Waterontharder

'k zou eigenlijk willen weten wat het veroorzaakt, heeft da spel een soort cyclus om te reinigen, bouwt er zich druk op wat niet zou mogen etc
Een waterontharder gaat (in de meeste gevallen 's nachts) regenereren. Wat zoveel wil zeggen als de zoutoplossing maken om het water zachter te maken. En daar komt ook een hele spoelcyclus aan te pas als ik het me goed herinner. Dat is op de druk van de waterleiding, dus dat kan best wel hoog zijn. Ik zou iets als volgt er rond hangen:

Dat bestaat in alle maten en gewichten.
 
Yep, eerder in een kotje in hoek appartement, wel afzuiging.
Door het koude(re) water in de ontharder en warme vochtige lucht er rond is er waarschijnlijk condensatie aan de buitenkant. Als in combinatie met het vorige het zout of residu van zout tot de op de rand van de ontharder is kan het zijn dat het begint te kristaliseren aan de buitenkant omdat het zout van binnen naar buiten beweegt door het water. Wat je kan doen is regelmatig de eerste 5 centimeter van de bovenkant proper maken en drogen.
 
Door het koude(re) water in de ontharder en warme vochtige lucht er rond is er waarschijnlijk condensatie aan de buitenkant. Als in combinatie met het vorige het zout of residu van zout tot de op de rand van de ontharder is kan het zijn dat het begint te kristaliseren aan de buitenkant omdat het zout van binnen naar buiten beweegt door het water. Wat je kan doen is regelmatig de eerste 5 centimeter van de bovenkant proper maken en drogen.
Ik leg ook dat bakje 3/4 vol met zout
 
Mijn moeder heeft een waterontharder, en om de paar weken vliegt dat transparante darmke eraf en staat gans de berging onder water.
Dat darmke heb ik met al mijn macht op dat wit deksel geduwd. Aan wat zou dat liggen en hoe kan ik het oplossen dat het niet meer losschiet?
1712336195263.png

Je bedoelt dat toch he?

Zeker dat het niet verstopt is? want lijkt mij niet normaal dat het eraf schiet, want eronder is gewoon de afvoer. dus de enige reden dat het zou afschieten is dat het verstopt is, of toch vernauwd. en indien niet verstopt, een tiewrap of een klem zoals moonstorm al zei.

Dat heeft idd een cyclus van xx-dagen of xx-aantal liter.
Waterontharders die werken volgens het principe van ionenuitwisseling komen het vaakst voor. Daarbij worden in een cilinder met harskorrels de calcium- en magnesiumionen in het water uitgewisseld voor natriumionen. Het water wordt dus effectief ontkalkt door de harskorrels.​
Als de harskorrels verzadigd zijn, vermindert hun werking en moet de harscilinder worden schoongespoeld of geregenereerd. Meestal gebeurt dat automatisch via een zoutreservoir. Het pekelwater spoelt de kalk en het magnesium van de hars en wordt via de riool afgevoerd. Na de regeneratie is de harsfilter schoon en kan de ionenuitwisseling terug optimaal gebeuren.​
 
Iemand met een Ecowater waterontharder die kan zeggen welke zakken zout ik best koop? Bij Gamma/Brico/...

Bij installatie heeft die gezegd waar ik op moet letten, maar uiteraard vergeten.
 
Iemand met een Ecowater waterontharder die kan zeggen welke zakken zout ik best koop? Bij Gamma/Brico/...

Bij installatie heeft die gezegd waar ik op moet letten, maar uiteraard vergeten.
Ik koop Axal tabletten in de Hubo.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Iemand met een Ecowater waterontharder die kan zeggen welke zakken zout ik best koop? Bij Gamma/Brico/...

Bij installatie heeft die gezegd waar ik op moet letten, maar uiteraard vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Ik koop Axal tabletten in de Hubo.
Is er een reden waarom je de iets goedkopere versie van Hubo niet neemt?
Zouden die minder goed zijn dan die van Axal?

Ik was deze aan het overwegen, ik ga waarschijnlijk eens zo een zak kopen om te zien wat dat geeft.
 
Terug
Bovenaan