1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: bachelor onderwijs - wiskunde fysica informatica
Aantal jaar aan het werk in totaal: 16
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 8
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: hernieuwbare energie
Huidige functie: sales b2c en b2b - handelsagent
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 8 jaar
Aantal uren tewerkstelling: geen vast aantal uren zo veel of weinig als ik zelf wil en afhankelijk van de marktdrukte. In realiteit min 60h per week en 3 avonden tot 20u30 - 21u
Verantwoordelijkheden: foute calculatie of problemen bij uitvoering project door mijn schuld zijn voor mij. Dat kan gaan van puur foute calculatienkabellengtes tot zaken die niet passen / niet uitvoerbaar zijn. In mijn geval nihil maar zo is de bijnaan van 1 van mijn collega's "meneer creditnota". Het gehele technisch uitvoeringsdossier (elektrisch, kabeltracés, technisch ok voor keuring, ...) van een project is ter mijne verantwoordelijkheid.
3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): 100% commissiebasis. Fix vast gelegde commissies per dossier, geen percentage op projectprijs dus. Duurder of goedkoper verkopen maakt bij gevolg niets uit, enkel de beste oplossing voor de klant telt. Dat isbook de enige correcte manier en sta ik 100% achter.
Dagen per jaar gefactureerd: geen dagen of werkuren, enkel commissie
Jaaromzet: 250 - 300k
Andere voordelen: /
Percentage genomen door tussenpersoon: /
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen (vnl West en Oost)
Afstand woon/werk in km's: 200 - 300km per dag. 4u per dag in wagen minimum.
Afstand woon/werk in tijd: afhankelijk van dagplanning
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: de meesten houden het geen 3 jaar vol
Hoe vaak overuren te presteren: hoe meer je werkt hoe meer deals... met thuis te zitten gaat het niet lukken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Doen we natuurlijk
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: In drukke periodes (systematisch 70 - 80h per week) al met jobstudent gewerkt om mijn workload op te vangen
Denk niet dat hier al een dergelijk profiel gepost heeft en ik heb lang getwijfeld als ik het wel zou doen.
Als ik het topic hier lees mag ik zeker niet klagen. Echter is de job allesbehalve evident. 40 calls per dag van klanten en 100 mails zijn geen uitzondering. Dit terwijl je 5 klantenbezoeken 1,5h per klant per bezoek) doet op een dag met de nodige verplaatsingen ertussen. Deze job kun je ook niet uitzetten, nooit. Dat heeft een bepaalde mentale druk.
Elke ochtend min. 45 min bureauwerk voor ik vertrek om 8u30 en om 21u weer thuis kom en elke zaterdag en zondag ochtend aan mijn bureau offertes en uitvoeringsdossiers maken.
Ik functioneer hier héél goed in, maar ik heb al tientallen mensen zien starten en vertrekken én eraan onder door gaan. Typisch aan de sector. Zeker minder technisch aangelegde mensen komen na een paar maand in de problemen als projectfouten zich beginnen opstapelen... Voor mij is het in deze zeer complexe sector onmogelijk geworden om nog te starten en je in te werken. Knowledge gap is te groot om klanten te kunnen bedienen.