Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Angstcultuur is echt wel een dingetje in (sommige) Amerikaanse multinationals, en het straalt af op lokale organisaties in België - zie ook het hele verhaal van Plopsaland.

Uw ondergeschikten bang maken en afdreigen met ontslag of 0 bonus etc is blijkbaar een manier van werken die nog fel gedoogd wordt.
Financiële performance is heilig en ondergeschikt aan een strategische visie op langere termijn. Inclusion & diversity prijken mooi op de website en allerhande LinkedIn posts, maar op de werkvloer is daar weinig van te merken (oh ja, we pràten er veel over). Machtsmisbruik en politieke spelletjes zijn veel meer de realiteit.

Het is gelukkig niet overal zo doordrongen, bij mijn huidige werkgever gaat dat helemaal niet op.

Ik denk niet dat er bij ons een intentionele angstcultuur is. Ik kan het mij veroorloven om random ontslagen te worden. Worst case krijg ik 50k netto ontslag vergoeding uitbetaald. Best case meer. En ik kan best 6mnd of 12 mnd of 100mnd werkloos zijn. Desnoods ga ik in de lokale Delhaize werken of Hubo of whatever. Ik moet niet ten allen prijze mijn stoel veilig houden. Maar in de US is dat dus blijkbaar wel een dingetje. 2 weken opzeg en silicon valley, pijnlijke combi. Zelfs een 40 of 50 jarige is na paar weken werkloosheid basically homeless of mag verhuizen. En dat zorgt er blijkbaar voor dat iedereen risk averse tot in het belachelijke. Gewoon ja zeggen op alles.

Als de grote baas aan mij vraagt om project X te doen en ik zeg "volgens mij is dat contract void en illegaal, we kunnen dat project niet doen". Neenee, we moeten. OK... Ik doe in elk geval niet mee. Na 6 maanden aanmodderen en gepalaver stuur ik dat contract door naar legal en die trekken er onmiddellijk de stekker uit en krijgen bijna een hartaanval. Wat gaat de big chief nu doen? Mij buitensmijten omdat ik een project met illegaal contract laat killen door intern legal department? Ik heb nog enig normbesef. Ik vermoed dat dat ontslag in de rechtbank wel enige zakken geld zou opbrengen.

Een intentionele angstcultuur zou ook niet zo goed werken bij mij. Ik zei het deze week nog tegen mijn madam toen ik die sjarels van Plopsa op tv zag. Moest mijn overste (of n+x) mij uitschijten in een meeting met ander volk bij of proberen belachelijk te maken, dan schiet ik waarschijnlijk in een lach. Je mag mij uitkakken als ik iets fout doe, maar niet met ander volk bij, dat is gewoon doorzichtige manipulatie.

Een week of 2 geleden nog in dergelijke meeting waar mijn n+3 semi probeerde te bullyen met "I have a challenge for you, I know you're efficient, but can you try to do it more efficient". En mijn antwoord was "I feel insulted, you assume we are no trying to be efficient now", einde discussie. En de n+4 belde me nadien met de mededeling "Sorry about that, they tried to bully the wrong person".

Maar openlijk en bloot angstcultuur, niet echt. Gewoon links en rechts een dweep die het semi uithangt.

Als de grote baas aan mij vraagt om project X te doen en ik zeg "volgens mij is dat contract void en illegaal, we kunnen dat project niet doen". Neenee, we moeten. OK... Ik doe in elk geval niet mee. Na 6 maanden aanmodderen en gepalaver stuur ik dat contract door naar legal en die trekken er onmiddellijk de stekker uit en krijgen bijna een hartaanval. Wat gaat de big chief nu doen? Mij buitensmijten omdat ik een project met illegaal contract laat killen door intern legal department? Ik heb nog enig normbesef. Ik vermoed dat dat ontslag in de rechtbank wel enige zakken geld zou opbrengen.

Dit is wel een goed voorbeeld - wat ik altijd antwoordde als mij iets gevraagd werd dat eigenlijk niet correct was: "OK, zet het eens op e-mail" :D

Veel hangt ook af van je karakter en hoe je in de arbeidsmarkt ligt: iemand die snel ander werk gaat vinden zal makkelijker nee zeggen of weerwerk bieden.

