Wegwerpmaatschappij en budgetwinkels

Wij proberen toch zoveel mogelijk deze soort budget-winkels te vermijden. Voor eenmalige uitgaven proberen we toch altijd op voorhand ons huiswerk te doen en voor bewezen kwaliteit te gaan. Veel spulletjes voor in huis proberen we tweedehands te scoren. Bv in de Ecoshop winkels kan je naar onze ervaring nog unieke en robuuste kasten en tafels vinden.

Nu we een zoon hebben, doen we ook die markten en beurzen van de gezinsbond aan.

Maar... Bv IKEA gaan we wel nog af en toe heen, en die winkelketen kan je denk ik wel deels indelen in de budget/wegwerpcategorie. Maar het is moeilijk om te verantwoorden waarom je zoveel meer extra zou moeten uitgeven voor basics als glazen, bestek, potjes etc. voor in de keuken...

Ik denk dat het belangrijk is om toch bewust te zijn van de eigen consumptie en zoveel als mogelijk afgewogen keuzes te maken.
 
Europa heeft tientallen jaren terug besloten om onze fabrieken te verkasten naar lageloonlanden.
Ofwel ga je als consument hierin mee en profiteer je van de lagere prijzen, ofwel doe je dit niet en betaal je hogere prijzen + werk je hier onrechtstreeks toch aan mee.

Waar denk je dat, bijvoorbeeld, peperdure Iphones worden gemaakt?

Ik vind dit ook een kwalijk iets en toeter, net als jou, al jaaarenlang dat we onszelf hiermee in de eigen voet schieten.
Maar alleen kan je daar niets aan doen en je kan de klok ook niet terug draaien.

Vandaar dat ik zonder schroom naar Action ga. Alles wat we daar kunnen kopen, kopen we ook daar.
Het is merkelijk goedkoper en voor veel zaken even goed/slecht als in een veel duurdere winkel.

Anekdotisch:
Paar weken terug mochten onze gastjes elk voor 15€ speelgoed uitkiezen, cadeautje van oma.
Eerst naar Dreamland geweest waar wat ze wilden véél duurder was dan de 15€ dat ze elk maar hadden.
Erna naar Action en voor 15€ had de ene een halve dierentuin mee, de andere een tiental Matchboxauto's en een garage.

Ben trouwens stiekem verliefd op mijn draadloze boormachine van Action. Fantastisch ding...
8717479092703_a47bd4d9-3dbd-4d45-8cbd-c8de47c890a5.jpg
 
Europa heeft tientallen jaren terug besloten om onze fabrieken te verkasten naar lageloonlanden.
Ofwel ga je als consument hierin mee en profiteer je van de lagere prijzen, ofwel doe je dit niet en betaal je hogere prijzen + werk je hier onrechtstreeks toch aan mee.

Waar denk je dat, bijvoorbeeld, peperdure Iphones worden gemaakt?

Ik vind dit ook een kwalijk iets en toeter, net als jou, al jaaarenlang dat we onszelf hiermee in de eigen voet schieten.
Maar alleen kan je daar niets aan doen en je kan de klok ook niet terug draaien.

Vandaar dat ik zonder schroom naar Action ga. Alles wat we daar kunnen kopen, kopen we ook daar.
Het is merkelijk goedkoper en voor veel zaken even goed/slecht als in een veel duurdere winkel.

Anekdotisch:
Paar weken terug mochten onze gastjes elk voor 15€ speelgoed uitkiezen, cadeautje van oma.
Eerst naar Dreamland geweest waar wat ze wilden véél duurder was dan de 15€ dat ze elk maar hadden.
Erna naar Action en voor 15€ had de ene een halve dierentuin mee, de andere een tiental Matchboxauto's en een garage.

Ben trouwens stiekem verliefd op mijn draadloze boormachine van Action. Fantastisch ding...
8717479092703_a47bd4d9-3dbd-4d45-8cbd-c8de47c890a5.jpg
En welke waarde heeft dat nog voor die kinderen? Liever één of twee stuks speelgoed waar maandenlang plezier aan beleefd wordt dan goedkope spullen die ze na tien minuten spelen beu zijn en al vragen naar iets anders.

