Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Klopt, ik heb een aantal kennissen/vrienden bij ABI en die zitten zo goed als allemaal in de 'management track'.
Met je master statistiek en ABI ervaring ga je wel met 2 vingers in de neus een nieuwe interessante werkgever vinden. Vergeet wel niet dat ABI zeer goed betaald en als je (financieel) vooruit wil, zal je wss terug naar een big corporate moeten gaan.
Freelance/startup omgeving niet meegerekend.

Je hebt dus geen interesse in business/management of leidinggeven?

Dat is het probleem: geen interesse in business/management en ook niet om opnieuw voor een big corporate te werken. Dus ik denk dat mijn toekomst richting freelance zal gaan. En liefst remote. Ver weg van alle corporate culture.

Hoewel data science niet iets is dat vaak freelance wordt gedaan. Voor data engineers en data analysts zijn er heel wat meer freelance mogelijkheden. Al is er natuurlijk een serieuze overlap tussen die drie.

Goed geraden, trouwens. Leuven + FMCG = ABI zeker? :-D

Dat maakte het nog makkelijker. Maar als je enkel Leuven had vermeld of enkel FMCG, dan had ik op basis van de rest van de template ook wel op ABI uitgekomen. Zoals gezegd, ken ik er verschillende die er werken en van 2 heb ik al hun voorwaarden op papier gezien :)

Dat is het probleem: geen interesse in business/management en ook niet om opnieuw voor een big corporate te werken. Dus ik denk dat mijn toekomst richting freelance zal gaan. En liefst remote. Ver weg van alle corporate culture.

Hoewel data science niet iets is dat vaak freelance wordt gedaan. Voor data engineers en data analysts zijn er heel wat meer freelance mogelijkheden. Al is er natuurlijk een serieuze overlap tussen die drie.

Leuven + dergelijke bonus bedragen / bonusstructuur was ook al vrij voorspelbaar ;)

ABI werkt(e?) trouwens ook binnen IT regelmatig met freelancers, al zou je dan nog binnen die big corporate cultuur werken en verlies je natuurlijk de hele bonus ten voordele van een hogere "basis".

Leuven + dergelijke bonus bedragen / bonusstructuur was ook al vrij voorspelbaar ;)

ABI werkt(e?) trouwens ook binnen IT regelmatig met freelancers, al zou je dan nog binnen die big corporate cultuur werken en verlies je natuurlijk de hele bonus ten voordele van een hogere "basis".

Ja en als data scientist val ook niet helemaal onder IT. Maar als ik dan toch voor ABI moet werken liever als werknemer :cool:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40
Opleiding: Licentiaat Rechten + manama
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar (contractueel)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lokaal bestuur
Huidige functie: Directieniveau A5
Anciënniteit: 3 jaar in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): variërend, gemiddeld vermoed ik rond de 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6420 vanaf 1/1/2023
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): zal rond de 3700 zijn
Nettovergoedingen: BYOD 45 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): eindejaarspremie
BedrijfsGSM/laptop: laptop (gsm byod)
Maaltijdcheques: 7 euro
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vl - Lokaal bestuur
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: fiets 30 min max, auto 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding , 0.25 ct
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 33
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: volledig
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk maar aanvaardbaar
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig. avondwerk thuis voelt niet aan als "werk", is gewoon bijhouden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: volledig
Telewerk (buiten corona-periode): in principe "mag" 2/5 thuiswerken, in realiteit lukt het niet, gemiddeld 1 dag per week max
Verantwoordelijkheid over personeel: 5 rechtstreeks - +/- 40 onrechstreeks

wat anciennieteitsprongen + verandering van schaal leidt tot een , naar mijn mening, zeer mooie verloning. Mooie job, perfect te combineren met hobby's en gezin en tegelijkertijd een mooie verloning. Had ik 15 jaar geleden los voor getekend.

Blijkbaar 6700 wat neerkomt op een 3900 netto.

Nu al twee keer die wedde zien binnenkomen en het zit waarlijk wat in mijn maag gedraaid.