Een week of 2 geleden nog in dergelijke meeting waar mijn n+3 semi probeerde te bullyen met "I have a challenge for you, I know you're efficient, but can you try to do it more efficient". En mijn antwoord was "I feel insulted, you assume we are no trying to be efficient now", einde discussie. En de n+4 belde me nadien met de mededeling "Sorry about that, they tried to bully the wrong person".

Had jij niet een vrij hoge functie?

Ik niet en ik heb zelfs geen n+3, of zijn er daar bij jullie zoveel "postjes"

Senior junior projectmanager assistent. Zijn n+1 is senior junior projectmanager.

(Wedden dat hij zijn loon vermeld in het antwoord.)

n+6 is de CEO hier, denk niet dat de n+2 mijn naam kent of me zou herkennen :p Is ook al de 5de n+2 in evenveel jaar.

n+5 is de CEO hier.

Godver da's nog ver. :unsure:

Ze kennen me wel tot n+4 (COO/VP), de CEO heeft geen idee wie ik ben.

Oh ja toekomstige CEO zal mijn n+1 zijn :x

Net contract gaan halen, dit weekend tekenen waarschijnlijk. Ik ga er eigenlijk op achteruit in loon en steek er nog zelf in. Maar het is een investering. 2-3 klanten die hun contract gaan opzeggen bij de huidige werkgever en overhevelen naar de nieuwe -_-

Oh ja toekomstige CEO zal mijn n+1 zijn :shutup:

Net contract gaan halen, dit weekend tekenen waarschijnlijk. Ik ga er eigenlijk op achteruit in loon en steek er nog zelf in. Maar het is een investering. 2-3 klanten die hun contract gaan opzeggen bij de huidige werkgever en overhevelen naar de nieuwe -_-
Congrats! Lijkt me mooie opportuniteit zeker op langere termijn.

Dat viel nog mee hoor. Van wat ik me herinner uit zijn voorgaande posts, houdt cege zich bezig met 1 vd belangrijkste/meest interessante producten van het product portfolio in het bedrijf.
Daarvoor R&D/scientist en toen ze nog niet waren overgenomen door de US speler, had hij ook een leidinggevende functie met een klein team.

Heel mooie voorwaarden/salaris, maar geen leidinggevende positie/manager op dit moment. @cege correct me if I'm wrong.

Senior junior projectmanager assistent. Zijn n+1 is senior junior projectmanager.

(Wedden dat hij zijn loon vermeld in het antwoord.)

Assistant to the senior junior projectmanager 😋

N+X zegt op zich niet zoveel, als je in een multinational met 100.000 man werkt tegenover een KMO van 100 man, zorgt dat voor veel extra niveau's...

Blijkbaar 6700 wat neerkomt op een 3900 netto.

Nu al twee keer die wedde zien binnenkomen en het zit waarlijk wat in mijn maag gedraaid.

Ik ben er me bewust van dat het vrij gevoelig kan liggen en ik kan hier kan neergezet worden als de zoveelste "BG-Grote-Wedde-Man komt hier zijn niet bestaand probleem uiten" maar ik moet het toch eens ventileren.

Het is te veel. (mijn vrouw is niet akkoord ;-)).

Ik werk hard (maar dat is eigenlijk ook vrij relatief, denk dat er hier alvast heel wat meer uren draaien) en ik werk graag maar "at the end" zit ik vooral te zeggen wat de anderen (die veel en veel minder verdienen) moeten doen, loop ik wat bij te sturen bij de door hen gemaakte nota's, zit ik in bv. vakbondsvergaderingen dat allemaal propertjes uit te leggen en blus ik brandjes links en rechts wanneer er weer wat personeelsissues zijn.

De grootste kwaliteit zal er in bestaan dat ik weet waar, wanneer, bij wie en hoe ik aan welke knoppen moet draaien maar dat is het dan een beetje.

Heb dan een paar medewerkers rondlopen die een beperkte wedde hebben en al eens zuchten en blazen over rekeningen allerhande. 't voelt ergens een beetje wrang. Ze verdienen meer. (maar ik kan het ze niet geven, alhoewel ik wel al wat promoties ook heb kunnen bijdragen, maar dat is ook maar voor een enkeling dan)

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je misschien uw eigen verantwoordelijkheden/kennis onderschat?

Waarschijnlijk ben jij ook iemand die liever iets minder zou verdienen als dat zou betekenen dat de gehele maatschappij gemiddeld een beter leven zou kunnen krijgen?

