Wegwerpmaatschappij en budgetwinkels

Ik snap het hypocriete gedoe rond klimaatverandering niet zo goed.
We willen om ter groenst zijn, jongeren gaan massaal betogen etc. Maar als er ne Primark opengaat..of die ene showroom-winkel van een online webgigant (ik kan niet op de naam komen)...DAN...MA DAN...staan jongeren in de rij te wachten. En waarschijnlijk dezelfde jongeren die eerder stonden te betogen om de klimaat. Alleen worden veel (of zelfs alle) zaken in van die budgetwinkels in Azië gemaakt... Zeer ecologisch lijkt me dat toch niet.
Zouden we niet beter als EU zijnde een eco-tax moeten invoeren op alle goederen die van ver buiten de EU moeten komen? En met die eco-tax investeren in groene maatregelen in de eigen regio?
Op die manier maken wij ons continent wat "groener" en met een beetje geluk denken sommige producenten "dedju, we kunnen misschien beter een fabriek in de EU openen om die taks te ontwijken" ==> Meer werkgelegenheid in de EU.
Het is maar een ballonnetje dat ik hier even opsteek. Er zitten hoogst waarschijnlijk wel wat gaten in mijn verhaal dat ik nu net verteld heb, maar het is toch weer wat stof tot nadenken.
 
Ik snap het hypocriete gedoe rond klimaatverandering niet zo goed.
We willen om ter groenst zijn, jongeren gaan massaal betogen etc. Maar als er ne Primark opengaat..of die ene showroom-winkel van een online webgigant (ik kan niet op de naam komen)...DAN...MA DAN...staan jongeren in de rij te wachten. En waarschijnlijk dezelfde jongeren die eerder stonden te betogen om de klimaat. Alleen worden veel (of zelfs alle) zaken in van die budgetwinkels in Azië gemaakt... Zeer ecologisch lijkt me dat toch niet.
Zouden we niet beter als EU zijnde een eco-tax moeten invoeren op alle goederen die van ver buiten de EU moeten komen? En met die eco-tax investeren in groene maatregelen in de eigen regio?
Op die manier maken wij ons continent wat "groener" en met een beetje geluk denken sommige producenten "dedju, we kunnen misschien beter een fabriek in de EU openen om die taks te ontwijken" ==> Meer werkgelegenheid in de EU.
Het is maar een ballonnetje dat ik hier even opsteek. Er zitten hoogst waarschijnlijk wel wat gaten in mijn verhaal dat ik nu net verteld heb, maar het is toch weer wat stof tot nadenken.

Jongeren in de Primark? Dan ben je nooit een Primark binnengeweest :p.
Dat is zelfde volk als het volk in de Aldi :p.
Veel geluk met je ecotax in combinatie met torenhoge inflatie op dit moment. :p

Alsof al die jongeren allemaal hetzelfde doen. donderdag klimaatspijbelen, vrijdag stenen werpen naar de brandweer, zaterdag naar de Primark :D
 
Ik snap het hypocriete gedoe rond klimaatverandering niet zo goed.
We willen om ter groenst zijn, jongeren gaan massaal betogen etc. Maar als er ne Primark opengaat..of die ene showroom-winkel van een online webgigant (ik kan niet op de naam komen)...DAN...MA DAN...staan jongeren in de rij te wachten. En waarschijnlijk dezelfde jongeren die eerder stonden te betogen om de klimaat. Alleen worden veel (of zelfs alle) zaken in van die budgetwinkels in Azië gemaakt... Zeer ecologisch lijkt me dat toch niet.
Zouden we niet beter als EU zijnde een eco-tax moeten invoeren op alle goederen die van ver buiten de EU moeten komen? En met die eco-tax investeren in groene maatregelen in de eigen regio?
Op die manier maken wij ons continent wat "groener" en met een beetje geluk denken sommige producenten "dedju, we kunnen misschien beter een fabriek in de EU openen om die taks te ontwijken" ==> Meer werkgelegenheid in de EU.
Het is maar een ballonnetje dat ik hier even opsteek. Er zitten hoogst waarschijnlijk wel wat gaten in mijn verhaal dat ik nu net verteld heb, maar het is toch weer wat stof tot nadenken.
Je bent vooral een drogargument aan het lanceren door te poneren dat dezelfde mensen die "groen" willen zijn of meedoen aan klimaatbetogingen ook diegenen zijn die allemaal in de primark of whatever gaan kopen. Redelijk gat ja.

Dat is een beetje de klassieker om het debat de kiem in te smoren.

