Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
The Midnight Library - Matt Haig

Op zich wel een leuk boek dat zich afspeelt tussen het leven en de dood. De boodschap die er gebracht werd was oppervlakkig en miste diepgang. Naar mijn gevoel had er zeker meer ingezeten, maar omdat het vlot wegleest stoorde het zeker niet.

7/10

Red Rising - Pierce Brown

Ik heb het boek al even uit, maar weet eigenlijk nog steeds niet goed wat ik er van moet vinden...
Enerzijds vond ik echt een goed boek. Er wordt een heel boeiende maatschappij uitgelegd, het hoofdpersonage is wel interessant en het verhaal op zich is veelbelovend. Anderzijds had ik totaal geen idee hoe de wereld er eigenlijk écht uitzag doordat deze amper beschreven wordt en is het middelste deel van het boek erg langdradig met weinig boeiende personages.

Ik heb regelmatig getwijfeld om te stoppen met lezen, maar ik ben uiteindelijk wel tevreden dat ik heb doorgezet. Omdat ik hoor dat het tweede deel véél beter is, ben ik ook best nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Ik was er ook in begonnen maar vond het nogal veel op The Hunger Games lijken in het begin dus ben er vrij snel mee gestopt.

Ik heb Red Rising enkele jaren geleden gelezen en ik vind het toen wel een interessant boek. Ik had ook wat moeite met The Hunger Games toestanden, maar het einde leek toch een geheel andere richting in te slagen. Ik zou het boek eigenlijk is moet herlezen en dan ineens ook de tweede die ik hier ook heb liggen..

Klopt, er zit veel van The Hunger Games in. Dat was ook het deel dat ik eerder langdradig vond. Ik wou meer weten over de maatschappij en het hoofdpersonage in plaats van wat gevechten.

Jonathan Strange & Mr Norrell - Susanna Clarke

Naar aanleiding van haar ander boek dat hier in de boekenclub besproken is (Piranesi) wilde ik graag haar ander boek eens lezen. Ik heb deze dus recent uitgeleend in bibliotheek (de Nederlandstalige vertaling) en wow, ik heb daar absoluut geen spijt van. Deze komt op mijn lijstje van boeken die ik nog wil kopen, want deze wil ik graag in mijn eigen boekenkast hebben. Ik ga deze zeker nog eens herlezen.
Het verhaal speelt zich af in het fictieve Engeland van de 19de eeuw, waar twee tovenaars de magie willen doen terugkeren in Engeland. Er zitten echte historische zaken (Napoleon) in maar het is mooi verweven met een fictieve geschiedenis van bijvoorbeeld een Ravenkoning die eeuwenlang in een stuk van Engeland regeerde.
Ik denk niet dat het een boek is voor iedereen. Het tempo is vrij traag en er wordt veel verteld en niet alles daarvan is even relevant voor het verhaal, mij stoorde dat niet omdat ik niet enkel dit boek aan het lezen was maar afwisselde met andere boeken. De eerste 100 pagina's ofzo was dat tempo wel iets lastiger, omdat hoewel ik vanaf het begin de personages interessant vond en de beschreven wereld fascinerend je toch nog wat in het verhaal moet komen. Maar van zodra Jonathan Strange in beeld komt is dat geen probleem meer. Ik vind de schrijfstijl zo mooi, de manier waarop zij alles beschreef maakte dat me die wereld zo goed kon inbeelden. De meeste personages waren weinig sympathiek, maar voelden zo herkenbaar. Het boek telde over de 900 pagina's, maar van zodra je het uit hebt zou je willen dat het nog meer was want ik ben nog niet klaar om deze wereld van haar te verlaten. Voor mij voorlopig het boek van het jaar voor mij.

Zwemmen in het donker - Tomasz Jedrowski

Meegenomen uit de bieb naar aanleiding van post van iemand anders hier. De schrijfstijl was bij momenten mooi, bijna poetisch. Het leest vlot en het is een goed geschreven verhaal. Maar eerlijk, voor mij mist het iets. Ik werd er iets te weinig in meegesleept, het had een tikkeltje meer diepgang mogen hebben.

John Marco - The Saints of the Sword (Tyrants and Kings #3)

Afsluiter van een geweldige trilogie. Iets minder goed dan de vorige twee boeken, maar dan vooral omdat de auteur twee nieuwe personages (die me minder liggen) bombardeert tot hoofdpersonages, en het vorige hoofdpersonage (waar ik enorm van genoot) tot een nevenpersonage degradeert.

