Wegwerpmaatschappij en budgetwinkels

Vorige week een zwembadje van Intex gekocht in de action: 32€

Op bol hetzelfde zwembad: ene aanbieder 60€, andere 42€
Blokker : 52€
En Amazon zelfs 75€

Kan me moeilijk inbeelden dat zo'n opblaasbaar plastieken zwembadje van de action dan uit een andere fabriek komt en minderwaardig materiaal is dan al die andere

Niet voor niks dat de Blokker in België failliet is gegaan. :p Die winkel was nu wel het voorbeeld van brol te verkopen aan veel te hoge marges.

Voorbeeld:


En Amazon, bol.com,... zit vol met margi's die aliexpress brol verkopen aan 10keer de prijs.
voorbeeld:

 
Niet voor niks dat de Blokker in België failliet is gegaan. :p Die winkel was nu wel het voorbeeld van brol te verkopen aan veel te hoge marges.

Voorbeeld:


En Amazon, bol.com,... zit vol met margi's die aliexpress brol verkopen aan 10keer de prijs.
voorbeeld:

Dat laatste is ook wel dropshipping genoemd Het internet staat bol van de tutorials daarvoor.
 
Een Tefal pan in de Action of een Tefal pan eender elders blijft een Tefal pan, dus koop ik die bij de Action aan de helft van de prijs, verpakking is dan bv in het Duits ipv in het Nederlands.

Buske wd40, zelfde verhaal.
Nog een voorbeeld.
Vroeger werkte ik in de olie sector.
Bij de productie/verpakking beslissen ze weer dat het tijd is voor een nieuw letter type, dat oogt wat mooier. Hupsa alle oude verpakking valt kwasi onmiddellijk stil en blijft stof verzamelen in het magazijn, gaat vervolgens ook naar zulke winkels.

Nu bij mijn huidige werkgever gaat de oude stock ook naar zulke winkels.
 
Kan me moeilijk inbeelden dat zo'n opblaasbaar plastieken zwembadje van de action dan uit een andere fabriek komt en minderwaardig materiaal is dan al die andere

Aaaaaah, het plastieken opzet-zwembadje made in China. Mooi voorbeeld. Dan heb je opnieuw alledrie de negatieve effecten + een nog eens extra de grootste bron van waterverspilling in dit land op de momenten wanneer die het schaarst is. Voor 32 euro. De prijs van een simpele biefstuk-friet op restaurant met een streekbiertje, allen achter de hoek geproduceerd.

Dat er bij mensen dan nog steeds geen lichtje gaat branden van “dit is eigenlijk niet normaal” of “dit is eigenlijk te decadent voor woorden”, dat begrijp ik niet.
Dat een overheid daar ook geen gigantische waterverspillingstaks op heft, begrijp ik nog minder. Net zoals ze op alle China-producten sowieso al een gigantische zelfdestructietaks zou moeten heffen.
 
Aaaaaah, het plastieken opzet-zwembadje made in China. Mooi voorbeeld. Dan heb je opnieuw alledrie de negatieve effecten + een nog eens extra de grootste bron van waterverspilling in dit land op de momenten wanneer die het schaarst is. Voor 32 euro. De prijs van een simpele biefstuk-friet op restaurant met een streekbiertje, allen achter de hoek geproduceerd.

Dat er bij mensen dan nog steeds geen lichtje gaat branden van “dit is eigenlijk niet normaal” of “dit is eigenlijk te decadent voor woorden”, dat begrijp ik niet.
Dat een overheid daar ook geen gigantische waterverspillingstaks op heft, begrijp ik nog minder. Net zoals ze op alle China-producten sowieso al een gigantische zelfdestructietaks zou moeten heffen.
Daar gaat zelfs nog geen 1000l water in dat badje, en dat water hergebruik ik nog wel hoor voor het gras of de planten water te geven buiten.
In uw ogen misschien verspilling, maar ik denk dat wij dat ruimschoots compenseren door onze regenwaterput. Ons water verbruik is stukken lager dan vele andere dus je gaat me echt geen schuldgevoel aanpraten hierover.

Eerlijk gezegd vind ik 32€ nog vrij duur voor de kleine prul dat het maar is :unsure: EN trouwens nog in NL gekocht, want in België 2€ duurder..

Er ligt hier (ook van Intex) nog ééntje van een dikke 20.000l in de kelder.
Je kan volgens mij zelfs niet om dat merk heen als je een opzet zwembadje wilt kopen.