En verder zijn het allemaal mensen, je kan niet verwachten dat iedereen voor alles de ideologische keuze maakt, tenzij je dat vanuit maatschappij en overheid faciliteert.
 
Velen die neerkijken op klanten van Action en Primark vergeten precies dat heel veel mensen met een minimaal budget rondkomen. Op beyondgaming lijken er weinig te zijn (maar wie durft dat ook zeggen), maar de armoede stijgt zienderogen.

Verder heeft Action ook heel wat A-merken aan goedkope prijs, waar ik soms wel eens iets van koop. Maar ik kom zelden in die winkel. Ligt ook niet op mijn vaste routes of hier in de gemeente.
 
Laatst bewerkt:
Door dit topic eens opgezocht waar hier een Action ligt, er ligt er zelfs eentje ietwat verscholen op een 1km van mijn werk, binnenkort eens passeren met de fiets.
Ken de winkel wel, maar kwam er bijna nooit, hier in Antwerpen zijn ze ook niet zo zichtbaar.
 
Velen die neerkijken op klanten van Action en Primark vergeten precies dat heel veel mensen met een minimaal budget rondkomen. Op beyondgaming lijken er weinig te zijn (maar wie durft dat ook zeggen), maar de armoede stijgt zienderogen.

Verder heeft Action ook heel wat A-merken aan goedkope prijs, waar ik soms wel eens iets van koop. Maar ik kom zelden in die winkel. Ligt ook niet op mijn vaste routes of hier in de gemeente.

Ik denk eigenlijk juist omgekeerd. Belgen houden van koopjes. Ikea zit boemvol (ook niet zeggen dat Ikea het bastion is van kwaliteit :p), de Action zit boemvol, de kringloopwinkels zit boemvol,...

Anekdote: Met een Chinees bevriend geraakt die hier twee jaar in Belgie studeerde en die was verbaasd dat hij mensen in kostuum zag winkelen in een kringloopwinkel. Dat zou geen waar zijn daar.
Hier hebben de meeste geen schaamte om naar een kringloopwinkel te gaan. Ze zouden hier in een Ferrari zelfs voedselhulppakketten gaan halen, moesten ze ervoor kwalificeren. :p
 
Ik denk eigenlijk juist omgekeerd. Belgen houden van koopjes. Ikea zit boemvol (ook niet zeggen dat Ikea het bastion is van kwaliteit :p), de Action zit boemvol, de kringloopwinkels zit boemvol,...

Anekdote: Met een Chinees bevriend geraakt die hier twee jaar in Belgie studeerde en die was verbaasd dat hij mensen in kostuum zag winkelen in een kringloopwinkel. Dat zou geen waar zijn daar.
Hier hebben de meeste geen schaamte om naar een kringloopwinkel te gaan. Ze zouden hier in een Ferrari zelfs voedselhulppakketten gaan halen, moesten ze ervoor kwalificeren. :p
Ook vrij anekdotisch, maar onze maatschappij is niet zo klassistisch als vele anderen. In vele landen, o.a. vanwaar mijn vrouw komt, loop je ook als "rijker" persoon gewoon niet tussen het plebs, en ga je niet naar zo'n plaatsen. Daar zijn de verschillen tussen arm en rijk ook groter natuurlijk.
 
Ook vrij anekdotisch, maar onze maatschappij is niet zo klassistisch als vele anderen. In vele landen, o.a. vanwaar mijn vrouw komt, loop je ook als "rijker" persoon gewoon niet tussen het plebs, en ga je niet naar zo'n plaatsen.
Klopt als een bus, ik heb er bv. helemaal geen probleem mee om regelmatig het BG-forum te bezoeken.

Uitgezonderd het brutoloon-topic, daar kom ik niet want er zijn grenzen aan het mixen met plebs :fingerguns_r:
 
Ik heb absoluut geen problemen om rond te komen en kan mooi sparen, maar toch bezoek ik Action en Primark.
Het kan me verder geen fluit schelen wat iemand anders daar van denkt. En eigenlijk, als ik héél eerlijk ben, ben ik ook niet echt bezig met welke impact dat al dan niet potentieel zou kunnen hebben op ons milieu/het klimaat/mijn ecologische voetafdruk.

Ik ben een dertiger, maar qua mentaliteit ben ik eerder een babyboomer, heb ik al vaak gemerkt. Zo zal je me NOOIT op een klimaatbetoging zien staan, maar wel een betoging tegen klimaatbetogers die anderen last bezorgen, bij manier van spreken. Ik heb moeite met al dat ge-eco.
Mijn dak ligt vol zonnepanelen omdat het goed is voor mijn portefeuille, en het is leuk dat het goed is voor het milieu, maar ik zou het nooit doen voor het milieu alleen.

