske genre en het magisch realisme mij niet zo snel passioneren, maar als dat wel je ding is en je leest niet louter graag ter ontspanning maar ook om jezelf te ontplooien, zou ik deze wel aanraden. Ik ga toch nog een andere roman ook eens een kans geven, want op zich smaakte de subversieve sfeer (Cărtărescu heeft in de politieke nasleep van Ceaușescu met censuur moeten afrekenen) die aan het blad kleefde wel naar meer.

Falling Man - Don Delillo

Delillo is niet in staat een slecht boek te schrijven. Zijn boeken gaan vaak over grootse gebeurtenissen in de Amerikaanse moderne geschiedenis, en dat is met deze roman over 9/11 en de nasleep daarvan op een doodgewoon gezin niet anders. Hij heeft het talent dat hij gevoelens en onderhuidse trauma's die voor de meeste mensen onbeschrijfelijk zijn in de meest prachtige en doeltreffende zinnen kan omzetten. Ik kan er niet helemaal mijn vinger op leggen, maar toch ontbrak hier voor mij ergens een schakel waardoor ik de diepzinnige revelaties niet helemaal aan de mensen in het boek kon koppelen.

Since We Fell - Dennis Lehane
Een boek met twee kanten.
De eerste helft is een inzichtelijke kijk op de psychologie van mensen. Hoe omgaan met trauma, met verlies, met vragen uit onze jeugd. De nood naar ontsnapping, de nood naar antwoorden om ons leven een doel te geven.
De tweede helft is een ridicuul verhaal dat beter zou passen in een of andere slechte soap.

Heel jammer want zat echt wel iets in, iets dat Lehane voor zover nog niet geschreven had. Maar het uiteindelijke verhaal resulteert in het slechtste werk dat ik van Lehane gelezen heb.

Waterschapsheuvel - Richard Adams (de Nederlandse vertaling dus)

Damn, lang geleden dat ik nog iets las dat mij zo ontroerde. Echt een traantje moeten wegpinken op het einde. Ik leefde zo hard mee met de personages.
Als ik er op terugkijk dan lijkt het zeker in het begin te lang uitgesponnen zonder dat er heel veel gebeurt, maar als ik er langer bij stilsta dan denk ik dat dat niet klopt.
Fantastisch hoe bijna ieder personage een eigen karakter en kenmerken heeft en dat dit vooral uitgediept wordt door hun daden, zonder daarom echt in te zoomen op hun innerlijke beleving- en gevoelswereld. Het verhaal is episch, maar tegelijkertijd iets dat echt zou kunnen voorvallen in de konijnenwereld :). Ook de konijnenlore en de verhalen over El-Ahrairah waren boeiend en leuk uitgewerkt.

Small Mercies - Dennis Lehane
Misschien wel Lehane's beste boek.
Combineert de maatschappelijke kijk die hij hanteerde in The Given Day, met het mysterie van de Kenzie & Gennaro serie en de menselijkheid van Mystic River. Allemaal gegoten in 303 heel vlotte en beklijvende pagina's.

Waterschapsheuvel - Richard Adams (de Nederlandse vertaling dus)

Damn, lang geleden dat ik nog iets las dat mij zo ontroerde. Echt een traantje moeten wegpinken op het einde. Ik leefde zo hard mee met de personages.
Als ik er op terugkijk dan lijkt het zeker in het begin te lang uitgesponnen zonder dat er heel veel gebeurt, maar als ik er langer bij stilsta dan denk ik dat dat niet klopt.
Fantastisch hoe bijna ieder personage een eigen karakter en kenmerken heeft en dat dit vooral uitgediept wordt door hun daden, zonder daarom echt in te zoomen op hun innerlijke beleving- en gevoelswereld. Het verhaal is episch, maar tegelijkertijd iets dat echt zou kunnen voorvallen in de konijnenwereld :). Ook de konijnenlore en de verhalen over El-Ahrairah waren boeiend en leuk uitgewerkt.
Bigwig. :love:

Jo Nesbø - De roodborst (Harry Hole #3) - ★★★★★
Het derde boek in zijn Harry Hole reeks en het eerste boek in de Oslo-trilogie. Het lijkt direct geschreven door een andere schrijver, of in ieder geval: een schrijver met meer ervaring. De vertelstijl is zo veel interessanter en alhoewel er in de eerste helft van het boek vooral karakterontwikkelingen en uiteenzettingen gebeuren, verveelt het niet. In de tweede helft duwt Nesbø dan het gaspedaal in en laat die niet meer los. Heel hard van genoten en zoals "iedereen" zegt: stukken beter dan de eerste twee boeken (die ik ook al goed vond). De volgende twee staan al op de waiting list.

Up next: Andy Weir - Mars.

Schoolgirl - Osamu Daizai
Een zeer kort verhaal over een dag in het leven van een Japans schoolmeisje.
Een interessante kijk in de tijd en cultuur, maar ik vond het met momenten wel storend dat Daizai zijn eigen opvattingen laat doorschemeren.

John Gwynne - Ruin (The Faithful and the Fallen #3)
John Gwynne - Wrath (The Faithful and the Fallen #4)

De serie uitgelezen, en zeer van genoten. Het eerste boek kreeg 4 sterren omwille van de tijd die ik nodig had om in het verhaal te geraken waardoor de enjoyment iets lager lag, maar de rest van de serie heeft telkens 5 sterren gekregen. In het geval van het laatste boek wel een 4,5* naar boven afgerond omdat ik niet 100% tevreden was met het verloop van de final battle, maar bon. Ik wil niet te fel gaan doen, Goodreads zou er toch echt zwaar bij gebaat zijn om scores op 10 te gaan doen zodat je kan gaan voor 7's en 9's.

Goed, voor zij die deze serie nog niet gelezen hebben: als je op zoek bent naar vlot-lezende klassieke Fantasy met duidelijke good vs evil vibes maar toch met enkele unieke twists en turns, waar er veel actie en spanning inzit, en waar een aantal zeer leuke animal companions een zeer prominente rol in het verhaal hebben, dan kan ik je deze boeken ten zeerste aanbevelen.

Dan Simmons - Hyperion
Stond hier al een hele lange tijd op het leeslijstje.
Dit weekend met de volgende boek in de serie starten... Space opera op zijn best imho.

Dark Matter - Blake Crouch

Denk dat ik deze ook op dit forum had zien passeren. Geweldig boek, voor mij een echte page turner en bijgevolg ook redelijk vlot uitgelezen.
Nu de serie maar eens checken zeker? :-)

Terug
Bovenaan