Wat nu niet meer denkbaar is...

Op de school waar ik zat tot mijn 15(ook ASO, 1996) mochten de 5e-6e jaars ook roken.
Stond een afdakje op de speelplaats en daar mocht het.

Daarna andere school mocht het totaal niet. Ook niet in omliggende straten.
Enkel de leerlingen niet natuurlijk, de leraars stonden gewoon voor de ingang te paffen.
Leerkracht L.O. stond ook gewoon te paffen als we buiten aan het sporten waren.

Klastitularis in het 6de was een kettingroker die tussen elke les even buiten ging staan en soms tijdens: hou jullie maar even in stilte bezig.
Als we met hem op uitstap gingen, was er wel de regel "als ik er ene opsteek, mogen jullie ook" wat eigenlijk gewoon constant was.
 
Wij hadden vroeger op school (middelbaar) een bos waar de rokers tijdens de middagpauze naartoe mochten.
Daar mochten ze dan de hele pauze doempen.

Alé zou kunnen dat dat nog steeds mag maar lijkt me toch al delicater.
Wij hadden ook zoiets. Die van de 3e graad mochten daar gaan paffen. Nu ja, de school was groot genoeg om overal te paffen als je nog niet mocht ook.
 
Afstuderen in het middelbaar en amper kunnen zwemmen...Als je in de jaren 90 een oudere turnleerkracht had met de visie van 'hij doet zijn best, dus laat ik hem er door'...dan kon dat wel eens lukken. Nu totaal ondenkbaar. Ik kon op het einde van het zesde middelbaar met moeite mijn 25 meter zwemmen, baksteenslag natuurlijk.
 
Frisdrankautomaat op school aan 50 eurocent :coolbrows:
Dat hadden we niet. Wel een automaat vol met Mars , Pennywafers , Suikerwafels , zure beertjes , Chacha's , enz....
Was een serieus groot toestel en dat was gewoon elke dag leeg.

Ook roken op de speelplaats door het 5de en 6de jaar werd toegelaten.
 
Dat stoort mij wel dat dat niet meer kan. Ja, de jeugd moet geen 5 suikerwafels binnenspelen per dag, maar mate hebben/neen zeggen wanneer de verleiding er is imo ook gewoon iets wat moet aangeleerd worden. En daarom moet je de verleiding niet wegnemen. In de dagdagelijkse realiteit kan dat immers ook niet.
 
Dat stoort mij wel dat dat niet meer kan. Ja, de jeugd moet geen 5 suikerwafels binnenspelen per dag, maar mate hebben/neen zeggen wanneer de verleiding er is imo ook gewoon iets wat moet aangeleerd worden. En daarom moet je de verleiding niet wegnemen. In de dagdagelijkse realiteit kan dat immers ook niet.
koek/snoep is gewoon NOT done in school nu, kids van mij mogen enkel nog fruit mee. Voor de naschoolse opvang mag het dan wel weer, maar dan enkel "droog" koekje. Niets met choco ofzo.
 
Bij ons:
Toen mijn pa in 1982 een woning zocht, had hij er eentje gevonden op 200 meter van de grens van de gemeente waar hij werkte. Hij moest toestemming vragen in Brussel om zo ver van zijn werk te mogen wonen. (Was een bank, dus geen openbare dienst).
Mijn nonkel was bankdirecteur bij de KBC in de jaren 90 (lokaal kantoortje in Loppem), en die kreeg al die tijd een woning van de bank toegewezen om te wonen. (niet ver van die bank uiteraard).

ik weet niet of dàt nu nog denkbaar is zo'n voordeel alle aard....
 
Triestig eigenlijk.
Hij, ik zie de triestigheid niet. Aanleren wat gezond is en gezond eten promoten, maar tegelijk enkel een snoepautomaat aanbieden of ongezonde snacks zomaar toelaten? Wees blij dat scholen nog optreden tegen ouders die ongezonde middagmalen etc meegeven. Dat er dan nog een traktatie met suiker kan, cava.
 
Hij, ik zie de triestigheid niet. Aanleren wat gezond is en gezond eten promoten, maar tegelijk enkel een snoepautomaat aanbieden of ongezonde snacks zomaar toelaten? Wees blij dat scholen nog optreden tegen ouders die ongezonde middagmalen etc meegeven. Dat er dan nog een traktatie met suiker kan, cava.
Is gewoon een beetje een wereldvreemde situatie hè. Van zodra men de schoolpoorten terug uitwandelt, zijn al die dingen wel gewoon overal beschikbaar. Ik snap de insteek wel, maar zolang dat dat niet in de hele maatschappij wordt doorgetrokken, vind ik dat een beetje zinloos.
 
Hij, ik zie de triestigheid niet. Aanleren wat gezond is en gezond eten promoten, maar tegelijk enkel een snoepautomaat aanbieden of ongezonde snacks zomaar toelaten? Wees blij dat scholen nog optreden tegen ouders die ongezonde middagmalen etc meegeven. Dat er dan nog een traktatie met suiker kan, cava.
Ik heb toevallig deze discussie 2 dagen geleden (weer maar eens) gehad met mijn vriendin. Zij is kleuterleidster en bij haar op school zijn koeken tout court verboden. Als ze 's avonds in de naschoolse opvang zitten is er dan weer wel geen controle want in het Stibo gelden andere regels (kort samengevat: liefst zo weinig mogelijk werk/moeite voor het personeel).

Mijn vriendin vindt 'geen koeken' een goeie regeling, ze zegt dat ze kinderen naar school ziet komen met pakken koeken in hun handen etc... anders eten die gasten niks gezond. Eigenlijk is dat weer een typische "kind met het badwater" maatregel. We willen geen individuele ouders/grootouders viseren of aanspreken op hun gedrag dus we maken gewoon een algemene regel waar NIEMAND nog een koek mag eten op school. Ook niet de kinderen van ouders die het wel goed voor hebben en hun gasten wel deftig eten geven voor de rest. Ik snap het hoor, het is allemaal goed bedoeld enzo maar heel die maatregel brengt niks bij want van zodra die gasten bij hun ouders staan aan de schoolpoort hebben ze terug ne pak koeken vast...
 
Is gewoon een beetje een wereldvreemde situatie hè. Van zodra men de schoolpoorten terug uitwandelt, zijn al die dingen wel gewoon overal beschikbaar. Ik snap de insteek wel, maar zolang dat dat niet in de hele maatschappij wordt doorgetrokken, vind ik dat een beetje zinloos.
 
Terug
Bovenaan