Soms heb ik ook wel dat gevoel en dat de communisten gelijk hadden.
Maar aan de andere kant zie je dan op alle vlakken corruptie, vriendjespolitiek, en decadentie waardoor je beseft dat het toch niks zou uitmaken en je gewoon alles moet pakken wat je maar kunt.

Ik snap niet hoe je over een n+8 kan praten. Bij mij is de CEO n+7 en ik heb niemand onder mij. Firma met 100000+ werknemers..
Dacht dat de structuur bij ons al ingewikkeld was.

Bij sommige bedrijven is er veel vet weg te snijden, vooral in het middle management.

Facebook zat in sommige departementen met 4 verschillende VP levels. Geen wonder dat er daar nu tienduizenden buitenvliegen.

Ik heb 1 director, 2 VPs, 3 SVPs en 2 "chiefs" boven me. Pas op, die mensen houden zich goed bezig hoor, maar dat is moddervet tov. mijn vorige firma (10 keer minder werknemers en globaal een hogere omzet).

Mijn n+1 is zo iemand die er beter niet zou zijn, hebben lange tijd rechtstreeks aan n+2 gerapporteerd toen laatste n+1 weg ging.
Wij altijd aangegeven dat er niemand moest komen en dat het zo perfect liep.
Uiteindelijk was dit opgelegd door n+5 of n+6, dus nu zit er weer iemand die ons alleen maar last bijbrengt en waar we niets aan hebben.
Ik kan tot n+8 gaan :cool: n+5 is europa en daarboven is us.
(er zit 13 man op n+7 dus zeer brede structuur globaal gezien waar wij eigenlijk zelfs niets met te maken hebben)
55-60k mensen ofzo.

Ik heb hierarchisch niet veel reports, maar ik overzie development van een product waar wel een man of 20-30 aan werkt. Historisch zit ik ergens in een zijtak van een zijtak van het organogram, maar eigenlijk heb ik niks te maken met mijn n+1. Mijn n+2 is het juist afgebold, mijn n+3 was vroeger mijn n+1 en die is gewoon tussen de n+2 en n+4 gestoken paar maanden geleden for god knows what reason.

Er is nogal veel verticaliteit bij ons... Wat dus het fundamentele probleem is. Er zijn weinig werkmieren, veel moeials die hun stempel moeten drukken.

Onze volledig divisie is 400M revenue of zo en een man of 200-300 en dat zijn gemakkelijk 6 of 7 niveaus. Het volledige bedrijf is 15k man of zo maar is eigenlijk een allegaartje van zeer specifieke producten. Dus je hebt heel veel teams van een man of 5-10 die al 10-20-30y dezelfde producten maken en verbeteren. En dan zijn die gegroepeerd in kleine business units. En die hebben elk R&D, support, SW, manufacturing, Marketing, ... Organigram gewijs is dat dus

R&D team 1 van 4 man -> 1 manager
R&D team 2 van 4 man -> 1 manager
...
R&D team n van 4 man -> 1 manager
De ene hoop R&D teams doet dan vb consumables, andere hoop R&D team doet lab equipment. Dat heeft weinig overlap in expertise. Dus dan heb je een manager boven 3 van die managers van team 1 2 3. een manager boven team 4 5.

Daarboven dan de baas van R&D (we zitten al aan 3 niveaus). In sommige van die teams zijn er wat juniors. Voor de goeie vrede steken ze die dan soms onder een senior. We zitten dan al aan 4 niveaus.

Herhaal volledige structuur voor marketing
Herhaal volledige structuur voor Software
...

Dan komt er een divisie hoofd bij die dat allemaal groepeert (in mijn geval dus mijn n+3; die beheert 400M revenue P&L), dat is dus voor veel mensen al niveau 5
Dan is er nog een niveau boven (mijn n+4 waar ik soms mee in meeting zit), dat zijn gewoon 2 zulke divisies. 600M of zo, niveau 6
Dan is er nog een VP, niveau 7
Dan de CEO, niveau 8

Yep, al die managers zijn micromanagers en zitten allemaal met n+1 n+2 n+3 in meetings. Bad leadership as I said... Er zijn dus veel sjarels die 2 3 man managen en geen kloten zelf meer willen doen "want ze zijn manager". Dus die beginnen zich dan overal te moeien uit verveling. De oplossing is natuurlijk veel vlakker worden en harder zijn in objectieven doorduwen, maar goed, dat is een discussie voor een andere keer.

