Wegwerpmaatschappij en budgetwinkels

Je betaalt in Europa veel te veel voor Chinese brol, ook in de zogezegd duurdere/betere winkels. Dus als de Action je de opportuniteit geeft om Chinese brol goedkoper te kopen dan in andere winkels, maak ik daar met plezier gebruik van. (Niet dat ik veel in de Action kom, maar toch al eens geweest).

Bol.com bijvoorbeeld verkoopt dezelfde brol maar dan 2 of 3 keer duurder, maar mensen denken dan wellicht dat ze iets beters kopen. In sommige gevallen zal dat effectief zo zijn, maar dat is item per item te bekijken. Vaak geven ze gewoon hogere winstmarges aan alle tussenpartijen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook niet graag naar de Marginaction ( :unsure: ) maar in principe mogen in de Eurozone enkel producten worden verhandeld met een CE-keurmerk. Dat is allemaal van lagere kwaliteit, maar als ik enkel kwaliteitsproducten ga kopen hou ik geen geld meer over aan het einde van de maand. Zeker voor mensen die nog minder inkomen hebben is een winkel als Action een godsgeschenk.

Je kan je dan ook misschien eens de vraag stellen of al die producten wel nodig zijn. Het is begonnen met de TV shopping waarbij de goedkope overbodige bucht rechtstreeks in de woonkamer gepresenteerd werd, maar het gaat nog altijd door.

Tegenwoordig willen mensen thuis een koffie drinken van horecakwaliteit, maar een deftige espressomachine kost veel geld, dus goedkopere brol lonkt. Wat is er verdorie mis met een gewone percolator?
 
<>


/thread...

De hypocisie druipt er weer af, eerst bij hoog en loog beweren dat je er principieel tegen bent en iets eronder komt de aap uit de mouw. Toch verleid geweest door de goedkope prijzen?
Uit principe ga ik al nooit naar dergelijke winkels. Ik heb mij één kaar laten overhalen nadat niet alleen mijn schoonmoeder maar ook een goede vriend van mij een product had aangeraden. Een "handige" tuinslang. Voor een prijs waar ik mijn laatste cocktail van gedronken heb.

Kom hij zegt duidelijk dat hij der 1x voor overtuigd is, da's hier ook wat belachelijk bashen zo.

Er is zeker boecht (en vaak veel marginalen) te vinden bij den action. ik zou niks kopen dat moet dienen of bewegende onderdelen heeft.
Maar er zijn ook dingen die geen zotte kwaliteit hoeven te zijn. Voor kerst wou ik gouden thema op de tafel, nen hoop theelichthoudertjes en ganse nest gaan halen, doet zen ding en zit nu in de stock. da's niet verloren he, da komt niet in de plastieksoep, toch niet de eerste 20jaar..

Voor de rest de remmenreiniger, de pikante saus (samoerai achtig), confetti poppers en de nootjes. Good stuff.

Mag den action verbannen worden uit de maatschapij? ja , maar dan enkel het stuk waar de kussens met spreuken op staan.

Elke discutie over den action doe mij ook denken aan volgende tophit:
 
Je kan je dan ook misschien eens de vraag stellen of al die producten wel nodig zijn. Het is begonnen met de TV shopping waarbij de goedkope overbodige bucht rechtstreeks in de woonkamer gepresenteerd werd, maar het gaat nog altijd door.

Tegenwoordig willen mensen thuis een koffie drinken van horecakwaliteit, maar een deftige espressomachine kost veel geld, dus goedkopere brol lonkt. Wat is er verdorie mis met een gewone percolator?
Maar is het altijd zo?

Als ik langs een action passeer en ik heb bepaalde dingen nodig, ga ik die daar ook kopen. Voor sommige dingen durf ik er zelf speciaal naartoe rijden. Ik heb op mijn terras een paar grote bloempotten staan van den action en heb daar ook al een aantal hangbloempotten gekocht. Krak dezelfde grote bloempotten kosten in DHZ/tuincentrum meer dan het dubbele...
Knutselgerief/kleurboeken durf ik daar ook meenemen, ze hebben soms zelfs kleurboeken van "merken" die wederom minder dan de helft kosten als in andere winkels.
Idem met bepaalde kuisproducten. Dreft is Dreft, ongeacht waar je het koopt. Ook al is het overstock/import uit een ander land, komt hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde fabriek...

