Wegwerpmaatschappij en budgetwinkels

mac-bc

Banned
Edit mod: deze posts werden afgesplitst uit de ergernissenthread.

Kutwinkels zoals "Den Action" en consoorten waar op hun plastieken brol nog net geen labeltje "Dit is gemaakt door kinderhandjes aan een degoutant hongerloon" op prijkt.

Uit principe ga ik al nooit naar dergelijke winkels. Ik heb mij één kaar laten overhalen nadat niet alleen mijn schoonmoeder maar ook een goede vriend van mij een product had aangeraden. Een "handige" tuinslang. Voor een prijs waar ik mijn laatste cocktail van gedronken heb.

Ik kom er mee thuis. Sluit dat ding aan. Het vliegt er gewoon af van de waterdruk. :wtf: Hop, vuilbak. Deftig product gekocht van 4x de prijs, maar die
400 keer zo lang meegaat. Winst? 396 gebruiksmomenten. Gelukkige gebruiksmomenten, zonder frustraties. Dat is de enige juiste afweging. En dat geldt voor alle producten.

Dergelijke winkels zijn de symbolisering van de nihilistische wegwerpmaatschappij. Hoe dat dergelijke winkels überhaupt toelating krijgen om onze maatschappijen zomaar straffeloos te overspoelen met hun goedkoop Chinees wegwerp-plastiek, dat snap ik niet. En dat is ook iets waar we later nog vol ongeloof naar zullen terugkijken. Wanneer we met z'n allen de plastiek soep in de Oceaan aan het opkuisen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mac toch :)
Action kan veel prijzen zo laag zetten omdat het in bulk “slechte” producten opkoopt.
Taalfouten, verpakkingsfouten, overstock enz.
 
Kutwinkels zoals "Den Action" en consoorten waar op hun plastieken brol nog net geen labeltje "Dit is gemaakt door kinderhandjes aan een degoutant hongerloon" op prijkt.

Uit principe ga ik al nooit naar dergelijke winkels. Ik heb mij één kaar laten overhalen nadat niet alleen mijn schoonmoeder maar ook een goede vriend van mij een product had aangeraden. Een "handige" tuinslang. Voor een prijs waar ik mijn laatste cocktail van gedronken heb.

Ik kom er mee thuis. Sluit dat ding aan. Het vliegt er gewoon af van de waterdruk. :wtf: Hop, vuilbak. Deftig product gekocht van 4x de prijs, maar die
400 keer zo lang meegaat. Winst? 396 gebruiksmomenten. Gelukkige gebruiksmomenten, zonder frustraties. Dat is de enige juiste afweging. En dat geldt voor alle producten.

Dergelijke winkels zijn de symbolisering van de nihilistische wegwerpmaatschappij. Hoe dat dergelijke winkels überhaupt toelating krijgen om onze maatschappijen zomaar straffeloos te overspoelen met hun goedkoop Chinees wegwerp-plastiek, dat snap ik niet. En dat is ook iets waar we later nog vol ongeloof naar zullen terugkijken. Wanneer we met z'n allen de plastiek soep in de Oceaan aan het opkuisen zijn.
Heel naïef om te denken dat enkel producten in budgetwinkels uit kinderarbeid worden geproduceerd, nog nooit gekeken waar uw hemd van de H&M vandaan komt zeker, of uw koffie die ge dagelijk drinkt. :crazy:
 
Heel naïef om te denken dat enkel producten in budgetwinkels uit kinderarbeid worden geproduceerd, nog nooit gekeken waar uw hemd van de H&M vandaan komt zeker, of uw koffie die ge dagelijk drinkt. :crazy:
De link Action => kinderarbeid is inderdaad niet zo duidelijk, ik denk dat voor de klassieke plastiek brol die in een matrijs wordt ingespoten dit wel voornamelijk volwassen (slecht betaalde) arbeiders zijn in bv. China. Maar ik geef hem wel gelijk in dat ik van dat soort winkels ook niet echt gelukkig wordt. Praktisch al wat je daar ziet is gewoon dezelfde brol als in een Blokker of soortgelijke winkel, maar nog goedkoper zodat je het toch maar zou kopen.

Vaak krijg je dan iets met een beperkte levensduur, waarna je opnieuw (goedkope) vervanging zoekt en de cyclus zich herhaalt. Een mooiere metafoor voor onze kapitalistische consumptiemaatscappij is moeilijk te vinden. Ik zou dan liever 1x iets duurder kopen dat ook een langere levensduur heeft.

En er zullen altijd wel wat verbruiksgoederen zijn waar kwaliteitsverschil amper merkbaar is en de Action hetzelfde heeft, maar gewoon het concept van die winkel staat me niet echt aan.
 
Ivm kinderarbeid, ik snap niet waarom men daardoor iets niet koopt. Je gunt het die kinderen toch ook een centje bij te verdienen? /s

Zelf wandel ik de action nooit binnen om andere redenen.
 