Van op mijn stoel moet ik ook heel veel met andere divisies samenwerken (Vb marketing of support of sales of whatever) en als er iets dus niet loopt, moet ik helemaal naar boven en weer naar beneden om shit gedaan te krijgen.

Met mijn n+4 heb ik soms zelfs 1-on-1s. Ik weet niet waarom die soms met mij wil spreken. Misschien heeft die door dat hij wat moet doorgraven om voorbij de bullshit te raken.

Mijn n+3 zal nog net m'n gezicht herkennen, mijn n+4 heeft allicht geen flauw idee van wie ik ben en wat ik doe. En moet tot n+8 gaan voor CEO.

Er is bij ons typisch gewoon VERY BAD leadership. Veel pannekoeken die geen hol beslissen. Camion vol met spoken die je nooit ziet en geen kloten doen. Het is geen reclame voor het leadership, but it is what it is. Daarom dat cege veel mag opdraven om het uit te leggen bij de n+x.

Dat viel nog mee hoor. Van wat ik me herinner uit zijn voorgaande posts, houdt cege zich bezig met 1 vd belangrijkste/meest interessante producten van het product portfolio in het bedrijf.

Wel, "belangrijkste" is relatief in een bedrijf dat een kleine 10bln omzet draait. Iedereen is belangrijk in zijn eigen divisie I guess.

Daarvoor R&D/scientist en toen ze nog niet waren overgenomen door de US speler, had hij ook een leidinggevende functie met een klein team.

Yep, ik ben allergisch aan slecht mgmt. En dat is blijkbaar "a given" eens je bij ons manager van managers bent. Ik hou me liever bezig met werkmier werk en 2-3-4 junior reports die me helpen om dat werk gedaan te krijgen.

Heel mooie voorwaarden/salaris, maar geen leidinggevende positie/manager op dit moment. @cege correct me if I'm wrong.

Wel, ik heb mijn periodieke meetings met een man of 20 waar ik het werk verdeel over het development team en progress opvolg. Van dat development werk doe ik zelf (bijna) niks. Ik zorg wel dat het allemaal goed geprioritiriseerd is, volg op als het klaar is/bijsturen waar nodig, planning maken, product op tijd de deur uitduwen, trainings organiseren, ... Maar ik zit niet in het development team.

De enige reden dat ik goed verdien is omdat ik
  • zeer specifieke technische kennis heb
  • "naar beneden" technisch kan spreken en "naar boven" kan abstraheren tot wat relevant is om te weten (vb in een budget beslissing meeting moet je niet afkomen waar de 90% van de mensen geen hol van snapt. Die willen weten: cost, risk, timeline, revenue)
  • beslissingen neem, erdoor duw en uitgevoerd krijg
  • niet begin te bleten als er weer gezever is. je mag 3x 4x 5x tegen mijn kar rijden, I don't care. De 6e keer ga ik je wel ergens onder de bus flikkeren
  • zelfstandig mijn werk plan, uitvoer, organiseer en mijn weg manoevreer door corporate drijfzand
  • en me bezig hou met het product in de 1e plaats en alle corporate fluff errond op de 2e plaats. Van mij mag iedereen politieke spelletjes spelen (ik ben er zelf ook niet vies van), maar niet als primaire bezigheid. Wat jammergenoeg voor sommigen een primaire bezigheid is en coverup is om hun lack of skills te maskeren aan de technische kant.

Laatst bewerkt:
Ik heb hierarchisch niet veel reports, maar ik overzie development van een product waar wel een man of 20-30 aan werkt. Historisch zit ik ergens in een zijtak van een zijtak van het organogram, maar eigenlijk heb ik niks te maken met mijn n+1. Mijn n+2 is het juist afgebold, mijn n+3 was vroeger mijn n+1 en die is gewoon tussen de n+2 en n+4 gestoken paar maanden geleden for god knows what reason.

Er is nogal veel verticaliteit bij ons... Wat dus het fundamentele probleem is. Er zijn weinig werkmieren, veel moeials die hun stempel moeten drukken.