Ik ben er me bewust van dat het vrij gevoelig kan liggen en ik kan hier kan neergezet worden als de zoveelste "BG-Grote-Wedde-Man komt hier zijn niet bestaand probleem uiten" maar ik moet het toch eens ventileren.

Het is te veel. (mijn vrouw is niet akkoord ;-)).

Ik werk hard (maar dat is eigenlijk ook vrij relatief, denk dat er hier alvast heel wat meer uren draaien) en ik werk graag maar "at the end" zit ik vooral te zeggen wat de anderen (die veel en veel minder verdienen) moeten doen, loop ik wat bij te sturen bij de door hen gemaakte nota's, zit ik in bv. vakbondsvergaderingen dat allemaal propertjes uit te leggen en blus ik brandjes links en rechts wanneer er weer wat personeelsissues zijn.

De grootste kwaliteit zal er in bestaan dat ik weet waar, wanneer, bij wie en hoe ik aan welke knoppen moet draaien maar dat is het dan een beetje.

Heb dan een paar medewerkers rondlopen die een beperkte wedde hebben en al eens zuchten en blazen over rekeningen allerhande. 't voelt ergens een beetje wrang. Ze verdienen meer. (maar ik kan het ze niet geven, alhoewel ik wel al wat promoties ook heb kunnen bijdragen, maar dat is ook maar voor een enkeling dan)

Nu al twee keer die wedde zien binnenkomen en het zit waarlijk wat in mijn maag gedraaid.

Ik ben er me bewust van dat het vrij gevoelig kan liggen en ik kan hier kan neergezet worden als de zoveelste "BG-Grote-Wedde-Man komt hier zijn niet bestaand probleem uiten" maar ik moet het toch eens ventileren.

Ik werk hard (maar dat is eigenlijk ook vrij relatief, denk dat er hier alvast heel wat meer uren draaien) en ik werk graag maar "at the end" zit ik vooral te zeggen wat de anderen (die veel en veel minder verdienen) moeten doen, loop ik wat bij te sturen bij de door hen gemaakte nota's, zit ik in bv. vakbondsvergaderingen dat allemaal propertjes uit te leggen en blus ik brandjes links en rechts wanneer er weer wat personeelsissues zijn.

De grootste kwaliteit zal er in bestaan dat ik weet waar, wanneer, bij wie en hoe ik aan welke knoppen moet draaien maar dat is het dan een beetje.

Heb dan een paar medewerkers rondlopen die een beperkte wedde hebben en al eens zuchten en blazen over rekeningen allerhande. 't voelt ergens een beetje wrang. Ze verdienen meer. (maar ik kan het ze niet geven, alhoewel ik wel al wat promoties ook heb kunnen bijdragen, maar dat is ook maar voor een enkeling dan)
't is niet erg jong, ik PM je zo meteen mijn IBAN!

Niet teveel bij stilstaan. Je capaciteiten ook niet onderschatten. Het lijkt simpel voor jou, maar zet één van je medewerkers op je plek en het zou wel eens in het honderd kunnen lopen.

Dat het kan wringen kan ik zeker inkomen. Maar je staat niet in voor hun persoonlijke problemen buiten het werk (als ze er zelf over beginnen kan je er wel begrip voor tonen). Dat zijn in principe je zaken niet en het is niet je taak om ze te promoveren zodat ze hun rekeningen (makkelijker) kunnen betalen.
Hen promoveren (opslag zal niet gaan in je omgeving) kan je wel ondersteunen/faciliteren als ze het verdienen.

kunt ook soms teveel opslag geven.
Geef eens twee jaar na elkaar een mooie opslag/bonus aan iemand en het jaar nadien verwacht men het ook gewoon.
Ik heb ondertussen geleerd dat je ook te goed kan doen soms.

Ik noem het bullshitcompensatie. Ik zit in een soortgelijke situatie met meer personeel, en al het gedoe dat erbij komt met personeel is ook wat waard.

Target gekregen. Ben blij dat hij realistisch is :)

100% target dit jaar is 3,15M. Vorig jaar heb ik 3,64M verkocht en dat was toen 170% target.
Zal weer een goed jaar worden :D

Soms ervaar ik hetzelfde sentiment (al heeft mijn team wel een prima loon), mogelijks een uitloper van "imposter syndrome"?