Los daarvan weer een geweldig goed verhaal dat goed in mekaar stak, veel actie en politieke intrige aan tafel brengt en geen moment verveeld. Zoals eerder al opgemerkt, zijn de dialogen een beetje iffy maar daar tegenover staat dan weer dat Marco geweldige emotionele reacties kan losmaken bij zijn lezers, de hoeveelheid scenes in deze trilogie waarbij ik tranen in de ogen kreeg, zijn niet op 1 hand te tellen. En net die scenes zorgen ervoor dat deze trilogie zo memorabel is.

Het zijn vrij obscure boeken (minder dan 1.000 ratings op Goodreads) maar ik kan ze alleen maar aanraden.

Yellowface - R.F. KUANG

Juniper Hayward is getuigen van de dood van een literaire ster Athena Liu. Juniper neemt Athena haar net afgewerkte eerste versie van een manuscript mee uit haar appartement en besluit dit haar boek te maken.

Het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van een onbetrouwbare verteller. Hoewel ik de verteller echt een niet te genieten personage vond (geen enkel personage was aangenaam), kon ik toch op bepaalde moment sympathie opbrengen voor haar positie en argumenten. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat het personage iets onder gaat waar ik bekend mee ben.
Hoewel de schrijfstijl van Kuang redelijk to the point en simpel is, is dit het tweede boek van haar waarvan in heb genoten. Ze weet wel hoe ze een verhaal moet vertellen. Misschien dat ik binnenkort eens the Poppy War moet lezen.

Gisteren The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams uitgelezen. Ik had er heel veel zin in, omdat ik dacht dat zo'n 'klassieker' mij wel ging bevallen. It did not.
Het boekje telt nog geen 200 pagina's en ondanks dat ik een snelle lezer ben, heb ik er 3 dagen over gedaan om het uit te lezen. Het verhaal en de personages lagen mij niet, ik zie de genialiteit van het boek niet en ik was blij dat ik het eindelijk kon wegleggen. Misschien had ik te hoge verwachtingen. :unsure:

Gisteren The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams uitgelezen. Ik had er heel veel zin in, omdat ik dacht dat zo'n 'klassieker' mij wel ging bevallen. It did not.
Het boekje telt nog geen 200 pagina's en ondanks dat ik een snelle lezer ben, heb ik er 3 dagen over gedaan om het uit te lezen. Het verhaal en de personages lagen mij niet, ik zie de genialiteit van het boek niet en ik was blij dat ik het eindelijk kon wegleggen. Misschien had ik te hoge verwachtingen. :unsure:

Misschien was het ook niet humor die jij leuk vindt?
Ik heb dit jaren geleden gelezen ik vond het wel heel vermakelijk.

Misschien was het ook niet humor die jij leuk vindt?
Ik heb dit jaren geleden gelezen ik vond het wel heel vermakelijk.

Ik denk dat ik als tiener dit boek waarschijnlijk ook leuker/grappiger zou gevonden hebben. Nu hou ik vooral zo'n was dit het dan-gevoel over na het lezen.

Ik ken nog iemand die er helemaal niets aan vond en het absurde niet kon smaken terwijl voor mij het eerste boek absoluut een 5/5 was. Het is ofwel uw soort humor of niet denk ik

Op het einde gaan ze allebei dood - Adam Silvera

Een erg vlot geschreven boek. Niet echt bijzonder, maar fijn als afwisseling tussen andere boeken of om eens snel te lezen op een regenachtige dag.

Daarnaast vertrekt het boek wel vanuit een erg inspirerend idee: er is een bedrijf dat erin geslaagd is om 100% nauwkeurige voorspellingen over overlijdens te doen. Hierdoor bellen ze je om middernacht op om te zeggen dat je in de komende 24u zal sterven.
Ik merk dat het bij mezelf wel veel vragen oproept. Zou ik het willen weten? Zou ik het aan mensen vertellen of juist niet? Wat zou ik nog willen doen? ...
Het is ook boeiend om na te denken over de impact die dit heeft op de maatschappij. De schrijver geeft daar wel eens wat voorbeelden van, zoals een app voor stervende mensen die nog eens seks willen hebben, bedrijven die azen op stervenden die al hun geld daar willen achterlaten, ziekenhuizen die mensen afkoppelen van machines, ...

Een erg vlot geschreven boek. Niet echt bijzonder, maar fijn als afwisseling tussen andere boeken of om eens snel te lezen op een regenachtige dag

Er is een prequel voor dit boek verschenen. Ik heb hem niet gelezen en zal hem ook niet lezen denk ik. Ik vond een boek over dit onderwerp goed genoeg.
Bij mij riep het trouwens ook een hoop vragen op, wat ik wel leuk vind als een boek dit doet.