Heel naïef om te denken dat enkel producten in budgetwinkels uit kinderarbeid worden geproduceerd, nog nooit gekeken waar uw hemd van de H&M vandaan komt zeker, of uw koffie die ge dagelijk drinkt. :crazy:

In mijnen tijd was de H&M het toonvoorbeeld van de budgetwinkel. Maar grenzen schuiven op blijkbaar.

Uiteraard kun je niet van elk artikel zijn ganse afkomst gaan traceren. Maar je kunt wel één en ander proberen uitsluiten door verdacht goedkope zaken te weren.

En bovendien, het gaat om méér dan dat:
- Het gaat om het vermijden van kinderarbeid of dwangarbeid. Het ethische aspect.
- Het gaat om het vermijden van plastieken wegwerpzaken met een zeer korte levensduur waardoor er veel te veel plastiek in omloop is. Het milieu-aspect.
- En tenslotte gaat het ook over het feit dat al die goedkope wegwerp-brol allemaal in China gemaakt wordt, die onze markt overspoeld met dat soort prul om onze eigen economie kapot te maken. We financieren onze eigen ondergang. En dat is dan geopolitiek.

Het is in alle opzichten verwerpelijk.
 
In mijnen tijd was de H&M het toonvoorbeeld van de budgetwinkel. Maar grenzen schuiven op blijkbaar.

Uiteraard kun je niet van elk artikel zijn ganse afkomst gaan traceren. Maar je kunt wel één en ander proberen uitsluiten door verdacht goedkope zaken te weren.

En bovendien, het gaat om méér dan dat:
- Het gaat om het vermijden van kinderarbeid of dwangarbeid. Het ethische aspect.
- Het gaat om het vermijden van plastieken wegwerpzaken met een zeer korte levensduur waardoor er veel te veel plastiek in omloop is. Het milieu-aspect.
- En tenslotte gaat het ook over het feit dat al die goedkope wegwerp-brol allemaal in China gemaakt wordt, die onze markt overspoeld met dat soort prul om onze eigen economie kapot te maken. We financieren onze eigen ondergang. En dat is dan geopolitiek.

Het is in alle opzichten verwerpelijk.
Heb je ook bewijzen voor die beweringen mbt Action, of is het buikgevoelrant?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Goh, ik denk aan de prijzen dat Action heeft dat het naïef zou zijn om te denken dat álles gewoon ‘overstock’ van elders en zo zou zijn.
Aan de andere kant: in winkels waar de prijzen hoger liggen voor dezelfde prul kan men gewoon de perceptie meehebben dat dit schoner gemaakt is maar de hogere prijs betekent niet per se dat dit effectief zo is.

Een plastic potteke uit de Action kan evengoed proper gemaakt zijn terwijl de xxx.xxx EUR designer kledij door kinderhanden werd gemaakt.
 
Aan de andere kant: in winkels waar de prijzen hoger liggen voor dezelfde prul kan men gewoon de perceptie meehebben dat dit schoner gemaakt is maar de hogere prijs betekent niet per se dat dit effectief zo is.

Een plastic potteke uit de Action kan evengoed proper gemaakt zijn terwijl de xxx.xxx EUR designer kledij door kinderhanden werd gemaakt.
Greenwashing en zo zijn een groot probleem, het vier bedrijven verder steken en zo proberen zeggen ‘ah maar dat was x en y en dan z en die hebben ons dat nooit gezegd’ is ook schering en inslag. Een bedrijf dat echt mens en natuur voor winst gaat zetten is bijna onbestaand, er zijn er daaronder nog altijd veel te veel die dan uiteindelijk toch een ‘oops mea culpa’ moeten slaan. Edit waarmee ik gewoon aangeef hoe schandalig het is, ik bedoel niet ‘ach ja que sera’
 
Aan de andere kant: in winkels waar de prijzen hoger liggen voor dezelfde prul kan men gewoon de perceptie meehebben dat dit schoner gemaakt is maar de hogere prijs betekent niet per se dat dit effectief zo is.

Een plastic potteke uit de Action kan evengoed proper gemaakt zijn terwijl de xxx.xxx EUR designer kledij door kinderhanden werd gemaakt.

Ah, en het is daarom dat mijn tuinslang van den action er onmiddellijk afspringt terwijl die van een kwaliteitsmerk mooi blijft zitten? Het is daarom dat mijn merkkledij langer meegaat dan B-merken?

Je merkt heel snel of een bepaald bedrijf duurzaam bezig is of niet. Duurzaam in de brede zin van het woord: wie zijn klanten in 't zak zet met ondermaatse kwaliteit zal veel meer aanleg hebben om ook zijn werknemers in 't zak te zetten met ondermaatse arbeidsvoorwaarden.
Ook hebben A-merken een bepaalde reputatie te verdedigen. Onbekende B-merken totaal niet. Wat kan hen het schelen dat ze betrapt worden op kinderarbeid? Hun klanten kopen puur op prijs en kennen het merk zelfs niet.

Uw uitleg is het veelgebruikte excuus om het eigen geweten goed te praten.
 
Ah, en het is daarom dat mijn tuinslang van den action er onmiddellijk afspringt terwijl die van een kwaliteitsmerk mooi blijft zitten? Het is daarom dat mijn merkkledij langer meegaat dan B-merken?