Ik noem het bullshitcompensatie. Ik zit in een soortgelijke situatie met meer personeel, en al het gedoe dat erbij komt met personeel is ook wat waard.

Klopt ook wel, een goeie leidinggevende moet wel 24/7 klaar staan voor mogelijk opvliegend str¨nt :D
Bovendien ben je ook wel in een positie waar je 24/7 bereid moet zijn om je team te motiveren onder alle omstandigheden, ook dat wordt wat onderschat denk ik.

Hoe kleiner de overheidsorganisatie, hoe hoger de lonen precies :p.
Ik vermoed dat men wil compenseren voor gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

Klopt ook wel, een goeie leidinggevende moet wel 24/7 klaar staan voor mogelijk opvliegend str¨nt :D
Bovendien ben je ook wel in een positie waar je 24/7 bereid moet zijn om je team te motiveren onder alle omstandigheden, ook dat wordt wat onderschat denk ik.

Ik vermoed dat ik bullshitcompensatie krijg om non-motivated leidinggevenden te compenseren die alle shit naar beneden duwen.

Vorige week was het "beatings will continue until morale improves" als repliek op waarom er continue salami-gewijs volk gecut wordt. Gevolgd door een dag later "MARKETING MOET AAN 5M EXTRA OMZET ZIEN TE RAKEN IN Q2". Je weet wel, voetvolk kan de koffer met goudmunten openen die in de kast ligt te slingeren. Visie en strategie : "DRAAI MEER OMZET". Thanks, Sherlock.

Ik blok die shit van boven wel volledig af.

Het niveau onder mij krijgt dan weer maar 1000 of 1500 euro per maand minder en is totally 0 exposed naar die shit en die probeer ik wel gemotiveerd te houden. In dat opzicht is mijn shit compensatie disproportioneel weinig..

Hoe kleiner de overheidsorganisatie, hoe hoger de lonen precies :p.
Ik vermoed dat men wil compenseren voor gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

Neen, volgens mij is dat om :

1) competitief te zijn voor de extra verantwoordelijkheid vanaf het begin
2) contractuele verloning -> functies worden in een hogere schaal gezet dan tov statutair
3) geen schaalanciënniteit enkel graadanciënniteit. Dus enorm vlakke stijging (geen grote opslagen op jaarbasis of x jaarbasis : wel consistente beperkte verhogingen (20-50€ bruto/mnd))
4) Hij zit al quasi op het hoogste niveau in de organisatie
5) managementprofiel
6) Moeilijkheidsfactor om juist personeel te verkrijgen voor die job.
7) anciënniteit meegekregen -> dus het maximum wordt sneller bereikt.

Dus als je het vanuit dat punt bekijkt, rekening houdt met de beperkte fiscale optimalisatie in het loonpakket, dan is dat niet strikt gezien overdreven. Het blijft een zeer goed loon natuurlijk. Maar er is nu eenmaal gekozen om te werken bij de overheid om extralegale voordelen te compenseren met bruto verloning, want dat is nu eenmaal hoe het zou moeten, en index werkt nu eenmaal zoals een index werkt. Dat is cumulatief...

Ik vermoed dat ik bullshitcompensatie krijg om non-motivated leidinggevenden te compenseren die alle shit naar beneden duwen.

Vorige week was het "beatings will continue until morale improves" als repliek op waarom er continue salami-gewijs volk gecut wordt. Gevolgd door een dag later "MARKETING MOET AAN 5M EXTRA OMZET ZIEN TE RAKEN IN Q2". Je weet wel, voetvolk kan de koffer met goudmunten openen die in de kast ligt te slingeren. Visie en strategie : "DRAAI MEER OMZET". Thanks, Sherlock.

Ik blok die shit van boven wel volledig af.

Het niveau onder mij krijgt dan weer maar 1000 of 1500 euro per maand minder en is totally 0 exposed naar die shit en die probeer ik wel gemotiveerd te houden. In dat opzicht is mijn shit compensatie disproportioneel weinig..
Wat zijn je argumenten of boodschap naar boven zonder zelf in de problemen te komen door op hun teentjes te trappen? Politiek spel..

