Wat zou je tegen uzelf zeggen als je een gesprek met uw eigen zou kunnen hebben als 18 jarige?

Nog iets waar ik wel spijt van heb, maar dat is eerder aan de 21-jarige ik: ga op Erasmus. Trek er eerder op uit. Met dat geld dat je aan cd's ligt uit te geven kan je beter sparen om op reis te gaan.
Idem, achteraf gezien zou dat mij algemene raad zijn: sneller eens een beetje avontuurlijk zijn i.p.v. vasthouden aan dat zelfde groepje vrienden en dezelfde omgeving. Een Spaanse vriendin ging al in het middelbaar ergens in het midden van Kansas, tussen de boeren, een half jaar naar een high school om Engels te leren. Als 16-jarige zou dat me doodsangsten geven maar achteraf gezien zijn dat soort zaken (dus ook Erasmus) IMO toch wel gemiste kansen.

Wat vriendelijker zijn tegen mijn moeder, dat zou nog een goede raad geweest zijn, want die overleed enkele maanden later.

Dat en uiteraard lottouitslagen of de raad om lang geleden in Apple of NVIDIA te investeren met het eerste geld van een vakantiejob :unsure:

Maar natuurlijk puur filosofisch want we zijn wie we zijn door te hebben gedaan wat we hebben gedaan zeker.

Laatst bewerkt:
Het enige wat ik tegen mijn 18 jarige zelf wil zeggen is: het komt wel goed. En geloof in uzelf.

Zoals andere aangeven, ge wilt niets veranderen omdat het dan een ander leven gaat hebben gehad en een andere persoon zou zijn. Maar het blijft ook een momentopname. De 43 jarige Pardal gaat iets anders zeggen dan de 28 jarige Pardal en de 103 jarige Pardal hopelijk nog iets anders

Vroeger zou ik een hele hoop dingen gezegd hebben, beslissingen en mensen waar ik spijt van had maar ik heb geen behoefte om dingen anders te doen. Mijn leven is mijn leven met mijn beslissingen en lessen en ervaringen, ik ben wie ik ben door dat alles en ik vind mezelf best wel ok. Ik heb ook geen behoefte aan lotto winnen of goed getimede Bitcoin aankopen te doen, ik ben er niet van overtuigd dat ik een beter leven zou (gehad) hebben of gelukkiger zou zijn met meer geld. Integendeel, veel van mijn mooiste avonturen waren on a budget. Vind die what if en if only gedachtes vermoeiend, ik zou liever denken aan wat ik kan doen om mijn huidige en toekomstige leven te verbeteren

Niet luisteren naar uw ouders wat studies betreft
Ik had nooit naar de unif mogen gaan. Dat was 100% tijdverlies. Ik had beter gewoon hogeschool gedaan en klaar dan had ik nu 30 jaar werkervaring ipv 26 en dat scheelt toch heel wat. Ik kon het qua verstand wel aan maar mentaal niet.
+
De knapste griet van heel omstreken had een oogje op mij en ik had dit dus niet (tijdig) door. Kans gemist. Allé Makila toch! :tongue:
+
Financieel heb ik naar mijn mening in een ver verleden (ik ga niet in detail treden) veel pech gehad. Maar dat ik geen schulden (meer) heb en een eigen woonst bezit, is ergens dan toch een grote verdienste hé en daar kan ik mij voor op de borst kloppen niet? Mmm .. thinking ..

Voor het overige is het gewoon gelopen zoals het is. Het was wat het was, het is wat het is, het zal zijn zoals het zal zijn.

Niet luisteren naar uw ouders wat studies betreft, had gewoon IT gaan studeren aan de KHK in Geel zodat je in 2009 met een Bachelor IT de markt op had gegaan ipv u verplicht te voelen Universitaire studies te doen die u niet interesseerden waardoor je 3 jaar genikst hebt en uiteindelijk zonder diploma en met mentale problemen de wereld der volwassenen ingerold zijt, waar je 15 jaar lang de gevolgen van gedragen hebt en nu nog steeds.

