cege
Well-known member
Angstcultuur is echt wel een dingetje in (sommige) Amerikaanse multinationals, en het straalt af op lokale organisaties in België - zie ook het hele verhaal van Plopsaland.
Uw ondergeschikten bang maken en afdreigen met ontslag of 0 bonus etc is blijkbaar een manier van werken die nog fel gedoogd wordt.
Financiële performance is heilig en ondergeschikt aan een strategische visie op langere termijn. Inclusion & diversity prijken mooi op de website en allerhande LinkedIn posts, maar op de werkvloer is daar weinig van te merken (oh ja, we pràten er veel over). Machtsmisbruik en politieke spelletjes zijn veel meer de realiteit.
Het is gelukkig niet overal zo doordrongen, bij mijn huidige werkgever gaat dat helemaal niet op.
Ik denk niet dat er bij ons een intentionele angstcultuur is. Ik kan het mij veroorloven om random ontslagen te worden. Worst case krijg ik 50k netto ontslag vergoeding uitbetaald. Best case meer. En ik kan best 6mnd of 12 mnd of 100mnd werkloos zijn. Desnoods ga ik in de lokale Delhaize werken of Hubo of whatever. Ik moet niet ten allen prijze mijn stoel veilig houden. Maar in de US is dat dus blijkbaar wel een dingetje. 2 weken opzeg en silicon valley, pijnlijke combi. Zelfs een 40 of 50 jarige is na paar weken werkloosheid basically homeless of mag verhuizen. En dat zorgt er blijkbaar voor dat iedereen risk averse tot in het belachelijke. Gewoon ja zeggen op alles.
Als de grote baas aan mij vraagt om project X te doen en ik zeg "volgens mij is dat contract void en illegaal, we kunnen dat project niet doen". Neenee, we moeten. OK... Ik doe in elk geval niet mee. Na 6 maanden aanmodderen en gepalaver stuur ik dat contract door naar legal en die trekken er onmiddellijk de stekker uit en krijgen bijna een hartaanval. Wat gaat de big chief nu doen? Mij buitensmijten omdat ik een project met illegaal contract laat killen door intern legal department? Ik heb nog enig normbesef. Ik vermoed dat dat ontslag in de rechtbank wel enige zakken geld zou opbrengen.
Een intentionele angstcultuur zou ook niet zo goed werken bij mij. Ik zei het deze week nog tegen mijn madam toen ik die sjarels van Plopsa op tv zag. Moest mijn overste (of n+x) mij uitschijten in een meeting met ander volk bij of proberen belachelijk te maken, dan schiet ik waarschijnlijk in een lach. Je mag mij uitkakken als ik iets fout doe, maar niet met ander volk bij, dat is gewoon doorzichtige manipulatie.
Een week of 2 geleden nog in dergelijke meeting waar mijn n+3 semi probeerde te bullyen met "I have a challenge for you, I know you're efficient, but can you try to do it more efficient". En mijn antwoord was "I feel insulted, you assume we are no trying to be efficient now", einde discussie. En de n+4 belde me nadien met de mededeling "Sorry about that, they tried to bully the wrong person".
Maar openlijk en bloot angstcultuur, niet echt. Gewoon links en rechts een dweep die het semi uithangt.

Is ook al de 5de n+2 in evenveel jaar.

n+5 is europa en daarboven is us.