Onze volledig divisie is 400M revenue of zo en een man of 200-300 en dat zijn gemakkelijk 6 of 7 niveaus. Het volledige bedrijf is 15k man of zo maar is eigenlijk een allegaartje van zeer specifieke producten. Dus je hebt heel veel teams van een man of 5-10 die al 10-20-30y dezelfde producten maken en verbeteren. En dan zijn die gegroepeerd in kleine business units. En die hebben elk R&D, support, SW, manufacturing, Marketing, ... Organigram gewijs is dat dus

...
De ene hoop R&D teams doet dan vb consumables, andere hoop R&D team doet lab equipment. Dat heeft weinig overlap in expertise. Dus dan heb je een manager boven 3 van die managers van team 1 2 3. een manager boven team 4 5.

Daarboven dan de baas van R&D (we zitten al aan 3 niveaus). In sommige van die teams zijn er wat juniors. Voor de goeie vrede steken ze die dan soms onder een senior. We zitten dan al aan 4 niveaus.

...

Dan komt er een divisie hoofd bij die dat allemaal groepeert (in mijn geval dus mijn n+3; die beheert 400M revenue P&L), dat is dus voor veel mensen al niveau 5
Dan is er nog een niveau boven (mijn n+4 waar ik soms mee in meeting zit), dat zijn gewoon 2 zulke divisies. 600M of zo, niveau 6
Dan de CEO, niveau 8

Yep, al die managers zijn micromanagers en zitten allemaal met n+1 n+2 n+3 in meetings. Bad leadership as I said... Er zijn dus veel sjarels die 2 3 man managen en geen kloten zelf meer willen doen "want ze zijn manager". Dus die beginnen zich dan overal te moeien uit verveling. De oplossing is natuurlijk veel vlakker worden en harder zijn in objectieven doorduwen, maar goed, dat is een discussie voor een andere keer.

Van op mijn stoel moet ik ook heel veel met andere divisies samenwerken (Vb marketing of support of sales of whatever) en als er iets dus niet loopt, moet ik helemaal naar boven en weer naar beneden om shit gedaan te krijgen.

Met mijn n+4 heb ik soms zelfs 1-on-1s. Ik weet niet waarom die soms met mij wil spreken. Misschien heeft die door dat hij wat moet doorgraven om voorbij de bullshit te raken.

Er is bij ons typisch gewoon VERY BAD leadership. Veel pannekoeken die geen hol beslissen. Camion vol met spoken die je nooit ziet en geen kloten doen. Het is geen reclame voor het leadership, but it is what it is. Daarom dat cege veel mag opdraven om het uit te leggen bij de n+x.

Wel, "belangrijkste" is relatief in een bedrijf dat een kleine 10bln omzet draait. Iedereen is belangrijk in zijn eigen divisie I guess.

Yep, ik ben allergisch aan slecht mgmt. En dat is blijkbaar "a given" eens je bij ons manager van managers bent. Ik hou me liever bezig met werkmier werk en 2-3-4 junior reports die me helpen om dat werk gedaan te krijgen.

Wel, ik heb mijn periodieke meetings met een man of 20 waar ik het werk verdeel over het development team en progress opvolg. Van dat development werk doe ik zelf (bijna) niks. Ik zorg wel dat het allemaal goed geprioritiriseerd is, volg op als het klaar is/bijsturen waar nodig, planning maken, product op tijd de deur uitduwen, trainings organiseren, ... Maar ik zit niet in het development team.

• "naar beneden" technisch kan spreken en "naar boven" kan abstraheren tot wat relevant is om te weten (vb in een budget beslissing meeting moet je niet afkomen waar de 90% van de mensen geen hol van snapt. Die willen weten: cost, risk, timeline, revenue)
  • niet begin te bleten als er weer gezever is. je mag 3x 4x 5x tegen mijn kar rijden, I don't care. De 6e keer ga ik je wel ergens onder de bus flikkeren
  • zelfstandig mijn werk plan, uitvoer, organiseer en mijn weg manoevreer door corporate drijfzand
  • en me bezig hou met het product in de 1e plaats en alle corporate fluff errond op de 2e plaats. Van mij mag iedereen politieke spelletjes spelen (ik ben er zelf ook niet vies van), maar niet als primaire bezigheid. Wat jammergenoeg voor sommigen een primaire bezigheid is en coverup is om hun lack of skills te maskeren aan de technische kant.
Moest het je toch ooit te veel zijn kan je direct ergens aan de bak als columnist. Wat een plezier om te lezen 😅

...

...

Dan de CEO, niveau 8

En gij typt dit allemaal vanachter in de garage leunend op uw schup? 😉

Terug
Bovenaan