Zeker als ik de verhalen/ervaringen lees van mensen op BG die in die tijd met IT Bachelor afgestudeerd zijn, vind ik het wel jammer hoe die slechte beslissing zo'n grote impact op mijn leven heeft.
Ik wil hier even op inpikken, ik ben het omgekeerde verhaal.

Ik heb... 2.5 jaar industrieel ingenieur gedaan anno 2004-2006. Gruwelijke periode.

En toen, na 2.5 mijn buikgevoel (eindelijk) gevolgd en na 3 jaar studeren terug naar af geweest in het eerst jaar informatica.

Beste. Beslissing. Ooit.

Ik heb een geschiedenis van zulke zaken te doen, zelfs. In het middelbaar 2 jaar IW gedaan, en toen terug gegaan naar het ASO voor mijn laatste twee jaar in het middelbaar. Ik twijfel of ze het nog zouden toestaan vandaag.

Ik wil hier even op inpikken, ik ben het omgekeerde verhaal.

Ik heb... 2.5 jaar industrieel ingenieur gedaan anno 2004-2006. Gruwelijke periode.

En toen, na 2.5 mijn buikgevoel (eindelijk) gevolgd en na 3 jaar studeren terug naar af geweest in het eerst jaar informatica.

Beste. Beslissing. Ooit.

Ik heb een geschiedenis van zulke zaken te doen, zelfs. In het middelbaar 2 jaar IW gedaan, en toen terug gegaan naar het ASO voor mijn laatste twee jaar in het middelbaar. Ik twijfel of ze het nog zouden toestaan vandaag.

Dat is toch niet het omgekeerde verhaal, eerder hetzelfde verhaal met meer succes en snellere conclusies!

"Jongen, je gaat nog cynischer worden."
"-High five"

"Die wiskunde ga je maar weinig nodig hebben.
De vooroordelen en clichés des te meer."

"Geld maakt wel degelijk gelukkig."

"Vergooi niet te veel tijd op een zeker forum."

"Global warming komt eraan. Maar jij gaat het nog goed hebben."
"-High five."

"Rambo 4 en 5 komen ook nog uit."

"Flippo's worden vervangen door messen."

"Die en die sterven weldra."
"-High five?"

Laatst bewerkt:
Dat is toch niet het omgekeerde verhaal, eerder hetzelfde verhaal met meer succes en snellere conclusies!
ja, misschien slecht verwoord, niet omgekeerd, maar idd "sneller", misschien?

At any rate: trust me het is nooit te laat om het over een andere boeg te gooien als dat uw ding is. Veel mensen gaan er nooit voor, dus oprecht: succes en ik hoop dat je uw draai er ook in vindt en dat je ook er uithaalt wat ik er tot nu toe uitgehaald heb.

Ik ken iemand die in 2021 in de IT begonnen is, na 12 jaar in de tourisme sector gewerkt te hebben.

Doorzetting is meer dan een diploma waard, maar het is een steile leercurve als je voorbij het triviale gaat. En dat vind ik net zo leuk.

Doe niet te hard u best in het leven, het heeft toch geen zin.
Tgoch, respectvol zou ik dit willen nuanceren: je moet uw kaarten goed spelen en dan uw best doen.

Ik mag nog zo hard mijn best doen zoals ik wil: ik ga geen miss Belgie worden, voor verschillende redenen...

Uw best doen is iets wat natuurlijk moet komen als je eens je weg gevonden hebt.

Wat dat is, kan ik voor u niet uitmaken. Succes alleszins!

Naast persoonlijke zaken, ne keer uitvissen hoe je criminelen zoals De Gelder of Baekelmans in de bak krijgt zonder dat die slachtoffers maken.
Het rottige is dat je een Van Raemdonck (de oudere vrouw, die De Gelder een week op voorhand vermoordde) kan redden en de kinderen een week later, maar De Gelder dan geen crimineel is, mocht je die op een of andere manier verhinderen.
Je zou natuurlijk de politie kunnen tippen, maar de moord is dan niet gepleegd en hij zou snel terug rondlopen en wat voor misdaden zou hij dan begaan hebben...