Je merkt heel snel of een bepaald bedrijf duurzaam bezig is of niet. Duurzaam in de brede zin van het woord: wie zijn klanten in 't zak zet met ondermaatse kwaliteit zal veel meer aanleg hebben om ook zijn werknemers in 't zak te zetten met ondermaatse arbeidsvoorwaarden.
Ook hebben A-merken een bepaalde reputatie te verdedigen. Onbekende B-merken totaal niet. Wat kan hen het schelen dat ze betrapt worden op kinderarbeid? Hun klanten kopen puur op prijs en kennen het merk zelfs niet.

Uw uitleg is het veelgebruikte excuus om het eigen geweten goed te praten.
Ik koop zelf puur op kwaliteit en afgaande op reviews. Duurder of van grote merken is niet altijd beter of heiliger. Hier hebt ge al genoeg voorbeelden.
En ja, in den action zulde ook goed materiaal vinden.

En indien ge mij ook wilt beschuldigen dat ik mijn geweten wil sussen. Mij kan het me geen kloten schelen of mijn gerief gemaakt is door kinderen of niet.
 
Wat kan hen het schelen dat ze betrapt worden op kinderarbeid? Hun klanten kopen puur op prijs en kennen het merk zelfs niet..
Wie denk je dat er de materialen uit de mijnen gaat halen voor je geliefde smartphone? Juist ja.. Kleine kinderhandjes. Dan is het nog 10x schandaliger dat bedrijven zoals apple 1000€ voor een smartphone vragen.

Als dat de reden is dan ga je je veel dingen moeten ontzeggen.
 
Greenwashing en zo zijn een groot probleem, het vier bedrijven verder steken en zo proberen zeggen ‘ah maar dat was x en y en dan z en die hebben ons dat nooit gezegd’ is ook schering en inslag. Een bedrijf dat echt mens en natuur voor winst gaat zetten is bijna onbestaand, er zijn er daaronder nog altijd veel te veel die dan uiteindelijk toch een ‘oops mea culpa’ moeten slaan. Edit waarmee ik gewoon aangeef hoe schandalig het is, ik bedoel niet ‘ach ja que sera’

Greenwashing is op vandaag een probleem, maar dat zijn ouderwetse streken van domme kortzichtige bedrijfsleiders die niet beseffen wat er gaande is in de markt. Die zullen eruit gaan op termijn. Sowieso.

Duurzaamheid is niet langer iets dat louter de eindconsumenten vragen. Die kon je nog makkelijk iets wijsmaken of om de tuin leiden. Neen, het begint door te sijpelen in gans de supply chain. En dat zie we ook duidelijk in de B2B markt. Niet alleen consumenten eisen het van hun winkels, hogerop in de keten eisen steeds meer afnemers het ook van hun leveranciers. Grote Belgische winkelketens eisen het niet alleen voor zichzelf maar ook van hun industriële leveranciers bijvoorbeeld, het is zelfs een voorwaarde om überhaupt te mogen blijven leveren.
Ook banken beginnen het te eisen voor kredietverstrekking in de B2B-markt. Het wordt meegenomeen in de evaluatie van elk dossier. Niet alleen uit eigen duurzaamheidsprincipes maar ook omdat ze het desbetreffende bedrijf hogere overlevingskansen toedichten wanneer duurzaamheid geïntegreerd is in de bedrijfsvoering. Dus niets te greenwashen, volledige integratie.

Wie niet op de kar springt van de toekomst, die faalt als bedrijfsleider.
 
Koopt Action niet vooral oude en overtollige stocks op van winkels zoals Casa en Blokker, heeft weinig tot niets met kinderarbeid te maken.
Wat niet wegneemt dat ik ook kots van die plastieken wegwerpmaatschappij.
 
Kutwinkels zoals "Den Action" en consoorten waar op hun plastieken brol nog net geen labeltje "Dit is gemaakt door kinderhandjes aan een degoutant hongerloon" op prijkt.

Uit principe ga ik al nooit naar dergelijke winkels.
<>
Ah, en het is daarom dat mijn tuinslang van den action er onmiddellijk afspringt terwijl die van een kwaliteitsmerk mooi blijft zitten?

/thread...

De hypocisie druipt er weer af, eerst bij hoog en loog beweren dat je er principieel tegen bent en iets eronder komt de aap uit de mouw. Toch verleid geweest door de goedkope prijzen?
 
Ik ga ook niet graag naar de Marginaction ( :unsure: ) maar in principe mogen in de Eurozone enkel producten worden verhandeld met een CE-keurmerk. Dat is allemaal van lagere kwaliteit, maar als ik enkel kwaliteitsproducten ga kopen hou ik geen geld meer over aan het einde van de maand. Zeker voor mensen die nog minder inkomen hebben is een winkel als Action een godsgeschenk.
 
Ik zie weinig problemen. Als je een winkel verwerpelijk vindt, koop er dan niets, maar ga aub niet bepalen wat anderen wel of niet mogen doen met hun geld.
 
Terug
Bovenaan