En zo is de circel rond: portefeuille primeert --> ik ga regelmatig dingen halen in Action en Primark.
 
Ik kom er mee thuis. Sluit dat ding aan. Het vliegt er gewoon af van de waterdruk. :wtf: Hop, vuilbak. Deftig product gekocht van 4x de prijs, maar die
400 keer zo lang meegaat. Winst? 396 gebruiksmomenten. Gelukkige gebruiksmomenten, zonder frustraties. Dat is de enige juiste afweging. En dat geldt voor alle producten.
Behalve dat er natuurlijk altijd iets vroegtijdig stuk kan gaan, als je pech hebt. De kans dat dit gebeurt met een kwaliteitsprodukt is gewoon veel kleiner maar het kan wel ..

Zo had ik in de Gamma, een Philips lamp gekocht van 7€ --> Na 1 week geeft die lamp al de geest.
Daarna in den Action een merkloze lamp van 2€ --> Na een maand of 2 werkt die lamp nog altijd vlekkeloos.

Dat is niet omdat die lamp van den Action betere kwaliteit is. Ik heb gewoon pech (en geluk).
 
Omdat mijn vorige cadeautje (een stofzuiger van bij den Action) voor de verjaardag van Mrs. More niet echt in de smaak bleek te vallen heb ik het dit jaar over een andere boeg gegooid en voor een onpraktisch cadeau gekozen. Daarom ben ik voorbije zaterdag naar de Louboutin winkel in Brussel gegaan voor een paar te dure schoenen waarop je niet kan stappen, de Hotchick 120 mm voor de liefhebbers.

Groot was mijn verbazing om vast te stellen dat er wel wat gelijkenissen waren met een gemiddelde Action. Zo stond er een security agent voor de deur, iets wat ik ook al bij een Action heb opgemerkt. Ook liepen er joelende, licht obese, kids rond in marcellekes en op badsloefkes die daar Tik-Tok content produceerden. Dat type zie je ook in den Action...

Er werd goed verkocht die zaterdag, als je enkel naar zo'n winkels kijkt dan ben je geneigd te denken dat het blijkbaar nogal meevalt met onze koopkracht.

Ik heb dan voor dat paar schoenen van over de 500 euro opgezocht of die in mekaar genaaid zijn door kindjes maar vind er weinig over terug. Een ronkend "charter agains modern slavery" op de website van Louboutin zou je moeten doen vermoeden dat je voor die hoge prijs ook een ethisch product hebt gekocht. Echter ik heb ook een slechte quotering gevonden voor dat merk: https://directory.goodonyou.eco/brand/louboutin

Conclusie: dure merken / winkels zijn niet per definitie duurzamer of ethischer als goedkope. Het verschil (hoop ik) is dat Mrs. More met die Louboutins langer als een seizoen zal doen. Maar dat is dan precies ook het enige duurzame aan die krengen.
 
Nja bij al die designer merken betaal je puur voor de naam/branding.

Er zijn genoeg kwalitatieve fair fashion zaken te vinden die weliswaar iets duurder zijn (maar niet extreem) maar ook een pak kwalitatiever en meer traceerbare productieketens of gewoon 'lokaal' (in Eu) gemaakt worden.
 
Maar
Behalve dat er natuurlijk altijd iets vroegtijdig stuk kan gaan, als je pech hebt. De kans dat dit gebeurt met een kwaliteitsprodukt is gewoon veel kleiner maar het kan wel ..

Zo had ik in de Gamma, een Philips lamp gekocht van 7€ --> Na 1 week geeft die lamp al de geest.
Daarna in den Action een merkloze lamp van 2€ --> Na een maand of 2 werkt die lamp nog altijd vlekkeloos.

Dat is niet omdat die lamp van den Action betere kwaliteit is. Ik heb gewoon pech (en geluk).
Maar het is niet de "7 EUR" of "Gamma" dat deze lamp van beter kwaliteit maakt maar de "Philips" (normaalgezien, dit was bij jou precies een uitzondering ;) )

Ik betaal ook voor kwaliteit graag iets meer, maar dit kan m.i. ook perfect in de action. Als je daar dezelfde "Philips" lamp kan kopen voor 4 EUR waarom niet?

Al die plastiek brol, kleding, gadgets, prul elektrische toestellen,... uit de action en anderen moet ik niet hebben. Maar ik probeer dit ook consequent door te trekken. Ik zal ook (toch trachten als ik kleine Dako overtuigd krijg) de plastieken brol van de kermis te laten liggen. Een boormachine zal je mij in de Gamma of Hubo nooit zien kopen. Bij het vertrek uit een pretpark zijn er steeds weer traantjes omdat kleine Dako na 16 keer zeuren nog steeds zijn Star Wars Lightsabel of roze flamingo uit Planckendael niet krijgt. Als ze bij de Okay de "gratis handige voorraaddoosjes" in de kar gooien smijt ik ze gewoon terug en als ik voor 5 EUR een "stom" cadeau moet kopen, koop ik wel 5kg spaghetti die toch opgegeten worden i.p.v. een gadget dat waarshijnlijk al in de vuilbak ligt voor iedereen thuis is.

Maar de colgate tandpasta, dreft wasmiddel, het FSC A4 papier, de Intex zwembandjes koop ik daar met plezier wat goedkoper. Net zoals enkele andere merkloze dingen waarvan ik zie/merk dat de prijs/kwaliteit correct is. Dako's (resterende) haren blijven ook overeind met de goedkope action wax, iets waar Swartzkopf niet altijd in slaagde, en die wraps zijn de enige die ik kan vinden die groot genoeg zijn voor een Durum.

Als je die winkels mijd voor de "brol" dan kan je momenteel nergens meer komen. Dit zie je (helaas) tegenwoordig in bijna alle winkels van cadeau's, DHZ, kleding, accesoires, speelgoed, online,... Gewoon bewust zijn van wat je koopt is m.i. het belangrijkste. Want die Lithium in batterijen uit rommel van de action, jou smartphone, jou elektrische fiets of duurste Tesla passeert finaal toch allemaal dezelfde kinderhandjes.
 
Nja bij al die designer merken betaal je puur voor de naam/branding.
Zo hebben ze in de ... (Je mag mij PM'en voor de naam) ooit veel klanten verloren omdat ze blijkbaar doodleuk kleding van de C&A verkochten.

Ze haalden dan gewoon alle stickers en naamplaatjes van C&A uit die kleding en verkochten dit dan als dure merkkledij van zichzelf.
Tot .. ze eens vergeten waren in kleding een naamplaatje eruit te halen en de klant had dit dus in de kleding gevonden. :confused:

Zoiets gaat natuurlijk snel rond, dus de reputatie van die winkel kreeg toen een serieuze deuk.
 
Mijn moeder kocht mijn sponsen broekskes 40 jaar geleden ook al in de Wibra hoor, dat concept is ouder dan we denken.
 
Deze draad doet me denken aan de test van 22 soorten olijfolie door een soort Duitse test aankoop, zeer recent:

1 fles bevatte enkel olijfolie en doorstond de test.

20 flessen bevatten naast olijfolie nog van alles.

1 fles was niet voor menselijke consumptie geschikt wegens te veel motorolie (!!), die van het beroemde, duurzaamste merk met de iconische merknaam "Allnatura" van dezelfde Bio-keten.

Het doet me enorm veel plezier dat Mac-bc in een equivalente bio-keten zijn dagelijkse duurzame inkopen doet.

Het is mijn glimlach van vandaag.
 
Velen die neerkijken op klanten van Action en Primark vergeten precies dat heel veel mensen met een minimaal budget rondkomen. Op beyondgaming lijken er weinig te zijn (maar wie durft dat ook zeggen), maar de armoede stijgt zienderogen.

Verder heeft Action ook heel wat A-merken aan goedkope prijs, waar ik soms wel eens iets van koop. Maar ik kom zelden in die winkel. Ligt ook niet op mijn vaste routes of hier in de gemeente.
Ohja maar ik ga ook naar de Action voor goedkopere Axe deo of A-merk koekjes die een pak goedkoper zijn dan in de klassieke warenhuizen.
 
Trouwens, zo lang de zogezegd duurzamen het een goed idee vinden- nee, ons DWINGEN - om VOEDSEL (verkregen met schaarse, nauwelijks hernieuwbare topsoil) als brandstof te gebruiken, zal het bestaan van de Action me aan me kont roesten, joh.
 
Ik haal vaak dingen als wc papier, deo, shampoo, kuisproducten, wasmiddel... in den action. Dat dat etiketje in een andere taal is, maakt me weinig uit.

Qua kwaliteit, ik heb 10 jaar geleden een brooddoos in den action gekocht voor 1 euro omdat mijn dure boterhamdoos kapot was, ik daar toch was en ik de volgende dag eentje nodig had. Die gaat nu al 10 jaar dagelijks mee naar het werk en ziet er nog als nieuw uit.
 
Terug
Bovenaan