Een erg vlot geschreven boek. Niet echt bijzonder, maar fijn als afwisseling tussen andere boeken of om eens snel te lezen op een regenachtige dag.

Daarnaast vertrekt het boek wel vanuit een erg inspirerend idee: er is een bedrijf dat erin geslaagd is om 100% nauwkeurige voorspellingen over overlijdens te doen. Hierdoor bellen ze je om middernacht op om te zeggen dat je in de komende 24u zal sterven.
Ik merk dat het bij mezelf wel veel vragen oproept. Zou ik het willen weten? Zou ik het aan mensen vertellen of juist niet? Wat zou ik nog willen doen? ...
Het is ook boeiend om na te denken over de impact die dit heeft op de maatschappij. De schrijver geeft daar wel eens wat voorbeelden van, zoals een app voor stervende mensen die nog eens seks willen hebben, bedrijven die azen op stervenden die al hun geld daar willen achterlaten, ziekenhuizen die mensen afkoppelen van machines, ...
Beetje zoals een stuk uit Death at Intervals, van Saramago. :)

Bernard Cornwell - The Last Kingdom (The Last Kingdom #1)

Amai amai amai. Ik was al jaren aan het aarzelen om deze serie te lezen nadat ik Vikings had gezien op TV, maar voor de een of andere onverklaarbare reden kon ik me er toch niet toe aanzetten eraan te beginnen.
Na het lezen van dit boek kan ik alleen maar concluderen dat dat een van mijn grootste fouten is geweest op literair vlak de laatste jaren. Wat een boek.

Het was initieel even wennen. Zoveel mensen met dezelfde namen (jeetje, hoeveel Aethelwufen en Aethelreds kan je hebben zeg), dan nog eens de verwarring met de "Vikings" TV-show die net een generatie eerder behandelde, en veel meer uit de duim zoog en daarbovenop nog eens Cornwell's schrijfstijl. De laatste keer dat ik een boek van hem las, is al meer dan 10 jaar geleden denk ik, dus zijn schrijfstijl kon ik me helemaal niet herinneren. Maar in dit boek was die echt wel heel, heel basic. Geen tierlantijntjes, geen focus op mooie zinnen. Gewoon heel kort, krachtig, efficient.
Uthred is een geweldig personage om te lezen, de dualiteit en het conflict in hem betreffende Engels vs Deens was interessant om te lezen, zijn hele coming-of-age was een genot en de actie die Cornwell brengt, is meesterlijk.
Topboek.

La Superba - Ilja Leonard Pfeijffer

Anders dan de rest van de lezende Nederlandstalige bevolking ben ik niet zo voorspelbaar geweest om op de Alkibiades-trein te springen. Ik ben veel origineler uit de hoek gekomen en heb mijn wagonnetje met enige vertraging aan dat van La Superba gehangen.

Dit is dus het eerste boek dat ik van Pfeijffer lees, maar het zou me verbazen mocht dit een atypisch werk van hem blijken te zijn. De stukken over migratie vond ik erg goed gebracht, al zeker de manier waarop hij zijn eigen vlucht naar het Zuiden en zijn receptie in Genua afsteekt tegen die van vluchtelingen uit armere landen, hoewel hij eigenlijk net als hen meer schulden dan inkomsten heeft.

Met zijn portretering van vrouwen heb ik niet noodzakelijk een groot probleem. Hij geeft zelf letterlijk aan dat hij vrouwen in 2 vakjes deelt - de neukbare en de negeerbare - maar daarmee zegt hij meer over zijn uitvergrootte, fictieve alterego dan over de vrouwen die de revue passeren. Ik ben er zeker van dat er voor die schunnige, groteske praat een leespubliek te vinden is, maar voor mij duurde het niet lang vooraleer de initiële schock was weggeëbd en die passages veeleer monotoon en voorspelbaar dan aanstootgevend aanvoelden. Ik hoop dat Pfeijffer in zijn latere boeken meer inzet op zijn uitstekend gevoel voor humor (vooral zijn timing zit erg goed) zonder daarbij te vervallen in dezelfde clichés.

Bernard Cornwell - The Pale Horseman (The Last Kingdom #2)
Bernard Cornwell - Lords of the North (The Last Kingdom #3)

De boeken zijn een stuk korter dan wat ik normaal lees, dus ik vlieg er vrij snel door heen. Daar bovenop zijn ze super vlot leesbaar. Veel actie, humor, intrige, etc. Heerlijke boeken zoals ik al zei over het eerste boek.
Uthred blijft een plezier om te volgen.

Terug
Bovenaan