En als ik er kom, zie ik veel mensen (mogelijks zelf het merendeel) die voornaamlijk ook dat meepakken: kuisproducten, persoonlijke hygiëne, knutselmateriaal, schoolbenodigdheden, ...
 
Mijn kolenstarter komt van den Action. €5 i.p.v. €40 als ik ene van Weber zou nemen.

Vorige zomer, toen ik de hete kolen in mijn BBQ wou kiepen, had ik op een bepaald moment nog enkel het handvat vast. Hete kolen vlogen in het rond op mijn compleet opgedroogd gras.

Nu is 't ene van den Aldi.
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.
 
Mijn kolenstarter komt van den Action. €5 i.p.v. €40 als ik ene van Weber zou nemen.

Vorige zomer, toen ik de hete kolen in mijn BBQ wou kiepen, had ik op een bepaald moment nog enkel het handvat vast. Hete kolen vlogen in het rond op mijn compleet opgedroogd gras.

Nu is 't ene van den Aldi.
En als ge hem nog eens moet vervangen zit ge aan de totaalprijs van... Die van Weber :p

Ik moet toch ook altijd eens neeknikken als ik volk zie aanschuiven bij de Primark en consoorten.

Proberen dat hier ook qua speelgoed voor de kinderen enzo, maar is gewoon niet altijd mogelijk. En het feit is ook gewoon dat een kind liever de felle kleuren van één of ander brolspeelgoedje van V-tec ziet dan de pastelkleuren met ecologische verf op een houten treintje ofzo :)
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.

Dit vooral. Hoeveel tenten worden er niet achtergelaten op de camping van Pukkelpop of Werchter? Voor maximum 50 Euro heb je in de Decathlon al een tent waar je met twee of drie kan in crashen, leg samen voor zo een tent en het is als je de rekening maakt over een heel festival de moeite niet meer om die af te breken. Met een dure tent van 250 Euro zou men wel eens beter nadenken of ze nu best terug opgeborgen wordt na het festival of niet.
 
<>


/thread...

De hypocisie druipt er weer af, eerst bij hoog en loog beweren dat je er principieel tegen bent en iets eronder komt de aap uit de mouw. Toch verleid geweest door de goedkope prijzen?

Wat begrijp je niet aan het zinnetje "éénmalig laten verleiden tot ..."?

Enkel een idioot blijft star vasthouden aan zijn mening en gedragingen. Ik ben dus openminded genoeg om mijn mening af en toe te challengen. Dat heb ik gedaan. Het is uitgedraaid op de bevestiging van wat ik eerder dacht.

Maar hey, trek gerust terug de grote hypocrisiekaart. Een drogargument waarmee je eigenlijk zegt dat je niets te zeggen hebt.
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.
Dat is gewoon de tragedie van onze kapitalistische wegwerpmaatschappij, er moet een continue (liefst stijgende) vraag zijn voor zaken. Fast fashion, met allerhande seizoenscollecties van zaken die zeker in goedkopere segmenten ook niet gemaakt zijn om lang gedragen te worden, is op ecologisch vlak gewoon de duivel. Katoen kweken vraagt zeer veel water, waarna het wordt gekleurd en behandeld met schadelijke stoffen en dan moet worden genaaid, dit alles door laagbetaalde arbeiders die soms minderjarig zijn, ergens in Bangladesh ofzo. Ook het transport is absurd, want tussen opkweken, behandelen, en naaien kan je al twee keer van continent moeten wisselen hebben voor "loonoptimalisatie".
 
Ik heb toch ook wel gezondigd tegen mijn principes en "ja' gezegd toen mijn vrouw naar Primark ging om goedkope kledij te kopen. Haar winterjas kostte niet veel en heeft ze goed afgedragen in de winter. €20 in plaats van €80 is een groot verschil. We kopen ook regelmatig tweedehands, omdat een kind nu eenmaal snel overal uitgroeit.
 