Pas op, ik verwijs hier niet specifiek naar jou é, matchboxes zijn ook iets waar je lang mee kan spelen. Maar mijn idee is dat wanneer kinderen overspoeld worden met kwantiteit in plaats van met kwaliteit ze niets waardevol meer leren waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
dem met bepaalde kuisproducten. Dreft is Dreft, ongeacht waar je het koopt. Ook al is het overstock/import uit een ander land, komt hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde fabriek...
Of het voor Dreft specifiek het geval is weet ik niet, maar er bestaan wel degelijk verschillen in de samenstelling van (hetzelfde) marktproduct. Merken passen de samenstelling van hun producten soms aan om bereikbaar te worden in een bepaalde markt. Wat Action dan doet is in die markten een stock opkopen en hier aanbieden. Ogenschijnlijk krijg je dan hetzelfde product maar de samenstelling ervan zal anders zijn als de producten verkocht door pakweg Delhaize of Carrefour... Of dat een groot verschil is in kwaliteit en daarom een 'slechter' product zou zijn laat ik in het midden.

Zie ook: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/colruyt-pas-op-voor-agressieve-prijsbrekers/9726727.html
 
Dreft is zeker niet overal dezelfde Dreft. Die merkproducten hebben echt wel verschillende formules voor verschillende landen. Voor wasmiddelen verschillen de enzymen ook, afhankelijk van de noden van het land, maar ook van de prijs.

(ik ben er ooit professioneel mee bezig geweest)
 
Laatst bewerkt:
Gigantische bedrijven met sterke merken zoals Ikea, Nike, Apple, Inditex (van oa. Zara), ... hebben allemaal, stuk voor stuk, hun kinderarbeid en milieu schandalen gekend. Ze hebben daar charters voor met ronkende beloftes die het goed doen in de jaarverslagen maar op één of andere manier slagen ze er niet in om de volledige keten te controleren kunnen ze niet volledig uitsluiten dat werknemers bij toeleveranciers worden uitgebuit.

Los daarvan mijn ik die fast fashion zoals Primark of bazaar zoals Action zo veel als ik kan:

- geen aangename winkelervaring.
- lijkt niet duurzaam (maar is vanuit mijn perceptie)

Ik ga liever naar iets als: https://www.janwelvaert.com/home

Die kledij wordt bijvoorbeeld in België gemaakt waarbij ik er dan vanuit ga dat er hier geen uitbuiting van werknemers bestaat. Echter, dat bedrijf gaat hier geen weverij of katoenvelden hebben... In hoeverre zij de controle hebben over de hele keten is nog maar de vraag...
 
Dreft is zeker overal dezelfde Dreft. Die merkproducten hebben echt wel verschillende formules voor verschillende landen. Voor wasmiddelen verschillen de enzymen ook, afhankelijk van de noden van het land, maar ook van de prijs.

(ik ben er ooit professioneel mee bezig geweest)
Voor goed begrip, dreft is dus niet overal dezelfde dreft?
 
Wij proberen toch zoveel mogelijk deze soort budget-winkels te vermijden. Voor eenmalige uitgaven proberen we toch altijd op voorhand ons huiswerk te doen en voor bewezen kwaliteit te gaan. Veel spulletjes voor in huis proberen we tweedehands te scoren. Bv in de Ecoshop winkels kan je naar onze ervaring nog unieke en robuuste kasten en tafels vinden.

Nu we een zoon hebben, doen we ook die markten en beurzen van de gezinsbond aan.

Maar... Bv IKEA gaan we wel nog af en toe heen, en die winkelketen kan je denk ik wel deels indelen in de budget/wegwerpcategorie. Maar het is moeilijk om te verantwoorden waarom je zoveel meer extra zou moeten uitgeven voor basics als glazen, bestek, potjes etc. voor in de keuken...

Ik denk dat het belangrijk is om toch bewust te zijn van de eigen consumptie en zoveel als mogelijk afgewogen keuzes te maken.

Imho is Ikea toch een ander kaliber dan bv. de Primark (wel een andere sector, maar soit), het blijft budget maar het is toch een stuk minder wegwerp. Ja, die kasten / bedden / textiel / tapijten / ... zullen minder robuust zijn dan als je in een duidelijk duurdere meubelwinkel koopt, maar tenzij je echt hun low end koopt, zal het ook niet binnen de 5 jaar uit elkaar vallen.

En inderdaad zoals anderen al aanhaalden, iphone is ook gewoon made in China, ondanks het prijskaartje dat ze erop plakken.
 
Persoonlijke principes zijn leuk, maar met slimmere keuzen maken kun je slechts een klein percentage van je eigen impact aanpassen. Indirect maak je gebruik van veel meer diensten en goederen dan degene waar je zelf voor betaalt. Je betaalt 23 euro per dag voor je onthaalmoeder? Moest ze dezelfde principes willen hanteren als jij predikt, dan moet je 40 euro per dag betalen om haar leven betaalbaar te houden.

