Wat nu niet meer denkbaar is...

Ik heb toevallig deze discussie 2 dagen geleden (weer maar eens) gehad met mijn vriendin. Zij is kleuterleidster en bij haar op school zijn koeken tout court verboden. Als ze 's avonds in de naschoolse opvang zitten is er dan weer wel geen controle want in het Stibo gelden andere regels (kort samengevat: liefst zo weinig mogelijk werk/moeite voor het personeel).

Mijn vriendin vindt 'geen koeken' een goeie regeling, ze zegt dat ze kinderen naar school ziet komen met pakken koeken in hun handen etc... anders eten die gasten niks gezond. Eigenlijk is dat weer een typische "kind met het badwater" maatregel. We willen geen individuele ouders/grootouders viseren of aanspreken op hun gedrag dus we maken gewoon een algemene regel waar NIEMAND nog een koek mag eten op school. Ook niet de kinderen van ouders die het wel goed voor hebben en hun gasten wel deftig eten geven voor de rest. Ik snap het hoor, het is allemaal goed bedoeld enzo maar heel die maatregel brengt niks bij want van zodra die gasten bij hun ouders staan aan de schoolpoort hebben ze terug ne pak koeken vast...
Met die redenering kan je roken ook terug toelaten op school hé (en voor je afkomt met "dat is anders want daar schaad je ook anderen mee en niet allen jezelf", op een aparte rookplek).
Je moet nu eenmaal ergens beginnen, en dan lijkt een school mij een goede plaats. Obesitas is zo een gigantisch groot probleem aan het worden, je zou eigenlijk moeten blij zijn dat men er op de scholen ten minste iéts aan doet. Nu de rest van de maatschappij nog...
 
bij ons op school fruit in de voormiddag en een koek in de namiddag. Vind dit persoonlijk een goeie regeling
Jup, bij ons ook. Koek weliswaar zonder chocolade.

Ik vind dat goed. Thuis doe ik mijn best om de kinderen goed en gezond te leren eten. Als dat doorgetrokken wordt in school vind ik dat goed ja.

Is gewoon een beetje een wereldvreemde situatie hè. Van zodra men de schoolpoorten terug uitwandelt, zijn al die dingen wel gewoon overal beschikbaar. Ik snap de insteek wel, maar zolang dat dat niet in de hele maatschappij wordt doorgetrokken, vind ik dat een beetje zinloos.
Dat is ook zever hé.

Aan de ouders om daarop toe te zien. Mijn kinderen zijn nu 5 en 2. Tegen dat ze 12 jaar zijn, zijn ze zo'n levensstijl meer dan gewoon. Ik zie ze dan niet iedere dag automaten buiten school afschuimen op zoek naar chocolade. Idem met alcohol e.d. Een correcte opvoeding vanaf het begin. Wat ga je doen? Als maatschappij alle koeken en chocolade bannen?
 
bij ons op school fruit in de voormiddag en een koek in de namiddag. Vind dit persoonlijk een goeie regeling
Idem hier en dat vind ik ook zeker niet slecht.

Waar ik wel zot van kan worden, dat is dat je bij ons in de school bij een verjaardag echt zo goed als niks meer mag geven.
Sowieso is snoep al ten strengste verboden en als het koekjes zijn, dan zonder chocolade. Dus het enige wat je dan nog kan meegeven is een droge koek die 9/10 meteen in de kast gaat om met wat geluk ooit eens op te eten.

Dat ze het gezond willen aanpakken, dat snap ik, maar bij verjaardagen mag het imo toch wat losser. Die kinderen eten dat toch pas op bij hun thuis i.p.v. op school, ik zie het probleem dus niet.
 
Waar ik wel zot van kan worden, dat is dat je bij ons in de school bij een verjaardag echt zo goed als niks meer mag geven.
Sowieso is snoep al ten strengste verboden en als het koekjes zijn, dan zonder chocolade. Dus het enige wat je dan nog kan meegeven is een droge koek die 9/10 meteen in de kast gaat om met wat geluk ooit eens op te eten.
- wafels
- cupcakes
- fruitbrochettes (ja, vanaf 8-10 jaar is dat lastiger om verkocht te krijgen aan je kinderen :p)
- popcorn (licht gesuikerd lijkt me nu ook niet echt een groot probleem)
- peperkoek
- broodpudding
...

er zijn wel mogelijkheden hoor. Je moet ze gewoon worden :).
 
Met die redenering kan je roken ook terug toelaten op school hé (en voor je afkomt met "dat is anders want daar schaad je ook anderen mee en niet allen jezelf", op een aparte rookplek).
Je moet nu eenmaal ergens beginnen, en dan lijkt een school mij een goede plaats. Obesitas is zo een gigantisch groot probleem aan het worden, je zou eigenlijk moeten blij zijn dat men er op de scholen ten minste iéts aan doet. Nu de rest van de maatschappij nog...
Das een belachelijke vergelijking. Roken is objectief schadelijk voor de gezondheid. Een koek is dat niet, op voorwaarde dat het een koek is en geen heel pak.

Dit is gewoon imo gewoon het zoveelste onderdeel van de opvoeding dat men wil afschuiven op de kap van de scholen. Wanneer gaan we als maatschappij eindelijk opnieuw eisen dat vooral ouders hun verantwoordelijkheid nemen in het opvoeden van hun kinderen met scholen in een ondersteunende maar vooral onderwijzende rol? Ipv de last op de schouders van de scholen te hijsen en de ouders in die ondersteunende (en vaak tegenwerkende) functie te steken. Opvoeding van kinderen in alle aspecten is op de eerste plaats de taak van ouders. Zolang we als maatschappij falen van dat opnieuw duidelijk te maken gaan de scholen personeel blijven bloeden want DAT is waar leerkrachten op afhaken, al die opvoedkundige taken die, als we heel eerlijk zijn, echt geen taak horen te zijn van onderwijzend personeel.

- wafels
- cupcakes
- fruitbrochettes (ja, vanaf 8-10 jaar is dat lastiger om verkocht te krijgen aan je kinderen :p)
- popcorn (licht gesuikerd lijkt me nu ook niet echt een groot probleem)
- peperkoek
- broodpudding
...

er zijn wel mogelijkheden hoor. Je moet ze gewoon worden :).
Dan zijn de mogelijkheden bij jullie nog zeer uitgebreid want van alle dingen die jij op noemt is in veel Gentse scholen juist die fruitbrochette nog toegelaten. En ergens vind ik Dat dan weer niet meer dan normaal. Hoe hypocriet zijn we anders bezig eigenlijk? Die koek om 10u? How maar! Dat mag niet. Maar we mogen wel 25 keer per jaar een uitzondering maken met wafels en cupcakes :confused:

Om het met een Covid dooddoener te doen: de mensen willen duidelijkheid en rechtlijning beleid.
 
Das een belachelijke vergelijking. Roken is objectief schadelijk voor de gezondheid. Een koek is dat niet, op voorwaarde dat het een koek is en geen heel pak.

Dit is gewoon imo gewoon het zoveelste onderdeel van de opvoeding dat men wil afschuiven op de kap van de scholen. Wanneer gaan we als maatschappij eindelijk opnieuw eisen dat vooral ouders hun verantwoordelijkheid nemen in het opvoeden van hun kinderen met scholen in een ondersteunende maar vooral onderwijzende rol? Ipv de last op de schouders van de scholen te hijsen en de ouders in die ondersteunende (en vaak tegenwerkende) functie te steken. Opvoeding van kinderen in alle aspecten is op de eerste plaats de taak van ouders. Zolang we als maatschappij falen van dat opnieuw duidelijk te maken gaan de scholen personeel blijven bloeden want DAT is waar leerkrachten op afhaken, al die opvoedkundige taken die, als we heel eerlijk zijn, echt geen taak horen te zijn van onderwijzend personeel.
Eén sigaret is schadelijk en één koek niet, dat klopt. Maar de vergelijking gaat wel op dat het niet nutteloos is om iets te verbieden op school, omdat het daarbuiten wel toegelaten is. Op school zijn er nu eenmaal strengere regels dan daarbuiten, veelal met het welzijn van de kinderen in gedachten.

Ik ben 100% akkoord dat ouders de opvoeding van hun kinderen veel te veel afschuiven op de school, die zich vooral tot zijn kerntaak zou moeten kunnen richten. Maar eigenlijk past dit juist wel in dat verhaal vind ik, want het is nl. een manier om ouders duidelijk te maken dat gezonde voeding belangrijk is. Wat voor een signaal geef je als school aan de ouders als je zegt: frisdrank, koeken, allemaal geen probleem hoor! :unsure:

In een ideale maatschappij zouden dergelijke regels inderdaad niet nodig zijn. Maar daarin leven we nu eenmaal niet. Hoe je de opvoedkundige taken terug bij de ouders legt, dat is een moeilijk vraagstuk (en dit begint ook serieus off topic te geraken). Maar de regel om geen koeken/frisdrank mee te mogen nemen naar school, is in mijn ogen eerder een deel van de oplossing dan omgekeerd.
 
.


Dan zijn de mogelijkheden bij jullie nog zeer uitgebreid want van alle dingen die jij op noemt is in veel Gentse scholen juist die fruitbrochette nog toegelaten. En ergens vind ik Dat dan weer niet meer dan normaal. Hoe hypocriet zijn we anders bezig eigenlijk? Die koek om 10u? How maar! Dat mag niet. Maar we mogen wel 25 keer per jaar een uitzondering maken met wafels en cupcakes :confused:

Om het met een Covid dooddoener te doen: de mensen willen duidelijkheid en rechtlijning beleid.
Het is niet omdat jij die duidelijkheid niet ziet, dat die er niet is. Cakes, popcorn,...: ok voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen, maar niet voor 180 dagen per jaar. Rechtlijnig :)

En ik wil wel eens een school weten waar zelfs een zelfgebakken cake of broodpudding al niet kan.
 
Het is niet omdat jij die duidelijkheid niet ziet, dat die er niet is. Cakes, popcorn,...: ok voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen, maar niet voor 180 dagen per jaar. Rechtlijnig :)

En ik wil wel eens een school weten waar zelfs een zelfgebakken cake of broodpudding al niet kan.
In de scholen van stad Gent lijkt dit toch vrij algemene regelgeving. En of die cake nu zelf gebakken is of uit de winkel komt... 50% van die cake is toch boter/pure suiker, tenzij je into van die alternatieven bent genre appelmoes ipv boter maar das gelijk light mayo op frieten van de frituur...

Je kan trouwens wel lachen met je rechtlijnig maar begin maar: een schooljaar heeft ~37 weken. Pak al dat er van de 25 kinderen een klas 5 in de zomer verjaren en niks doen heb je dus 1 keer om de twee weken een jarige. Maar onvermijdelijk heb je dus weken waar er 3 verjaren (fun fact: de kans dat er 2 kinderen op dezelfde dag jarig zijn in een groep van 25 is meer dan 50%) waar de grens al wazig begint te worden, zeker voor een 4 jarige kleuter... koeken zijn slecht! Maar deze week mag het wel op dinsdag, donderdag & vrijdag! :unsure:
 
In de scholen van stad Gent lijkt dit toch vrij algemene regelgeving. En of die cake nu zelf gebakken is of uit de winkel komt... 50% van die cake is toch boter/pure suiker, tenzij je into van die alternatieven bent genre appelmoes ipv boter maar das gelijk light mayo op frieten van de frituur...

Je kan trouwens wel lachen met je rechtlijnig maar begin maar: een schooljaar heeft ~37 weken. Pak al dat er van de 25 kinderen een klas 5 in de zomer verjaren en niks doen heb je dus 1 keer om de twee weken een jarige. Maar onvermijdelijk heb je dus weken waar er 3 verjaren (fun fact: de kans dat er 2 kinderen op dezelfde dag jarig zijn in een groep van 25 is meer dan 50%) waar de grens al wazig begint te worden, zeker voor een 4 jarige kleuter... koeken zijn slecht! Maar deze week mag het wel op dinsdag, donderdag & vrijdag! :unsure:
rechtlijnigheid heeft niks te maken met X keer per week. Ik zie in het schoolreglement van de stedelijke scholen van Gent daar ook niks van over staan dat een cake bij een verjaardagsfeest niet zou kunnen. wel: "6. Verjaardagen
Als je kind wil trakteren in de klas, spreek dan voordien af met de leerkracht. Ook hier geldt de regel: geen snoep. Er zijn tal van gezonde alternatieven. Een leuk klasgeschenk is welkom!"

Bij andere dagen staat er "geen chocolade, chips, snoep of andere gelijkaardige versnaperingen"

En: "Bij feesten zoals Sinterklaas, Pasen, Suikerfeest, geboorte,… maken we een uitzondering.
Bij die gelegenheden krijgen alle kinderen in dezelfde leefgroep wel eens een extraatje. Dit in overleg met het team en onder een toeziend oog van de leerkracht"

En de kans dat er 3 in 1 week verjaren is ongeveer 50% ;).
 
In mijn eerste middelbare school was dat met een tuck shop. Daar had je zowel fruit, yoghurtjes en snoeprepen etc. Water of soda. Tegen dat je de rij door was om iets te kopen was de pauze voorbij.
 
- wafels
- cupcakes
- fruitbrochettes (ja, vanaf 8-10 jaar is dat lastiger om verkocht te krijgen aan je kinderen :p)
- popcorn (licht gesuikerd lijkt me nu ook niet echt een groot probleem)
- peperkoek
- broodpudding
...

er zijn wel mogelijkheden hoor. Je moet ze gewoon worden :).
Dat hebben we vorige keer gedaan, zelf gemaakt. De juf was er niet echt tevreden mee en de kinderen moesten het in de klas opeten en mochten het niet mee naar huis nemen omdat het niet volgens de regels was.

Ik vind dat het gewoon iets teveel de andere kant is overgeheveld.
 
Dat hebben we vorige keer gedaan, zelf gemaakt. De juf was er niet echt tevreden mee en de kinderen moesten het in de klas opeten en mochten het niet mee naar huis nemen omdat het niet volgens de regels was.

Ik vind dat het gewoon iets teveel de andere kant is overgeheveld.
Hier gewoon stoepkrijt. Ben eens benieuwd of er daar wat op gezegd gaat worden met al die regeltjes. Je wordt er haas gek van.
 
- We kregen ik denk in het 6de leerjaar ooit voorlichting over drugs en hoe je daar nee tegen moest zeggen. Er waren drie manieren van reageren: passief, agressief en assertief. We moesten dan drie keer die reacties naspelen. Drie keer was het telkens met twee andere leerlingen.
Twee keer raden wie de hele klas direct koos als passieve en zwakke leerling die toch nooit nee kon zeggen?
Haha, doet me denken aan drugspreventie die we in het derde middelbaar kregen. Was rond 2003/2004 ongeveer. De gouden tijden van de Vlaamse megadiscotheken genre Bocaccio en Zillion waren toen al wat achter de rug denk ik, maar degene die toen kwam spreken was duidelijk in 1995 blijven plakken:

Drugs zijn overal! Ik heb mijn adresjes. Als ik wil; één telefoontje en binnen de tien minuutje heb ik hier een mandje vol met alles wat je maar kan bedenken; coke, speed, xtc, heroÏne,...
Ja mannen, als ge echt wil. Als de verleiding té groot wordt en ge écht per sé toch bollen wilt pakken, awel pakt dan twee keer een halve. Dan hebt ge immers langer en meer genot dan van één grote
Dat was niet de meest effectieve preventie. Op dat gebied was het voldoende om op die leeftijd het boek van Christiane F. te lezen. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Op het dak van een hulpvaardige wildvreemde zijn auto mogen meerijden na een fuif (omdat de auto reeds vol zat met eveneens liftende passagiers)...zalige tijden
 
Op het dak van een hulpvaardige wildvreemde zijn auto mogen meerijden na een fuif (omdat de auto reeds vol zat met eveneens liftende passagiers)...zalige tijden
Hmm 30 jaar geleden leek je wel iemand van uit ons lokaal jeugdhuis

Achter ons jeugdhuis, lokalen meisjes chiro, groot grasveld daarvoor. Tussen de oprit naar hun lokaal en het grasveld kleine lage betonnen paatltjes van 30cm hoog.

Een bestuurslid laat onze voorzitter zonder rijbewijs even met zijn citroen visa rijden op dat grasveld. Op het dak kroop een ander en niet nuchter bestuurslid, ik zat in de auto achter. Plots moet die hard remmen voor zo een paaltje , bestuurslid op het dak vliegt recht over de oprit een hoge boomhaag in :laugh: geen gewonden gelukkig
 
Laatst bewerkt:
Hmm 30 jaar geleden leek je wel iemand van uit ons lokaal jeugdhuis

Achter ons jeugdhuis, lokalen meisjes chiro, groot grasveld daarvoor. Tussen de oprit naar hun lokaal en het grasveld kleine lage betonnen paatltjes van 30cm hoog.

Een bestuurslid laat onze voorzitter zonder rijbewijs even met zijn citroen visa rijden op dat grasveld. Op het dak kroop een ander en niet nuchter bestuurslid, ik zat in de auto achter. Plots moet die hard remmen voor zo een paaltje , bestuurslid op het dak vliegt recht over de oprit een hoge boomhaag in :laugh: geen gewonden gelukkig

Die voorzitter had thuis zo'n keffer hondje dat we 'preutenlekkerke' noemden in de volksmond (pikineesje?). Misschien was 'Beffy' wel een goeie naam? Ooit deden we een sketch met slogan: radio Bef-FM de beste SM. (en verder de slogan 'beffen zeg ik u niets anders dan beffen')

Dat kan toch geen toeval zijn?
Ons verhaal heeft veel raakvlakken alleen gebeurde dit zo'n 20 jaar geleden. Kwas eveneens lid van ons jeugdhuis en veel herinner ik me eigenlijk niet vermits ik er meer een stuk in m'n kloten had als wat anders. Mijn bijnamen waren Befke en later Balzak (de details over het waarom bespaar ik u:laugh:) goeie tijden bro, politie betrapte ons regelmatig met de meest spastische en ontoelaatbare activiteiten maar kneep een oogje dicht met de melding "alé ketten doe ne kier is normael, stop me da zoape ent verke uit te hange en ga no hoas", hij deed alsof hij zich eraan stoorde ma kzag dat hij zijn lach aant inhoude was. Dag van vandaag is dit ondenkbaar, zalige tijden. Beffy is geen slechte naam indeed ;)
 
Terug
Bovenaan