En die biefstuk friet. Die steak kan even goed een buitenlands ras zijn en op den duur weet ge ook niemeer waar ze uw pintje brouwen
 
Da's nu niet voor onnozel te doen maar het valt mij op dat er tegenwoordig wel héél rap posts gemoved worden naar andere topics / topics afgesplitst worden. Soms toch ook een beetje vervelend hoor :(

@mac-bc biefstuk friet is nu wel ongelukkig gekozen wetende dat er ongeveer 15.500l water nodig is voor een kilo rundsvlees :unsure:
 
Koolstoftax aub, het is niet normaal met hoeveel brol onze maatschappij overrompeld wordt


Op mijn verjaardag ook een 'goodiebag' gekregen met dingen die direct in de vuilbak kunnen gaan. Je krijgt ze zelfs niet kwijt op een facebook gift pagina
 
Aaaaaah, het plastieken opzet-zwembadje made in China. Mooi voorbeeld. Dan heb je opnieuw alledrie de negatieve effecten + een nog eens extra de grootste bron van waterverspilling in dit land op de momenten wanneer die het schaarst is. Voor 32 euro. De prijs van een simpele biefstuk-friet op restaurant met een streekbiertje, allen achter de hoek geproduceerd.

Dat er bij mensen dan nog steeds geen lichtje gaat branden van “dit is eigenlijk niet normaal” of “dit is eigenlijk te decadent voor woorden”, dat begrijp ik niet.
Dat een overheid daar ook geen gigantische waterverspillingstaks op heft, begrijp ik nog minder. Net zoals ze op alle China-producten sowieso al een gigantische zelfdestructietaks zou moeten heffen.
Ik ben is benieuwd in welke lemen hut jij woont waar je volledig zelfvoorzienend bent in eten, drinken en elektriciteit.
Iemand die zoveel kritiek heeft op de maatschappij kan er onmogelijk in meedraaien, toch?

Ik vind dat je in dit topic nogal moral high-ground zit te doen alsof alles wat iedereen doet slecht is. Terwijl je zelf ook goed genoeg weet dat de waarheid ergens tussenin ligt. Maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen zeker. Het is of wit of zwart, grijs bestaat niet meer.
Voor hetzelfde geld komt gans de familie heel de zomer spelen in dat zwembaddeke van 32€, of gaan we dan weer neuten over de brandstofverspilling? Je kan tegenwoordig geen stap meer zetten of er komt wel ergens ene van onder ne steen gekropen om u wat morele standaarden bij te brengen.

Zijn winkels als Action top kwaliteit en goed voor onze moeder aarde, absoluut niet. Maar anders moet je even zelf al degenen die daar uit noodzaak gaan winkelen elke maand 100€ sponsoren. Die zullen dan met plezier elders gaan.
Het is uiteraard terecht dat je de dingen is in vraag stelt en misschien moeten we als maatschappij hier meer tegenin gaan en minder dingen consumeren die onze natuur kapot maken. Maar kom aub niet de meester uithangen en iedereen wat schuldgevoel aan te praten zonder enig deftig alternatief/perspectief aan te bieden.
 
Hoe dan ook... ik ben ervan overtuigd dat voor heel wat producten de kwalitatieve versie de meest duurzame is op lange termijn. Meubelen bijvoorbeeld. Ben zelf een fan van designmeubilair dus zeker niet helemaal objectief maar koop je een Cassina zetel of Vitra stoel/tafel... dan is de kans groot dat je daar decennia mee doet. Zoiets gooi je niet weg... wie van plan is om dat te doen mag het mij zeker laten weten. Ik haal dat dingt met plezier op, eender welke staat.

Hierboven staat een bureaustoel van blokker voor 299 euro. Dat die lijkt op de Vitra EA 119, op z'n minst geïnspireerd door dat design. Nu zo'n Vitra heeft een vanaf prijs van 3000 euro. Wie die Vitra koopt doet dat eerder vanuit een overwogen bewuste keuze. Da's geen impulsaankoop. De kans dat zo'n Vitra op het containerpark zal belanden is dan ook erg klein. De bureaustoel uit de Blokker daarentegen... ben je die beu dan gooi je die weg en koopt je er een andere voor een paar 100 euro.

Zelf probeer ik eerder - zeker in meubilair en decoratie - voor zaken te kiezen die ik lang ga bijhouden eventueel doorgeven aan een volgende generatie. Koop je de juiste stukken dan blijven die ook actueel.
 
Voor hetzelfde geld komt gans de familie heel de zomer spelen in dat zwembaddeke van 32€, of gaan we dan weer neuten over de brandstofverspilling? Je kan tegenwoordig geen stap meer zetten of er komt wel ergens ene van onder ne steen gekropen om u wat morele standaarden bij te brengen.