Onze maatschappij zuiveren van productie in China?
Wij maken hier als westerling zeer handig gebruik van het feit dat er eigenlijk per westerling zo'n 2 à 3 mensen fulltime bezig moeten zijn om onze levensstandaard op peil te houden. Productie terug verkassen naar Europa is gewoon onmogelijk omdat de mensen er niet zijn.

De enige optie om mereel consequent te zijn met consumptiegedrag is eenvoudigweg minder consumeren. Niet blijven consumeren met als bullshitverklaring 'ik koop enkel kwalitatieve dingen'. Misschien heb je geen tuinslang nodig, maar is die emmer eigenlijk al voldoende (extreem voorbeeld). Misschien is een draadloze stofzuiger een luxegadget, ook al is het een superkwalitatieve Dyson. Misschien is een tweede auto voor het gezin niet nodig en moet je eens wat meer die fiets bovenhalen. En misschien is die speed pedelec van 6000 euro niet nodig maar is je omafiets ook ok. Misschien moet je je leven aanpassen aan het minder consumeren, in plaats van je consumptiegedrag in functie te stellen van je beperkingsloze leven.

Sommige mensen leven echter met het idee dat het verdienen van geld een moreel imperatief is om dat effectief uit te geven aan wat ze willen, zonder zich om anderen zorgen te maken. Maar het feit is simpelweg dat jouw consumptiegedrag mijn leven beïnvloedt, op een negatieve manier. Andere mensen vertellen wat ze moeten doen of hen een schuldgevoel aanpraten is natuurlijk een enorm taboe bij een groot deel van de samenleving. Ze zitten zodanig vastgeroest in een neoliberale logica dat ze niet eens meer inzien dat er nog iets bestaat voorbij zichzelf als individu waar ze verantwoording moeten afleggen. Zolang dat zo is, is het moeilijk om maatschappelijke verandering teweeg te brengen tenzij de overheid rechtstreeks ingrijpt in het consumptiegedrag.

Dus ik ga voor een deel mee met de openingspost, maar de focus mag elders liggen. Uit Mac-BC's post haal ik weer iets te veel 'de armen zijn het probleem' en 'lang leve de progressieve hogere middenklasse', zoals gewoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Die kledij wordt bijvoorbeeld in België gemaakt waarbij ik er dan vanuit ga dat er hier geen uitbuiting van werknemers bestaat. Echter, dat bedrijf gaat hier geen weverij of katoenvelden hebben... In hoeverre zij de controle hebben over de hele keten is nog maar de vraag...
Dat is heel de clou, je kan bijna niet elk element volledig in controle hebben en ervoor zorgen dat er op geen enkel moment in de keten iets ethisch/ecologisch onverantwoord gebeurt.
 
Dat is heel de clou, je kan bijna niet elk element volledig in controle hebben en ervoor zorgen dat er op geen enkel moment in de keten iets ethisch/ecologisch onverantwoord gebeurt.
Dat gebeurt ook gewoon met een hoop onderaannemers zodat alles vaag blijft, bv. Inditex kan best wel een charter maken met grote claims over arbeidsomstandigheden en geen kinderarbeid, maar uiteindelijk gaan al de toeleveranciers wel gewoon hun plan trekken binnen (legale) mogelijkheden.
 
Dreft is zeker niet overal dezelfde Dreft. Die merkproducten hebben echt wel verschillende formules voor verschillende landen. Voor wasmiddelen verschillen de enzymen ook, afhankelijk van de noden van het land, maar ook van de prijs.

(ik ben er ooit professioneel mee bezig geweest)

Ik vind vooral de afstemming van de geuren op bepaalde markten fascinerend (ook ooit kort in die sector gewerkt), toch leuk hoe culturele verschillen zich zelfs doorzetten in zaken als schoonmaakmiddelen.
 
Beetje grappig dat er een topic is over de almaar stijgende levenskost en tegelijkertijd klaagt over de wegwerpmaatschappij van goedkope producten.


We gaan moeten kiezen :p.
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.

Exact.

Er zijn veel redenen om goedkope brolwinkels te mijden. Men probeert ons hier enkel met het kwaliteitsargument te overtuigen "dat wel meevalt". Neen, daar gaat het niet (enkel) om.
 
En welke waarde heeft dat nog voor die kinderen? Liever één of twee stuks speelgoed waar maandenlang plezier aan beleefd wordt dan goedkope spullen die ze na tien minuten spelen beu zijn en al vragen naar iets anders.