Het zou een leuke roman kunnen zijn: aan je jongere zelf een boek meegeven van toekomstige moorden en de daders en het hoe en wanneer. Je jongere zelf werkt die "onschuldige moordenaars" weg; vliegt in de bak wegens seriemoorden op hen en houdt vast aan het principe dat hij de samenleving beter heeft gemaakt, ondanks die mannen niets hebben misdaan, op mss schaduwen na of dergelijke.

Naast persoonlijke zaken, ne keer uitvissen hoe je criminelen zoals De Gelder of Baekelmans in de bak krijgt zonder dat die slachtoffers maken.
Het rottige is dat je een Van Raemdonck (de oudere vrouw, die De Gelder een week op voorhand vermoordde) kan redden en de kinderen een week later, maar De Gelder dan geen crimineel is, mocht je die op een of andere manier verhinderen.
Je zou natuurlijk de politie kunnen tippen, maar de moord is dan niet gepleegd en hij zou snel terug rondlopen en wat voor misdaden zou hij dan begaan hebben...

Het zou een leuke roman kunnen zijn: aan je jongere zelf een boek meegeven van toekomstige moorden en de daders en het hoe en wanneer. Je jongere zelf werkt die "onschuldige moordenaars" weg; vliegt in de bak wegens seriemoorden op hen en houdt vast aan het principe dat hij de samenleving beter heeft gemaakt, ondanks die mannen niets hebben misdaan, op mss schaduwen na of dergelijke.
Dat is een beetje het plot can Stephen Kings 11/22/63 met de moors op Kennedy.

Wanneer ze zegt, u zus liegt ik heb u niet bedrogen, VERTREK want dit is het begin van meerdere.

Die sollicitatie voor de overheid waar je niet aan wilt meedoen, DOE ERAAN MEE

Niet zoveel: leer wat minder bezorgd te zijn en wat meer rekening houden met uzelf.

En om het ook (met een quote van Daniel Holden uit de magnifieke serie Rectify te zeggen): 'Don’t get attached to people. There’s a downside.'

18 was voor mij net een betere periode maar denk vooral "twijfel niet aan uzelf"

Ben tot mijn 17-18 jaar toch wel redelijk wat gepest en heb heeeeeel lang aan mezelf getwijfeld op alle vlakken. Soms komt dat nog naar boven.
Ik voelde me lelijk want ik had lange blonde krullen en stond vol met puisten, was onsportief, voelde me niet slim omdat ik van Latijnse naar informatica ben overgestapt.
Later heb ik beseft dat ik zeker niet de domste ben (integendeel) maar gewoon andere interesses heb, enfin vooral veel interesses. Leerkrachten zeiden altijd dat ik zoveel meer kon, denk dat ik de laatste 15 jaar pas ben beginnen beseffen dat het gewoon lag aan het feit dat ik weinig moeite moest doen en ook deed om erdoor te zijn op school maar niets me echt interesseerde.

Zou mezelf zeggen wat ik sportief nu allemaal kan en doe. Mijn 22 jaar jongere ik zou het nooit geloven, denk ik.
En nu zou ik m'n leven met geen enkel van die pestkoppen willen ruilen.

Dus ja: geloof in uzelf en alles komt goed

Heb toen ook mijn eerste echte lief leren kennen waar ik 14 jaar mee samen was.
Zou daarvan zeggen dat ik ofwel meer moeite voor had moeten doen om zaken écht te bespreken ofwel er sneller een punt achter zetten.
Ik heb nu 7 jaar later nog altijd wel een naar gevoel in m'n buik over dat ik die relatie stopgezet heb (niet dat het toen een gezonde relatie was) en het feit dat ik haar zoveel pijn gedaan heb toen.
Heb daar meer moeite mee dan m'n ex die me bedrogen heeft, ondanks dat het veel langer geleden is en ik vraag me soms af of dat ooit nog wel weggaat, dat gevoel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan