Wat nu niet meer denkbaar is...

Ik vermoed dat Japan redelijk in de buurt komt. Al zijn daar nog steeds regionale verschillen natuurlijk.
Denk dat je cultuur ruimer moet zien dan taal etc. Ook voorliefde voor muziekgenre, religie,... Hoort daartoe. En Japan heeft niet bvb 1 religie
 
Da's toch ook wel stevig, de hele klas uitnodigen op een feestje. Je moet dan maar eens in een klein huis of op een appartement wonen of er gewoon het geld niet voor hebben.
Kleuterklas: dochter nodigde de hele klas uit. Ik organiseerde dat feestje dan in een binnenspeeltuin want die bende kleuters in huis zag ik niet zitten. Erg origineel was dat niet want zowat elk verjaardagsfeestje ging dan door in dezelfde binnenspeeltuin.

Vanaf ergens tweede of derde van de lagere school moet er een ongeschreven zijn ontstaan waarbij feestjes opgesplitst werden volgens geslacht. Vanaf dan nodigde ze iedereen die zich identificeerde als meisje uit: in de praktijk dus een stuk of tien meisjes en één als jongen geboren. Die configuratie is meegegaan tot het zesde leerjaar.

Tussen die kinderen was er ook geen concurrentie over de feestjes. Die waren gewoon blij dat ze ergens konden gaan spelen: of dat nu bij iemand in de tuin was of op locatie maakte precies niks uit.

Er waren twee ouders die mekaar de loef probeerden af te steken en die organiseerden de feestjes dan in de Efteling, Planckendael, Bellewaerde, ... Voor mijn dochter deden we meer eenvoudige dingen: gaan kubben in het park bijvoorbeeld. Of paarden gaan verzorgen in een therpeutische manège...
 
We gaan niet rond de pot draaien,is het niet zo dat 30 jaar geleden bijna iedereen dezelfde cultuur had?

En dat nu niet meer het geval is
Bedoel je dit met betrekking tot de verjaardagsfeestjes voor kleuters/kinderen?

Indien zo, toen mijn dochter in de kleuterklas zat had de helft tot 3/4e van haar klasgenootjes een niet Belgische culturele achtergrond. Heel wat onder hen hadden een Afrikaanse achtergrond.

Die kleuters speelden gewoon allemaal samen en er was geen segregatie op de verjaardagsfeestjes.
 
Denk dat je cultuur ruimer moet zien dan taal etc. Ook voorliefde voor muziekgenre, religie,... Hoort daartoe. En Japan heeft niet bvb 1 religie
Ik zie het ruimer dan taal, ik zie het meer als manier van de maatschappij beschouwen. Religie lijkt me enkel relevant als het daar effectief impact op heeft.

Maar soit ik wil daar nu geen discussie over beginnen, ik stelde gewoon dat er zeker landen zijn die veel dichter bij een uniforme massa zitten.
 
Vroeger in het lager kon je in de refter als drank kiezen tussen onbeperkt water, thee of één (grote) beker Fanta. Zou nu ook totaal niet meer denkbaar zijn.
 
Vroeger in het lager kon je in de refter als drank kiezen tussen onbeperkt water, thee of één (grote) beker Fanta. Zou nu ook totaal niet meer denkbaar zijn.
Bij ons was het een flesje chocomelk , fanta , cola of sprite. Water heb ik zelfs nooit gezien daar.
 
Vroeger in het lager kon je in de refter als drank kiezen tussen onbeperkt water, thee of één (grote) beker Fanta. Zou nu ook totaal niet meer denkbaar zijn.
Hier mocht je gewoon je eigen drankje meebrengen, dus frisdrank inclusief. Enige wat op den duur veranderde was dat het in een herbruikbare fles moest.
 
Wij hadden vroeger op school (middelbaar) een bos waar de rokers tijdens de middagpauze naartoe mochten.
Daar mochten ze dan de hele pauze doempen.

Alé zou kunnen dat dat nog steeds mag maar lijkt me toch al delicater.
 
Wij hadden vroeger op school (middelbaar) een bos waar de rokers tijdens de middagpauze naartoe mochten.
Daar mochten ze dan de hele pauze doempen.

Alé zou kunnen dat dat nog steeds mag maar lijkt me toch al delicater.
Bij ons mochten rokers hun ding zelfs niet doen in de straat waar de hoofdingang was. Zal dus ook wel van school tot school geweest zijn. :p
 
Bij ons mochten rokers hun ding zelfs niet doen in de straat waar de hoofdingang was. Zal dus ook wel van school tot school geweest zijn. :p
Bij ons stonden ze met zijn allen vlak voor de ingang van de school, maar de ingang van Bijstand was wel in zo een mini zijstraatje dus kon het hen weinig schelen.
 
Kletsen op een vrouwelijke collega haar poep als ge wat te veel gedronken hebt zonder dat ge scheef bekeken wordt. :headshake:
 
Wij mochten roken op de speelplaats. 5de en 6de jaars.
Welke periode was dat? Heeft bij ons nooit niet gemogen (jaren '90)

Wij stonden altijd met een hoop samen in de toiletten (losstaande blok op de speelplaats). Was precies altijd een hamam tegen het einde van de speeltijd. Heb er wel geleerd om zeer snel een sigaret leeg te trekken.
 
Welke periode was dat? Heeft bij ons nooit niet gemogen (jaren '90)

Wij stonden altijd met een hoop samen in de toiletten (losstaande blok op de speelplaats). Was precies altijd een hamam tegen het einde van de speeltijd. Heb er wel geleerd om zeer snel een sigaret leeg te trekken.
Eind jaren 90. Het was op een KSO school in Antwerpen.
 
Terug
Bovenaan