Zijn winkels als Action top kwaliteit en goed voor onze moeder aarde, absoluut niet.
Tis gewoon voor voor mezelf en de vriendin hoor (en af en toe de hond die erin springt)

Het zal geen top kwaliteit zijn, maar dat is dat uit de Blokker of van bol of Amazon ook niet, en dat kost soms het dubbele
Ik ga nie voor dezelfde brol meer geld uitgeven, tis nie dat die kindjes in Azië daardoor meer verdienen hè
 
Hoe dan ook... ik ben ervan overtuigd dat voor heel wat producten de kwalitatieve versie de meest duurzame is op lange termijn. Meubelen bijvoorbeeld. Ben zelf een fan van designmeubilair dus zeker niet helemaal objectief maar koop je een Cassina zetel of Vitra stoel/tafel... dan is de kans groot dat je daar decennia mee doet. Zoiets gooi je niet weg... wie van plan is om dat te doen mag het mij zeker laten weten. Ik haal dat dingt met plezier op, eender welke staat.

Hierboven staat een bureaustoel van blokker voor 299 euro. Dat die lijkt op de Vitra EA 119, op z'n minst geïnspireerd door dat design. Nu zo'n Vitra heeft een vanaf prijs van 3000 euro. Wie die Vitra koopt doet dat eerder vanuit een overwogen bewuste keuze. Da's geen impulsaankoop. De kans dat zo'n Vitra op het containerpark zal belanden is dan ook erg klein. De bureaustoel uit de Blokker daarentegen... ben je die beu dan gooi je die weg en koopt je er een andere voor een paar 100 euro.

Zelf probeer ik eerder - zeker in meubilair en decoratie - voor zaken te kiezen die ik lang ga bijhouden eventueel doorgeven aan een volgende generatie. Koop je de juiste stukken dan blijven die ook actueel.

Lol, die bureaustoel van Blokker is letterlijk dit:

Niet voor niks dat de Blokker in België failliet is gegaan. :p Die winkel was nu wel het voorbeeld van brol te verkopen aan veel te hoge marges.

Voorbeeld:


En ik ben geheel niet akkoord dat "veel betalen" gelijk staat aan duurzaam.
Ik heb teveel kapotte Kinnarpsen (nieuwprijs tussen 500-1000 euro per stuk) gezien daarvoor :p.
"Designer" betekent niet dat het duurzaam is.
 
Laatst bewerkt:
Geen problemen met Action hier. Enkele recente voorbeelden van zaken die ik er kocht en na minstens 3 maanden nog meegaan:

- Twee parkeerschijven, 11 cent/stuk
- USB-stick voor in een van m’n oudere wagens waar ik de GSM niet kan verbinden (zonder kabel)
- Een eID-reader voor minder dan €5

Verder haal ik er altijd volgende zaken die per definitie wegwerp zijn, en nergens goedkoper zijn:

- kleine plastieken zakjes (om de kattenbak uit te kuisen, tussendoor, ik doe de uitwerpselen in een zakje en knoop dat dicht —> geen stank in de grote vuilbak).
- iets grotere plastieken zakken voor in mijn keukenvuilbak
- theelichtjes (al is dat vooral in de winter)
- Reparatiepleisters van Intex voor opblaasbaar zwembadspeelgoed

Ik ben echt blij dat dergelijke winkels bestaan. Veel van die dingen kosten elders het dubbele of meer…

Ik heb al witte t-shirts gekocht voor onder een hemd in Primark ook, zelfde principe, na tien keer zijn ze kapot en dienen ze als vod. Ze kosten dan ook maar €1,49. Ik wil het nog zien als je er eentje koopt van €14,99 of je hem dan 100 keer kan aandoen hoor. Dat slijt ook in m’n wasmachine, en de naden slijten ook.
 
Geen problemen met Action hier. Enkele recente voorbeelden van zaken die ik er kocht en na minstens 3 maanden nog meegaan:

- Twee parkeerschijven, 11 cent/stuk
- USB-stick voor in een van m’n oudere wagens waar ik de GSM niet kan verbinden (zonder kabel)
- Een eID-reader voor minder dan €5

Verder haal ik er altijd volgende zaken die per definitie wegwerp zijn, en nergens goedkoper zijn:

- kleine plastieken zakjes (om de kattenbak uit te kuisen, tussendoor, ik doe de uitwerpselen in een zakje en knoop dat dicht —> geen stank in de grote vuilbak).
- iets grotere plastieken zakken voor in mijn keukenvuilbak
- theelichtjes (al is dat vooral in de winter)
- Reparatiepleisters van Intex voor opblaasbaar zwembadspeelgoed

Ik ben echt blij dat dergelijke winkels bestaan. Veel van die dingen kosten elders het dubbele of meer…

Ik heb al witte t-shirts gekocht voor onder een hemd in Primark ook, zelfde principe, na tien keer zijn ze kapot en dienen ze als vod. Ze kosten dan ook maar €1,49. Ik wil het nog zien als je er eentje koopt van €14,99 of je hem dan 100 keer kan aandoen hoor. Dat slijt ook in m’n wasmachine, en de naden slijten ook.
Prijs kwaliteit van tshirts vind ik H&M wel heel goed. Vooral met sommige acties. Deze week had ik voor 32€ 2 korte broeken en 3 tshirts mee. En ik vind de kwaliteit van hun kleren ook wel heel goed. Soms kun je eens ongeluk hebben met een polo die krimpt, maar ik heb hier ook al polos van H&M die 7 jaar oud zijn.
 
Tis gewoon voor voor mezelf en de vriendin hoor (en af en toe de hond die erin springt)

Het zal geen top kwaliteit zijn, maar dat is dat uit de Blokker of van bol of Amazon ook niet, en dat kost soms het dubbele
Ik ga nie voor dezelfde brol meer geld uitgeven, tis nie dat die kindjes in Azië daardoor meer verdienen hè
Ssssttttt, ge ondergraaft heel men rant...

Veel plezier met u zwembad 😀.
 
Ik heb al witte t-shirts gekocht voor onder een hemd in Primark ook, zelfde principe, na tien keer zijn ze kapot en dienen ze als vod. Ze kosten dan ook maar €1,49. Ik wil het nog zien als je er eentje koopt van €14,99 of je hem dan 100 keer kan aandoen hoor. Dat slijt ook in m’n wasmachine, en de naden slijten ook.
Ik koop die van Hema, die zijn ook rond de 15 euro maar zitten zeer goed en gaan wel degelijk jaren mee.

Nu los van het feit dat je die 80 of 120 of 8000 keer kan aandoen zit mijn 'probleem' het vooral in het feit dat je die van de Primark 10 keer kan aandoen. Prijs is 1 ding, maar dergelijke wegwerpcultuur is toch gewoon jammerlijk? Dat we dat als normaal beginnen beschouwen dat iets na 10 keer dragen kapot gaat want 'het kostte maar anderhalve euro'. Dergelijke troep zou eigenlijk niet op de markt mogen komen vind ik, maar da's puur persoonlijk omdat ik die denkwijze volledig verkeerd vind.
 
Ik koop die van Hema, die zijn ook rond de 15 euro maar zitten zeer goed en gaan wel degelijk jaren mee.

Nu los van het feit dat je die 80 of 120 of 8000 keer kan aandoen zit mijn 'probleem' het vooral in het feit dat je die van de Primark 10 keer kan aandoen. Prijs is 1 ding, maar dergelijke wegwerpcultuur is toch gewoon jammerlijk? Dat we dat als normaal beginnen beschouwen dat iets na 10 keer dragen kapot gaat want 'het kostte maar anderhalve euro'. Dergelijke troep zou eigenlijk niet op de markt mogen komen vind ik, maar da's puur persoonlijk omdat ik die denkwijze volledig verkeerd vind.
Ja en daarom mag jij uiteraard duurdere witte t-shirts kopen, als je het aspect duurzaamheid boven prijs zet.

Ik kijk in zo’n zaken vooral naar m’n koopkracht… als die na 1 of 2 keer kapot zijn zou ik wel stoppen met ze te kopen, maar as it stands zijn ze in prijs/kwaliteit nog steeds onklopbaar.

Ik ben blij dat er winkels zoals Action en Primark zijn. Kan je tenminste echt iets kopen zonder dat je er ook maar iets van voelt, budgetair.
 
Ik snap niet wat jullie doen met t-shirts van de primark als ze na 10 keer dragen kapot zijn.

Was op 30 graden, zet je zwierder niet op 1400 toeren maar op 800, droog aan het rek ipv een droogkast en dat gaat lang meegaan.

(En je wasmachine gaat dan ook langer meegaan :p)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet wat jullie doen met t-shirts van de primark als ze na 10 keer dragen kapot zijn.

Was op 30 graden, zet je zwierder niet op 1400 toeren maar op 800, droog aan het rek ipv een droogkast en dat gaat lang meegaan.

Inderdaad.
Het probleem ligt imo voornamelijk bij mensen die steeds iets nieuws willen en daardoor alles wegsmijten om het nieuwste fashion item te kopen, en dus niet zozeer bij het snel verslijten van goedkope kleding.

Lifecycle van mijn kleren:
1) Kleren worden voor het werk/feesten gebruikt tot het niet goed meer is voor die events
2) kleren worden binnenshuis gedragen als ze comfortabel genoeg zijn, anders worden ze gedoneerd
3) kleren worden voor tuinwerk of verbouwing/verf gebruikt
4) kleren worden als vod gebruikt
 
Terug
Bovenaan