Voor dingen zoals onderlijfjes voor baby's enal ga ik daar ook wel. Dat zijn toch dingen waar ze uitgroeien voor het versleten is.
Da's waar, maar sinds kort houdt mijn vrouw zich bezig met aankoop/verkoop op Vindhet en daar zie je wel dat die kwalitatievere kleertjes nog steeds in prima staat zijn om door te verkopen met nog enig waardebehoud (filou & friends consoorten)

Maar inderdaad rompertjes enzo komen hier ook gewoon uit de Hema hoor.
 
We kopen daar al wel eens wasmiddel en andere spullen die in de reguliere winkels een veelvoud kosten. Ook ga ik wel wel eens met mijn dochter naar de Primark voor wat zomerkleedjes. Die kleedjes die ze deze zomer kan dragen, is ze volgende zomer alweer uitgegroeid. Zonde van daar grof geld tegenaan te smijten.
 
Proberen dat hier ook qua speelgoed voor de kinderen enzo, maar is gewoon niet altijd mogelijk. En het feit is ook gewoon dat een kind liever de felle kleuren van één of ander brolspeelgoedje van V-tec ziet dan de pastelkleuren met ecologische verf op een houten treintje ofzo :)
Hoe was je zelf :wink:
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.
Dit helemaal. Op zich is er niks mis met goedkopere dingen kopen. Kinderkledij die toch maar 1 seizoen moet meegaan, een kleurboek, wasmiddel... allemaal zaken die uiteindelijk toch wel consumer-/wegwerpproducten zijn.

Het probleem stelt zich veel meer bij het perfecte voorbeeld van die borstel. Je kan een goeie verfborstel kopen en die gewoon even uitwassen na gebruik OF je kan 10 van die verfborstels van 30 cent kopen en dat ding aan het einde van de verflaag/-kleur de vuilbak in knallen en je bent nog goedkoper uit ook. Leuk voor de portemonnee maar niet voor de afvalberg...

Maar algemener ook: die winkels verkopen een hoop brol die je niet echt nodig hebt maar aan prijzen waaraan je ze toch wel meepakt want "je kan er eigenlijk niet voor sukkelen". Mensen kopen gewoon veel te veel rommel die ze eigenlijk niet nodig hebben en die ze vroeg of laat dan toch wel gewoon wegsmijten want "da staat hier en we gebruiken dat nooit". Hoe dikwijls mijn vriendin gezaagd heeft voor "zo'n mooie theepot" waarop ik dan vraag "Waarvoor ga je dat gebruiken? je giet het warm water recht in u tas en iedereen kiest zijn eigen thee". Die pot staat hier nu... ge kunt niet geloven hoe veel die al gebruik is! :sop: Het zou al enorm helpen moesten mensen voornamelijk functioneel shoppen en enkel zaken kopen die ze effectief veel gaan gebruiken/verbruiken en dat is momenteel zeker niet het geval.

Maar ik snap het, je wordt constant rond de oren geslagen met van alles en nog wat met één centrale boodschap "kopen! kopen! kopen!". Dat je in een zwak moment dan al eens bezwijkt...
 
Volgens mij werken zo'n budgetwinkels de wegwerpmaatschappij in de hand doordat veel zaken er gewoon té goedkoop zijn.

De reële (milieu)kost wordt niet doorgerekend aan de klant.

Bv. schilderborstels kosten in de Action amper 30 cent. Ik geef toe dat ik dan niet meer de moeite doe om ze uit te wassen omdat het gewoon gemakkelijker is om telkens nieuwe te kopen.

Hetzelfde met goedkope kleding van Primark en andere fast fashion. Wie doet nog de moeite om kleding te herstellen als een nieuw kledingstuk amper 10 euro kost.

Alsof kwaliteitsproducten ook die milieukost "doorrekenen"?

Ze halen gewoonweg hogere marges door dezelfde trucs toe te passen.

Die broek van 100euro wordt ook gemaakt in Zuid-Oost-Azië.
 
Terug
Bovenaan