Wat zijn je argumenten of boodschap naar boven zonder zelf in de problemen te komen door op hun teentjes te trappen? Politiek spel..
In de USA is de opzegtermijn 2 weken, van mij ondertussen meer dan 6mnd.

Dat lijkt voorlopig voldoende om de middelvinger op te steken met de boodschap "anders zoek je iemand anders om het te doen".

Gelukkig sta ik met mijn been stijf te houden meestal aan de juiste kant van de geschiedenis, dat helpt ook. Gisteren is er vb weer een project gekilld door legal (waar ik me al 9mnd tegen verzette wegens non sensical). Legal heeft het gekilld met de woorden "the contract looks and smells like bribery", ok... Glad I dodged that bullet. Ik kan zeggen dat ik het nooit wou, eens zien wat de usa weer zal doen :ROFLMAO:

In de USA is de opzegtermijn 2 weken, van mij ondertussen meer dan 6mnd.

Dat lijkt voorlopig voldoende om de middelvinger op te steken met de boodschap "anders zoek je iemand anders om het te doen".

Gelukkig sta ik met mijn been stijf te houden meestal aan de juiste kant van de geschiedenis, dat helpt ook. Gisteren is er vb weer een project gekilld door legal (waar ik me al 9mnd tegen verzette wegens non sensical). Legal heeft het gekilld met de woorden "the contract looks and smells like bribery", ok... Glad I dodged that bullet. Ik kan zeggen dat ik het nooit wou, eens zien wat de usa weer zal doen :ROFLMAO:
Amerikaans bedrijf.. pfoe ik zou dat moeilijk vinden. Als ik hier meetings hou met onze Amerikaanse entiteit, vreselijk.

Eerst obligate fake ass prietpraat, dan een hoop beloftes en goednieuwsshow.. om dan wekenlang radiostilte te krijgen zonde resultaten :unsure:

Amerikaans bedrijf.. pfoe ik zou dat moeilijk vinden. Als ik hier meetings hou met onze Amerikaanse entiteit, vreselijk.

Eerst obligate fake ass prietpraat, dan een hoop beloftes en goednieuwsshow.. om dan wekenlang radiostilte te krijgen zonde resultaten :unsure:

Hier is het meer dat ze in de USA precies zo bang zijn om hun job te verliezen (van boven tot beneden in de hierarchy) dat iedereen gewoon op alles ja zegt van bovenaf, ook al is het een obvious bad idea. En dan als het misloopt, collectief klaagzang, maar niemand fret de bonen, behalve aan de top. Collectief falen, moeilijk om iemand terecht te wijzen dan.

Bovenaf kunnen ze ook shitty beslissingen nemen (eerder standaard gedrag, ook duidelijk aan de zoveelste general manager die we hebben in zoveel jaar, als ze 6mnd blijven is het lang) en cege zegt dan "nop, not gonna do it". Als shit dan hit the fan, gniffel gniffel. Ooit zal ik dwars gelegen hebben en achteraf zal blijken dat het onterecht was. En dan vlieg ik misschien. Maar liever zo dan zonder ruggengraat op alles ja zeggen en 90% van mijn tijd aan dead-end projecten te werken (ik ben Alexander De Croo of Wouter Beke niet, he).

Angstcultuur is echt wel een dingetje in (sommige) Amerikaanse multinationals, en het straalt af op lokale organisaties in België - zie ook het hele verhaal van Plopsaland.

Uw ondergeschikten bang maken en afdreigen met ontslag of 0 bonus etc is blijkbaar een manier van werken die nog fel gedoogd wordt.
Financiële performance is heilig en ondergeschikt aan een strategische visie op langere termijn. Inclusion & diversity prijken mooi op de website en allerhande LinkedIn posts, maar op de werkvloer is daar weinig van te merken (oh ja, we pràten er veel over). Machtsmisbruik en politieke spelletjes zijn veel meer de realiteit.

Het is gelukkig niet overal zo doordrongen, bij mijn huidige werkgever gaat dat helemaal niet op.

Terug
Bovenaan