Pas op, ik verwijs hier niet specifiek naar jou é, matchboxes zijn ook iets waar je lang mee kan spelen. Maar mijn idee is dat wanneer kinderen overspoeld worden met kwantiteit in plaats van met kwaliteit ze niets waardevol meer leren waarderen.
Klopt 100%, maar kinderen minder geven is ook niet eenvoudig vind ik.
Het is op een jaar Pasen, hun verjaardag, de Sint en de Kerstman. Vermenigvuldig die dagen met grootouders, nonkels/tantes, peters/meters, die ook al eens iets van speelgoed geven en je komt op redelijk wat speelgoed uit per jaar.
De onze van 4 en 6 zijn ook nog volledig mee in het verhaal 'brave kindjes krijgen leuk speelgoed, stoute kindjes krijgen weinig of niets', geef dan maar eens weinig.

Door ze naar Action mee te nemen, waar je zelfs daar als ouder deels kan sturen gaande van zaken die na 2x proberen kapot zullen zijn tot zaken die waarschijnlijk jarenlang zullen meegaan, hoop ik dat ik ze wel de verschillende mogelijkheden om met geld om te gaan leer.
Ofwel ga je voor mogelijks iets minder kwalitatief en heb je een veel grotere 'bang for buck', ofwel ga je voor kwalitatiever maar dan ga je veel minder kunnen doen voor hetzelfde geld. Zo zal dat later ook zijn: stofzuiger uit Aldi tov een Dyson, keuken van Ikea tov keuken van Dovy, verlichting uit een winkelspeciaalzaak tov verlichting uit Gamma, ...
 
Dat is heel de clou, je kan bijna niet elk element volledig in controle hebben en ervoor zorgen dat er op geen enkel moment in de keten iets ethisch/ecologisch onverantwoord gebeurt.
Als we dat willen is dat echt zo moeilijk niet maar we willen gewoon niet leven met de consequenties van zo'n doorgedreven beleid, het zou een enorme impact op onze levensstandaard hebben, onze sociale welvaartstaat zou niet vol te houden zijn als we onze sociale wantoestanden en vervuiling niet meer zouden kunnen exporteren naar het buitenland.

Het heeft inderdaad wel wat hypocriet. Iedereen is verontwaardigd als PostNL zijn werknemers niet goed genoeg behandeld maar we hebben er amper problemen mee dat we producten kopen gemaakt door werknemers voor wie zelfs de werkomstandigheden van PostNL medewerkers een onbereikbare droom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Action is wel ideaal voor knutselmateriaal voor de kinderen. Al de rest is te mijden. Schoonmoeder trekt daar graag eens met de kinderen naar toe, om ze te overladen met allerhande bucht en elektronica die het 2x doet en dan een stille dood sterft...
En wat verfborstels betreft: investeer eens in een deftige borstel en je zal nooit nog iets anders willen gebruiken.
 
Je betaalt in Europa veel te veel voor Chinese brol, ook in de zogezegd duurdere/betere winkels. Dus als de Action je de opportuniteit geeft om Chinese brol goedkoper te kopen dan in andere winkels, maak ik daar met plezier gebruik van. (Niet dat ik veel in de Action kom, maar toch al eens geweest).

Bol.com bijvoorbeeld verkoopt dezelfde brol maar dan 2 of 3 keer duurder, maar mensen denken dan wellicht dat ze iets beters kopen. In sommige gevallen zal dat effectief zo zijn, maar dat is item per item te bekijken. Vaak geven ze gewoon hogere winstmarges aan alle tussenpartijen.
Vorige week een zwembadje van Intex gekocht in de action: 32€

Op bol hetzelfde zwembad: ene aanbieder 60€, andere 42€
Blokker : 52€
En Amazon zelfs 75€

Kan me moeilijk inbeelden dat zo'n opblaasbaar plastieken zwembadje van de action dan uit een andere fabriek komt en minderwaardig materiaal is dan al die andere
 
Vorige week een zwembadje van Intex gekocht in de action: 32€

Op bol hetzelfde zwembad: ene aanbieder 60€, andere 42€
Blokker : 52€
En Amazon zelfs 75€

Kan me moeilijk inbeelden dat zo'n opblaasbaar plastieken zwembadje van de action dan uit een andere fabriek komt en minderwaardig materiaal is dan al die andere
Idem met tafel bbq. Aldi: 30€, Action 20€ en iets groter. Ik heb ze beiden en zijn identiek hetzelfde buiten de afmetingen dan.
 
Terug
Bovenaan